Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Bosnyák István
VALLOMÁS ÁRONNAK, MINTHA ÉLNE
Reflexiók Sinkó Ervin: Áron szerelme c. regényére
„Tudjak elég őszinte lenni, és akkor lehetetlen, hogy vallomásaimnak ne volna haszna. Nmcs olyan élet, mely¬nek ne volna tanulsága; az is tanulsá¬gos, amiből az élet élője nem tanult. Az is tanulságos, amit nem tanulság céljával írtak, de őszintén... Van va¬lami célom az őszinteséggel? Maga az őszinteség a cél. Vagy önigazolás? Néz¬zük, hogyan csinálom, magam sem tu¬dom pontosan, mi minden lesz ebben a vallomásban.”
Lengyel József
1965. március 15.
Tisztelt Áron,
Mert élettörténete, amelyet egy „emigráns magyar író” jegyzett le, számomra összehasonlíthatatlanul több, mint „irodalom”, mint a fantáziával rutinosan eljátszogató „írói események” sora – ellenállhatatlanul kísért a kényszer, szinte attól az órától fogva, melyben megismertem, hogy valljak róla. A kényszer esztelen, így e vallomás sem túlságosan racionális: önmaga célszerűségével éppúgy mit sem törődik, mint a pőrére vetkőzéssel járó kockázattal: „vallomás a vallomásért”.
Noha, ezt maga az edzett nemzetközi forradalmár – ki abban az időben ért tevékenysége zenitjére, amikor a forradalmárnak nem illett ún. privát életéről meditálni – a legerélyesebben visszautasítaná, mégis meg kell mondanom: a létezés általában nagykezdőbetűs tényeihez, a Harchoz, Szerelemhez, Halálhoz való viszonyulása, ideáljai, vágyai, egyénisége, egyszóval: élete csodálattal tölt el. S mindjárt hozzáfűzöm, csodálatom tárgya nem az ároni heroikusság. Nem tartozok tehát azok közé, akik a maga életét csak külső megnyilvánulásaiban (pártmunka, illegális mozgalom-szervezés, hőstettek a spanyol forradalomban stb.) szemlélték és dicsőítették: csodálatom és tiszteletem az egész emberé, az egész Ároné – pontosabban azé a spontán, elementáris ároni erőé, mely az egész, a monolit ember önmegteremtésére tör. „Nem az örömök mennyiségén s nem a szenvedés hiányán, hanem azon múlik minden, hogy... hadd fejezzem ki magam képletesen: a szó ne legyen »Jákob szava, és a kezek Ézsua kezei«, hanem az élet minden vonatkozásában, minden aktusában, legkülönbözőbb megnyilvánulásaiban is egy legyen, ne tákolmány, hanem egy fából faragott egész. Ehhez képest minden más majdnem mellékes” – vallotta az „emigráns magyar írónak”, s ettől szebb krédót nemhogy nem „tudok”, nemhogy „nem tartok jónak, emberinek, forradalminak”, hanem egyszerűen teljes lényemmel nem érzek.
Egy fából faragott egészként élni az életet, a „kis” és „nagy” tetteknél, a „csak privát” apróságoknál és a „történelmi pillanatoknál” egyaránt egységes egészként, teljes lényeddel, nem langyosan, nem félerővel, de minden porcikáddal, egész önmagadat adva, a pillanatba mindenestül beleveszve létezni: semmit sem félkomolyan, semmit sem csaknem teljes odaadással, de mindent maximális intenzitással, végső erőbedobással tenni, lényedből egy parányit sem hagyva elkötelezetlenül; nem szabadság és szerelem, hanem szabadságszerelem, nem individuális létezés és kollektív tett, hanem egyéni-közösségi akció, nem privát, intim pillanat és általános érvényű komoly tettek ideje, hanem pillanat, mely teljes komolyságában és általános érvényűségében is a legnagyobb mértékben személyes és meghitt, nem szerelem egyrészt, s a kedves hátcsigolyáján kiszámolt verslábak másrészt, hanem szerelmi pátosz, erotikus egzaltáció, mely a megvalósulás pillanatában csak az, ami, és semmi más, pontosabban csak az és minden más egy személyben: szerelem-poézis, szerelem-élet, szerelem-halál.
