EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302306. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

2. évfolyam 17. szám

Gerold László

Egy közérzet krónikája

(Mészöly Miklós: Az atléta halála, Magvető Kiadó, Budapest, 1966.)

1966. május 1.

Az atléta halálának olvasása­kor már magától jelentkezett a szándék: polémiába keveredni a regényről megjelent kritikák­kal, amelyekkel szakosított könyvbehozatalunk "jóvoltá­ból!" előbb volt alkalmunk találkozni, mint magával az alkotás­sal. Már akkor, a regény olva­sása előtt feltűnik, hogy például Faragó Vilmos, az Élet és irodalom hetenként jelentkező recenzen­se meglehetősein durva elbánás­ban részesítette Mészöly Miklós művét. Nem az elmarasztalás hökkentett meg, hiszen Faragó Mészöly könyvének méltatása előtt is írt már negatív recen­ziót, hanem az epés, a célzato­san epés hang, a magyar kriti­kától annyira idegen elsöprő módszer. Túlságosan egyoldalú­nak és igazságtalannak érez­tem, éppúgy, mint Béládi Miklós selyempapírba csomagolt véleményét a Kritika májusi szá­mában. Béládi írása komolyabb, nagyobb apparátussal készült, és egyaránt felemlíti a regény pozitívumait és negatívumait, főleg az utóbbiakat, de hosszas kerülők után lényegében oda lyukad, ki, ahová Faragó a legrövidebb úton jutott el. Az atléta halála köré, mivel előbb jelent meg francia nyelven, mint magyarul, bizonyos politikai színezetű legenda szövő­dött, amely káros lehet mind a féltétlenül tehetséges, hangsúyoznám, intellektuálisan tehet­séges Mészöly Miklós, mind pe­dig az irodalom egésze számára. Üdvös, becsületes dolog a káros legendák leleplezése, lefejtése az irodalmi alkotásról, de legna­gyobb csodálkozásra Faragó a feladat felének elvégzése után meg is rekedt, vakbuzgalmában elfelejtette, hogy Mészöly regé­nye elsősorban mégiscsak irodalom, s mint ilyent is vizsgálni illene, minden köréje rakódott koholmánytól függetlenül. Sőt még arról sem lenne szabad el­feledkezni, hogy a mai magyar széppróza egészének szövetében kell vizsgálni Mészöly regényét, mert igazi értékei csak párbaállítás, összehasonlítás folytán tűnnének fel. Nem elégedhe­tünk meg: a bunkóval (ez, könnyen, és veszélyesen visszacsaphat), mint Faragó teszi, vagy a kritika rejtett, kétes értékű megállapításaival ("úgyis csak szno­bok és széplelkűek gyönyörűségére íródott"), mint Béládi teszi. Igaz, hogy társtalan mű a mai magyar irodalomban, de ez nem jelentheti a "külön elbánást", az értékeik eleve tagadását. Elenkezőleg; nagyobb figyelmet és tiszteletet érdemel. Termé­szetesen korántsem sznobizmusból vagy mímelt modernkedésből.

Most látom, annyira lelkesen Mészöly regényének pártjára keltem, az említett két bírálat ellenében, hogy egy fogadott védőügyvéd sem tenné külön­ben. Felesleges, túlbuzgóság, hi­szen az igaz irodalmi alkotás­nak nincs szüksége a kritika mankójára.

Mészöly vesszőparipája a közérzet analízise, természetrajza. Ezt a regényen kívül egyik, esszéje is szépen igazolja (A tá­gasság iskolája, Híd, 1964/9). Ahogy Béládi is említi, erre az esszére azért kényszerül hivat­kozni a recenzens, miért ",az írói gondolatrendszer néhány alap­elvének megértéséhez segít hoz­zá", s mert "az eszmék közös áramlása rokonságba vonja a két írást".

