Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Vukovics Géza
SZEM A FÜLBEN
Barangolás a zenepszichológia és a zeneesztétika bekötő útjain – A bedekker: dr. Gyulai Elemér A látható zene c. tanulmánya
S LÁTTAM, HOGY TÖBB LÁNG OTT KETTŐNK KÖRÉ GYÜL – HANGRA ÉDESEBB, MINTSEM FÉNYRE FÉNYES – S BEFONNAK GYŐZTES, ELEVEN FÜZÉRÜL.
(Dante: Paradicsom – tizedik ének)
1965. augusztus 16.
„Dante is a Divina Commediában, a Paradicsom harminchárom énekén keresztül beszél az égi zenéről, és véletlenül sem tudja ennek hangjait különválasztani az égi fénytől, az égi színektől. Goethe is ír róla a Faust második részében. Ő is azt mondja, hogy a nap dübörögve jön fel az égre, és harsonaként zeng, trombitál az égi fény... Beethoven (például) nem szerette a h-moll hangnemet. A színe miatt. Meyerbeer bíbor akkordoknak nevezte Weber Bűvös vadászának egyes akkordjait. Liszt gyakran követelte a zenekartól, hogy több vöröset vagy több ibolyát játsszék. A modern orosz zene nagy magányosa, Szkrjábin pedig új sort húzott a magas fafúvók fölé és luce-szólamot, fényszólamot komponált Prométheuszának partitúrájába. Luce-szólamot – színzongorára, színes fények megelevenítésére."[*]
A hallási és látási képzetek szoros kapcsolatai, a gazdag látási és főleg színképzetek valahogy természetesnek vehetők, ha a zenére fogékony alkotók érzelmi világához tartoznak. Senki sem ütközik meg azon, hogy Beethoven a h-mollt fekete hangnemnek nevezi, s hogy Klopstockot azzal jellemzi, hogy mindig fenséges, maestoso – D-dúr. A szinesztézia, azaz két vagy több érzékszervi terület érzékeléseinek kapcsolódása a muzsikus színes hallásának egyszerű magyarázata, pszichológiai-élettani „megfejtése” annak, hogy, mondjuk, Rimszkij-Korszakov számára miért jelentett minden hangnem egy meghatározott színt: a C-dúr fehéret, az F-dúr zöldet, s miért váltott ki benne mindegyik hangnem megfelelő szemléleti képet. Ilyen jellemzéseket adott egyes hangnemekről: Esz-dúr – sötét, alkonyati szürkéskék; ez a városok és az erdők hangneme. F-dúr – világoszöld, pasztorálszerű, tavaszi nyírfácskák színe. A-moll – halvány, rózsaszínű, olyan, mint az esti szürkület csillogása a fehér hóval fedett vidéken. H-dúr – sötét, alkonyat, szürkeség, sejtő viharfelhők színe.
Egy zenetudós a hangszerelést a festészethez hasonlítja, azzal a megjegyzéssel, hogy mégis van köztük különbség, mert míg a festő már a műteremben éppoly könnyen ellenőrizheti a színeit, mint a rajzát, addig a zeneszerző otthon a zongorája mellett csak a „zenei rajzot” hallhatja, a zenekari színeket nem. Ebben a tekintetben a zeneszerző inkább a freskófestőhöz hasonlatos, aki szintúgy nem tudhatja előre, hogyan hatnak a színei száradás után. Rimszkij- Korszakov esetében a szinesztézia erőteljes jelenléte, a hihetetlen mértékben kifejlett színes hallás, vagy hétköznapi nyelven a „füllel való látás” jelentősen befolyásolta komponálási technikáját: a színes hangszerelés egyik kimagasló művelője lett, sőt nála, azaz műveiben a hangsúly a zene belső lényegéről áttevődött a zene külső hangzásvilágára.. Ez csak egy eléggé általános példa, hogy a szinesztéziás látási-hallási képzetek az alkotási folyamatban hogyan emelkednek az alsó, érzéki fokról a felső, esztétikai szintre, s hogyan válnak a kapcsolt érzékletek egybeforrt élményanyaggá.
Más művészeti ágakban még bonyolultabb „átütések” vannak, s azokat az irodalomesztéták közismert szavajárásával, parabolikus kifejezéseknek, metaforáknak, szimbólumoknak nevezzük, ha csak az esztétikai vizsgálódás szintjén maradunk, noha sok váratlan fordulat, furcsa kép magyarázatát éppen a pszichológiai vizsgálódás, netán a szinesztézia jelenlétének kimutatása adná meg.
Amikor Shakespeare huszonharmadik szonettjében azt énekli, hogy „szemmel hall az okos szerelem”, Rimbaud meg A magánhangzók szonettjében a felfedezés erejével bizonygatja: „Szurok Á! hó É! rőt I! zöld U! kék O!” – magasabb, azaz esztétikai szinten a sajátos gondolattársítással párosuló művészi alkotás jegyében játszódik le az a nem egészen körülírható és megmagyarázható folyamat, amelynek alacsonyabb, érzéki szintű értelmezése majdhogynem banálisan hangzik: az egyik érzékre ható inger egy másik érzékszerv ingerületét is kiváltja. A „szemmel való hallás” laikus tolmácsolása lehet, mondjuk, a festészet zenei tartalmának, zeneiségének keresése, azzal a motivációval, hogy valahol a színen és ábrázolt tárgyon túl a tekintet felfigyel valamire, ami már a nem látható dolgok birodalmába tartozik. Rimbaud fekete Á-ja, azaz a magánhangzók, vagyis a hangok színes látása, Shakespeare „halló szeme” mindenesetre nem puszta szinesztézia, azaz két érzéklési forma egyszerű egybefonódása, hanem egy magasabb szintézis, amelynek támpontja az, hogy az alkotó a művészi képes kifejezésben azokat a rokon-ingereket, képzeteket asszociálja, melyek természetes adottságai, hajlamai folytán lelki világában is egymást feltételezik, kiegészítik.
Ennél talán egyszerűbb folyamat az, amikor a szinesztéziára hajlamos alkotó nem marad meg művészetének sajátos keretében, hanem a többi művészi ág eszközeit is segítségül hívja, hogy konkrétan megvalósítsa azt, amit saját művészete csak bizonytalanul sejtet. Nagy mértékben vonatkozik ez a zeneszerzőkre, akik nem „tiszta” zenét komponálnak, hanem színpadi kísérőzenét vagy más hasonló eredetű, illetve alkalmi zenét. Így jár el például Schönberg Die glückliche Hand c. operájának egyik színpadi utasításában: „Amint beáll a sötétség, szél kerekedik. A szél crescendójával egyidejűleg kezdődik a világítás crescendója. Ez a crescendo gyönge vöröses fénnyel (fentről) indul, mely barnán keresztül piszkos zöldbe vált át. Ebből sötét kékesszürke keletkezik, melyet lila követ. Ebből intenzív sötétvörös fény hasad le, mely egyre világosabb és hangosabb lesz, hogy miután elérte a vérvöröst, narancs- és világossárga keveredik hozzá, míg végül a harsogó sárga fény magára marad.”