E monolitásra törő belső kényszer legszebb megnyilvánulása a maga életében, Áron, a szerelem és a forradalmári akció tökéletes szimbiózisa. Ellentétben a forradalmárok zömével, kiknél a szerelem a „komoly életnek” egy kissé komolytalan, forradálmiatlan, forradalmárhoz nemigen illő adaléka csupán, maga a pártmunka és szerelem már-már ideális egységét vallja, s nem alaptalanul. „Nincs pártmunkám és szerelmem egymástól elválasztva” – mondta a „magyar írónak”, annak a felismerésnek boldog tudatában, hogy élete ideológiai pátosza össze van nőve élete erotikuis pátoszával, egymást táplálják, egy tüdővel lélegzenek: egyszerre lepte meg az a felismerés, hogy az élet élvezet, azzal a felismeréssel, hogy az élet feladat. Természetes tehát, hogy maga nem tud más szerelemről, csak arról, mely „nem kirándulás, hanem állandó jelenlétével egy veled börtönben, meetingeken, illegális munkában, s még akkor is, ha könyv mellett ülsz; ébren és álmodban éppúgy jelen van, mint ereidben a véred.”
Nem hatott rám az önmagamra-ismerés kisebb meglepetésével és izgalmával az a sajátsága sem, melyet a „magyar írónak” emésztő kívánság néven vallott meg, s amely tulajdonképpen nem is egy új, külön sajátsága, hanem szerves része a szerelem-harc egy tüdővel lélegző szimbiózisának: „mindenben részt venni, átfogni, minden részletében ismerni, próbálni, élni az Egészet.”
Egész emberként élni, ti. élvezni–feiadatot teljesíteni, az élet ideológiai és erotikus pátosza teljes azonosságának birtokában, mindenben részt venni, minden ölelésben a Mindenséget ölelni, a személyiben, individuálisban a konvenció szerinti nemszemélyit, az Egészet is élni – micsoda rokonsága az életeszmének, életérzésnek, s micsoda különbség a közös, ne vegye szerénytelenségnek: csakugyan közös ideálunk megvalósulásában! Mert az, hogy maga, Áron, hogyan tette realitássá a szerelem-harc teljes egységének eszményét, s hogyan váltotta át az unio humana iránti tiszta áhítatát, nosztalgiáját gyakorlati, kézzelfogható valósággá, ez nemcsak magától, de legalább éppoly mértékben attól is függött, aki mintegy médiumként, az eszmény és realitás, az életigény és életvalóság között állt: Lizától. Márpedig Liza és M. egyénisége között, potenciális életformánk megvalósításának pótolhatatlan, be nem helyettesíthető médiumai között nem kicsi a különbség.
II.
