Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Popović Branko
Nikola Milošević elméleti kutatásai*
Nikola Milošević: Andrić i Krleža kao antipodi. Slovo ljubve, Beograd, 1974.
1975. április 1.
Nikola Milošević legújabb könyve kapcsán szólnunk kell a szerző eddigi kritikai-elméleti munkásságáról. Korábbi műveiről akkor is szót kellene ejtenünk, ha csupán egyetlen könyvét szeretnénk megvizsgálni, mert Milošević minden új könyve bizonyos mértékben folytatása a korábbiakban megkezdett elméleti kutatásoknak.
A filozófiai megalapozottságú s részben filozófiai irányultságú irodalomkutatás híveként szisztematikusan hódít meg egy-egy elméleti kérdéskört; arra törekszik, hogy minden könyvével kimerítsen egy-egy kulcsfontosságú elméleti kérdést. Az elméleti problémákat következetesen és elmélyülten tárgyaló eddig megjelent öt könyve nyomán egy kikerekedő irodalomelmélet körvonalai sejlenek fel.
Milošević irodalomszemlélete önállóbb és átfogóbb, mint sok kritikusunké, irodalomtudósunké. Rátermettség, kiváló elméleti felkészültség és munkabírás: ezek teszik lehetővé Milošević számára, hogy alkotó módon figyelemmel kísérhesse korunk jelentősebb irodalomelméleti áramlatainak zömét. Kivételesen éles, polemikus szellemével átértékeli ismereteinket, új viszonyulások alapját veti meg, új szerűen old meg nyílt vagy vitás kérdéseket. Nem ismeri el a normatív poétikákat, s nem szegődik a módszertani dogmatizmus egyetlen változatához sem. Kritikusan viszonyul minden metodológiai irányzathoz, nem áll valamely felkapott normatív alapozású metodológia zászlaja alá. Nehéz lenne a jelenlegi áramlatok keretein belül közelebbről meghatározni Milošević módszertanát. Ehhez egész tanulmányra lenne szükség, de még ez sem szavatolná hogy pontosan jelöljük ki módszer tani álláspontjainak koordinátáit. Csupán azt állíthatjuk határozottan, hogy nem tartozik egészen sem a strukturalista, sem a fenomenológiai, sem a pszichoanalitikus, sem a pozitivista, sem pedig az egzisztencialista kritika művelői közé. A sorrend, amilyen mértékben merít ezekből az irányzatokból, talán nem is egészen azonos a fentivel, módszeres eljárásainak megválasztásában mindenesetre — a vizsgált anyag természetétől függően — majd mindegyikük kelléktárának hasznát veszi. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy könyvről könyvre határozottan változtatott az egyes irányzatokhoz való viszonyulásán, így pl. az utóbbi könyveiben a korábbinál jóval polemikusabb hangnemben beszél a strukturalistákról (és az orosz formalistákról), valamint a pszichoanalitikus kritikáról. Milosevic tulajdonképpen a költészet természetének, a költészetinterpretáció vezérelveinek csupán néhány kulcsfontosságú, általánosan elismeri meghatározását fogadja el fenntartások nélkül. Minden mást szigorú kritikai ellenőrzésnek és polemikus felülvizsgálásnak vet alá. Precíz, elméletileg elfogadható eljárásokkal, »melyek az egyes irodalmi alkotások struktúrájához idomulnak, de ugyanakkor bizonyos általánosításokat is lehetővé tesznek« (Andrić i Krleža kao antipodi, 201. old.) csak akkor lép elő, miután a kutatási területről polemikus hévvel eltakarította a »tiszta«, mértani megoldások felé hajló, abszolút érvényességre számot tartó kizárólagosságokat. Határozottan szembeszegül a szociologizmussal és a pszichologizmussal, az irodalmi alkotás viszonylagos önállóságáért száll síkra, de ezúttal is elhatárolja magát a l’art pour l’art formalista szélsőségeitől. »Az irodalom referenciális funkciója egyaránt hatálytalanítja a belemagyarázásos és az újrateremtést sugalló viszonyulást, mindenfajta alárendeltségi és oksági viszonyt. Csak ily módon valósítható meg a modern irodalomelmélet módszertani eszménye, csakis így ismerhetjük el az irodalom szemantikai dimenzióját anélkül, hogy megtagadnánk a mű immanenciájának és szerves egységének az elvét. Elfogadhatónak tűnik tehát az a lehetőség, hogy az irodalmi műnek, formális dimenziója mellett, referenciális dimenziója is van, amely nem valamiféle »idegen test« az alkotásban, hanem annak igazi differentia specificája.