Sadoul említi, hogy W. Ruttmann a Világ melódiája c. filmjének kísérőzenéjében azonos érzelmi hatást tulajdonított a szavaknak és zörejeknek, a sikolynak és a zenének, az emberi hangok és a gépek csattogásának. Ha már a hallási és fényélmények társításának vizsgálata a puszta színes hallástól elvezetett a modern szintetizáló művészethez, a filmhez, használjuk fel ezt a kitérőt, hogy felhívjuk a figyelmet Eisenstein legutolsó elméleti írására, amelyben a többféle érzéklés kölcsönös kiegészülését helyezi előtérbe a többféle művészi kifejezőeszközt egy művészetté egybefogó film kapcsán. „A szín indokolt felhasználásának első feltétele: elsősorban mint drámai és dramaturgiai tényező lépjen be a filmbe. A színnek tehát ugyanaz a szerepe, mint a zenének. A zene a filmben ott helyénvaló, ahol elengedhetetlenül szükséges. A szín is. Mind a színt, mind a zenét ott és akkor kell alkalmaznunk, amikor és ahol éppen általuk tudjuk legjobban kimondani, ábrázolni vagy megsejtetni az alapgondolatot... Az adott pillanatban mindegyik előtérbe lép: a monológ, a felkiáltás, a néma csend, az ária, a hajnalpír, vagyis a szín. Mindegyik a maga helyén. Mindegyik azt fejezi ki, amit dramaturgiailag más nem fejezhet ki helyette. Az adott pillanatban mindegyik a legtökéletesebben szolgálja az egységes tartalmat. Egy-egy kifejezőeszköz úgy bukkan fel a mű szövegében, mint a zenében az akkord. A kifejtett szót néha távoli zene festi alá: halotti ének, ködös mezőkön felhangzó pásztorsíp, keringő a szomszédos szobából... A féktelen vihar néha hangorkánt zúdít a nézőre; a végzet gyenge holdfénnyel jön és egy halkan játszó zenekar lírai témájának áttetsző készségét hozza magával. A kifejezőeszközök bármelyike megadhatja a műnek azt az utánozhatatlanul kifejező érzelmi hatást, ami egyszersmind az eszmei mondanivalót is hordozza.”
Az említett esetekben, mintha a művészet síkján bizonyos módon kifejezésre jutna Johannes Amos Comenius egykori pedagógiai elve: ,,a lehető legnagyobb mértékben kell mindent érzékelhető módon megjeleníteni... és ha valamit több érzékszervnek lehet egyszerre felfogni, akkor azt több érzéknek kell nyújtani egyszerre...”
Az 1937. évi párizsi Nemzetközi Kiállításon a művészetek szép szerepet kaptak. Mintegy húsz mű készült zenekíséretnek a fény és a víz játékához. Beaudoin és Lodz építészek különleges szerkezete lehetővé tette, hogy a szökőkút játékát másodpercre szinkronizálják a tűzijátékkal. Ehhez zenekíséret is készült. A fülükkel látók, a szemükkel hallók a több érzékszervi terület érzékeléseinek kapcsolódását lényegileg is igazolni akarták, hadd lássék az, amit hallanak, hadd hallassék az, amit látnak. Bizarr fordulatként megszületett az ún. bútorzati zene is: halljuk, de nem hallgatjuk. Darius Milhaud írja: ,,A látott világban azok a formák is jelen vannak, amelyekre egyáltalán nem fordítunk figyelmet, például a tapéta figurái, a mennyezetdíszítések, a tükör kerete. Satiénak különös ötlete támadt: talán kellemesen hatna az a zene, amelyre nem kell odahallgatni, a bútorzati zene, amelynek jellegét az szabná meg, hogy hol játsszák.” Satié kísérletként szünet-zenét komponált, amelynek az lett volna a rendeltetése, hogy a hangverseny szünetében afféle hangkulisszául szolgáljon. Amint azonban felcsendült a szünet-zene, a hallgatóság helyére sietett, hiába kiabált Satié: De hát beszélgessenek! Sétáljanak! Ne hallgassák a zenét! Ne figyeljenek a muzsikusokra! Ne nézzék őket!
Bizonysága ez annak, hogy bármelyik hangversenyen legalább annyi a halló szem, mint a fül. Fred Goldbeck szerint háromféle zenehallgató van: aki csak fülét, aki csak szemét, és aki mindkettőt használja. Az első tenyerébe temetkezik, s többnyire abban élvez, hogy zenét hallgat, s nem magát a zenét élvezi. A másik leginkább csak nézelődik. A harmadik csupa fül, csupa szem, s tisztában van azzal, hogy a muzsikus zenélése és megjelenése ugyanannak a dolognak két oldala. Ezért igen zavarba jön, ha a hallottak és látottak nincsenek összhangban, és ha egy idős hölgy úgy üti-veri a zongorát, mint egy atléta.
Mindezért a közönség szerepeltetése nem puszta közjáték, hanem logikus folytatása a megkezdett gondolatmenetnek, hisz a közönség sajátos viszonyt épít ki a művészettel, kezdve azzal, hogy a zene érzéki szintű érzékelésében neki is lehetnek színlátásai, továbbá az esztétikai szintű élvezetet megközelítve érzelmi tartalmat merít vagy képes meríteni a zenéből. Mindenesetre a közönség számára a zene bizonyos fokig látható, s csak azután hallható.