M. azok közül való – s ez nem „irodalmi utánérzés”, hanem a véletlen furcsa játéka, mindenesetre pedig hatszor háromszázhatvanöt nap újra meg újra megismétlődő bizonysága –, akiknek, mint a maga édesanyjának volt, életszükségletük a szerető és feltétlen odaadás, és az oltár, melyen eme áldozatukat bemutathatják. M-nek a szűk, nagyon szűk gyermekkori életkeretek következtében túlságosan is kicsire méretezett „oltár” adatott meg: az az egyetlen személy, aki őt, életében első ízben, szeretete alfájává-ómegájává tette. Az ő számára aztán ezen az egyszer meg-megtalált oltáron kívül minden más, az egész másik világ megszűnt, nem létezik. Ebből következik M-nél, minden bizonnyal, hogy a feltétlen odaadása, az egyetlenegy (s nem számtalan) oltáron való áldozása „ellenértékeként” megköveteli az ugyancsak maximális, az egy személy lehetőségeit talán meg is haladó viszontszeretetet, viszontodaadást: egymagamnak kellene mindazt visszaadni néki, amit ő az Egész helyett nekem, s csak énnekem áldoz. „P..., ha felébredtél, gyere be a városba, azaz hozzám” – hagyta egy reggel maga után az írásos üzenetet, mely a gyermeki feltétlen igazmondás poétikus bájával döbbentett rá M. elvitathatatlan jogára: annak, aki számára a másik az egyetlen áldozóoltár, ország-világ egy személyben való megtestesülése, bármiféle morális kódex szerint is joga van elvárni, hogy az a biz. „másik” őbenne is ugyanazt lássa: országot-világot („...a városba, AZAZ hozzám”) megtestesülve. A mód, ahogy ez az igény megnyilvánul, mindig elementáris erejű, a vitathatóság, igazságtalanság stb. lehetőségét eleve kizárja: M. nem számol – s miért is számolna? – az „objektív szükségszerűségekkel”, nem hajlandó figyelembe venni – s miért is volna hajlandó? – az „objektív igazságot”, ti. azt az előtte számtalanszor bizonygatott tényt, hogy életem tartalmait fizikailag vagyok képtelen külön-külön „fiókba” helyezni, s hol ezt, hol amazt rántani elő, a többi „fiókból” függetlenül. Igénye vitathatatlanságának szimbóluma lehetne ez a felejthetetlen eset: a józan ész logikájával, a percszámoló pragmatizmussal elkészített másnapi „munkatervbe” egyszercsak titkon belopódzott a kétségbevonhatatlan vitalitású korrekció: „8h-tól 810-ig: Tessék engem szeretni.”
M. tehát a szerelemnek azt az egyedüli igaz – mert elementáris – válfaját kultiválja, melyre nagy előszeretettel s negatív értelemben biggyesztik az „önző” jelzőt – igazságtalanul. A szerelem ugyanis, ha szerelem, ha nem a „cerebrális ember kirándulása az animális örömök ősi világába”, ha nem „intermezzo”, ahogy maga mondaná, Áron, akkor mindig önző, a szó pozitív értelmében, mindig irigy, mint ahogy Faust irigy még a Krisztus testére is, ha azt a Kedves ajkkal illeti. „A lehetetlent akarja: üdvözíteni, akit szeret, de nem azért, mert csak az a fontos, hogy boldog legyen a párod, hanem mert az a fontos, hogy teáltalad legyen boldog... nem bírod ki a gondolatot, hogy benne valami is nélküled legyen, hogy valamivel szemben is te külön, magadban, egyedül légy.” Ez az, csakugyan ez az, ami M. szerelmét pontosan jellemzi: annak a gondolatnak és érzésnek az elviselhetetlensége, hogy énbennem valami őnélküle, tőle függetlenül legyen jelen; mintha bármit is képes volnék gondolni, érezni, tenni, amelyben ő, közvetve vagy közvetlenül, ne volna bennefoglalva – mély, intenzív féltékenységgel reagál minden kézfogásra, mely nem az ő kézét érinti, miniden baráti szómra, mely nem az ő barátságát keresi, minden gondomra vagy spontán egzaltációmra, melynek nem ő a közvetlen forrása: féltékeny, a szó vulgarizálatlan értelmében, anyámra, kishúgomra, az utazásokra, a mellettünk elsétáló csinos, de soha nem látott lányokra, a könyvekre, egyszóval mindarra, ami – ő úgy érzi, s egyedül csak ez a lényeges, és nem az, hogy objektíve nem úgy van – bizonyos mértékben kirekeszti őt az életemből.