« (Ideologija psihologija i stvaralaštvo. Duga, Beograd, 1972. 85. old.). A fentiek alapján nyilvánvaló, hogy Milošević nem tekinti az irodalmi alkotást sem a valóság, sem pedig az alkotói psziché tükörképének, de a nyelvi elemek esetleges, véletlenszerű játéka megszabta alakzatnak sem. Az alkotás bizonyos módon kapcsolatban áll a realitás e három területével. Nem a puszta reprodukció, hanem a művészi átformálás szintjén: »a torzítás — az újraszervezett harmónia logikáját követő torzítás — referenciális viszonylatai ezek.« (i. m 85. old.) Ha tehát a mű nem magyarázható meg külső tényezők segítségével, nem vezethető le, nem származtatható egyenesen belőlük, akkor értelmezésének kulcsát sem kereshetjük az alkotáson kívül. Tiszteletben kell tartanunk »a mű immanenciájának és szerves egységének az elvét«, ami azt jelenti, tiszteletben kell tartanunk az alkotás belső logikáját, s értelmezésünkben »a műből kell kiindulnunk«. Az irodalmi mű nem a formák véletlenszerű, értelmetlen játéka. Jelentés-dimenziója van, amely azonos »irányú« lehet az alkotó pszichikai realitásának vagy filozófiájának a jelentésével. Az alkotás jelentésének minőségében azonban még ebben az esetben is lényeges eltérések mutatkozhatnak. A jelentés sajátos minőségének feltárása, kimutatása sajátos, a műalkotás természetével adekvát eszközök alkalmazását igényli. Milošević szerint csupán egyetlen esetben indokolt »kilépni a műből«, hogy helyesen értelmezhessük valamely jelenségét: ha nagy művészek alkotásaiban bizonyos »résekre« bukkanunk, ha a művészi megformálás belső logikájában ellentmondást vélünk felfedezni. Ennek az okait az alkotáson kívül is kereshetjük: a szerző ideológiai vagy pszichikai elfogultságaiban. »Az ideológiai és lélektani tényezőknek a mű struktúrájába való beáramlása« ugyanis, Milošević szerint, »megbontja a mű immanens logikáját«.
A filozófia és az irodalomelmélet iránt egyaránt érdeklődő Miloševićnak e két területre kiterjedő nagyfokú szakavatottsága lehetővé tette (és efelé terelte figyelmét), hogy az irodalmi és a filozófiai világkép érintkezési pontjait, metszéspontjait, elsősorban a filozófia és az irodalom megismerési funkciójának azonos és különböző vonásait tanulmányozza.
Milošević irodalomelméleti munkáinak nagyobb részében közvetlenül vagy közvetve kimutatható a filozófiai antropológia hatása. Minden további könyvének vannak rétegei, melyek átöröklik az Antropológiai esszékben (Nolit, Beograd, 1964.) határozottan körvonalazott kutatói alapállását. Már az Antropológiai esszékben felbukkannak azok a témák, melyek később Milošević érdeklődésének gyújtópontjába kerülnek, s már itt észlelhetők kutatási módszereinek feltűnő sajátosságai. Központi témája: az emberi természet megismerésének lehetőségei, különös tekintettel az irodalmi alkotás szerepére a megismerésben. Milosevic az emberi természet kendőzetlen feltárása szemszögéből vizsgálja az irodalom természetét. Ezzel magyarázható, hogy — sokfelé ágazó kutató tevékenysége mellett is — az irodalom gnoszeológiai funkciója marad elméleti érdeklődése gyújtópontjában. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy csupán az irodalmi struktúra szemantikai vetületének a szemszögéből vizsgálja annak gnoszeológiai funkcióját.