A szinesztéziás jelenség ürügyül szolgált, hogy néhány zeneszerző színes hallásával kapcsolatban belekapaszkodjunk egypár kérdésbe – ezek részletes elemzése, kutatása jóval több elmélyülést, munkát, helyet és időt kívánna meg – s az alkotóról – a közbeeső láncot, a zene tolmácsolóját, az előadót szinte indokolatlanul mellőzve – áttértünk a hallgatóra. Nemcsak azért, mert a hallgató fogyasztója a zenének, lényegében az ő jelenlétében „csapódik le”, s mert meggyőződésünk, hogy minden művészet, főképp a zene az életközelben mutatja meg hatóképességét, erejét, esztétikai kívánalmú életképességét, élmény-telítettségét stb., hanem mert éppen a zene esetében – lehet, hogy ez ugyanilyen mértékben vonatkozik a többi művészetre is – a műélvező lélektani elemzése legalább olyannyira előmozdítja a zene fenomenjének megértését, illetve az adott időszakban gyakorolt mindenféle hatásának felmérését, mint ahogyan az alkotás szakmai-esztétikai mérlegelése, vagy az alkotó fejlődésének, gondolkodásmódjának, magánéletének vizsgálása hozzásegít a zene „testének és lelkének” megragadásához, mint azt egy esztéta kifejtette. Erre okot ad az is, hogy a szinesztézia éppúgy megfigyelhető a hallgatónál, mint az alkotónál, s akad műélvező, aki a zene megszólalásakor színeket, sőt képeket lát, s első hallásra egész regényt képes belemagyarázni a zenébe, közvetlen élménye szinesztéziás jelenségeket vált ki. Ez már műélvezés körébe tartozik, erről majd később.
„Goethe is felemlíti Színtanában azt a svájci embert, aki élénk vörösnek hallotta a furulya hangját, sárgának a trombitáét, ibolyaszínűnek a fuvoláét... E. T. A. Hoffmann... úgy érzi, hogy a hangszínek és illatok tündéri koncertté egyesülnek lelkében... írásainak rendkívüli hatása van a kor muzsikusaira, köztük Schumanra és Wagnerra. Zeneszerzők egész sora esküszik rá, hogy a zene alkalmas színek, képek, általában a vizuális tartalom kifejezésére. Megszületik a programzene, az ábrázoló, festőzene. Feltétlenül úgy, hogy megteremtői maguk is képeket, színeket látnak zenehallgatás közben... Egyik oldalon ott állottak a Zukünftlerek, a programzene gondolatának megszállottai. Fanatikusan hittek a zene kifejező erejében. Nemcsak érzelmeket eleveníthet meg a zene – hirdették –, hanem tájakat, eseményeket, sőt filozófiai, tehát tipikusan értelmi tartalmat is. Igaz, beismerték, hogy a zene nyelvét először alkalmassá kell gyúrni ehhez, viszont megígérték, hogy ezt a munkát elvégzik és a muzsikájukban testet öltött festői, költői vagy filozófiai tartalmat bárki könnyen felismerheti majd. ... A Zukünftlerek ellenségei állottak a másik oldalon. Az új törekvések iránti vak gyűlöletükben minden kifejezőerőt megtagadnak a zenétől, a Zukünftlerek zenéjétől is. Pedig azt nem is tartották zenének. A zene mozgó arabeszk, kaleidoszkóp – mondta Hanslick –, »tönend bewegte Formen«. Lehet, hogy felkelt érzelmeket, de semmiképpen sem fejezi ki őket. A zenében kifejezett érzelem az egyéni asszociáció ügye. Nincs benne a műalkotásban, hanem beleérezzük... Legfeljebb a közönséget zavarták, ha egy-egy pillanatra alkalma nyílt betekinteni az egymásnak ellentmondó állítások zűrzavarába. Mert a közönség gondolatvilágában még távolról sem volt elintézve a kérdés. Ma sincs elintézve. A közönség minden ellenkező értelmű erősítgetés ellenére is úgy érzi, hogy a zene, amit hall, vidám, szomorú, nyugodt vagy nyugtalan. Sőt azt állítja, hogy a vidám zene vidámmá tesz, a nyugtalan zene nyugtalanná, a szomorú zene lever, az áhítatos zene magasba emel – tehát a zenében a hallgatótól független érzelmi tartalom van, és ez sugárzik felénk a zene szövetén át, ez hat ránk, ez kelt bennünk érzelmeket. A közönség ma is ott tart, ahol Szent Ágoston tartott.”
A zene érzelmi tartalmáról, arról, hogy mit fejez ki, s hogy egyáltalán kifejez-e valamit, hatalmas vita folyik. Egyaránt hivatkoznak arra a kínai bölcsre, aki szerint, ha valaki meg akarja tudni, hogy egy ország vezetése rendben van-e és erkölcsei tiszták, hallgassa meg annak zenéjét, meg Platónra, aki szerint a zenében rejlik a leghatásosabb nevelés. Az elméleti harcról némi képet adhat néhány „vitázó” szembeállítása.
Honegger: Való igaz, hogy az alkotó folyamat azonos, akár zenéről, festészetről, akár pedig költészetről van szó. Az író azonban köznapi szavakat használ, a szobrász és a festő pedig – ha el is torzítja – látható, fogható valóságot ábrázol. A zeneszerző ellenben mindent önmagából merít, alkotása éppen ezért csodaként hat az avatatlanokra. Szerencsére, a zenében valóban sok a megmagyarázhatatlan, a varázslat. A zene semmilyen más művészethez sem hasonlítható.
Sztravinszkij: A laikus azt hiszi, hogy az alkotómunkához ihletre kell várni, de ez tévedés. Távol áll tőlem, hogy az ihlet jelentőségét tagadjam. Ellenkezőleg, nagy mozgatóerőt látok benne: olyan erőt, mely mindenfajta emberi tevékenységhez hozzátartozik, s korántsem a művész egyedüli kiváltsága. Csak akkor bontakozik ki, ha erőmegfeszítéssel hozzuk mozgásba, s ez az erőkifejtés a munka. Ahogyan az étvágy evés közben jön meg, így váltja ki a munka is az ihletet, feltéve, ha már kezdettől nincs jelen. De nem az ihleten múlik a dolog, hanem az eredményen – s ez a mű.
Romain Rolland: Hivatásos zenészek, ti hozzászoktatok ahhoz, hogy megvetéssel fogadjatok minden magyarázatot. Senki sem hallgatná azonban meg műveiteket, ha ritmikai és hangzószövetük nem keltene fel a hallgató fülében számos olyan emóciót, amelyek következetesek és kapcsolatban állnak egymással.
Sztravinszkij: Én a zenét lényegénél fogva képtelennek tartom arra, hogy bármit is kifejezzen, akár érzelmekről, akár magatartásról, akár lelkiállapotokról vagy természeti jelenségekről stb. van szó. A kifejezőképesség sohasem tartozott a zene természetes, benne rejlő tulajdonságai közé. A zene, ez a csodálatos jelenség, azért adatott nekünk, hogy rendet teremtsünk a dolgok között, főleg pedig azért, hogy szabályozza az ember viszonyát az időhöz.
A. Rubinstein: Meg vagyok győződve, hogy a zeneszerző nemcsak valamilyen hangnemben, valamilyen taktusban és valamilyen ritmusban írja a hangjegyeket, hanem bizonyos lelkiállapotot, azaz programot is belead művébe, azzal a meggyőződéssel, hogy az előadó és hallgató ki tudja azt találni.
