EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302399. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 119. szám

Utasi Csaba

Tíz év után

Nyílt kritikusság

1975. március 1.

Symposion könyvek 40., Forum, Újvidék, 1974.

Utasi Csaba kritikái mindig határozott állásfoglalásra ösztönzik az olvasót; az ő írásai sohasem tűrik el a befogadás »így is lehet« távolságtartó »bölcsködését«, a tekintélytisztelő szellemi tunyaságot. Azt gon­dolnánk, a kritikusi értelem indulati színezése, az iro­dalom-megközelítés élményi forrásvidékének kitetszé­se készteti olvasóját az állásfoglalásra, holott gondol­kodásának metsző tisztasága, érvelésének élessége, a kritikusi vélemény határozottsága, a kritikusi értelem magas fokú szellemi erőfeszítése, mellyel tárgyát megközelíti, előlegezi, hogy véleménye véleménnyel szembesüljön, s ha netán olyasmiről ír, amit mind­addig nem ismertünk, vagy pedig felületesen csupán, úgy kritikájának ismerete után kényszerítő erővel jelentkezik az igény a kérdéses mű elolvasására, újraolvasására.

Utasi Csaba »választott tárgya« a jugoszláviai magyar irodalom, a »vajdasági múzsa«. S amikor véleményt mond, legyen szó egy írói életműről, vagy egyetlen alkotásról, gondolkodásában mindig jelen van irodal­munk egészének tudata. Irodalmunk egészében gon­dolkodni annyit tesz számára, mint követni a ki­bontakozás, az alakulás irányát, tudatosítani ez ala­kulás értelmét, kritikusan, a »soha meg nem elégedés« felől közelítve határozni meg értékeit és vadhaj­tásait. Ez a nyílt kritikusság, amitől teljesen idegen a »szeressük, ami a miénk, azért, mert a miénk« elve, épp azzal lesz tartalmassá, hatékonyan tudatformá­lóvá, hogy a költészet melletti állásfoglalásához is saját irodalmunk megvalósulásai segítik. Más szóval: ebben a nyílt kritikusságban az irodalmunk nagykorúsodásának pozitív tudatával rendelkező kitikai szellemiség mutatkozik meg, amely nemcsak hogy nem akarja már a versírást, a versfaragást a költészettel kiegyenlíteni, de különöbséget tesz a »jól megírt vers« és az autentikus költészet között is. Igényessé­ge irodalmunk egészét »affirmálja« ily módon, vállal­va a tömény nem-művészettel való szembenézést, éle­sen rámutat a mindennapi gondolkodás sémáiban bennrekedő, a »magával szembenézni nem merő«, »magát látni nem tudó« dilettantizmus összetevőire is. Mert, mint ahogyan B. Szabó György egy tanul­mányának gondolati tanulságait elemezve írja, az a kritika, amelyik »idegenkedik a nem-költészettel való konfrontációtól«, »bármennyire pártfogolja is az igazi költészetet, egyúttal a rossz költészet útjait is egyengeti, mely aztán az egész irodalom életét mérgezi..

Elvárásaiban a valóságot, a létezésit nem »megverselő«, hanem átértékelő szellemi erőfeszítés művészi­leg, nyelvileg releváns megnyilatkozását igenli, min­den alkalommal a teljességre törő költői értelem ala­kító erejét kéri számon — választóvonal ez a »jól megírt vers« és a teremtő költészet között. Kialaku­latlan világlátás nem teremthet költészetet, tanúsít­ják műelemzései. Ostorozó szigora, olykor-olykor iró­niája (mely korai írásaiban remek kis stílusparó­diáikat is eredményezett) a hétköznapi tudat »irodal­mát« támadja, míg körültekintő, az okokat is megvilágító alapossággal, rugalmassággal elemzi a világ­látásában, etikus tartásában az igazi irodalom lehető­ségeit hordozó, ám művészileg, nyelvében meg nem valósult, a kritika hiányérzetét kiváltó irodalmat.

Ismertetőnkben Utasi kritikusi magatartásának egyet­len gondolati tanulságával foglalkozunk valamivel részletesebben. A »sziget«-költészetről írva állapítja meg: »Ma már nyilvánvaló, hogy költészetünk elvesz­tette a mindenkori jó költészetnek egyik fontos di­menzióját: nem lélegzett együtt a korral.« A »korral együtt lélegző«, a léte jelenségeinek mögöttesét látó tudatos létezésiről hírt adó, korszerű eszközökkel megvalósított költészet az ideálja ennek a kritikusi magatartásnak, etikai-esztétikai érzékenysége épp ezért hatványozottan nyilvánul meg, amikor korszerű költészetünkről szól. Egyszerűsítve azt mondhatnánk: a modernséget védi önmaga hullámverése, divatja ellenében. Azt a tételt, hogy kialakulatlan világlátás nem teremthet irodalmat, fokozott szigorral érvénye­síti újabb költészetünket elemezve. Az alkotói tuda­tosság hiányára figyelmeztetve ítéli el a »túlságosan szabad«, szervetlen verset; a világlátás értékkritériumait tehát az alkotói objektiváció nyelvi, szerkeszté­si hitelességében keresi és találja meg. Egyik gondo­latokban leggazdagabb tanulmányában, Gulyás József költészetéről írva, a »hosszú költői eszmélés« útját elemezve, a Gulyás új verseiben megmutatkozó nyel­vi-gondolati letisztulás együtthatásában mutatja fel a művészileg autentikus modern verset, melynek min­denkori ismérvei közé tartozik az alkotói tudatosság. Az öncélú spontaneitás, a hagyományosság megala­pozatlan rombolása nem teremthet költői értéket, csupán a lázadás, a formabontás irodalmi dokumen­tumát, fogalmazza meg Ladik Katalin költészetéről írva. S ha Ladik költészete szerencsés pillanataiban túl is mutat az öncélú lázadáson, Utasi kritikusi té­telét s e tétel alkalmazásának szükségességét feltét­len érvényességűnek tartjuk. Újabb és legújabb költé­szetünk (irodalmunk) kritikai megközelítésekor, valós értékeinek megnevezésekor ez értékek megvédése, tudatosítása érdekében tudnunk kell különbséget ten­ni a formális modernség és a valóságunk, létünk lé­nyeges kérdéseivel szembenéző s azokat etikai komolysággal és esztétikai hitelességgel megválaszoló korszerű költészet között, épp az Utasi hangsúlyozta kritikai érzékenységtől, szigortól vezérelve.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.