Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Új folyóiratok
KRITIKA 1965/6, Folyóiratokat lapozgatva
1965. augusztus 16.
A hatos számú Kritika nagy erénye, hogy vitára késztet. A vita ára azonban nem mindig sorolható az erények közé: egyes szövegekben érdekességük, éleslátásuk és újszerű felfogásuk ellenére ellentmondásokra bukkanunk, ezek rontják le már a tartalomjegyzékből kiolvasható kedvező hatást.
Folyóiratot ismertetni annyit is jelent, mint önmagunkról írni. Hiszen képtelenség a tíznél is több írás útvesztőin bolyongani, anélkül, hogy egyik vagy másik szövegnél ne állapodjunk meg hosszabb időre. Ott időzünk legtovább és legszívesebben, ahol a saját érdeklődési körünkhöz legközelebb álló problémákat olvashatjuk.
Miklós Pál rövidebb elméleti írásának címében már benne foglaltatik a mondandó három legjelentősebb tényezője: Művészetiség, történetiség, érték. A művészetiség, konkrétan a szocialista realizmus történeti értékeléséért száll síkra Miklós Pál. Szerinte a vizsgálódási és viszonyulási módszernek ahhoz, hogy igaz eredményeket mutasson fel, először is történetinek kell lennie, csak azután elméletinek. A szöveg néhány állításával hajnalokba nyúló vitába lehetne kezdeni, de ennél többet ígér a következő írás, amint ez már Ostváth Béla tanulmányának címéből is kitűnik: Az új magyar dráma két évtizede.
S valóban, módszerével, állításaival, a közös érintkezési felületekkel messze kiemelkedik a többi szöveg fölé. A felszabadulás huszadik éve sajátosan válik egy megtett út értékmérő-ellenőrző állomásává: gazdaságban, művészetben, irodalomban, költészetben, prózában és drámában is. Ostváth Béla nem tartja fontosnak a húsz év minden drámai alkotását lajstromba foglalni, s ez a helyes elv önmagában már többet, jelentősebb eredményeket ígér egy mindent számba venni igyekvő vállalkozásnál. Ostváth vizsgálódásainak rugója a szocialista dráma: ,,A magyar szocialista dráma útjának, lehetőségeinek vizsgálatára ösztönöz felszabadulásunk huszadik évfordulója is, hiszen elérkeztünk egy olyan magaslati pontra, ahonnan lehet és szükséges számvetést tenni. A múlttal való szembesítésnek azonban csak akkor van értelme, ha az egyúttal szüntelen szembenézés is a jelennel és jövővel.”
Ezzel ügyelve tesz Ostváth Béla a hagyományra és ehhez való közeledésre néhány nagyon helytálló megjegyzést. Gondolok itt a közízlés alakulásának, az igazi avantgarde hiányának s az avantgarde-ot helyettesíteni igyekvő vadhajtások elburjánzásának problémájára a háború előtti polgári színpadon. Továbbá: a madáchi eredmények számbavételére, s Majakovszkij, Visnyevszkij, Brecht, valamint az expresszionisták felismerésének a megfogalmazására: „századunk valósága többé nem adható vissza »privát« szituációkban és konfliktusokban s a nagy társadalmi-történelmi változások egész folyamatának ábrázolási igényével a drámát szükségszerűen epikus jellegűvé, regény szerűvé alakították”.
Ostváth írásának izgalmasabb terrénumai azonban csak ezután következnek.
Joggal, de ma már minden nagyobb újságszerűség nélkül száll vitába Révai József Megjegyzések irodalmunk néhány kérdéséhez című dokumentum jellegű szövege mindenekelőtt sematikusnak nevezhető, a szocialista realizmusra vonatkozó tételeivel.
Az azonban már más kérdés, hogy eközben mennyire feszíti szét Ostváth a sematizmus bénító korlátait, amikor így ír: „Az így felvetett és megfogalmazott igények hibája, hogy modelleket állít kötelező érvénnyel íróink elé, csak a téma felől fogalmazza meg tételeit s nem tér ki eléggé a művészi hogyan kérdésére.” Ő tulajdonképpen mindössze egy elemmel „gazdagabb” sematizmus. Ostváth a „művészi hogyan kérdésére” igyekszik választ adni, miközben Németh László, Déry Tibor, Illyés Gyula, Sarkadi Imre stb. drámáiról ejt szót. Természetesen az is jelentős eredmény, amit a Szeptember Sarkadijáról tud elmondani, de az Oszlopos Simeon, az abszurd dráma első magyarországi hajtása előtt már tehetetlenül áll Ostváth is. Kikonstruált recepttel közeledik felé, akár Illyés Kegyencéhez, amelynek az a nagy hibája, hogy az író „nem lát kiutat”. Nem modell-e ez is, sematizmus, recept, ahogy Ostváth viszonyul és tud viszonyulni a „válság-drámákhoz”? Nem kívülről konstruált, uniformizált általánosításra való törekvés-e ez is? Nem lövi-e le az író ezzel előbbi kitételeit? Vagy esetleg csak egy általános türelmetlenkedésről van szó? Van egy elméletünk, amelyhez a kívánt eredmények még nem készültek el, nem születtek meg és mi türelmetlenkedve, olykor vaktában, de kitartóan küzdünk minden ellen, ami nem a recept szerint íródik?