EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. december 12. | Gabriella, Johanna, Franc napjaAKTUÁLIS SZÁM:1338826. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

2. évfolyam 13. szám

Gion Nándor

Részleges hozzájárulás

(Elvek és utak, tanulmánygyűjtemény Magvető, Budapest, 1965.)

1966. február 1.

Tizenkilenc tanulmányból ál­ló gyűjtemény, melynek célja, a kötet szerkesztője szerint, „az irodalom különböző oldalainak elvi-elméleti érdekű vizsgála­ta”, valamint hozzájárulás a marxista irodalomszemlélet kérdéseinek tisztázásához.

A választott témák ‒ mint például a modernizmus, az eg­zisztencialista irodalom, a de­kadencia, a nemzeti jelleg kér­dése ‒ valóban erre utalnak, sőt maga a fejtegetési mód is, amely a témák „általánosabb igényű, elméleti elemzésére tö­rekszik”. Mindez pedig az ak­tualizáltság, a polémia vará­zsával, amely az irodalomtörté­neti, esztétikai, kritikai és pub­licisztikai jellegű írásokat és részeket egyaránt összefűzi, és dinamikus változatosságot köl­csönöz a kötetnek.

Ennek persze szükségszerű hátrányai is jelentkeznek: a gyors reagálás, a tárgyhoz vi­szonyítva túlságosan is szűk terjedelem korlátot szab, sőt el­lentétbe kerül az általános igé­nyű elméleti-elemzési móddal, vázlatosságra és csupán szór­ványos kiegészítésre kénysze­rít, ami filozófiai és irodalmi irányzatokról, esztétikai kate­góriákról lévén szó, a leegysze­rűsítés és a zavarosság ve­szélyével is jár. A részletkér­dések ilyen értelmű fogyatékos­ságaira a korlátozott lehetősé­gek még mentségül is szolgál­hatnak, de ha a durva leegy­szerűsítés az egész kötetre vo­natkoztatható, akkor már lehe­tetlen és fölösleges is mentsé­geket keresni. Sajnos ilyen írá­sok is helyet kaptak a gyűjte­ményben.

Vonatkozik ez mindenekelőtt Király Istvánnak a moderniz­musról írt tanulmányára. Vita­iratnak szánta a szerző, már az első két mondat után ítélve, kissé kedvetlenül, de azért bosszankodó harciassággal. „Az utóbbi hónapok vitája, sőt mondhatjuk, az utóbbi évek fejlődése a modernizmus kér­dését megint időszerűvé tette. Azt hittük, túl vagyunk rajta.”

E bosszankodás és leplezet­len ellenszenv alapján termé­szetesen még nem kételkedhet­nénk Király István tárgyi is­meretében és tájékozottságá­ban. A konkrét példák ‒ Ju­hász Ferenc elsiratása, miután A Sántha-család vagy az Apám fénylő realizmusának folytatása helyett A tékozló ország meg­hasonlott, vívódó költője lett, vagy Babits megrovása, amiért korábbi elveivel ellentétben az ingó lelki káosz költőjének, a fi­atal Weöres Sándornak az út­ját egyengette ‒ még mindig esetleg csak az ártatlanul hang­zó irodalmi ízlés egyoldalúságát bizonyítanák, ha Király idő­közben el nem veszne a válasz­tott téma azonosítási kísérletei­ben. Eljut ugyan addig, hogy a maga elképzelte realizmust, mint abszolút tökéletest ‒ tűz és víz relációban ‒, szembeál­lítja a modernizmussal, de már maga a „realizmus” is megfog­hatatlanul homályos, a moder­nizmus fogalma pedig éppen­séggel ködbe vész, csak néhol lehet sejteni, hogy Király István az irracionális elemek irodalmi megnyilvánulásában illetve a szürrealizmusban véli felfedez­ni a modernizmus ijesztő ré­mét. Éppen ezért kategorikus kiállása ellenére is hatványo­zottan zavaros tanulmányának végső konklúziója. „A szocia­lista költő nem tűzheti ma­ga elé célul a lehetetlent, a re­alizmus és a modernizmus egyesítését. Ez a kísérlet csak csődhöz vezethet. A mi költé­szetünk szürrealista oltás révén ‒ nem: csak a valóság mély megértésére törő, a tömegek harcaival egybeforró szenve­dély révén izmosodhat meg”.