Hanslick: A zene nem másol semmilyen ismert, szavakkal kifejezhető témát, ezért meghatározott fogalmak között mozgó gondolkodásunk számára nem szállít semmiféle olyan tartalmat, amelyet meg tudnánk nevezni... Abból a tényből, hogy a zeneszerzőknek hangokban kell gondolkodniuk, szemmel láthatóan az következik, hogy a zenének nincs tartalma, mert a fogalmakat hordozó tartalmat szavakban is el kellene képzelnie.
Schopenhauer: A zene az egész akaratnak olyannyira közvetlen tárgyszerűsége és ábrája, mint a világ maga, sőt mint az ideák, melyeknek sokszorosított megjelenése az egyes dolgok világát teszi. A zene ennélfogva semmi esetre sem az ideák ábrája, mint a többi művészet, hanem magának az akaratnak az ábrája, melynek tárgyasításai szintén ideák.
Heine: Mi a zene? Ott áll valahol a középúton gondolat és jelenség között; valami homályosan sejthető közvetítő szellem és anyag között, mindkettővel rokon és mégis mindkettőtől különbözik; szellem, melynek az idő szab határt, anyag, melynek nincs szüksége a tér fogalmára.
Hegel: A zenének is van ugyan tartalma, de nem a képzőművészetek, sem a költészet értelmében; mert ami hiányzik belőle, az éppen az objektív kiformálódás, akár valóságos külső jelenségek formáivá, akár szellemi területek és képzetek objektivitásával... Csak ha a hangoknak és különféle figurációjuknak érzéki elemében valami szellemi fejeződik ki megfelelő módon, emelkedik a zene is igazi művészetté, s ekkor közömbös, hogy ez a tartalom kimondottan szavak által kap-e közelebbi megjelölést, vagy pedig határozatlanabbul a hangokból s harmonikus viszonyaikból és melodikus átlelkesültségükből kell azt kiérezni.
Úgy látszik, a mérleg azok javára billen, akik szerint a zene legalább emocionális tartalmat fejez ki, s képes arra, hogy elmélyítse a már birtokunkban levő ismereteket, emocionálisan átfűtött ismeretekké alakítja azokat. Sőt a zenei élményre jellemző, hogy a zenei anyagot mint bizonyos tartalom kifejezését éljük át. Persze, ostobaság a zenétől megkövetelni, hogy konkrét történetet mondjon el a maga sajátos nyelvén. Bár ezzel kapcsolatban felvetődik az ún. programzene kérdése is. A programzene, a sok szimfonikus költemény eleve azzal a céllal készült, hogy festmények, költemények, drámák cselekményét tolmácsolja hangokkal. Ez a zene mindig ki akar fejezni valamit: érzést, természeti vagy kozmikus jelenséget; mindez azonban nem teszi „közérthetőbbé” a programzenét, hisz az elnevezés csak a szerző élményanyagára utal konkrétan, a zenéhez mellékelt magyarázó szöveg aligha segíti elő az esztétikai élmény kifejlődését, semmivel sem mond el többet, mint például A halál rokona c. vers távirati megfogalmazása: Dacos fiatalember, halált kivéve, minden családi, baráti kapcsolatot megtagad – Ady.
Milyen eszköz áll a zene rendelkezésére, hogy bármit is közöljön a hallgatóval, jobban mondva, hogy sajátos érzéseket, élményt, esztétikai élvezetet idézzen elő. Mindenesetre tény, hogy a látás útján ismerünk meg legtöbbet a valóságból, ez a legmagasabb rendű érzékelési forma, mert a látási élmény tükrözi a legpontosabban a tárgyat, itt az érzéklet valóban a tárgy leképződése, ábrázolása. A hallási élmény, a látásihoz mérten jóval szegényebb, kevesebb adattal szolgál. (A nagyon fejlett belső hallású embereknél, az ún. abszolút hallású muzsikusoknál is gyakori eset, hogy a fülük a szemükre támaszkodik, azaz egy-egy hangzatot vagy hangot akkor tudnak elképzelni, ha előbb megfelelő hangulatú kép jelenik meg leleki szemeik előtt. Egy zenész akkor tudta megadni a kis oktáv a-ját, ha valóságosan elképzelte a Don Juan második felvonása záró jelenetének elejét, valamennyi színpadi részletével együtt, mivel a megelevenedő szobor szavai a kis oktáv a-ján kezdődnek.) Tény az is, hogy a zenei hang elvontabb, általánosabb, mint a forrására utaló zörej. Mint Ujfalussy József állítja A valóság zenei képe c. munkájában: „A hallási élmények, a hangjelenségek önmagukban nem elegendőek ahhoz, hogy révükön tudatunkban a dolgokról egyes és konkrét kép alakuljon ki... Ha már maga a zörej is szegényes képet ad a valósagról hallás útján, mint a látott kép, fokozottan áll ez a relatív elszegényedés a zenei hangra. A zörej a maga többoldalúságával kétségtelenül konkrétabb tájékoztatást ad a hang forrására, tárgyi eredetére nézve...”
Mégis, ez a puszta, teljesen absztrahált hang, képes arra, amit Tolsztoj a Kreutzer szonátában állít: A zene egycsapásra közvetlenül visz át abba a lelkiállapotba, amelyben az volt, aki a zenet írta.
Az ember ugyanis fizikai és szellemi erőfeszítése által kialakította a sajátos zenei nyelvezetet, amellyel zenei képeket alkothat, érzelmeket tolmácsolhat, sőt a zene, mint sok életjelenség, többé-kevésbé erőteljes funkcionális kísérője, bizonyos alapemóciókat is kivált, annak a marxi megállapításnak a jegyeben, hogy „csak a zene ébreszti fel az emberben a zenei értéket”. Pavlov kutatásai egyebek között azt is bebizonyították, hogy az ember magatartásának formáját nem csupán idegrendszere veleszületett tulajdonságai határozzák meg, hanem azok a befolyások is, amelyek a szervezetre egyéni léte folyamán allandóan hatottak. Ha tehát az idegrendszer típusáról beszélünk, feltétlenül tekintetbe kell vennünk mindazon befolyásokat, amelyek alatt az illető organizmus születése időpontja óta állott, s még a jelen pillanatban is áll. S azok a hajlamok, amelyeknek lehetőségük nyílik a kifejlődésre, emberi képességekké alakulnak át.
