Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Végel László
SZÍNVÁZLATOK A GESZTUSOKRÓL
„Cselekvő ember vagyok”
1965. július 15.
Nemcsak a könyv, de a hétköznapok is felkeltették az érdeklődésemet egy ilyen mottó iránt.
És láttam, hogy a cselekvő ember nem nyeri el a harmóniát – ez egyre transzcendentálisabb lesz, illúzióvá válik. A cselekvő ember egy-egy útszakasz után megáll, megtagadja magát, azzal, hogy összetörik vagy pragmatista lesz, vagy pedig autentikus marad és nem ad választ saját kérdéseire. Mert válasza tulajdonképpen megkerülés: amikor már a cselekvés értelmét kellene definiálnia, a lét pesszimista meghatározásához jut el, amely szerint: „Az ember még nincs tudatában saját létének.” (Dobrica Ćosić: Akcija) Ez azt jelenti, hogy az ember örökösen lemarad, a tett gyorsabban konstituálódik, mint a gondolat. Ebben igaza is van a cselekvő embernek. A történelem nem más, mint kiváló illusztrációja annak, hogy a tett gyorsabban konstituálódó. Csak miután minden megtörtént már, akkor kaphat egy időre funkcionális szerepet a „játék”. A gondolkodás szenvedélye, hogy megtalálja és kivizsgálja a diszpozíciókat egy újabb konstituálásra, és ezek után a gondolat már nem öncélú lesz, mint ahogy mondják, hanem tehetetlen (Oppenheimer).
Ezért a cselekvő ember visszatér egészen a kezdethez, és nem azt mondja, hogy az emberek nem látják akciójuk értelmét, mint ahogy ezt a kontinuitás megkövetelné, hanem azt, hogy létük értelmét nem ismerik. Tulajdonképpen ezzel a definícióval a cselekvő ember növeli szabadságát, olyan esszenciális problémákat vet fel szabadságalapnak, amelyet nem tud megoldani és ezzzel indeterminált lesz.
Felkészül a kalandra.
Előbb azonban disztingválni kell a lét néhány alapvető tulajdonságát, igyekezni kell megtalálni a legszembetűnőbb és leglényegesebb jegyeket.
Ha körülnézünk gyakorlatunkban, újságainkban vagy más publikációkban, látjuk, hogy ma mindenki a gyakorlatban akar mindent megoldani: elsősorban azért, mert csak ezt tartja lehetségesnek. Šoljan egyik definíciója szerint a kishitűeknek csakis gyakorlatuk van. Ez a réteg nem azért apellál a gyakorlatra, mert ott lehet valóban mindent megoldani, hanem mert empirikus és mást nem is lát a valóságból, csakis a hétköznapi gyakorlatot. Mivel nézetei ilyen szimplák, természetes, hogy egyszerűen látja a dolgokat. Ezért lényegében optimista. Mindig konkrétan beszél, nem azért, mert így tartja szükségesnek, hanem azért, mert másképpen nem tud. Az ilyen egyike a legtávolabb eső egzisztenciáknak a marxi totális embertől, neki nincs világnézete, csak gyakorlata. S hogy hétköznapi életünkben napról-napra ismétlődnek a negatív jelenségek, és hogy a morális szkizofrénia sem csökken, ez elsősorban az említett empirikus típus miatt van így. Ugyanis ez a típus, mivel nincs átfogó rendszere és világnézete, képtelen kritériumokat kialakítani. Ennek ellenére állandóan akcióban van, s eközben a kritériumok elengedhetetlenek. Ezért esetről-esetre megy, magát ösztönös forradalmárnak tartja és jogosnak érzi mindig új kritériumok kialakítására. Csak akkor kezd bírálni, ha ezt felülről megindítják stb. Mindezt az elméleti tudásmennyiség minimuma idézi elő – ennek tudatában is van, túlhangsúlyozza a gyakorlatot, és egy ilyen favorizálás pedig nemcsak a totális ember ideáljától van távol, tehát nemcsak az ideált negálja, hanem a konkrét valóságra is negatív hatással van.
A gyakorlat, az akció itt pusztáin alibi, és ezért igyekszik minél jobban kihangsúlyozni, hogy gyakorlati ember, s tevékenysége konkrét.