Ami tehát M.-et Lizától s ezáltal viszonyunkat a magukétól megkülönbözteti, az a következőkben sűrítethető össze: amint a „magyar írónak” vallotta, szerelem és harc szétbogozhatatlan egységéből soha szerelmük vakációt nem kaphatott, hogy egyszer külön, csak maguknak, egyedül, magában létezzen – aminek előfeltétele az volt, hogy Liza életprincípiuma, életideálja, életformája azonos volt a magáéval, Áron: az élet erotikus pátosza őnála is összeforrt az élet ideológiai pátoszával, szétválaszthatatlanul – s M.-el ellentétben. Mert M. ugyanis éppen azt a bizonyos „vakációt” várja, azt a számára semmivel sem pótolható, be nem helyettesíthető megvalósulást, hogy viszonyunk igenis csak magunknak, egyedül, magában létezzen. Hogy ez az igénye menyire nem azonos az „a mi házunk a mi várunk” nyárspolgári princípiumával, talán már az eddigiekből is kitűnik. S éppen ezért érzem igaznak, vitathatatlannak M. igazát, elementáris szükségletét egy folyamatos, állandó „vakációra”, ti. arra, hogy egész lényemet mindig, és csakis ő töltse ki, egyedül, s ne mással és másokkal együtt közösen; igaznak, elvitathatatlannak tartom e szükségletét – s íme a paradoxon –, épp úgy, épp oly mértékben, mint ahogy a magamét is, amely, legalábbis külső megnyilvánulási formájában, ellentéte M.-ének. Nyilván arról van szó, hogy M.-nél a „mi” és „mások”, a „mi” és a „viliág” nincs is differenciálódva, a „kollektivitás” érzése nemhogy hiányzik nála, hanem azonos az „egy oltáron” való égéssel. Ha tehát nálam az individualitás és kollektivitás fogalma széttéphetetlenül érintkezik, M.-nél a kettő fedi egymást. Íme tehát a különbség viszonyaink között: Magától senki sem kérte számon – ellentétben velem –, hogy élete erotikus pátoszához társul-e még valami; ez evidens volt, s evidensségében természetes, viszonyukra konfliktusként ki nem ható, hisz Liza is, akárcsak maga, egy személyben az akció embere is volt.
Talán a bűntelen bűn tudatának nevezhetném azt a módot, ahogy viszonyunknak a fentiekből eredő konfliktusát tudomásul veszem. Egyrészt az a felismerés él bennem, melyet maga fogalmazott meg a legpontosabban: „Az élet legdöntőbb eseményeiről, azt hiszem, az az egyetlen helyénvaló megállapítás, hogy így, és nem másképpen történtek. Ami ezenfelül van, az hiábavalóság, szellemi bukfenc és szófecsérlés. Másrészt azonban meggyőződésem, hogy ez így is van – meg nem is: a magam szempontjából ez az egyetlen logikus konklúzió, ez vitán felüli, de a másik szempontjából egy másik, ezzel ellentétes konklúzió a „logikus”. Egyrészt minden porcikámmal érzem, hogy a bűn, amit M.-el szemben elkövetek, csak fiktív bűn – a magam szemszögéből nézve: csak látszat az, M. szemében, hogy mindaz, amit teszek, tőle független, elvonatkoztatható, tehát csak úgy tűnik, hogy viszonyunk az én számomra afféle privát adalék csupán a nem privát életformához. Másrészt viszont épp oly intenzíven érzem, tudom, látom, hogy az, ami nekem fikció, alaptalan látszat, az M.