Alapvető kérdései talán a következőképpen fogalmazhatók meg: — Milyenek a költői alkotás lehetőségei az ember és világa ontológiai kérdéseit illetően? — Melyek és milyenek az emberről szerzett ismeretek »megragadásának« és művészileg indokolt megformálásának (az irányzatosság válfajaiként megmutatkozó) szubjektív akadályai, és milyenek a költői struktúra objektív tényezőinek lehetőségei, hogy eme akadályok ellenére is »megőrizzék«, megformálják és együtt mutassák fel az ismereteket és a művészi értékeket? — Mennyire csorbítják meg ezek az akadályok az igazságot és mennyire az alkotás művésziségét? — Hogyan értékeljük az irodalmi megismerést?
Elméleti jellegű következtetéseinek alapjában mindig konkrét művek közvetlen elemzése áll. Ez a módszer logikus következménye a műalkotás természetéről alkotott nézetének. Szerinte minden mű bizonyos értelemben külön világ, viszonylag önálló és egyszeri. Ezért minden elméleti általánosítás csak feltételesen, korlátozott mértékben vonatkoztatható az egyes művekre.
Milošević eddig megjelent öt könyvének felépítése azonos: alapjukat a kritikai gyakorlatból eredő kritikai elmélet képezi. Az elméleti általánosításokat mindig alapos, az egyes jelentős költői alkotásokat elemző gyakorlati kritikai »terepmunka« előzi meg. Egy-egy tanulmány elméleti végkövetkeztetése általában nagy alkotók konkrét műve szerkezeti sajátosságainak jobbára elméleti értelmezésén alapul. Ez az előzetes kritikai gyakorlat a konkrét mű művészi értékeinek a feltárására, ezek magyarázata, s egyben a végső elméleti szintézis explikatív »bizonyító anyaga«. Általánosításokat csak a minden körülmények között helytálló tézisekből von le. Az Antropológiai esszékben még ez a szigorú előzetes ellenőrzés is kétszeres: először azt vizsgálja meg, hogyan befolyásolja az irányzatosság mások megismerő és művészi megvalósításait, majd ugyanezt a vizsgálatot a saját tapasztalatain is elvégzi. Könyörtelen önelemzéssel, megkapó őszinteségű önvizsgálattal elemzi, hogy vizsgálódásai során mely személyes lélektani tényezők késztetik arra, hogy az igazságot inkább az egyik, mint a másik oldalon keresse. Konkrétan: melankólia iránti hajlama a pesszimista hangvételű tematika felé húzza; s néha a pesszimisztikus kutatási eredményekhez.
Miloševićnak az a törekvése, hogy minden elméleti feltételezését még a vita, az előzetes ellenőrzés során meggyőzővé, objektív megalapozottságúvá és elfogadhatóvá tegye, szerves része önmagát korrigáló gondolkodásának és kifogástalanul világos, határozott logikájú előadásmódjának. Tárgyilagosságával tudományosságra törekszik, noha meggyőződése tagadhatatlanul az, hogy annak, ami megismételhetetlen, mint a költői alkotás, nem lehet igazi tudománya. Hogy ne kelljen feladnia a tudományosság igényét, Milošević különválasztja az általánosításokra alkalmas kérdéseket, és sohasem mulasztja el elméleti ítéletei érvényességének a lehető legpontosabb körülhatárolását. Annak a tudatában, hogy az irodalomnak nincsenek általános érvényű modelljei, örökérvényű törvényszerűségei, amelyekhez a költészet művészi értékei idomulnának, s amelyeket a tudomány szorgosan összegyűjtve végső igazságokként hagyományozhatna az újabb nemzedékekre, Milošević csak azoknak az ismerteknek a fontosságáról, elfogadható voltáról igyekszik meggyőzni bennünket, amelyeknek érvényességét az ellenőrzés a »legnagyobb ellenállás« útján haladva is megerősítette. Az »egyetemes jellegű közlés« (univerzalni iskaz) problematikájának tanulmányozására pl. Miloš Crnjanski regényeit választotta, mivel ebben a líraisággal teli, olyannyira szubjektivizált prózában nehéz objektív, általános érvényű közléseket találni.