Ha a cselekvő emberről szólok, rá akkor nem gondolok, mert lényegében ez a cselekvés vagy mímelt vagy pedig vak.
Csak arra a cselekvő emberre gondolok, kinél ez heroikus gesztus – és aki hiszi, hogy a cselekvésnek ez az értelme, mert tudja, hogy heroikus tettre még nagy szüikség van, és mindig is szükség lesz. Hogy mégis foglalkoztunk a fenti embertípussal, ez azzal magyarázható, hogy önigazolásként kisajátította a cselekvő ember definícióját.
E kisebb kitérő után visszakanyarodhatunk ahhoz a Dobrica Ćosićtól idézett mondathoz. Figyelmeztettünk arra, hogy ez a definíció nagyjából pesszimista módon értékeli az emberi létet. Egy ilyen felfogás azonban természetes is. Nem lehet pragmatista, akinél a cselekvés öncélú, s az empirista kis szűk világát pedig már a kérdésfelvetés pillanatában túlhaladta. Gondoljunk arra az emberre, aki a csúcsokig akart feljutni, és fel is jutott egyre, ám most még végtelen számú, magasabbnál magasabb csúcsot lát és láthat.
Íme az ember, akinek sikerült!
Feltehette a kérdést, a problémát, megadhatta a választ, de egyikbe sem nyugodott bele. Hisz lehetetlen az, hogy az ember ne legyen tudatában saját létének, mert ha ez igaz volna, akkor semminek tovább nem lenne értelme. Következhetne az öngyilkosság. A cselekvő ember válasza az újabb tett, nem magáért a tettért, hanem valami másért, egy egészen transzcendentális ideáért, amit önmaga sem definiál pontosan.
Ez a heroikus gesztus, ami a cselekvő ember egyik legfontosabb tulajdonsága.
Nem azt teszi, amit akar, ám ezt mégis kedvvel teszi: útja kalandos, mert sohasem ismétlődik. Ez egészen egyéni vonást kölcsönöz neki. Lépésről lépésre olyan dimenziókba ér fel, amelyek közül mindegyik jobb, mint, az előbbi, de a határokig sohasem juthat el, nem ismeri a végleteket. Az emberi cselekvésnek van mindig eredménye, de ez sohasem a kívánt, és még kevésbé nem a lehető.
Egyszerűen, ha a helyzete csak ismétlődne, abszurd ember lenne, de mivel szituációja mindig kvalitatív változásokon megy át, reménye ismételten felcsillan. Őt a remény élteti és öli meg. Létének mindig van egy pozitív indoklása, a többi pedig kaland, teljesen transzcendentális lehetőség. Ám mégis a kaland az, ami elválasztja a többitől.
Az öntudatosodás és a magáratalálás ez esetben nem szerencsés: a cselekvő ember tragikus, bár eredményeket ér el, fejlődik, szabad.
A drámáról szólva Lukács György jegyezte meg, hogy a tragikus ember az, aki egy kalandja által definiálható. A cselekvő ember típusáról szólva, a helyzet rendkívül hasonlatos. Azzal a különbséggel, hogy nem szűnik meg, hanem a kaland (ezt egy egészen felelősségteljes fogalomként értjük) kedvéért él tovább. Itt különbözik az élet és a dráma. Állandóan perben saját felelősségérzetével, azt hiszem, korunk egyik legtragikusabb létformáját ismerjük fel benne. Mert ne higgyük azt, hogy a cselekvő ember csak azért érzi tragikusnak magát, mert sokszor, ha szocializmust mond, ezen sokan hűtőszekrényt értenek, hanem azért is, mert látja az ember végső tragédiáját. Így az is világos, hogy a cselekvő embernek nemcsak pedagógiai, társadalomnevelő problémái vannak, hanem metafizikai is – az emberi lét esszenciális kérdései. Ezzel tehát más úton, ám mégis az „elméleti” ember problémáihoz jutottunk, s látjuk azt, hogy a cselekvő ember hordja magában leghatározottabban saját antitézisét. És ő talán még szenvedélyesebben és jobban az én, és nem annyira az én és a nem-én szintetikus szemléletéből keresi a kérdést elméleti problémáira, amelyekhez saját gyakorlata vezette.