A zene tehát meghatározott fejlődési folyamán, az ember magasabb rendű idegtevékenysége révén idézhet elő zenei érzetet a már „megmunkált” agyban. Hiábavalónak mutatkoznak hát azok a kísérletek, hogy mint pl. Gautier Rasissal, vagy a biológusok az agyba helyezett elektródokkal, az érzéki élményen felül művészi élményt keltsenek, ami aztán lehetővé tenné, hogy a művészi alkotás megszűnjön, hisz sokkal többet nyújtanának az ópiumpilulák, meg az egyéb mesterséges agyserkentő szerek. Paul Michel beszél arról, hogy akcióáramokkal közvetített ingerek révén akusztikai érzeteket lehet előidézni. Nem sikerült azonban meghatározott rezgésszámú, egyes hangok érzékelését kimutatni, hanem csak magas vagy mély, hangos vagy halk, folyamatos, vagy szaggatott zörejeket, amelyeket a kísérleti személy az érzetekről élőszóban beszámolva és korábbi hallási észleleteivel összehasonlítva mint madárcsicsergést, vagy motorberregést, ajtón való kopogtatást írt le, de sohasem mint beszédet vagy zenét.
Van azonban egy bökkenő, méghozzá éppen a zene további fejlődésével kapcsolatban. A sajátos élmény előidézésére alkalmas zenei hang a zörej elszegényítéséből keletkezett. A jövő zenéje, az elektronikus zene meg szakít az ún. természetes zenei hangzással, a természetes zenei hangokat alapelemeire bontja szét, tehát új hallási élményeket készít elő. Egyelőre azonban komoly támadások tárgya. Friedrich Blume mondja: „A zene s az emberiség történetében először történik kísérlet arra, hogy a természetes zenei hangot denaturálják; bizonyos fokig olyanféleképpen, mintha egy kémiai vegyületet elemeire bontanának szét, hogy ezekből az elemekből valami mesterségeset hozzanak létre, mely a természetes zenei hangot helyettesítené. Hogy az eredmény a hallgatóban félelmet ébresztő, ördögi, vagy alkalmasint komikus hatást kelt, ez annak a kérdésnek eldöntésében, vajon mindez zene-e még, nem lényeges. Döntőnek azt tartom, hogy olyan dolgokat hoznak létre, amelyek nem appercipiálhatók, mert hallószervünk a természetes hangnak s származékainak érzékelésére van berendezve, és nem fizikai, sem pszichikai értelemben nem képes arra, hogy ezeket a produktumokat feldolgozza, s amikor megkísérli ezeket feldolgozni, hiába keres kapcsolatokat a természetes hanganyaghoz, melyeket az elektronikus ingerekben már nem talál meg. A legjobb esetben itt is színfoltokat bírunk tudomásul venni. Az eredeti szándék megvalósíthatatlan marad. Herbert Eimert is egy metamuzikális hangzásvilágról beszél. Ez is eufemisztikus bevallása annak, hogy elektronikus produktumban nem zenéről van szó, hanem valami másról, aminek eddig még nem találtunk nevet, de amire a zene elnevezést alkalmazni, minden, a zene fogalmát meghatározni óhajtó törekvésünket értelmetlenné tenné.”
Mindez egyébként egy külön tanulmány tárgya lehet. Néhány szempontot azonban, akár hiányosan is, okvetlenül fel kell vetni. Az elektronikus zene művelőiről azt állítják, hogy a zörejből leszűrt zenei hangot – amely tehát mégsem holmi természetes hang, mint Blume is állítja – egy harmadik metamorfózis által meg akarják fosztani „érthetőségétől”. Ez lényegében azt bizonyítaná, hogy a zenei hang minden elvonatkoztatottsága ellenére mégis némi „közérthetőséget” szuggerálhat. Így például mindenki számára „érthető”, és bizonyos asszociációkat ébreszt a katonazene, a harsogó trombitákkal felcsendülő induló, a gyászzene, a táncritmus (menüett, keringő), sőt a vájtabb fülű hallgató azt is észreveszi, hogy a komor, sötét hangulat kiváltására a szerzők szinte sematikusan használják a sejtelmes, mély hangokat, a fennkölt lírai érzések kifejezői meg a magas hegedű- és fuvolahangok stb. Fennáll azonban a veszély, állítják a legtöbben, hogy az elektronikus hangok, azaz a denaturált hangok használata megfosztja a zenét azoktól a bevált hangzatoktól, amelyek némileg érthetők, s mindig hasonló gondolattársítást keltenek, hasonló élményt, vagy legalábbis hangulatot idéznek elő. Schönberg jelentkezésekor, hogy Bartókot, Sztravinszkijt ne is említsük, szintén hasonló értelemben beszéltek a bennfentesek. Leszögezték, hogy a modern szerzemények (az akkori Schönberg-művek) a megdöbbenés útján (az atonalitás, azaz hangnemnélküliség, a dodekafónia, azaz tizenkéthangúság kötött, szinte mesterségesen szerkesztett szériális technikájával) sokkhatást, idegrázkódtatást akarnak előidézni. Ennek alapján a Schönberg élményanyagáról megállapították: zenei expresszionalizmusával halálközelséget, félelmet, borzadályt idéz elő. „A magános ember félelme új esztétikai formanyelv kánonjává, törvényévé válik.” (Adorno) „Az esztétika tehát az öntudatlan tanává válik, az iszonyatnak, az éjszakainak tanává. Az ijedtség, a nyomasztó álmok, a rémület esztétikájává.” (Friedrich Herzfeld)
A zenét is holmi technikai bravúrnak tekintik, amely szinte mechanikus pontossággal keletkezik, s afféle akcióáramként sokkhatást idéz elő. (Ezzel kapcsolatban kezdtek arról beszélni, hogy az agyban mesterséges úton is lehet zenei sokk-hatást előidézni. Ennek alaptalanságáról már szóltunk.) Nem is csoda, hogy maga Schönberg, aki az új komponálási technikát pusztán a művészetének vetette alá, keserűen kifakadt: „Meggyőződésem szerint mindez (a tizenkét hangból alkotott sorokból komponált vonósnégyes megfejtése) ösztönzés lehet annak a zeneszerzőnek, aki még nem ismeri jól ki magát a sorok használatában, csupán mesterségbeli utalás arra nézve, miként lehet a sorokból valamit alakítani, valamit létrehozni. De az esztétikai értéket mindez nem tárja fel, legfeljebb mellékesen. Senkit sem óvhatok eléggé attól, hogy ezeket az elemzéseket túlértékelje, mert végül mégiscsak ahhoz vezetnek, ami ellen mindig harcoltam: annak a megismeréséhez, miképpen készült (a mű); ezzel szemben mindig annak a felismerését sürgetem: mi a mű! Ezt már többször megkíséreltem megértetni Adornóval, ugyanúgy Berggel és Webernnel is. De ezek ezt nem hiszik el nekem. Nem hangoztathatom elég gyakran: műveim tizenkéthangú kompozíciók, nem tizenkéthangú kompozíciók, s ebben megint összetévesztenek Hauerral, akinek a kompozíció csak másodsorban fontos.”