Mint már említettük, a költészet természetét feltáró kutatómunkájának egyik alapvető mozgatóereje az a törekvése, hogy feltérképezze a költői megismerésben megmutatkozó emberi természetet. Ez az irányadó állásfoglalás nemcsak az egyes kutatási területek elsőbbségét határozta meg számára, hanem sajátos jellegűvé is tette kutatásait. Külön fontosságot kell tulajdonítanunk annak, hogy Milošević a költői megismerés különösségét hangsúlyozza a szélsőséges formalizmus és a kizárólagos szociologizmus légkörében, amikor egyrészről semmibe veszik, a másik részről elferdítik és mesterségesen megnövesztik a költői struktúra szemantikai tényezőinek jelentőségét.
Ha elfogadjuk azt a feltételezést, hogy Milošević elsősorban azt keresi az irodalmi alkotásban, hogyan öltenek formát és hogyan jutnak el az emberről szerzett ismeretek az olvasóhoz, mi adja a költői igazságot és mi hazudtolja meg, torzítja el, akkor természetszerűleg adódik a következtetés, hogy a költői mű szerkezeti elemei közül a szereplők tanulmányozását helyezi kutatásai gyújtópontjába. Ebből viszont az következik, hogy a szereplőkre építő irodalmi műfajok és műnemek érdeklik elsősorban a kutatót, vagyis az epikai és drámai művek, elsősorban a regények és a tragikus alakok dominációjára épülő drámák. Úgy tűnik, Milošević valóban eleve értékesebbnek tartja a tragikus tematikájú alkotásokat: »Tudjuk ugyanis, hogy az optimistára hangolt alkotások művészi érték tekintetében általában nem sorolhatók a rangos művek közé.« (i. m. 82. old.). Az Antropológiai esszék elméleti végkövetkeztetésében szintén kifejezésre juttatja vonzódását a tragikus tematikához, ami — mint már mondottuk, s amint azt maga a szerző is kijelenti — valószínűleg a melankóliára való hajlamával magyarázható. Nézete szerint a humoros, komikus és szatirikus műveknek nincsenek metafizikai minőségeik. S mivel a tragikus hősök a metafizikai minőségek valóságos tárházát képezik, a gnoszeológiai szempontok is a javukra döntenek. Nem nehéz megfejteni azt sem, miért fordul oly ritkán verses lírai müvek elemzéséhez. A lírai alkotásoknak nincsenek határozott vonásokkal megrajzolt szereplői, az általuk nyújtott ismeretek részlegesek, s ezek is — amint Eliot mondaná — jobbára poétikus emóciók minőségét közvetítik, s nem a teljesség reflexióit. Meg kell hagyni, Milošević nem kerüli meg azt, ami lírai. Ha útjába esik, kiváló érjékkel tanulmányozza, s ritkán mulasztja el az alkalmat, hogy szóljon a nem mindennapi »lírai szépség« jellemzőiről.
Nikola Milošević elméleti kutatásai nem szorítkoznak a gnoszeológia és az irodalmi művek szereplői problematikájára. Munkássága ennél széleskörűbb és sokoldalúbb. Mivel azonban minden metakritika szükségszerűen szűkít és egyszerűsít, mi is figyelmen kívül hagyjuk azt, ami nem uralkodó vonása, noha elméleti eredményeinek teljesebb, pontosabb megismeréséhez ez is hozzátartozik. Ilyen megszorítással fogjuk vizsgálni a továbbiakban Milošević kritikai munkásságát. Hogy valóban a hősök köré építi elméletét, bizonyíthatja egyik könyve, A negatív hős is (Vuk Karadžić, Beograd, 1965.), amely teljes egészében a (negatív) irodalmi hősök elemzését tűzte ki célul.