Igen kitűnően illusztrálja ezt az ellentmondást Dobrica Ćosić egyik szövegéből kiragadott idézet: „A szégyen komplexusa a fennálló és örök társadalmi és emberi befejezetlenség miatt domináló a forradalmi és politikai mentalitásban. A gyökerek a forradalmár illuzionalizmusában vannak, hogy az új realitás magával a burzsoá társadalmi rendszer megdöntésével megszabadul majd minden rossztól, ami ellen a forradalom harcol...” (Kiemelések tőlem.) E konstatáció tehát feltételezi azt, hogy a forradalmi mentalitásnak ez a (pozitív) szégyenérzete örök és állandó probléma.
Mindezek után látva, hogy a szerző felszabadult a lét pragmatisztikus magyarázatától, kíváncsiak vagyunk rá, hogy merre is látja a megoldást. Íme: „Ha a kommunista ideálok látszólag el is távolodtak a ma emberétől, különösen egyes hirdetőinek hűtlensége miatt, ezek mindennek ellenére elengedhetetlenül fontosak az emberi jövő víziójához. (Kiemelés tőlem.)
Ez bizonyítja a már elméletben mondottakat: a cselekvő ember tragikus voltát, azért, már saját ellentétéig jutott el. Mert íme, a cselekvő ember, akinek eszménye az akció, egy ilyen lényeges pillanatban és problémában nem azt mondja (és nem is mondhatja), hogy cselekvéssel újra közelítsük meg az ideálokat, hanem azt, hogy transzponáljuk ezeket az emberi jövő víziójába.
Ez a magatartás azonban csak pragmatikus szempontból ítélhető el. A cselekvő ember nem mond le soha semmiről addig, amíg transzponálni képes. Abban a pillanatban, amikor erre képtelen, összetörik és letesz mindenről, vállalja a totális izoláltságot, szent lesz vagy remete. Ez azonban már egészen más kérdés, inkább az elveszés mechanizmusának problémakörébe tartozik. De amíg nem lesz vagy szent, vagy remete, addig a dialektikus ellentmondásokkal együtt cselekvő ember marad. Még akkor is, ha negálja magát. Ezzel a tragikus gesztussal, amellyel éppen saját autentikusságát őrzi meg, folytatni tudja útját, kitart életformája mellett, még akkor is, ha ezt veszélyeztetik lényében ezek az ellenpontok.
És ez a vállalás, ha nem is az egyetlen pozitív létforma, de mégis a pozitívak közé sorolhatjuk, ha másért nem, pusztán azért, mert van saját nagysága, klímája. Mert ő az, aki otthonosan (néha bizarrul) mozog a században, a tragédiákban, a nagyközösségben. Őt a dimenzió nőtteti.
Dobrica Ćosić: Akcija (Prosveta, Beograd, 1965) című gyűjteménye volt az, amely arra sarkallt, hogy így fogalmazzunk ezzel a kérdéssel. Annál inkább szükségét éreztük egy ilyen szempontnak, mert Dobrica Ćosić is kijelentette, hogy írásainak nem az alkotás, hanem a működés a célja. A kritikusok jelentős része mégis arról ír, ami ebben az esetben nem lényeges (az alkotásról), hangoztatva, hogy mennyire „pozitív” az, hogy Dobrica Ćosić szeretné, ha a „szóból akció lenne” stb. stb. Ha azonban a működést vesszük alapul, akkor feltétlenül meg kell közelíteni azt az embereszményt, amely Dobrica Ćosićnak is célja. Persze a ćosići eszmény számunkra csak kiindulópont volt.
Inkább a plasztikusság kedvéért használjuk itt a tiszta típusokat, bár egészen természetes az, hogy a cselekvő és a gyakorlati ember nem antinómiák, mint ahogy ezt egyes írások szellemiségéből érezzük, amelyekben „absztrakt humanistákról, absztrakt értelmiségiekről” beszélnek. Azt hisszük, hogy legfeljebb csak struktuális eltolódásokról lehet szó a hétköznapi életben és minden bizonnyal a gyakorlati eltolódások a károsabbak.