-nek a legvalósabb realitás: érzelmi síkon nem szükségszerűen az a való, ami objektíve az, hanem ami szubjektíve valónak tűnik. Egyrészt a legigazabb, legalapvetőbb igazságként vállalom a maga felismerését: „életünket legkevésbé az egyéniségünk és sokkal nagyobb mértékben a külső feltételek hatása, a társadalom jellege befolyásolja. Olyan életet, mely külső megnyilatkozásaiban teljesen megfelel egész benső lényünknek, ilyen életet ma senki nem élhet.” Másrészt viszont úgy tartom, hogy ez (szánalmas) vigasz – de egyedül csak annak, aki a külső megnyilatkozásaiban egyféle életről tudja, érzi, hogy „belülről” másféle; annak viszont, akinek ezt az életet pillantról-pillanatra éppen külső megnyilvánulásaiban, tehát elferdített, eltorzított formájában kell magáénak vallani és vállalni, a maga feltétlen odaadása, „egy oltáron” váló égése „ellenértékeként”, annak e szánalmas „vigasz”, szomorú „igazság” csak szánalmas és szomorú lehet, de nem igazság és nem vigasz. Maga, Áron, természetesnek és racionálisnak tartja az ÉN VAGYOK ÉN elvét, s ezzel lehetetlen nem egyezni. „Bűnös, én? Azért, mert én az vagyok, aki vagyok?” – kérdi a lelkiismeret mélységeibe merülve, s kérdezhetném én is, egyféleképp, a magam szempontjából „igazam” lenne: nem tehetek róla – ez nem a „jóindulaton”, „erős akaraton” s egyéb „tudatos” badarságon múlik –, hogy az vagyok, aki vagyok. De épp e „természetes” tehetetlenség tudata az, ami kínos a számomra: M. nem lehet ilyen magától értetődően természetes és irreleváns, hogy én az vagyok, aki vagyok: az őtet nem egyedül, hanem másmivel és másokkal együtt befogadó, életemet az övével csak részben kitöltő valaki...
Amilyen groteszk ez a bűntelen bűnösség érzése, a bűnös is vagyok – nem is fanyar tudata, épp oly groteszk a kín, mely belőle származik: kín is – meg nem is. „Mért, mért vagyunk szinte sorsszerűen mindig azokhoz a legrosszabbak, akik legjobban szeretnek bennünket?” – kérdezem magával, de e kínos tehetetlenségre rögtön ott a „gyógyír”, mely sekéllyé, felszínessé, csaknem (tragi)komikussá teszi a kínt: De hát miért is volnék rossz M.-hez? Mert nem tudom „külsővé” tenni a „bensőt”, mert nem tudom bebizonyítani – a bevizonyíthatatlant? Így jutok aztán, minden egyes esetben, abba a furcsa, lehetetlen helyzetbe, hogy szinte irigylem azokat, akik – mint ahogy maga mondaná – tudnak meakulpázni, mellüket verve vezekelni. Ha igaz a maga felismerése, márpedig igaz, hogy méltósággal, a maga sorsát szeretve, csak az tud szenvedni, aki megszolgálta a büntetést, akkor nyilvánvaló előttem, hogy szenvedésem azért nem mély, de már-már operettízű, mert állandóan kísért a tudat, hogy a büntetést nem szolgáltam meg igazából, ti. bűnöm olyan „bűn”, mely meghaladja lényemet, szinte rajtam kívül, nem énbennem létezik.