A szereplők mellett Milošević természetesen tanulmányozza az irodalmi mű struktúrájának más összetevőit is, de — úgy tűnik — csak akkor és csak olyan mértékben, amikor és amilyen mértékben lényeges összefüggés van közöttük és az irodalmi hősök művészi megformálása és a jelentés problémája között, közöttük s aközött, ami oksági, függőségi, meghatározó viszonyban áll az emberi természet lényegének a művészi alkotásokban való releváns megjelenítésével Crnjanski regényeivel foglalkozó könyvében pl. az egyetemes érvényű közlések kérdéskörét taglalva, a stíluseszközök szintjén tanulmányozza a mondat dallamát és lírai hangvételét, a közlés morfológiai, nyelvi-stiláris sajátosságait, de a közlés e »formális« sajátosságaiban is a közlés jellegének és jelentéstartalmának a feltárására, a jelentés és a hangalak összefüggésének a mű alapgondolatával és hőseivel kapcsolatos vonatkozásaira összpontosít. Az egyetemes érvényű közlés sajátosságainak és funkciójának a tanulmányozása kettős célt szolgál: egyrészt ily módon vonja meg a határt a filozófiai és az irodalmi jellegű közlések között, másrészt feltárja az irodalmi művek struktúrájának sajátlagos gnoszeológiai funkcióit. Ezzel végeredményben a költői alkotás önállóságát is és megismerési funkciója helytállóságát is bizonyítja. Az irodalmi alkotások struktúrájának megismerési folyamatai sajátosak úgy céljaikban, mint módszereikben és irányukban. E megismerés viszonylagos függetlensége azzal magyarázható, hogy nem vezethető vissza a fogalmi megismerésre s nem helyettesíthető vele.
Cáfolva a formalistáknak azt a nézetét, hogy az alkotásnak csak egy dominánsa van, Milošević megállapítja, hogy a drámai mű két dominánsa: a hősök és a cselekmény; az epikai művek dominánsa: a hősök. Igen érdekes álláspontot képvisel azzal, hogy a cselekmény dominációjára épülő regényeket nem az epikai, hanem a drámai struktúrák közé sorolja. így Krleža Az ész peremén c. regényét is. A hős nála az epikai és a drámai struktúrának egyaránt dominánsa. Noha ebből még nem vonható le az a következtetés, hogy a szereplő a dominánsok dominánsa, de az ilyen elméleti interpretációk szemszögéből mindenesetre a szereplő képezi a drámai és epikai költői alkotás egyik legfontosabb szerkezeti elemét.
Milošević elméleti és módszertani nézeteinek megértéséhez érdekes lehetne megvizsgálni a szereplők és a költői mű egészének a struktúrája közötti viszonyt, hasonlóképpen a szereplőt mint a mű viszonylagosan önálló tényezőjét, leírni a szereplők megformálásának eszközeit, alkotóelemeiket, valamint a szereplő »egészének« viszonyát ezekhez az összetevőkhöz.
Legutóbbi könyvében Milošević kiigazítja a részek és az egész viszonyának »atomisztikus« és »holisztikus« felfogását. A műalkotás nem tekinthető egyszerűen az alkotóelemek összességének, de nem fogható fel olyan monolitikus, megbonthatatlanul egységes egészként sem, amelyben minden elem alárendelődik az egész értelmének és elveszik benne. Az irodalmi alkotás részeinek és egészének viszonyát Milošević a leibnitzi újraszervezett harmónia sémája alapján képzeli el, mely szerint a világmindenség »végtelen számú elemi, minőségileg különböző és önálló alapegységből — monádból — áll, amelyek mindegyike a maga logikáját követi. S épp önelvűségükben, az isteni sugallatnak köszönhetően, közös cél felé haladnak ...«
A szereplők tehát a mű függetlenebb szerkezeti elemei közé tartoznak. Sajátos belső logika formálja őket, s e logika elveit követve egyben a mű szerkezetének a logikájához is igazodnak, vagyis elősegítik a struktúra koherens megszerveződését. A szereplők tehát Leibnitz monádaihoz hasonlítanak, mintha mindannyian egy zenekarnak egy zeneművet előadó tagjai lennének: »Mindenki külön partitúrából játszik, de a külön dallamok egy harmonikus egységbe olvadnak.« (i. m. 283. old.), önnön immanenciájuk elveit követve a hősök a mű egészének az immanenciáját valósítják meg. A »harmónia« fogalma persze nem jelenti a hősök közötti konfliktusok hiányát. Ellenkezőleg: a mű akkor harmonikus, azaz akkor van leginkább összhangban saját immanens logikájának az elveivel, ha a szereplők a maguk belső természetét, a maguk pszichológiai logikáját, az általuk elfogadott erkölcsi, eszmei és más elveket követve tűznek össze, vonzzák vagy taszítják egymást.