Hasonló kívánnivalót hagy maga után Almási Miklós De­kadencia és művészet című írá­sa is. Almási nem húz merev választóvonalakat, de a deka­dencia, realizmus, avangardizmus fogalmáról így sem tud differenciált képet adni, a pél­dák és argumentumok felsoro­lásával pedig, a tanulmány cí­mével ellentétben, nagyon is fi­gyelmen kívül hagyja magát a művészetet, és a dekadenciát főleg mint káros világnézeti je­lenséget taglalja. Így azután, többek között, T. S. Eliot köl­tészetét is a művészetellenes, dekadens művek sorába iktat­ja, Sartre, Camus és Kafka mű­veivel szemben pedig szigorú bírálatot és körültekintő óva­tosságot javasol. Ezeket az egy­oldalú túlkapásokat, úgy lát­szik, a kötet szerkesztője, Pándi Pál is észrevette, és valószí­nűleg nem véletlenül méltatja az előszóban Eliot költői tehet­ségét.

Mindenkit, persze, az előszó sem „rehabilitálhat”, holott, ha egyáltalán erre kényszerülné­nek, Sartre és Camus is megér­demelné, mivel műveikben az egzisztencializmusról író Köpeczi Béla még a humanista ér­téket is csak fenntartással is­meri el, Szabolcsi Miklós pedig egyenesen rosszallja, hogy egyes magyar írók a camus-i elbeszélőtechnikát, vagy a kafkai parabolát alkalmazzák, mert ez a tartalomban megbúvó rette­gést, az angoisse-t feltételezi.

A felsorolt szerzők írásaiban szinte már állandóan ismétlődő jellegzetességgé válik egy ijesz­tően leredukált perspektíva megkövetelése, amikor is a mindenható, de mindvégig nem eléggé meghatározott realiz­mus, pontosabban szocialista realizmus bűvkörében idegen­kedve fogadják a magány ér­zésének, az egyéni vívódásnak, vagy éppen a formabontásnak legkisebb jelét is, sőt mint káros és mesterséges jelenséget, határozottan el is ítélik.

Az ilyen tanulmánysorozat után felfrissítést jelent Miklós Pál Válság vagy változás című írása. A mindennapi gyakorlati jelenségek boncolgatásával egész sor érdekes és értékesnek meg újszerűnek tűnő ötletet vet föl. Elsősorban az irodalmi kri­tériumoknak a más művésze­tékre való teljes átvételének le­hetőségét és indokoltságát vi­tatja, és ezzel szükségszerűen a merev realizmuskoncepciót in­gatja meg: tagadja azt a sokak által vallott elvet, hogy „ami nagy és jelentős a művészetben, az realizmus”, és a realizmus­koncepció középpontjában álló tipikus fogalmát sem tartja végérvényesen meghatározott­nak és minden művészeti ágra egyaránt alkalmazhatónak. Kár, hogy Miklós nem szentelt na­gyobb teret tanulmányának, nem dolgozta ki kellő alapos­sággal megállapításait, és így a vázlatosság nyújtotta támadha­tó felületek által lehetőséget adott Hermann Istvánnak, hogy kioktassa és fejére olvassa: „a nem realista alkotások nem érik el az igazi művészi totali­tást még akkor sem, ha bizo­nyos remekbe szabott részletek az alkotó legnagyobb lehetősé­geire utalnak is”, vagy pedig, hogy „a művész az alkotás fo­lyamatban egyedüli maradhat, de értékét csak a népi közös­ségre gyakorolt hatásában le­het lemérni.” Bár, úgy tűnik, hogy ez a „kioktatás” Miklós Pálnak árt legkevésbé.

A válogatás a továbbiakban sajnos kizárja az ilyen közvet­len polémiát és a dialógusok­nak csak egyik felét olvashat­juk, így az egyoldalú eszmecse­re az egész kötet egyoldalúsá­gát is eredményezi. Egyrészt talán ennek tulajdonítható, hogy az irodalomszemlélet elvi és el­méleti kérdéseivel foglalkozó gyűjtemény legkiegyensúlyozot­tabb és valószínűleg legértéke­sebb írása Kardos Lászlónak a műfordítás kérdéseiről szóló tanulmánya.

Az Elvek és utak természe­tesen nem akar záróképet ad­ni, ezt egy ötszáz oldalas tanul­mánykötettől nem is várhat­juk. Mindenesetre azonban az eredeti célkitűzés megvalósítá­sa, a marxista irodalomszemlé­let tisztázásához való hozzájá­rulás erőteljesebb és egysége­sebb lehetett volna. Habár az egész kötet hasznossága, a rész­leges „hozzájárulás” és a szór­ványos kiegészítések értéke az egyoldalúság ellenére is vitat­hatatlan.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.