Annak ellenére, hogy konfliktusunkat – M.-el ellentétben – nem tudom tragikusként átszenvedni, a konfliktus maga mégis tragikus. Akkor döbbentem rá erre, a végérvényesség kínos meglepetésével, amikor egy „irodalomórán”, életemben első ízben, egy nem könyvből tanult, de életem mindennapi tapasztalatából leszűrt „definíció” robbant ki belőlem: „A tragikus konfliktus – pl. a családi életben – két olyan princípium összeütközése, mely önmagában egyformán igazságos, melynek létjogosultsága egyformán kétségbevonhatatlan. Viszonyunk legpontosabb, a lényeget legjobban megragadó meghatározását azonban nem magamnak, hanem magának köszönhetem, Áron: „Az emberi vágyba több fér, mint két emberi karba, vallotta a »magyar írónak«..., az én számomra tragikus felismeréssé vált a közönséges, közismert tény, hogy kettő az nem egy..., hogy nem lehet ugyanakkor, egyidejűleg Brüsszelben és Párizsban lenni. Nem lehet, ha a benned lakozó érzelmek szerint ez volna is az igazság; nem lehet és nem lehet a tér törvényeinek, a realizálási lehetőségeknek határaiba nem ütközni. Megoldhatatlan ellentmondássá válik a térben, ami benned, bensődben nem ellentmondás.” Ha lehetne, ha tudnék, a maga képletességével szólva, „egyidejűleg Brüsszelben és Párizsban lenni”! Ha lehetne, ha képes volnék megszüntetni azt az „ellentmondást”, mely legintimebb bensőmben egyáltalán nem ellentmondás, de a legtermészetesebb jelenvalóság! Ha lehetne valamilyen ravasz szillogizmussal „kint” is bebizonyítani, hogy a kettő igenis egy, ti. „egyik” életem, mely látszólag nem az övé, s a „másik”, mely az övé!
De nem lehet. S a legabnormálisabb az a pillanat, amikor ez ismételten bebizonyosodik: a bűntelen bűnösség abszurd érzésével térsz meg a hivatalos útról; a megcsalás hiszem is – nem is vádjával fordítod el fejed, ha utad M.-mel annak a bárnak a reklámképei előtt visz el, amelybe egyszer, hivatásból betértél és szemtanúja lettél a legémelygősebb kenyérkeresési látványnak; a groteszk, operettes „önvád” szárítgatja torkod, ha M.-mel együtt azt olvasod a távoli munkatársnő levelében, hogy szeret bennünket, egycélúlakat... Mindez oly természetes, oly naiv, oly banális – magadnak. S mert csak magadnak, valamiféle „vádbeszéd” motoszkál benned ilyenkor, de a helyzet abszurditása beléd fojtja a szót: azt kellene „megmagyarázni”, ami a számodra oly világos és egyértelmű, azt kellene „megbánni”, amit nem vagy képes, a legjobb akaratod és legmélyebb szolidaritás-érzésed ellenére sem, bűnödnek felróni, a „kínról” kellene panaszkodni, mely kín is, meg nem is... Marad hát a holtpont-állapot, az abszurditás, mint tartós folyamat, a permanens tragédia. A permanens tragédia, melyről hiába tudod, életed tapasztalataként is, hogy a frivolitással azonos, feloldani mégsem vagy képes: feloldáshoz nem szavak, szavak, szavak kellenének, hanem tett, „negatív tett” – s ez az, ami megint csak lehetetlen. És nemcsak azért az, mert lényed alapjában véve antiheroikus.
III.
„Figyelj ide; életemiben már igen sok s a legkülönbözőbb nehézségekbe ütköztem, cipeltem is őket, hogy azt hittem, no most, ebbe aztán meg kell szakadnom – de még sohasem jutott eszembe, hogy véget vessek életemnek. Éppúgy, mint ahogy soha egy pillanatig sem kísértett az a gondolat, hogy leakasszam a Louvre-ban s elvigyem Rubens Medici Máriát dicsőítő ciklusának valamelyik festményét. Egyszerűen azért nem, mert tudom, hogy nem az enyém. Egyszerűen azért nem, mert tudom, hogy mindenkié.”
„Egyszerűen azért nem, mert tudom, hogy mindenkié”... Híiszem, hogy az élet vállalásának ilyen argumentuma senki másban nem születhet, csak a nagy, közismert, ároni-méretű nemzetközi forradalmárban. Boldog érzés, boldog, jóleső tudata a biztonságnak, hogy életed kollektív – maga azt mondaná: ideológiai – pátosza nem tárgytalan.