Mészöly könyve egy közér­zet regénye, vagy ahogy a cím­ben utaltunk erre, inkább ‒ krónikája. Ha a "tartalmát" kísérelnénk még egyetlen mon­datban megjelölni, akkor csak a legszélsőségesebb elvonatkoztatás, esetleg kilúgozás módsze­réivel juthatnánk el oda, ahon­nan Faragó Vilmos kiindult: "Mészöly Miklós regénye egy középtávfutó váratlan halálá­nak előzményeit meséli el". Ebben a mondatban szinte minden megtalálható, ami lényegtelen Az atléta halálában. Van azon­ban A tágasság iskolájának egy háromsoros bekezdése: "A köz­érzet természetrajzához az is hozzátartozik, hogy a legvégze­tesebb következtetéseket is le­vonja ‒ sőt oda lobban ki leg­szívesebben, ahol nincs semmi támaszték, ahol a fogódzók a legillanékonyabbak.'' Úgy hi­szem, ennek a mondatnak az igazolására íródott a regény, ez lehet a "tartalma". S egyben kucs is Az atléta halálához, ezzel magyarázhatjuk az atlétarekorder, Őze Bálint számunkra kissé idegen, de azért érthető, igazolható közérzetét, s különös emberi magára maradását. Szé­pen látja Béládi: "Mészölyt nem a társadalmi, és nem a történelemiben élő ember foglalkoztatja ‒ érdeklődését az egyéni ember köti le". Ez igaz, de azért nem kell elítélni a köny­vet, amely ‒ mint már emlí­tettük ‒ a regény helyett in­kább a lélekrajzi krónika szub­jektívabb, kevésbé regényszerű ismérveit foglalja magában. Emellett a mű szükségszerűen a krónika műfaji részletességét (nem ahogy Faragó látja és ír­ja: "kínosan apró részleteket kapuink ‒ egy atléta magánéletéből ‒, melyek sehogy sem tudnak fontossá válni, mert nincs mihez képest fontossá válniok.") is feltételezi, amit még fokoz az a tény, hogy a könyv főhőse atléta, akinek a tized­- és századmásodpercek minden­nél fontosabbak. Ezért van szükség a részletek halmazára, ameyek az életben a verseny lét­fontosságú apró időegységeit, Mészöly gondolatvilágában pe­dig a közérzet-vizsgálat igen alkalmas nyersanyagát jelen­tik.

Ha Mészöly A tágasság iskoájában a közérzet-analízis esetleges tudomány-rangú létezésé­nek fontosságát is megemlíti, annak ellenére, hogy "sehol a fogódzók ilyen illanékonysága", akkor Az atléta halálával már igazolja is fenti mondata máso­dik részét: "holott éppen az, aminek az aurájaként jelentkezik a közérzet, mindig a leg­időszerűbb, konkrét valóság." Ez az idézet a konkrétumhoz való viszony ellenére azonban kizár minden jelképet, rejtett tartalmat, üzenetet, politikai célzatú "második értelmet". Még ha a franciák adták is ki először Mészöly regényét, med­dő időtöltés lenne vele politi­kai hátterű, üzenetű alkotásként foglalkozni. Az igaz ugyan, hogy a keret ellenére némi hiányérzettel tesszük le a könyvet, de ez semmi esetre sem poitikai természetű. Inkább úgy tetszik, hogy kényelmesen vi­tetve magunkat Őze Bálint üte­mesen haladó közérzethintaján, váratlanul ér bennünket a befejezéssel együtt járó erősebb huppanás, noha a nem mindig szerencsés szerkezetű regény csomókkal tarkított fonalának döccenőin megszokhattuk volna már előzőleg is a zökkenőket.

Tulajdonképpen két közérzet krónikáját adja könyvében Mé­szöly Miklós. Az egyik a rekor­der Őze Bálinté, a másik pedig Hildáé, Őze és saját, mozaik­kockákból összeálló élettörténe­tének mesélőjéé, aki a szerető kissé kényes szerepében kísérte végig Bálint életének egyik feét, míg a másikról is tudomá­sa volt. Mindkettőjükét a bizonytalanság, a magány kínozta és hozta egymáshoz közel, es­ténként pedig rövid időre eltá­volította őket. Azt hisszük, Hil­da Bálint emlékét kutatva írja meg a könyvet, pedig tulajdon­képpen az orvul rátört magánytól menekül kétségbeesetten. Mert elvesztette, amiről azt hit­te, hogy végre birtokolja ‒ a szerelmet, a boldogságot, a nyu­galmat.

