Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Gion Nándor
Részleges hozzájárulás
(Elvek és utak, tanulmánygyűjtemény Magvető, Budapest, 1965.)
1966. február 1.
Tizenkilenc tanulmányból álló gyűjtemény, melynek célja, a kötet szerkesztője szerint, „az irodalom különböző oldalainak elvi-elméleti érdekű vizsgálata”, valamint hozzájárulás a marxista irodalomszemlélet kérdéseinek tisztázásához.
A választott témák ‒ mint például a modernizmus, az egzisztencialista irodalom, a dekadencia, a nemzeti jelleg kérdése ‒ valóban erre utalnak, sőt maga a fejtegetési mód is, amely a témák „általánosabb igényű, elméleti elemzésére törekszik”. Mindez pedig az aktualizáltság, a polémia varázsával, amely az irodalomtörténeti, esztétikai, kritikai és publicisztikai jellegű írásokat és részeket egyaránt összefűzi, és dinamikus változatosságot kölcsönöz a kötetnek.
Ennek persze szükségszerű hátrányai is jelentkeznek: a gyors reagálás, a tárgyhoz viszonyítva túlságosan is szűk terjedelem korlátot szab, sőt ellentétbe kerül az általános igényű elméleti-elemzési móddal, vázlatosságra és csupán szórványos kiegészítésre kényszerít, ami filozófiai és irodalmi irányzatokról, esztétikai kategóriákról lévén szó, a leegyszerűsítés és a zavarosság veszélyével is jár. A részletkérdések ilyen értelmű fogyatékosságaira a korlátozott lehetőségek még mentségül is szolgálhatnak, de ha a durva leegyszerűsítés az egész kötetre vonatkoztatható, akkor már lehetetlen és fölösleges is mentségeket keresni. Sajnos ilyen írások is helyet kaptak a gyűjteményben.
Vonatkozik ez mindenekelőtt Király Istvánnak a modernizmusról írt tanulmányára. Vitairatnak szánta a szerző, már az első két mondat után ítélve, kissé kedvetlenül, de azért bosszankodó harciassággal. „Az utóbbi hónapok vitája, sőt mondhatjuk, az utóbbi évek fejlődése a modernizmus kérdését megint időszerűvé tette. Azt hittük, túl vagyunk rajta.”
E bosszankodás és leplezetlen ellenszenv alapján természetesen még nem kételkedhetnénk Király István tárgyi ismeretében és tájékozottságában. A konkrét példák ‒ Juhász Ferenc elsiratása, miután A Sántha-család vagy az Apám fénylő realizmusának folytatása helyett A tékozló ország meghasonlott, vívódó költője lett, vagy Babits megrovása, amiért korábbi elveivel ellentétben az ingó lelki káosz költőjének, a fiatal Weöres Sándornak az útját egyengette ‒ még mindig esetleg csak az ártatlanul hangzó irodalmi ízlés egyoldalúságát bizonyítanák, ha Király időközben el nem veszne a választott téma azonosítási kísérleteiben. Eljut ugyan addig, hogy a maga elképzelte realizmust, mint abszolút tökéletest ‒ tűz és víz relációban ‒, szembeállítja a modernizmussal, de már maga a „realizmus” is megfoghatatlanul homályos, a modernizmus fogalma pedig éppenséggel ködbe vész, csak néhol lehet sejteni, hogy Király István az irracionális elemek irodalmi megnyilvánulásában illetve a szürrealizmusban véli felfedezni a modernizmus ijesztő rémét. Éppen ezért kategorikus kiállása ellenére is hatványozottan zavaros tanulmányának végső konklúziója. „A szocialista költő nem tűzheti maga elé célul a lehetetlent, a realizmus és a modernizmus egyesítését. Ez a kísérlet csak csődhöz vezethet. A mi költészetünk szürrealista oltás révén ‒ nem: csak a valóság mély megértésére törő, a tömegek harcaival egybeforró szenvedély révén izmosodhat meg”.
