EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 8. | Koppány, Benedikta napjaAKTUÁLIS SZÁM:1303625. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

1. évfolyam 5. szám

Végel László

TÁVOL SAJÁT LEHETŐSÉGEITŐL

(Ivan Slaming: Povratak s mjeseca. Zora, Zagreb, 1965)

1965. május 15.

Ivan Slaminget sokoldalú entellektüelként ismerjük. Költő, műfordító, kritikus és elbeszélő. Mint ahogy harmadik verses­kötetével, a Naronske sijestával egy kia­lakult sajátos alkotói profilt árult el, ugyanúgy második elbeszéléskötetével is kiforrt egyéniségről tesz tanúságot.

Ebben a kötetben tehetséges novellistaként jelentkezik. Minden elbeszélése egy-egy Cézanne-éjszalka. Könnyedsége már-már artisztikus, önfegyelme, szigorúsága pedig figyelemre méltó.

Elbeszéléseiben menekül mindennemű konstrukciótól. Úgy látszik, csak a megtörténhetőt tartja témára érdemesnek. El­beszélései az élet felé gravitálnak. Persze, ez azt is jelenti, hogy igyekszik távol tar­tani magát a nagy és komplikált, lényegi tartalmaktól, a kis eseményekbe szeretné észrevétlenül és könnyedén belevinni a mély mondanivalót.

Főleg fiatalok (egyetemisták) életével foglalkozik. Jól rögzít egy-egy megvillanó stimmungot, egy-egy szellemes dialógust, árnyalt pasztellszínt, és e könnyedségek­kel akarja jelezni az élet sötét oldalait.

Egy ilyen keretbe ülteti bele az ember metapszichológiai problémáit. Meg kell azonban kockáztatnunk egy véleményt, amely szerint Slaming, ez a bravúros sti­liszta, aki mindig pontosan végig is tudja vezetni azt, amit akar, ez alkalommal egy tévedés áldozata. Ugyanis annyira törek­szik az egyszerűségre, hogy még az akarat, a küzdelem jelenlétét is szeretné elháríta­ni. Ez a szándék más típusú elbeszéléseknél lehetséges, mert ott esetleg a dokumentumok, a konkrétumok, az információk megtarthatnák a szöveg minimális feszültségét. Metapszichológiai problémákról szólva azonban nagyobb szükségét érezzük a konkrét individuum nagyobb pszichológiai aktivitásának. Az értékes és tehetséges írók arról nevezete­sek, hogy tévedéseikben is következetesek. Slaming ugyanígy cselekszik. Ezáltal azonban dialógusai gyakran csak egyszerű és szürke konverzációk, elveszítve funkcio­nalitásukat, gyakran dekoratíven hatnak. Másrészt a pszichológiai aktivitások erőt­lensége folytán gyakran elveszik az elbe­szélés mélysége, mintha Slaming csak a felszínen matatna. Stílusa bravúros, legin­kább Updike-éhoz vagy Sálingeréhez hasonlít, és főleg az első hatását (pozitív ér­telemben gondolunk itt a hatásra) érez­zük. Slaming pontosan meg tudja terem­teni azt a jellegzetes és nagyszerű Updike-i atmoszférát, itt is érezzük annak fi­nom, szigorú, lírai tónusait, de a további­akban nem tud mélyfúrásokat végezni az emberi létbe.

Az ambíciók tekintetében kétféle írót is­merünk. Az egyik soraiban állandóan sa­ját lehetőségeinek, képességeinek határán jár, a másik könnyedén távol tartja magát ezektől a határoktól. Slaming az utóbbiak közé tartozik. Írásait olvasva Pascal gon­dolata jut eszünkbe, amely szerint az az igazán jó könyv, amelyről olvasója azt gondolja, hogy azt tulajdonképpen ő is meg tudná írni. Slamingot olvasva ezt érezzük. Természetesen Pascal egyoldalú volt.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.