A szereplőkből Miloševićot elsősorban erkölcsi és lélektani arculatuk megformálása érdekli. Elemzésének virtuozitása ebben éri el csúcspontját. Állításunk bizonyítására elég szemügyre venni a Dosztojevszkij, Shakespeare, Camus, Crnjanski, Krleža és mások hőseiről írt elemzéseit (Raszkolnyikov, Karamazov testvérek stb. — Hamlet, III. Richard, Jágó — Mersault — Vuk és Pavel Isakovid — Leone, Horvat). A lélektani portrék elemzésében Miloševićot a modern lélektan és lélekelemzés kutatási eredményeinek kiváló ismerete segíti. Tévedés lenne azonban a pszichoanalitikus eljárások felhasználására rásütni a pszichológiai szemlélet bélyegét. Milošević nem a mű megfejtésének »kulcsát« keresi a szerző lelkivilágában. Mint már mondottuk is, a szerzőhöz csak azért folyamodik, hogy magyarázatot találjon arra, mi okozta a műalkotás művészi logikájának a megbicsaklását. Nem a művésziség rejtett forrásait keresi az alkotóban, hanem a szerző sajátkezűleg elkövetett ideológiai vagy pszichológiai erőszaktételéből eredő művészietlenség gyökereit. Ami művészileg jól megformált, abban magában benne rejlik léte »logikája« s helyes értelmezésének a »kulcsa« is. Természetesen sehol sem ütközik annyira az író szándéka és a hős »önkénye«, azaz sehol sem csapnak olyan közvetlenséget és élességgel össze az író szubjektív (ideológiai és lélektani) hajlamai a szereplő belső célirányzatosságának logikájával, illetve az irodalmi struktúra más objektív tényezőinek az »önkényével«, mint éppen a hős lélektani és erkölcsi arculatának megformálásában. A szubjektivitás és az objektivitás e metszéspontjában figyelhető meg, hogyan hiúsul meg részben a struktúra logikájának elfogult alkotói befolyásolása, vagy pedig, ha ez nem következik be, hogyan esik csorba az alkotás művészi értékén. Ilyen esetekben indokolt az alkotó személyiségének a vizsgálata. Általa magyarázhatók meg a mű egyenetlenségeinek a gyökerei.
Nem véletlen, hogy Milošević többek között éppen Dosztojevszkij, Tolsztoj, Camus, Sartre műveit vizsgálja. Ezek az írók ui. filozófiai hangvételű traktátusokkal szőtték át műveiket (Dosztojevszkij, Tolsztoj) vagy a filozófiát és az irodalmat párhuzamosan művelték (Camus, Sartre), hogy mindkét szellemi tevékenység nézőpontjából belássák és megfejtsék az emberi természetet és az emberi sorsot. Miután először is egy eredeti terminológiai elhatárolással elkülönítette egymástól a jelentés »irányát« és a jelentés »minőségét«, Milošević megállapítja, hogy ezeknél az íróknál irodalmi alkotásaik jelentésének iránya részben fedi hasonló tematikájú filozófiai írásaik jelentésének irányát, a jelentések minősége — tehát természetük — azonban jelentős mértékben különbözik. Az irodalmi struktúrák »jelentésminőségének« ebben a sajátosságában az irodalom gnoszeológiai státusának különösségét látja, sőt, ebben látja az irodalmi-művészi struktúra sajá tos értékének leglényegesebb összetevőjét. Ilyen meggondolások alapján azután érthető, miért tesz Milošević bizonyos értelemben egyenlőségjelet az irodalmi-művészi struktúra és ennek gnoszeológiai dimenziói és értékei közé: »Struktúra, érték, gnoszeológiai vonatkozások — egyazon dolog három elnevezése.« (Ideologija, psihologija i stvaralaštvo, 300. old.).
