Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Raffai Ferenc
VÁNDORLÓ LELKEK ORSZÁGÁBAN
Vázlat Jure Kaštelanról
...moja duša seli
ili se vraća pa se odmara. Odseljena.
(Jure Kaštelan: Odseljena duša)
1965. március 15.
A vers, amelyből a mottóul választott idézet való, Kaštelannak abból a korszakából datálódik, amikor verseinek tömegével megpróbál specifikus szellemi pozíciókra szert tenni, mintegy felülemelkedve a saját költészetét képező indulathalmazokon, hogy így madártávlatból szemlélve, néhány pillanatig pihenjen. Persze egy ilyen madártávlat nagyon szubjektív és ezért kétértelmű. Az egyik értelmi összetevő a Bonnefoy[1] által kidolgozott definíció lenne, tudniillik :a modern költészetnek tudnia kell, mit akar a huszadik század halál felé forduló emberével. Tehát ezek szerint Kaštelan azon a fokon van, amikor, heideggeri szóhasználattal élve, valójában a vaterländische Umkehrt keresi, a heves elrugaszkodások után az autentikus kiindulási atmoszférát. Nehéz és kimerítő dolognak számít most bebizonyítani e költészet filozófiai korrespodenciáit (ami az ilyen szempontú vizsgálat követelményeit figyelembe véve teljesen szükségtelen), noha a Kaštelanhoz hasonló visszatéréseket kitűnően lehetne magyarázni egy modern bizonytalanságérzettel vagy az állandó költői aggódással. Talán ezen a póluson fejlődött Kaštelan legmaibbá. A csend, a félreeső egyszerű dolgok térségeit, ezeknek titkos dimenzióit kutató esztétikával van dolgunk, amelyeknek elsődleges motiválója a következő indok: a tudományos formulákká merevedett mítoszok már sötétségre utalnak, szemben eredeti világukkal, amikor is „ezer nap fénye csillogott az égen” (Bhagavad-Gita). És éppen egy ilyen költői magatartás feltételezi az eukleidészi valóság kontrapunktjiaiból kibontott új valóságot. Sőt Camus revideált abszurdum-elméletének is megfelel, mivel célja nem az értelem tagadása, hanem annak keresése (L’Eté). Így Kaštelan racionálisan közelíti meg a világot, s költészeti idilljének eme stációján kritizálja is azt, az impresszionista kritikát tagadja. Kikristályosodni azonban ideiglenes jellege miatt nem tud, mégis itt érezni legjobban azt, hogy a modern költészet mennyire nem epainosz és mennyire antropocentrikus.
A Tvrđava koja se ne predaje című verssel képviselt eszmény már egy fokkal alatta van a fentinek (melynek tiszta definícióját maga Kaštelan adja meg: „Poezija nije ni pjesnik ni čitalac nego samostalan život vezan za zemljom i kozmosom kao čovjek, i kao trava”), de ugyanazon áram járja át.
A heideggierizimus vonzását Kaštelan olyan úton-módon akarja valamiképp megakadályozni vagy megszüntetni, hogy szinte retorikusan hirdeti azt, s álomvilágba menekül. Ezért szükségtelen innen közelíteni, az egyszerűbb utat választva.[2] Azért számít hamisnak ebből a nézőpontból (Bogičević csak az álomszerűséget használta ki és fel) érésbeli kontinuitást igazolni, mert az explicité meglévő adriai erődítmény mellett többek között nádhajócskákat ringat a tenger, bár mindenki tudja, hogy a tenger nem terem nádat stb.
A végsőkig leegyszerűsített költői nyelv kiveti a klasszikus, rafinált kliséket, és helyettük majdnem primitíveket alkalmaz. Például megfigyelhető a metafora ilyen értelmű változása.
A Jure Kaštelan-i vár állja a harcot!
A Tvrđava...-ban fellelhető áttételes folklorizmus bizonyítani igyekszik, és megvan neki az a veszélye, hogy belefullad a lendületbe (Heideigger, Camus). Objektivizálva Kaštelan folklorlizmusát, világossá válik és érthetővé lesz e költészetnek egyik antikritériuma, azaz a filozófiai feltételezettség formai, lényegtelen tartozéka lesz. A heideggerizmus itt nyűg, formula, és nyugodtan mondhatjuk, lényegében (pozitíve) nincs is jelen. A borzongás nem lényeg, csak eszköz.