Szükségtelen hosszadalmasan bizonygatni, hogy az ízlés, az emberi szenzibilitás állandóan gazdagodik, s hogy az esztétikai mércék is változnak, ahogyan éltetőjük, vizsgálatuk alanya, a művészet alakul, fejlődik. Inkább csak egy megtörtént esettel utalunk erre. Schönberg emberhanggal kiegészített II. vonósnégyesének 1908. évi decemberi bemutatóján a bécsi közönség botrányt okozott, sőt követelte, hogy a Schönberg-mű előadasa után szellőztessék ki a termet. A következő év elején újra felhangzott a kvartett, s a szervezők óvatosságból a jegyekre rányomatták: „mindenki kötelezi magát, hogy az előadás alatt nyugodtan marad”, nehogy a történtek megismétlődjenek. A dolgok azonban egészen másként alakultak. A rövid idővel azelőtt „lehetetlennek, botrányosnak” kikiáltott vonósnégyest a közönség tetszéssel fogadta.
A közönség e „szoktatása” lényegében az első lépés a műélvezet felé vezető úton. Elképzelhető, hogy az elektronikus zene, melyről ma a legtöbb szakértő is azt állítja, hogy minden esztétikát felborít, minden zenei élményt lehetetlenné tesz, a fogékonyság, a hallási élmények fokozatos gyarapodásával új minőségi értéket kap, zenei állampolgárságot nyer. A további boncolgatás érdekes dolgokra mutatna rá: a sokk-hatás, melyet jelenleg az inkább érzéki szinten, mintsem esztétikai szinten mozgó elektronikus zene vált ki, az olcsó sláger, a tánczene kötelező tulajdonsága is. Mégis a tánczene sokk-hatása minőségileg egészen más. A látható zenével kapcsolatos pszichológiai kísérletek bebizonyították, hogy az első hallásra ragadó dallamok, amelyek szinte belefúródnak a fülbe, semmilyen vizuális képzetet sem váltanak ki; egycsapásra, ellenállás nélkül meghódítanak, és inkább tekinthetők hallgatott, de nem hallott bútorzati zenének, mint Satié művészi igénnyel komponált szünet-zenéje. Az idegenkedve, visszatetszéssel fogadott elektronikus sokk-zene azonban az auditív érzéklést többnyire vizuális képekkel egészíti ki, különös érzékeket kavar fel a legtartózkodóbb hallgatóban is. A pusztán dallamra meg ritmusra épített táncdal annak jegyében is jobban „hódít”, hogy a legtöbb ember a hiányzó zenei, esztétikai nevelés következtében inkább reagál a melódiára, mint a gyakran kifejezőbb harmóniájára, vagy mint Tyeplov szovjet pszichológus is megállapítja, a harmónia-hallás a maga fejlődesében erősen elmarad a melódia-hallás mögött, a laikus hallgatót tehát a melódia jobban érdekli, mint az akkordok, illetve a kísérőhangok mozgása. Ez is talán egyik magyarázata, hogy Bach gazdagon ellenpontozott művei miért olyan ellenszenvesek, érthetetlenek a laikusok számára.
Zenei kalauzunk dr. Gyulai Elemér, aki zenepszichológiai kísérleteket vegzett a közönséglélektan elmélyítésére, hogy megvizsgálja a zene érzelmi hatásának okát, s akire a legtöbbször hivatkozunk, az alábbi következtetést vonta le:
„Az esetek” 34 százalékában hatott a kísérleti zene hallgatóink érzelmi világára, a részvevők átlag egyharmad részének eredeti hangulata mindig megváltozott... Hangulatunkon át szűrve jutnak el hozzánk a világ jelenségei. A zene is, amelyet annál közelebbről hallunk, annál elragadóbbnak, minél jobban hasonlít a benne megelevenedett érzelmi tartalom pillanatnyi hangulatunkhoz. A kísérletek során szinte hétről hétre egyre jobban előterbe jutott a hallgató hangulatának megdöbbentő jelentősége. A példáknak egyre hosszabb sora igazolta, mennyire megváltozik értékelesük a zenei élménnyel szemben, mennyire átalakulnak a zene hatásai hangulatuk választóvizében... Pillanatnyi érzelmeink visszhangját keressük a zenében mindenkor... Kétségtelen, hogy a szakembert relatíve kevésbé befolyásolja a zenei élmény értékelésében aktuális hangulata, mint a közönséget. Amíg a közönség majdnem teljesen érzelmi síkján szűri csak át a zenei élményt, és értelmének igen keves tudatos munkát ad, addig a szakember értékelésének objektivitását sokban emeli, hogy közben tipikusan értelmi munkát is fejt ki. A zene anyagát bizonyos vonatkozásokban ismeri, összhangzattani, formatani, kontrapunktikus, hangszerelési, történelmi stb. tudása alkalmassá teszi arra, hogy összehasonlítson, objektíven értékeljen. Sohasem felejtsük azonban el, hogy az esztétika még ma sem talált megbízható értékmérőt. Sőt megbízhatatlant sem. És az esztétikai értékek igen nagy részben a zene pillanatnyi hatása, a tetszés foka szerint méri a szakember is. Sőt tovább mehetünk: Minél nagyobb mértékben sikerül valakinek áttolnia a zenei élményt az értelem síkjára, annál kevesebb köze lesz a zenéhez, annál távolabb csillognak tőle a hangok.”
Alfred Kurella szerint a felfogó- és élvezőképesség terjedelme mind az európai, mind a keleti művészetre nézve egyre kisebb lesz, minél jobban távolodunk az életközelben levő epikus költészettől, és minél jobban közeledünk a zene inkább elvont szférájához, ami éppen azt bizonyítja, hogy itt nem intellektuális kifinomultsággal van dolgunk, hanem esztétikai képességünknek az elemét, életfolyamatok által felszínre hozott cselekedetével.