A finom árnyalt különbséggel a költői mű jelentésének iránya és minősége (természete) között, e különbségtevéssel kapcsolatban vetődik fel az irodalomkritika hatékonyságának és legitim ténykedési területének a kérdése. Milošević szerint: »Egyetlen kritikus sem adhatja vissza híven valamely irodalmi alkotás jelentésének specifikus minőségét. Ez már elvi szempontból is lehetetlen. Ennek alapján azonban nem állíthatjuk azt, hogy az irodalmi alkotás jelentés-irányának a meghatározása is lehetetlen.« (i. m. 303-304. old.) Ha feltételezzük, hogy a jelentés minőségében benne foglaltatik az irodalmi alkotás természete is. s értékei zömének is természetében kell megnyilvánulni, akkor a fentebb idézett állítás az értékítéleteket hozó kritikai közvetett tagadásaként is értelmezhető. Tudjuk azonban, hogy maga Milosevic is eredményesen műveli az értékelő kritika műfaját, s határozottan bírálja azokat, akik — valamiféle eltúlzott tudományos óvatosságból — nem vállalkoznak az irodalmi alkotás értékelésére. A szűkebben vett gnoszeológiai dimenzió tanulmányozására, s ezen belül is az irodalmi üzenet jelentés-irányára korlátozódó kritika talán ki is elégítene egy filozófiai érdeklődésű olvasót, de minden bizonnyal vakon haladna el a sajátos irodalmi értékek néhány fontos területe mellett. Úgy tűnik azonban, hogy ez az ellentét csak látszólagos. A gnoszeológiai dimenzió feltárása egyben a mű szerkezetének és értékeinek a feltárását is jelenti Milošević számára. Mert a kritika valóban nem reprodukálhatja a művészi alkotás minőségét. Ha ezt célozná, akkor vagy egyszerűen szó szerint meg kellene ismételnie az alkotást, vagy lemásolná természetét, s ezáltal maga is művészi értékekkel rendelkező alkotássá válna. Egyik esetben sem maradhatna meg tehát annak, ami. De ha nem is reprodukálhatja az alkotás művészi üzenetének minőségét, »ráérezhet«, és saját megegyezéses nyelvi eszközeivel tolmácsolhatja is. Ahogyan a műalkotás nem utánozza, nem is utánozhatja a valóságot, s mégis — azt tartjuk — viszonylag eredményesen magyarázhatja, a kritika is — bízhatunk benne — viszonylagos eredményességgel tolmácsolhatja a mű kvalitásait, ha saját nyelvi eszközeivel nem is ragadhatja meg s nem adhatja vissza teljes mértékben. Maga Milošević a konkrét műveken végzett kritikai-elméleti elemzéseinek legnagyobb részében pontosan és helyesen határozza meg az irodalmi alkotás objektív tényezőit, jelentését, és megbízhatóan ítéli meg viszonylagos sikerültségüket. A kritikustól nem is várhatunk többet. Ahogy a művész sem éri el az abszolút tökéletességet a világ ábrázolásában és értelmezésében, úgy az értelmezést értelmező kritikustól sem indokolt ilyen pontosságot és tökéletességet megkövetelni.
Az irodalmi alkotás szerkezetének leírásában és értékelésében leggyakrabban használt, megkülönböztetett gyakoriságú és jelentőségű irodalomelméleti terminusai: az »individualizáció« és a »motiváció«. Egyik fogalom sem ismeretlen a modern irodalomtudományban, Milošević azonban sajátos jelentéssel ruházza fel őket, elhatárolja alkalmazásuk területét, majd összefüggésbe hozza őket: segítségükkel így sikeresen tudja megjeleníteni és jellemezni az alkotói eljárások legösszetettebb »fogásait« is. »A prózai művekről beszélve mindig szem előtt kell tartanunk, hogy szerkezetük az individualizáció és a motiváció terméke. Félreértések elkerülése végett: az előbbi kifejezést szerintünk csak az irodalmi alkotások olyan összetevőire kellene vonatkoztatni, mint az irodalmi hősök testi és lelki sajátosságai, sajátosságaik minden egymásközti viszonyát pedig a motiváció fogalmával határoznánk meg.« (i. m. 281. old.)
Az értelem és az ösztön bergsoni elkülönítését parafrazálva e kategóriákról is azt mondhatnánk, hogy az első magukra a dolgokra vonatkozik, a második a dolgok közötti viszonyokra. Milošević felhívja a figyelmet a fenti fogalmak téves alkalmazásából következő lehetséges félreértésekre; más tudományokból kerültek ui. át az irodalomtudományba, s itt egészen sajátos jelentésük van. A lélektani és az irodalomelméleti motiváció között pl. ugyanannyi a különbség, mint a pszichológiai értelemben vett személyiség és az irodalomelméletben használatos szereplő fogalma között.