Hilda vallomásait Mészöly hi­deg tárgyiassággal mondatja el. Kettős célt kíván ezzel elérni, a lelki-térkép realizmusát, a köz­érzet krónikája elemzésének vaós voltát, s ugyanakkor a Báintra és Hildára nehezedő ma­gány, közöny, hidegség illuszt­rálását. Divatos lenne elidege­nedésről beszélni Mészöly köny­ve kapcsán, mert a hidegségben, tárgyiasságban megnyil­vánuló elidegenedés mögött ott érezzük a jelenséggel folytatott tragikus kimenetelű harc hiába­valóságát. És talán egy mele­gebb üzenet, egy biztatás az, ami hiányzik Az atléta halálá­ból. Mert minden intellektuális írói nagyszerűsége ellenére hi­ányérzettel tesszük le a köny­vet; a részletek egyértelműek, az egész mégis bizonyos kíván­nivalót hagy maga után. Bálint sorsa a természeténél fogva magára maradó individuumé, aki az őt befogadó legszűkebb ba­ráti társaságban is idegen, aki minden problémáját föltétle­nül egyedül kívánja megoldani. Szinte hihetetlen, hogy Bálinton és Bálintban semmi nyomát sem találjuk az 1938-tól az öt­venes évek közepéig lejátszódó eseményeknek. Nem találja meg a járható emberi utat, mond­hatnánk talán azt is, hogy vál­tozatlanul az marad, aki fiatal korában volt, csupán fizikailag változott meg, ha elszántsága, kamaszos virtusa az évek foyamán nyomasztó bizonytalan­sággá nem apadna. Halála nem jelképes. Nem is érdekel, hogy miért, hogyan halt meg, még ha ez megokolatlan is a regény­ben. Nem érdekel, esetleg ér­dekes lehet, de fontos nem. Azon van a hangsúly, amit csinált, ahogy élt és gondolko­zott. S ez Mészöly könyvében elgondolkoztatóan, megrázóan emberi. Béládi említi Mészöly "saját nyelvét", ami azonban nemcsak egyszerűen saját, ha­nem sajátos is a mai magyar széppróza egészében. Sajátos és különös helyet, intellektuális rangot biztosít számára. Mé­szöly regényében benne van ‒ nem teljesen és nem mindig ‒, ami a modern gondolati prózát jellemzi, az intellektuális izzás, a gondolatiság magas hőfoka, ami a felkapott magyar regényekből hiányzik. Esetleg igaz lehet, hogy mondjuk Berkesi András Húszévesek-je izgalma­sabb, cselekményesebb olvas­mány, de hőse sokkal szürkébb, laposabb, tettei inkább kívül­ről, az író által diktáltak, mint a belső élet, az egyéniség egye­nes származékai. Berkesi köny­vének hőse a közelmúlt tör­ténelmének illusztrálásáért van, Őze Bálint pedig a saját törté­nelmének, egyéniségének megismételhetetlen, egyszeri képe. Ezért sikeresebb és hitelesebb regényhős, mint bármelyik tár­sa a legújabb mai magyar pró­záiban.

Béládi írja: "kihívóan, provo­katívan különbözik nemcsak a megszokottól, az elfogadottól, hanem attól is, ami mostanában, nem kevés ellenállást legyőzve, úgy-ahogy meghonosodott''.

Nézzük talán másik végéről a jelenséget: nem, "honosod­tunk-e" mi meg egy valamivel régimódibb regényszemléletnél, és ezért idegien számunkra Mészöly könyve? Ez is meges­het.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.