Hindemith nyomán azonban felvetődik a kérdés: hogy a hallgatóra ható zene vajon kinek az érzéseit fejezi ki: a zeneszerzőét, az előadóét, az egyes hallgatókét, vagy a hallgatóközönségét általában? Hindemith szerint a zene semmiképpen sem fejezheti ki a zeneszerzők (pillanatnyi) érzéseit, mert ha a komponista egy szomorú darabon dolgozik, mely mintegy fél évi munkáját veszi igénybe, ez idő alatt tehát csak a rendkívüli szomorúság érzései vehetnének erőt rajta?! Ha valóban mindazt kifejezné, amit a mű születése idején érzett, akkor az érzéseknek furcsa egyvelegét tálalná elénk, melyben az alapvető hangulatnak, a szomorúságnak alig jut hely. A „komponista – állítja Hindemith – mindenesetre maga is hiheti, hogy saját érzéseit fejezi ki... Valójában a következőt teszi: Tapasztalatból tudja, hogy bizonyos hangzások meghatározott érzelmi reakciókat váltanak ki a hallgatóból. Tehát gyakran írja le ezeket a hangkombinációkat, s ismételten meggyőződik észrevételének helyességéről. Amikor a hallgató e sajátságos reakciójáról megbizonyosodott, mint változhatatlan ténnyel számol vele, s részben tudatlanságból, részben kényelemszeretetből maga is ebbe az állapotba helyezi magát”. Ám ha a zene nem fejez ki érzelmeket, hogyan befolyásolja a hallgató érzéseit? Hindemith szerint, ha a zene által előidézett érzelmi reakciók valóságos érzések lennének, semmiképpen sem tudnának olyan gyorsan váltakozni, mint a valóságban. A hasonló érzelmi reakciók, melyeket a zene vált ki, olyan gyorsan váltakoznak, mint a zenei frázisok. Rövid idő leforgása alatt a szomorúságot vidámság, a békés nyugalmat meg zaklatottság követi. Eszerint az érzelmi reakciók, melyeket a zene kivált, nem valódi érzések, hanem azok képmásai. Ezek a vetületérzések pedig olyan gyakran csapnak át egyik hangulatból a másikba, ahogy ezt a zene diktálja.
Már szóltunk a hallgató három típusáról, a csak halló, a csak látó, meg a látó-halló zenebarátról. Inkább csak külső magatartásukról beszéltünk, de lagalább annyira érdekes a zenéhez való belső viszonyuk. Adorno emlegeti az igényes laikust, aki „a világ legjobb zeneszerzőjének művére” kíváncsi, a pénzéért a „legjobb minőségű műveket” akarja hallani. Az áruvá vált művészet fogyasztói sznob hajlamokkal vannak megáldva, éppúgy, mint az értelmes, némi szaktudással felfegyverzett laikusok, akik arra büszkék, hogy Brahms legbonyolultabb variációiban is fel tudják ismerni az eredeti dallamot, s akik egy Bach-fúgának megszólalásakor minden figyelmüket arra összpontosítják, hogy felfedezzék a bujkáló témát. Mások meg elvárják, hogy a zene azonnal meghódítsa őket, minden (saját) szellemi erőfeszítés nélkül élményt, esztétikai élvezetet váltson ki. Hasonló problémák vetődnek fel a hivatásos műbírálók esetében is. Hegel érdekes megállapítást tett ezzel kapcsolatban: „Ezen a területen lényeges különbség kezd kialakulni dilettáns és műértő között. A laikus kiváltképpen az érzelmek és képzetek érthető kifejezését, az anyagszerűt, a tartalmat keresi a zenében, ezért előszeretettel fordul a kísérőzene felé; a műétrő ellenben, akinek számára hozzáférhetőek a hangok és hangrendszerek belső zenei viszonyai, az instrumentális zenét szereti, amely a művészetnek megfelelően használja az összhangzatokat, dallamok egybefonódását és a váltakozó formákat; egész valóját maga a zene tölti be, s közelebbről érdekli, hogy a hallottakat összehasonlítsa az általa ismert szabályokkal és törvényekkel, hogy helyesen megítélhesse és élvezhesse a teljesítményt, habár a művésznek újat kitaláló zsenialitása itt gyakran zavarba hozhatja a műértőt is, aki éppen ezt vagy azt a továbbhaladást, átmenetet stb. nem szokta meg.”
Kétfajta műélvezés szembeállítása ez lényegében. Elmarasztalható-e az avatatlan közönség, mert tartalmat, konkrét élményt akar meríteni a zenéből? Talán inkább bírálható a műértő, aki ismereteivel felfegyverkezve állandóan összehasonlít, értelmi szűrőjén felfogja az újszerűt, nem engedi át magát a zenei élvezetnek, amely – furcsa, de igaz, a zene esetében, mint szubjektív élmény, az objektív ítélet többé-kevésbé megbízható esztétikai mércéje, persze, ha megfelelő felkészültséggel, hozzáértéssel, affinitással, tapasztalattal, érzelmi telítettséggel stb. párosul. Megmaradt egyelőre a talány, hogy az esztétikai értékelésnél éppoly akadályt, gátlást jelenthet-e a hozzá nem értés, mint a tökéletes szakmai felkészültség. Mindenesetre Debussy kegyetlenül ostorozta azokat az embereket, „akik – számosan – nem önmagáért hallgatják a zenét, hanem azért, amit fülük számára a durván eltanult hagyományokból képvisel. Ezen nem is tudnak változtatni, anélkül a veszély nélkül, hogy aztán az égvilágon semmit se értsenek belőle.” Ezek a bírálók emlékeztetnek arra a lektorra, aki otthon sem tud nyugodtan saját élvezetére olvasni, mert állandóan kezében érzi a javító vörös plajbászt.
„A zene hatása alatt – állítja dr. Gyulai Elemér – néha sajátságos, álomszerű állapotba jutunk... Ha becsukjuk szemünket, csak fokozódik állapotunk álomszerűsége... Különös folyamat indul meg bennünk. Pontosan az a folyamat, amelyről Bergson beszél az éjszakai álmokkal kapcsolatban. Hunyjuk be a szemünket, és nézzük figyelmesen, mi történik látásmezőnkben. Lassan-lassan sok mindent fogunk látni. Először is általában fekete alapot. Ezen a fekete alapon néha ragyogó pontokat, melyek jönnek, mennek, emelkednek, szállnak, lassan, ünnepélyesen. Gyakrabban ezer színű foltokat, egyszer egész fakókat, máskor meg épp ellenkezőleg, bizonyos személyek esetében olyan rendkívülien ragyogókat, hogy a valóság sohasem mutatott hozzájuk foghatót... Ez a főanyag, a kelme, amelyből kiszabjuk álmainkat. A zenei hangokkal egyidejűen érkeznek a hallgató tudatába azok a színfoltok, amelyeket azután a zenehallgatás álomszerű állapotában olyan szívesen öltöztet álomképekké. Nem szubjektív természetű foszfénákról van szó, hanem objektív ingerekről, fotizmákról. Így hívja a pszichológia azokat a másodlagos, színes fényérzeteket, amelyek a hangingerek nyomán fellépő hangérzetekkel egyidejűen jelentkeznek... Kavargó örvénytölcsérek, sebesen forgó koncentrikus körök, fantasztikus virágok, mozgó, kaleidoszkópszerűen változó geometrikai alakzatok, színes arabeszkek alakját mutatják a fotizmák.”