Hasonló kívánnivalót hagy maga után Almási Miklós Dekadencia és művészet című írása is. Almási nem húz merev választóvonalakat, de a dekadencia, realizmus, avangardizmus fogalmáról így sem tud differenciált képet adni, a példák és argumentumok felsorolásával pedig, a tanulmány címével ellentétben, nagyon is figyelmen kívül hagyja magát a művészetet, és a dekadenciát főleg mint káros világnézeti jelenséget taglalja. Így azután, többek között, T. S. Eliot költészetét is a művészetellenes, dekadens művek sorába iktatja, Sartre, Camus és Kafka műveivel szemben pedig szigorú bírálatot és körültekintő óvatosságot javasol. Ezeket az egyoldalú túlkapásokat, úgy látszik, a kötet szerkesztője, Pándi Pál is észrevette, és valószínűleg nem véletlenül méltatja az előszóban Eliot költői tehetségét.
Mindenkit, persze, az előszó sem „rehabilitálhat”, holott, ha egyáltalán erre kényszerülnének, Sartre és Camus is megérdemelné, mivel műveikben az egzisztencializmusról író Köpeczi Béla még a humanista értéket is csak fenntartással ismeri el, Szabolcsi Miklós pedig egyenesen rosszallja, hogy egyes magyar írók a camus-i elbeszélőtechnikát, vagy a kafkai parabolát alkalmazzák, mert ez a tartalomban megbúvó rettegést, az angoisse-t feltételezi.
A felsorolt szerzők írásaiban szinte már állandóan ismétlődő jellegzetességgé válik egy ijesztően leredukált perspektíva megkövetelése, amikor is a mindenható, de mindvégig nem eléggé meghatározott realizmus, pontosabban szocialista realizmus bűvkörében idegenkedve fogadják a magány érzésének, az egyéni vívódásnak, vagy éppen a formabontásnak legkisebb jelét is, sőt mint káros és mesterséges jelenséget, határozottan el is ítélik.
Az ilyen tanulmánysorozat után felfrissítést jelent Miklós Pál Válság vagy változás című írása. A mindennapi gyakorlati jelenségek boncolgatásával egész sor érdekes és értékesnek meg újszerűnek tűnő ötletet vet föl. Elsősorban az irodalmi kritériumoknak a más művészetékre való teljes átvételének lehetőségét és indokoltságát vitatja, és ezzel szükségszerűen a merev realizmuskoncepciót ingatja meg: tagadja azt a sokak által vallott elvet, hogy „ami nagy és jelentős a művészetben, az realizmus”, és a realizmuskoncepció középpontjában álló tipikus fogalmát sem tartja végérvényesen meghatározottnak és minden művészeti ágra egyaránt alkalmazhatónak. Kár, hogy Miklós nem szentelt nagyobb teret tanulmányának, nem dolgozta ki kellő alapossággal megállapításait, és így a vázlatosság nyújtotta támadható felületek által lehetőséget adott Hermann Istvánnak, hogy kioktassa és fejére olvassa: „a nem realista alkotások nem érik el az igazi művészi totalitást még akkor sem, ha bizonyos remekbe szabott részletek az alkotó legnagyobb lehetőségeire utalnak is”, vagy pedig, hogy „a művész az alkotás folyamatban egyedüli maradhat, de értékét csak a népi közösségre gyakorolt hatásában lehet lemérni.” Bár, úgy tűnik, hogy ez a „kioktatás” Miklós Pálnak árt legkevésbé.
A válogatás a továbbiakban sajnos kizárja az ilyen közvetlen polémiát és a dialógusoknak csak egyik felét olvashatjuk, így az egyoldalú eszmecsere az egész kötet egyoldalúságát is eredményezi. Egyrészt talán ennek tulajdonítható, hogy az irodalomszemlélet elvi és elméleti kérdéseivel foglalkozó gyűjtemény legkiegyensúlyozottabb és valószínűleg legértékesebb írása Kardos Lászlónak a műfordítás kérdéseiről szóló tanulmánya.
Az Elvek és utak természetesen nem akar záróképet adni, ezt egy ötszáz oldalas tanulmánykötettől nem is várhatjuk. Mindenesetre azonban az eredeti célkitűzés megvalósítása, a marxista irodalomszemlélet tisztázásához való hozzájárulás erőteljesebb és egységesebb lehetett volna. Habár az egész kötet hasznossága, a részleges „hozzájárulás” és a szórványos kiegészítések értéke az egyoldalúság ellenére is vitathatatlan.