Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Veres Péter
OLVASÓNAPLÓMBÓL
1965. augusztus 16.
Vajon tényleg vége lesz a XII–XX. századokban kialakult nagyregény-irodalomnak, mint sokan hiszik és hirdetik? Nem az olvasmányiparra gondolok, az él tovább, mint a szórakoztatóipar többi ága, a film, a színház és a konzumzene vagy a plakátfestés, hanem az igazira – mondjuk: Cervantestől Roger Martin Du Gard-ig.
Bizonyos értelemben ezt már magamon is mérem. Mint olvasó kiszorulok (sokszor feljegyeztem már) a közönséges regényekből, és nem érdekelnek sem a csak játékra való színdarabok, sem a filmsztórik. Vajon ez csak az öregségtől, a sok tapasztalattól és a „nagyontudástól” (nagyontudom mi az irodalom) van, vagy bennem már a holnap olvasója jelentkezik, akinek csak a tiszta dokumentum kell, akár egyenes adásban, de művészetben és magas gondolatban, akár olyan tökéletes áttételben, amely már megszabadult a kulcsregénytől, de ugyancsak hiteles benne a való. Vagyis: ezek szerint csak a líra és az önéletrajz – ami ugyanaz – (az örök drámát most kapcsoljuk ki) bírja ki az idők változását?
Hm, nem tudom. A líra és az önéletrajz erénye és tehertétele, hogy csak a nagy egyéniségek mondanivalója érdekelheti a többi embert. Nagy ember és nagy lélek: dialektikus egység, a történelmi-társadalmi fontosság ebben már benne van. Stendhal nagysága is – hogy valakit pl. mondjak – ebben van. Nem a regényei tökéletesek, hanem az ember nagy, az intellektus szuverén és az élmények hitelesek, az áttételekben is. Nemcsak Julien Sorelben, hanem Lucien Leuzvenelin is. Vagyis az epikához is nagy ember és nagy lélek kell.
Ez azonban csak az egyik része a dolognak, mert a múltról szól. A másik nem kevésbé fontos az, hogy világarányokban terjed, részint filozofikus megfogalmazásokban, részint a nem gondolkozó tömegekben, vegetatív szinten az a – mondjuk – egzisztencializmus, amelyben már a létnek se titka, se reménysége többé. Egyszerűen benne vagyunk – és benne forgunk – bolygóinkkal együtt a világegyetem örökké fővő, zubogó, keringő kásájában – és nincs tovább. A természettudományos ismeretek nyomában kialakulóban van – ismétlem, vegetatív szinten is – egy olyan természettudományos és individualista gondolkodás, amely csak az egészen nagy emberek, talán csak a szakmában elmerült tudósok és más hasonló értelmiségiek – gondolom, művészek – szintjén juthat el ahhoz a nemes sztoicizmushoz, ami már a római világbirodalom századaiban megszületett.
Annyi a különbség – s ez végzetesnek látszik –, hogy ma már nemigen lesznek keresztény lázadók, nem hogy a fehér, a színes emberek világában sem. Egyedül a színes nacionalizmus feléledésére és dinamizmusára lehet számítani, de arra se sokáig, mert a mai tudományos, technikai és organizációs fejlődés mellett igen hamar rájönnek – vagy inkább: ráéreznek – a nagy tömegek, hogy a faji, népi-nemzeti heroizmus sem ád mindenkinek örök időkre szóló egyéni boldogságot. Az ebbe való belenyugvást és az ebből következő nemes sztoicizmust viszont csak gondolati szinten lehet elérni, erre azonban – az emberi természetből eredően (a pedagógiai illuzionizmusról szólva már írtam róla) mindig csak kevés ember képes. De hogy lehessen nagy könyveket írni nagy hitek és nagy remények nélkül?
Nincs hát megoldás?
A szó romantikus „boldog és szép” értelmében nincs, realista értelmében van. Ez a „tudatos lét”. Ma már, s holnap még inkább csak az marad meg – egyénre és közösségre értve –, aki meg akar maradni.
No, de ha erre a magas öntudatra a vegetatív szinten élő többség sohasem lesz képes?
A nagy többség nem lesz képes, de ha annyit elérünk, hogy a tömegek megértik a legjobbakat, legalább a szándékaikban, és hisznek nekik, amennyire ember embernek hihet – mert ezek a szándékok a maguk tisztaságában jutnak el az emberekhez (aljas, üzletes szórakoztatóipar, félre innen!) –, akkor ez az organizmus – mármint az emberi társadalom – eljuthat a tudatos önfentartás elemi diszciplínájához, a rend és szabadság egységéhez, már annyira legalább, amennyire ez a létezés dialektikus menettörvényei szerint egyáltalán lehetséges.
Nincs más út, mint hogy az ember akarjon – erősen akarjon – olyanná lenni, amilyenné szeretne lenni!
Nem válaszoltam az önmagam által feladott kérdésre?
Közvetve igen. Irodalom mindig lesz, de a műfaj nem fontos. Az irodalom az emberi nem „létérzéklése”, akkor is, ha keserű, akkor is, ha édes...