Az olyannyira elmarasztalt Hanslick beszélt ezekről a hangozva mozgó formákról, azt állítva, hogy a zene nem fejez ki mást, csak zenét. Ebből az a megállapítás következhet, hogy Hanslicknak a maga módján igaza volt. Valójában fotizmákat látott, hasonlatai tehát szubjektív ténymegállapítások. Nem foghatjuk rá, hogy felületes hallgatója volt a zenének, mint a laikus kísérleti alanyok, inkább a másik végletbe esett, a szakember teljesen tárgyilagos „figyelőállapotában” hallgatta a zenét, pusztán az érzéki szinten maradt, nem jutott az esztétikai szintre. Ez látszólag ellentmondás, hisz semmi kétség sem fér Hanslick esztétikai felkészültségéhez. Mégis úgy tűnik, hogy mivel túlságosan az eszével, az értelmével hallgatta a zenét, teljesen objektivizálódott, tehát az élvezet, az élmény terén mégiscsak érzéki szinten maradt, nem jutott esztétikai szintre. Ez mintha arra utalna, hogy nemcsak az alkotásnak meg az értékelésnek van érzéki és esztétikai szintje, hanem az élménynek is. Ennek a három tényezőnek különféle érzéki-esztétikai szint-kombinációi adják meg azt a sokféle, érdekes magatartást, amely az alkotót éppúgy jellemzi, mint a laikus műélvezőt és a szakértő műértőt. Ezeknek a bonyolult viszonyoknak részletes taglalása megint csak új területekre vezetne.
Az alkotóművészeknél jelentkező szinesztézia – mint láttuk – az érzéklést az érzéki szintről esztétikai szintre emelte, ennek következményeként az élményanyag több forrásból ered, gazdagabb a képzettársítás, mélyebb az intuíció stb.
A szinesztézia a műélvezők körében sokáig megmarad érzéki szinten, mielőtt az esztétikai élmény régióiba csapna át. A pszichológia is megerősíti a két vagy több érzékszervi terület érzéklésének szoros kapcsolatát. A színes hallás mellett szól az a kísérlet is, amely kiderítette, hogy jobban hallunk, ha szemünket zöld fény ingerli, a vörös szín meg csökkenti a hallást. Ha hangos muzsikát hallunk, jobban látjuk a zöldet és gyengébben a narancssárgát. Szinte természetes, hogy a kísérleti hallgatók a különféle hangnemeket különféle színűeknek látják: számukra létezik vörös, narancssárga, sárga, zöld, kék, lila zene.
„De csak egy bizonyos meghatározott embertípushoz tartozó hallgatók megnyilatkozásaiban. Csak a sovány, magas, éles orr-állszögletet mutató, Kretschmer-féle úgynevezett aszténiás vagy leptozóm típus lát zenehallgatás közben tiszta fotizmákat. A testes, zömök, alacsonyabb, kerek arcú, úgynevezett piknikus típushoz tartozók esetében még csak véletlenül sem fordulnak elő ilyenek. Ez a meglepő jelenség teljes harmóniában áll Kretschmer megállapításaival. Kretschmer megfigyelései ugyanis azt igazolták, hogy amíg az aszténiás típussal többnyire együtt járó szkizoid lelki alkatnak jellemzője az analitikus hajlam, az absztrakt gondolkodás és a misztikum iránti vonzódás, addig a piknikus típus cikloid lelki alkatából inkább szintetikus hajlamot, konkrétumokra vágyó tárgyilagosságot, gyakorlatias gondolkodást elemezhetünk ki.”
Ez a jelenség mintha utalna arra, hogy a zeneesztétika pszichológiai vonatkozásában tekintetbe kell venni, hogy a zeneszerző milyen embertípushoz tartozik. Annál is inkább, mert maga a zeneesztétika is, a gyakorlati megítélés terén, bizonyos mértékben talán éppen attól függ, milyen típusú az esztéta. (Gondoljunk például Hanslickra.) Megállapíthatjuk, hogy a szinesztéziás élmény az érzéki szintű érzékelésnek felel meg. Ez a tanulság. A fülben lapuló szem többnyire akkor lát a zene nyomán képeket, ha a zenei élmény újszerű. Ezt érdekesen fogalmazza meg zenei útvezetőnk.
„A zeneálmok kialakulásának alapfeltétele tehát, hogy olyan zenei megnyilatkozással kerüljön szembe a hallgató, amely érdeklődését, figyelmét teljes mértékben felkelti ugyan, de nem ismeri eléggé ahhoz, hogy a tiszta zeneiséget tudná élvezni benne. Egészen friss élmények kellenek hozzá, de olyan friss élmények, ahol többé-kevésbé zavartalanul érvényesülhet a hangulati hasonlóság törvénye. Ilyenkor feltűnően előtérbe nyomulnak a másodlagos színes alapjelenségek... Ha egyetlen belső húr sem rezdül meg a zene hangjaira, éppúgy nincs képszerű élmény, mintha minden húr együtt rezeg velük... Minél többször jut hozzá az átlaghallgató egy magasabb esztétikai értékű zenéhez, annál inkább képessé válik rá, hogy a fülével hallgasson. Az ismeretlen zene első benyomásai mindig zavarosak, és még akkor is igen kevés bennük a zeneiség, ha – a hangulati hasonlóság esetén – mélyebb hatást gyakorol a hallgatóra. Egy szokatlan zenei élmény a lelki életnek egészen más szférájában folyik le, mint ahol a tiszta zeneiséget éli át a hallgató.”
A zeneesztétika és a zenepszichológia futólag érintett területei mindenesetre utalnak arra, hogy a zenei műalkotás, értékelés, műélvezés sok-sok szempontja megannyi ellentmondásos értelmezést és elméletet szül, s hogy rengeteg, alig kikezdett probléma kínálkozik a rendszeres esztétikai, pszichológiai kutatásra. Ilyen érdekes téma a látható zene problémája, már azért is, mert a modern zeneszerzők – s más alkotók is – a gyakorlatban próbálják több művészet eszközeinek felhasználásával esztétikai szinten szintetizálni azokat a szinesztéziás és más bonyolult érzéki-érzelmi szférájú jelenségeket, amelyek főleg a pszichológusok hatáskörébe tartoznak.
[*] A külön nem jelölt idézetek dr. Gyulai Elemér A látható zene c. tanulmányából valók.