Mint ahogy a vikingek madarai visszarepültek hajójukra, ha nem láttak szárazföldet, úgy a Tvrđava... minden szabadulási lehetősége önmagába tér vissza. Költője tudatosan narkotizál, neki nem zárka az álombeli várfal, őt ezek nem feszélyezik (szemben Hölderlinnel: „Ach! und nichtig und leer, wie Gafängnisswände der Himmel – Eine beugende Last über dem Haupte mir hängt!), felébredni pedig gyenge. Kaštelan költői létkérdését elsőrangúan határozta meg Gérard de Nerval, természetesen más vonatkozásban: „Miért... nem tudom erőm végső megfeszítésével sem felolvasztani ezeket a misztikus kapukat, és miért uralkodnak rajtam érzéki benyomásaim, ahelyett, hogy én uralkodnék felettük? Hát nem lehet ezt az elragadó, de szörnyű chimérát megfékeznünk, s az éj szellemeire, akik kedvük szerint játszanak értelmünkkel, valamilyen szabályt rákényszerítenünk?...”[3]
Ez a téma oldódik a Biti ili ne verseiben (pl. Jadikovka kamena, Salut et fraternité), míg az álom élménye a Malo kamena i puno snova című kötetben dominál (Uspavanka, Vražda). Kaštelannak tehát sokba került a változás, de megérte.
A Jure Kaštelan-i vár megadta magát!
Egyébként igen jellemző erre a fordulatra, hogy eredményei szépen beilleszkednek a Jezero na Zelengori által kezdett miniatúra-sor keretébe. A kezdővers nem véletlenül nosztalgikus szimbóluma minden elveszettnek, elfelejtettnek: sirám, de ugyanakkor figyelmeztetés is. A legenda ismeretlen és rejtett értékei realizálódtak és konkrétizálódtak. Ide a következő versek sorolhatók: O zvijezdama, potocima i cvjetovima, Začarano more: Nevidljiv cvijet; Strah i ptice; Siromaštvo i smrt; Kradljivci stb. Erről a fajta költészetről már írásunk elején volt szó. Annál különösebb és figyelemre méltóbb a halál-téma specifikus jelentkezése. A modern európai költészetben a halál az individuális emberi, költői idő kritériumaként szerepel. De: Kaštelan költészetének ez a vonása nagyban eltér Hölderlin, Rilke, Trakl, Michaux, Char vagy Ponge költői gondolataitól, hiszen amellett, hogy állandó viszony létesült a halál problémájával, ezen belül is „munkamegosztást” különböztethetünk meg. Első dokumentuma az efféle típusnak maga a Tifusari néhány híres sorával, de például a Susreti két sora frissebben szemlélteti ezt a viszonyt:
idemo jedni uz druge.
Mrtvi i živi. Jedni uz druge.
Kaštelan ily módon tiszteleg halott barátai előtt, szégyenérzettel jár-kel a világban, szégyelli megmaradt életét. Külön verssel is dicsőíti a halott harcosokat. Önkínzásához még bizonyos tragikus életfelfogás is kapcsolódik, úgyhogy ez a komplexum, ha váltakozva, más-más formában is fejeződik ki, mindig megmarad Kaštelannak örök érvényű útravalóul. Az emlékezés keserű emlékekre kényszeríti, epitáfiumot ír (Konjic bez konjika).
Kaštelan már életében irodalomtörténeti figura lett. Időszemlélete tette azzá. A Jezero na Zelengori kezdeti időorientációja után, 1950-ben jelenik meg a Pijetao na krovu című verseskötet, melynek különösen a Bezimeni ciklusa érdekes. Ez az első komoly kísérlet arra, hogy maradéktalanul megszűnjön az idő és irodalom misztikus viszonya. A Rastanak konkrét válaszokban felel meg a Jezero na Zelengori egy-két kérdésére: Gdje su glasovi znani i neznani? Kuda su, kako su nestali... Feleletek:
Jesi li postao trava ili oblak koji nestaje.
Svejedno.
Nema rastanka.
Nem smrti.
A Jure Kaštelan-i időprobléma paradoxonának kell tekinteni, hogy azt Vlado Gotovac találja telibe:
Nema veće udaljenosti od jučer ili maločas
Sva je prošlost jednako daleko
Ni veće blizine od pjesme
I vječnosti nema.
(Jeka)
Azonban költőnknél is van példa:
Veliki svijete u ovom času. Nisi onaj koji si bio
a nisi koji jesi, jer si u sukobu.
(Salut et fraternité)
[1] Petar Segedin: Ives Bonnefoy i moderna poezija, Forum, 1964. 1–2.
[2] Ezt tette M. Bogičević: Kaštelanova pomka jave i sna c. írásában; Izraz, 1965/2.
[3] Idézi Ernst Fischer: A romantika lényege, 208. old.