Milosevic legutóbbi könyvét Andrić és Krleža művei összehasonlító vizsgálatának szenteli. Előző tanulmányaihoz hasonlóan a kritikai gyakorlat és elmélel ebben is kölcsönösen kiegészítik egymást. A kritikus választása két Andrić-regényre (Híd a Drinán, Travniki krónika), valamint két Krleža-drámára (A Glembayak, Vučjak) és egy Krleža-regényre (Az ész határán) esett. Kutatásai nem irodalomtörténeti célúak, ezért — érthető módon — könyve nem nyújt bepillantást a két író egész munkásságába. Elemzése csupán azokat a műveket és a művek azon művészi értékeit öleli fel, amelyek alapjául szolgálhatnak a »domináns«, a »részek és az egész« közötti viszony, a »drámaiság és az epikum«, valamint a hősök többszörös motiváltsága és többszörös meghatározottsága tanulmányozásának. Amellett, hogy nagy írók, a művészi ábrázolás alapvető eszközeit ellentétes módon alkalmazzák, műveik egy elképzelt kutatói »modell« szélső, szembenálló ponjtain helyezkednek el, s kitűnően jelzik a kutatás határpontjait. Ami e »ha táresetekre« érvényes, ami kiállja az ellentétes feltételezések elméleti próbáját is, annak valóban általános elméleti jelentőségűnek kell lennie.
Írásunkban Nikola Milošević kutatómunkájának elméleti vonatkozásait hangsúlyoztuk — nem mintha a konkrét irodalmi művek elemzése nála csupán mellékes, másodrendű feladat lenne. Tanulmányainak elméleti jelentősége ugyanis a konkrét irodalmi alkotások alapos, mélyenszántó és eredeti elemezésében van. Ez vonatkozik az Andrićról és Krležáról szóló tanulmányaira is. Az elemzett művek eleddig ismeretlen művészi sajátosságainak a feltárása, az azonos szellemi égalj eltérő megközelítéseinek szembesítése, s ebből új látószög keresése opusuk értékelésére — ezek Milosevic könyvének erényei. Az összehasonlító elemzés igen termékenynek bizonyult. Elméleti szempontból különösen jelentős az a kellően alátámasztott állítása, hogy ellentétes alkotói módszerekkel is létrehozhatók egyformán jelentős művészi alkotások. Keresve sem találhatánk jobb érvet a normatív poétikák jogosulatlanságára. Másrészt ez a lucidus összehasonlító elemzés még többet felfedett mindkét alkotó müveinek művészi értékeiből: műveik sikeresen igazolták értékeiket egymással szemben és egymás mellett.
A fontos megfigyelések mellett e könyv módosít néhány »végérvényesnek« vélt értékítéleten Krleža drámáival kapcsolatban. Milošević »belső« megközelítése azt bizonyltja, hogy a Glembayak című drámát alaptalanul helyezik a Vučjak elé. Művészi értékeik objektív analízise igazolja, hogy a Vučjak Krleža legkiválóbb, s egyben »a modern európai drámairodalom egyik legjobb« alkotása. Az eddigi elemzések »kívülről« közelítették meg a Glembayakat, s a benne található elfogadható — a Vučjak-hoz viszonyítva derülátó — szociológiai implikációkat művészi értékekké ütötték, ezáltal a Vučjak a Glembayak árnyékába szorult — noha többre lenne hivatva.
Ahogy kritikáiban az árnyaltság elvét előbbre tartja a mértani elveknél, úgy a művészi értékek megítélésekor előnyben részesíti azt, ami elsikkadt, »árnyékba került«, nem szembetűnő, de »mély és erős«, összetett, de rejtett, sejtető. ízlése mintha érzékenyebb lenne a műalkotás »impresszionisztikus« árnyalataira, mint kubisztikus éles tagolására, tolakodó mértaniságára. Hajlamos arra, hogy az összetettebb képzettársításokat ébresztő alkotásokat kedvezőbben értékelje.
Milošević minden irodalmi elemzése példája az érthetőségnek, következetességnek, rendszerességnek, de az irodalmi éleslátásnak, erőteljességnek és talpraesettségnek is. Ahogy mind határozottabban ölt alakot átfogó elméleti elképzelése, úgy gazdagodik visszamenőleg is minden megjelent könyve újabb értékekkel, azáltal, amivel ehhez a kilombosodó elméleti rendszerhez előzetesen hozzájárult.