Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Utasi Csaba
Tíz év után
Nyílt kritikusság
1975. március 1.
Symposion könyvek 40., Forum, Újvidék, 1974.
Utasi Csaba kritikái mindig határozott állásfoglalásra ösztönzik az olvasót; az ő írásai sohasem tűrik el a befogadás »így is lehet« távolságtartó »bölcsködését«, a tekintélytisztelő szellemi tunyaságot. Azt gondolnánk, a kritikusi értelem indulati színezése, az irodalom-megközelítés élményi forrásvidékének kitetszése készteti olvasóját az állásfoglalásra, holott gondolkodásának metsző tisztasága, érvelésének élessége, a kritikusi vélemény határozottsága, a kritikusi értelem magas fokú szellemi erőfeszítése, mellyel tárgyát megközelíti, előlegezi, hogy véleménye véleménnyel szembesüljön, s ha netán olyasmiről ír, amit mindaddig nem ismertünk, vagy pedig felületesen csupán, úgy kritikájának ismerete után kényszerítő erővel jelentkezik az igény a kérdéses mű elolvasására, újraolvasására.
Utasi Csaba »választott tárgya« a jugoszláviai magyar irodalom, a »vajdasági múzsa«. S amikor véleményt mond, legyen szó egy írói életműről, vagy egyetlen alkotásról, gondolkodásában mindig jelen van irodalmunk egészének tudata. Irodalmunk egészében gondolkodni annyit tesz számára, mint követni a kibontakozás, az alakulás irányát, tudatosítani ez alakulás értelmét, kritikusan, a »soha meg nem elégedés« felől közelítve határozni meg értékeit és vadhajtásait. Ez a nyílt kritikusság, amitől teljesen idegen a »szeressük, ami a miénk, azért, mert a miénk« elve, épp azzal lesz tartalmassá, hatékonyan tudatformálóvá, hogy a költészet melletti állásfoglalásához is saját irodalmunk megvalósulásai segítik. Más szóval: ebben a nyílt kritikusságban az irodalmunk nagykorúsodásának pozitív tudatával rendelkező kitikai szellemiség mutatkozik meg, amely nemcsak hogy nem akarja már a versírást, a versfaragást a költészettel kiegyenlíteni, de különöbséget tesz a »jól megírt vers« és az autentikus költészet között is. Igényessége irodalmunk egészét »affirmálja« ily módon, vállalva a tömény nem-művészettel való szembenézést, élesen rámutat a mindennapi gondolkodás sémáiban bennrekedő, a »magával szembenézni nem merő«, »magát látni nem tudó« dilettantizmus összetevőire is. Mert, mint ahogyan B. Szabó György egy tanulmányának gondolati tanulságait elemezve írja, az a kritika, amelyik »idegenkedik a nem-költészettel való konfrontációtól«, »bármennyire pártfogolja is az igazi költészetet, egyúttal a rossz költészet útjait is egyengeti, mely aztán az egész irodalom életét mérgezi...«
Elvárásaiban a valóságot, a létezésit nem »megverselő«, hanem átértékelő szellemi erőfeszítés művészileg, nyelvileg releváns megnyilatkozását igenli, minden alkalommal a teljességre törő költői értelem alakító erejét kéri számon — választóvonal ez a »jól megírt vers« és a teremtő költészet között. Kialakulatlan világlátás nem teremthet költészetet, tanúsítják műelemzései. Ostorozó szigora, olykor-olykor iróniája (mely korai írásaiban remek kis stílusparódiáikat is eredményezett) a hétköznapi tudat »irodalmát« támadja, míg körültekintő, az okokat is megvilágító alapossággal, rugalmassággal elemzi a világlátásában, etikus tartásában az igazi irodalom lehetőségeit hordozó, ám művészileg, nyelvében meg nem valósult, a kritika hiányérzetét kiváltó irodalmat.
Ismertetőnkben Utasi kritikusi magatartásának egyetlen gondolati tanulságával foglalkozunk valamivel részletesebben. A »sziget«-költészetről írva állapítja meg: »Ma már nyilvánvaló, hogy költészetünk elvesztette a mindenkori jó költészetnek egyik fontos dimenzióját: nem lélegzett együtt a korral.« A »korral együtt lélegző«, a léte jelenségeinek mögöttesét látó tudatos létezésiről hírt adó, korszerű eszközökkel megvalósított költészet az ideálja ennek a kritikusi magatartásnak, etikai-esztétikai érzékenysége épp ezért hatványozottan nyilvánul meg, amikor korszerű költészetünkről szól. Egyszerűsítve azt mondhatnánk: a modernséget védi önmaga hullámverése, divatja ellenében. Azt a tételt, hogy kialakulatlan világlátás nem teremthet irodalmat, fokozott szigorral érvényesíti újabb költészetünket elemezve. Az alkotói tudatosság hiányára figyelmeztetve ítéli el a »túlságosan szabad«, szervetlen verset; a világlátás értékkritériumait tehát az alkotói objektiváció nyelvi, szerkesztési hitelességében keresi és találja meg. Egyik gondolatokban leggazdagabb tanulmányában, Gulyás József költészetéről írva, a »hosszú költői eszmélés« útját elemezve, a Gulyás új verseiben megmutatkozó nyelvi-gondolati letisztulás együtthatásában mutatja fel a művészileg autentikus modern verset, melynek mindenkori ismérvei közé tartozik az alkotói tudatosság. Az öncélú spontaneitás, a hagyományosság megalapozatlan rombolása nem teremthet költői értéket, csupán a lázadás, a formabontás irodalmi dokumentumát, fogalmazza meg Ladik Katalin költészetéről írva. S ha Ladik költészete szerencsés pillanataiban túl is mutat az öncélú lázadáson, Utasi kritikusi tételét s e tétel alkalmazásának szükségességét feltétlen érvényességűnek tartjuk. Újabb és legújabb költészetünk (irodalmunk) kritikai megközelítésekor, valós értékeinek megnevezésekor ez értékek megvédése, tudatosítása érdekében tudnunk kell különbséget tenni a formális modernség és a valóságunk, létünk lényeges kérdéseivel szembenéző s azokat etikai komolysággal és esztétikai hitelességgel megválaszoló korszerű költészet között, épp az Utasi hangsúlyozta kritikai érzékenységtől, szigortól vezérelve.