Amikor életemben először kerültem szembe az életnek avval a tartozékával, melynek az ember, ha mint furcsa álom, elmúlt a veszélye, szégyelli kimondani a nevét: halál –, amikor e szép, nagyon szép „irodaimi témával” először találkoztam „irodalmiatlan” köntösben, egyetlen és utolsó argumentumom e furcsa valami ellen más volt, mint a magáé.
A „mindennapi életben”, amikor az „élet” egy végtelen kiterjedésű, roppant dimenziójú valaminek tűnik, melynek határvonalait egy naiv örökké-létezés illúziójában soha nem kutatod, irreleváns számodra a publikum, egy meghatározott vonatkozásban: teszel, amit belső imperativusod parancsaként tenni muszáj, s ha ez a muszáj történetesen az „odakint”-re és az „idebent”-re egyaránt irányuló akcióval azonos, nem tartod érdemleges kérdésnek, vajon az az „odakint”, mellyel magadat együvé tartozónak véled, hajlandó-e téged magába fogadni. Feloldani magad, az egyesít a sokaságban, az önzetlenség tiszta áhítatával, minden számítgató ésszerűségi kritériumtól mentesen, anélkül, hogy latolgatnád: feloldódásod csakugyan, objektíve is feloldódás-e, jelenlétedet befogadja-e az a közeg, amelybe oldódnod természetszerűleg muszáj, vagy pedig csak egy szép, szörnyűségesen szép illúzióról, tárgyát nem lelő, meg nem valósulható hazakereső nosztalgiáról van-e szó.
De amikor egyszerre rádzúdul a végesség tudata – nem igaz, hogy lehetséges másként –, szkepszissel vegyült önzés, a hirtelenül felduzzadt ego hatalma vesz rajtad erőt: Hátha az az „odakint”, az a médium, melytől elvonatkoztatva életedet elképzelni nem tudtad, csak rendületlen keljfeljancsinak, ugribugri dogmatikus lóstatónak, a legjobb esetben egy naiv, idealista „homo moralisnak” vagy „homo collectivusnak” tart, de befogadni, magát veled megosztani nem hajlandó? – Szükségszerűen kerül hát a „kórházi naplónak” szánt noteszba a közlésvágy vereségeként, az „odakint”-hez fűző utolsó kapocs szétpattanásaként: „Naplót írni? ha túlélem, minek? ha nem, minek?” S így túltéve magad illúzión, pátoszon, ideálon, s egyéb köznapi kategórián, mindenen – úgy érzed, mindenen –, egyszercsak egy mondat, mint ahogy általában lenni szokott: pontosan az az anti-litterális mondat, mely helyetted nevezi nevén a te legbensőbb, amorf állapotú titkodat – elementáris erővel lemeztelenít, meghazudtolja azt az „igazságot”, melyről azt hitted, hogy végérvényes. „SZÖRNYŰSÉG, HOGY AZ EMBER NEM LEHET OTT, HOGY MEGVIGASZTALJA AZT, AKINEK FÁJ TÁVOZÁSA” (S. de Beauvoir).
Így szólt a mondat, mely semmissé tette végesnek vélt igazságodat: hogy mindenen túl vagy, hogy nincs már kötelék, mely az „odakint”-hez fűzne, nincs argumentum, ellenérv, mely a nemlét ellen szólna. Nem a „közösség”, nem az „akció”, s nem is a magad lelki üdvössége („mennyit kellett volna még tenni stb., stb.), hanem egyedül csak a jogtalanság tudata az, ami lelket ver beléd: semmi sem jogosít fel arra, hogy utolsó gesztusoddal is fájdalmat okozz Néki, s oly kíméletlen, rideg végérvényességgel, hogy még csak egy vigasztaló szót, egy ideiglenes, de mégiscsak vigasztaló tényt sem hozhatsz fel kárpótlásként.
