Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Brasnyó István
Tudni törvényeket vagy a szerszámai
Horgas Béla költészetéről
1966. május 1.
Egy fiatal költő könyvét ismerni némiképp erénynek is számít: bölcs dolog jó könyvet olvasni, amely után kevesen érdeklődnek ‒ még ha tudatában vagyunk is értékének ‒, kétszeresen bölcs dolog játszadozni azzal a felismeréssel, hogy íme: nem kel fukarkodnunk a szavakkal nem kell félnünk attól, hogy túlságos az elragadtatásunk, mert vannak esetek, amikor az elragadtatás bizonyítékok híján történik, tehát egymagában elégtelen, holmi sokrétűség és -értelműségbe temetkeznünk, ahogy ez többé-kevésbé szokás, ha egy gyöngébb költő vagy annak versei megnyerik tetszésünket: még a verseiknél is gyöngébb filozófiai vagy álfilozófiai tételekkel igyekszünk azokat jó színben feltüntetni, mintha pontosan a költészet vagy annak kritikája lenne az a terület, ahol ostobaságunkat maradéktalanul bizonyítani tudjuk.
Esetünkben e kellékek közül igen keveset fogunk igénybe venni, mert elsősorban ez lehetetlen, másodsorban pedig fölösleges.
*
Feltételezhető, hogy Horgas Béla egy átlagos ifjú ember, mint korosztályának minden tagja, és e szerény tulajdonsága mellett, hogy "átlagos", kevésbé "átlagos" verseket szokott írni, munkáit alapos átérzés és megérzés jellemzi. Egy olyan fájdalom, ami a romantikusoktól nem csak korban, hanem alapjában is elüt: egy más kor ‒ mert mégis romantikus, és igen helyesen az a maga nemében ‒ másmilyen romantikusa. Hogy kinek a példájára? ‒ erre csak azt válaszolhatjuk, hogy sokakéra ‒ Horgas Béla inkább a jövendő irodalom alkotója, mint a pillanatnyié.
Nem azzal a rezignációval mondom ezt, ahogy fiatal költőkről hallottam már sokszor beszélni, hogy például X. Y.-nak némely sorai "az, égig érnek", viszont mások ‒ és itt egy legyintés következik ‒, a sorok közötti kohézió... hát az rémes stb.
Én, személy szerint, nem szereltem, ha bárki munkájáról így beszélnek, különösen akkor, ha az illető bírálgató gyatra versikéket rejteget a párnája alatt, vagy tudvalevőleg anyaghiánnyal küszködő újságokban tesz közzé hasonlóikat ‒ esetileg egyetlen verssort sem írt le soha életében.
*
Az igazi költőket nehéz becsülni, hiszen, sok olyan dolgot hoznak szóba, ami számunkra sokkal jelentéktelenebb annál, hogy szimbólumot vagy épp jelentést lássunk és fedezzünk fel benne: szemünkben ezek a dolgok nem az igazat szolgálják, tehát nem ismerünk meg általuk semmi olyat, ami eddig talán ismeretlen volt előttünk ‒ annál inkább magunkra utalnak bennünket; a modern költészet jó részének viszont ez is a célja: mintegy apellálni az olvasó emberi tudataira és öntudatára, hogy ne feledkezzünk meg erről.
"köröz, köröz a forrósodó égen,
de nem száll le még a madár."
‒ mondja egyik versének záró soraiban. Vagy:
"azokra gondolok, akik még inkább meghaltak,
a magány kattogó centrifugái kivetették őket a feszes délkörökre."
A vers majdhogynem költő-olvasót igényel, totális embert, gondolkodót; olyanokat, akik akaratuk ellenére
" ...soha nem látják meg az ismeretlen réteket."
Itt elsősorban olyan nosztalgikus emberek jönnek számításiba. akiknek valamilyen oknál fogva létfontosságú az a tény, hogy e rétek látványának birtokába jussanak ‒ tehát számukra életbevágóan lényeges az, amit mi önmagunknak sem tudunk megmagyarázni, csupán a tragédiát érezzük:
"Lefeküdtek az utcán a lámpaoszlop mellé,
és nem vették le szemüket az égről."[1]
Pillantásuk az ég felé fordul, akár a boldog korok embereinek pillantása: a nagy kékség felett csodálatos lények élnek, és bölcs bölénycsordák száguldoznak a mennyei legelőkön, ahol rend és jóság uralkodik.
E költészet mottójává tehetnénk azt sort, hogy
"Szörnyű tornyokat építeni a csöndből"[2]
hisz a modern költő már eleve nehézkes kifejezésmódja, versformája rideg, költészetének tárgya elvont. Ezért oly gyakori az a téves felfogás, hogy a modern költészet filozófia, vagy legalábbis közel áll a filozófiához, és már annyira körül van véve a filozófiával, hogy ahhoz semmi köze sincs. Az igaz, hogy íródnak filozófiai tendenciájú versek (már Berzsenyi Dániel is írt ilyeneket), és közülük bármelyik lehet nagy költői teljesítmény, ám mindenesetre hiányos bölcselet az. A verssorokba tördelt aforizmák pedig sohasem költői igénnyel íródtak.
*
E verseskönyv legtisztábban talán az ember ismerkedését tükrözi a természet dolgaival: az ,,emberséged természetről" sok jó költemény szól, bár jóformán egyik sem alapul élményen ‒ ez a természet konkrét, állandóan jelenlevő és örökre kiismerhetetlen. Ahogy borús vagy viharos éjszakákon tévelyeg az ember, mondjuk, egy sötét erdőben, állandóan a helyes utat akarva talpa alatt, és titkon, talán egy idegen tudattal, reménykedve is abban, ‒ ugyanez az állapot jellemzi Horgas Béla verseinek nagyobb felét.
"sötétség partján deszkaházban
lakom egy csillag árnyékában"[3]
Nagyjából ezzel összegezhetnénk e költészetet, ezzel a költői megállapítással ‒ vagy ténnyel ‒ ezzel a nem-élménnyel ‒ vagy anti-élménnyel ‒, hiszen az élmény kiszabott, ideje van, percre lemérhető, tulajdonképpen: alaphangulat.
"fehér, fehér a mélység,
szemem világa kialudna,
ha egyszer belenéznék"[4]
Ami, mint romantikusnak, létfontosságú: ‒ Nem nézek bele, mert könnyen veszélyessé válhat. Mindenesetre pazar dolog felismerni ezt, és szárazon megúszni.
*
Van ebben a könyviben egy vers, kicsit talán banális is: két tehénről szól. És emlékszem egy határozottan ismeretlen és rossz festő képére, aminek körülbelül az volt a címe, hogy: Szent László vizet fakaszt a sziklából. A király körül nagyon szomjas, szinte már haldokló vitézek és fejüket az égire emelő szarvasok. Lehet, hogy készült eredetibb' kép is erre a témára, de én pont erre a rossz képre, amit meglehet, hogy egy teljesebb eredetiről másoltak rosszul, hajlandó lennék azt mondani ez után a két sor után, hogy nagyszerű:
"két szarvuk csontkürt karos gyertyatartó
bőgésük sziklából vizeket fakasztó"[5]
[1] -ig idézetek az Azokra gondolok című versből, 107. lap
[2] Felhők, fák, asszonyok, 8. lap
[3] Sötétség partján, 16. lap
[4] Öt nyolcsoros (1), 18. lap
[5] Volt egyszer apámnak, 33. lap