Így tehát marad a konfliktus, mert „negatív tett” nélkül lehetetlen bebizonyítani, hogy a „kettő” igenis „egy”. Más megoldás nincs, az ellentmondásnak, e külső ellentmondásnak nem létezik úgynevezett dialektikus túlhaladási módja. Azaz talán létezne egyféle: a hazugság. Meghazudtolni, megtagadni legbensőbb szükségletedet, lemondani az élet teljességének, monolitásának igényéről, azt szimulálni, „jó”, „példás” stb. „élettársként”, hogy íme, „így is jól van”, „így kell ennek lenni”... Vagy „belátásra” bírni M.-et, hogy legyen „megértő”, „elnéző”, hisz tudja, hogy így és így... Egyforma hazugság volna mindkét „dialektikus” túlhaladási mód, s megette a fene azt az igazságot, azt az igaz célt, melynek eléréséért hazug eszközökkel kell küzdeni, s különben is kérdéses, hogy egyáltalán segíthet-e ilyen esetekben a hazugság. „Egy viszony, ha már egyszer kialakult, akkor él, mint valami harmadik személy. Megvannak, mint egy organizmusnak, a maga törvényei, követelményei. Te meg a partnered, még ha hajlandóak volnátok is szerénységre, még ha egyformán hajlandóak volnátok is elnézésre, megalkuvásra – ő nem. Ő elvérzik, de nem alkuszik. Nem tud alkudni: megvan a klímája és nem akklimatizálódik.” – Igaza van, Áron, és sajnos,; így igaz M. és az én esetemben is: viszonyunk elkülönült akaratunktól, jóindulatunktól, az egymáson könnyíteni akaró törekvésünktől, fölénkbe nőtt s önállóan létezik.
Mindezért többé már nem azon meditálok, hogyan lehetne rajta „változtatni”, hanem az foglalkoztat kínos szenvedéllyel, hogyan lehetne így, ilyenként megtartani. Mert hazudnék, ha azt mondanám, hogy ez a viszony teher a számomra. Bukválisan egyezek ugyanis a maga nézetével, mely szerint nem a „boldogság” kérdése a fontos, hanem az, hogy semmiféle fájdalomban sose merüljön fel az emberben a kívánság a megfutamodásra, épp ennek a fájó életnek a nem-folytatására. Annál is inkább osztom nézetét, mert szilárd meggyőződésem, hogy a szerelem vagy fájó vagy semmi, szerelmen inneni; a „boldog szerelem”, az „idillikus boldogság” vagy az önelégültek nyárspolgári fikciója, vagy a tudat előtti, önmagára nem ismert, „emberi” kapcsolat jobb híjáni elnevezése. „Doleo: ergo sum”, mondhatnám a költővel, s igazat mondanék, „Vannak szenvedéseim, melyek elmúlásával minden elmúlna”, mondhatnám magával, s ismét csak igazat mondanék. De különben is hazudnék, ha öntetszelgő szentimentalizmussal azt állítanám, boldogtalan vagyok. Az igazság az, hogy egyféleképp igenis boldog vagyok: gazdagnak, telítettnek, súlyosnak érzem életem, ami nem jelenti azt, hogy a szó szokványos értelemben is „boldog vagyok”; ami az egyetlen boldogtalan kín a számomra, az az, hogy a másik nem képes ilyen életérzéssel elviselhetőnek, sőt az egyetlen érdemes létezésmódnak venni az ilyen életet: én egyrészt igenis boldog vagyok, de kínoz, hogy M. nem az – s minden kezdődik elölről, circulus vitiosus, konfliktusunk kiapadhatatlan. Feloldására nincs mód, deus ex machinás csodákra nem várok. Nem marad más hátra, mint a maga konklúziója, Áron: „gordiuszi csomók és bravúros kardvágások csak a stratégia terén fordulnak elő. Benső ügyekben, hogy úgy mondjam, lelki téren... a csomó, ha csomó, akkor hozzáférhetetlen. Még a halál számára is. Mert az ember még csak bele se hal, hanem mikor egyéb, kívülálló okokból eljön az idéje, akkor velehal.”