EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302405. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 119. szám

Vajda Gábor

Németh László korszerűsége

1975. március 1.

Közismert, hogy mint minden problematikus jelenséghez, a kivételes emberhez is, általánosságban véve, háromféleképpen lehet viszonyulni: elragadtatott tanítványi azonosulással, tökéletes tagadással, ami mögött elvi megfontolások és gyarló érdekek egyaránt lehetnek, végül pedig a középutasok hűvös és okos mérlegelésével, akik törekvéseik és egyéni­ségük józan ismeretében sem alá-, sem pedig fölérendelődni nem kí­vánnak a korszakalkotó személyiségnek. Melyik a helyes magatartás — ebben a formában eldönthetetlen. A rajongás ugyanis nem feltétlenül naiv és szolgai. Legalábbis ajkkor nem, ha a bámulat nem sznob jellegű, hanem példakeresési gesztus, erőgyűjtés a minta által felmutatott, még megvalósítatlan lehetőségek továbbgondolásához és kihasználásához; esetleg egy önálló cselekvési modellhez. A mérlegelő magatartás ennél analitikusabb, de nem feltétlenül tudatosabb. Ez elsősorban az iroda­lomtörténész módszere, ám lehet azé az esszéistáé is, akinél nem annyi­ra cselekvési probléma a korszerűség, mint inkább elmélkedés tárgya. Melyik hát a célravezetőbb: a bátran ihletet merítő szenvedély vagy pe­dig a sokoldalú megfontoltság látszólagos csalhatatlansága? Önmagá­ban mindkét lehetőség csonkának tűnik, ki kell tehát egészíteniük egy­mást. A harmadik lehetőségről, a teljes tagadásról itt nem szólunk, nem a mi esetünk.

Aki megváltást ígér embertársainak, és abszolút erényt hirdet ott, ahol a személyi etikák szédülten simulnak a társadalom — miként a későb­bi történelmi események mutatják: bomló — normarendszeréhez, eleve elégtétel nélküli vereségre, megnyomorodásra van ítélve; hacsak nem vigasztalódik azzal, hogy a új eszmék meghonosodása hosszú, a gon­dolkodó életénél sokkal hosszabb folyamat, amit nem sokban befolyá­sol a barátok és az ellenségek pillanatnyi érdekeinek, tehát — ezzel párhuzamosan — az író közérzetének, emberekbe vetett hitének hullám­zása. Az íróban azonban szoros, elválaszthatatlan egységben van az, amit így utólagosan kiemelünk és egymással szembeállítunk: az apró lépték botladozása és a mérföldes léptek csúcsokat összekötő szágul­dása; a mindennapi élet trivialitásától örökösen sebzett, s így hajtóerőt képező túlérzékenység, s az ennek időbeli esetlegességén túlemel­kedő, platoni teljességre vágyódó tudat, mely nem elégszik meg a távo­li utópiával, hanem sürgető, maximalista feladatokat állít azok elé az emberek elé, akiket szent naivitással magához hasonlóknak sejt, s akik­nek — éppen ezért — kész tanulságként, élő példaként mutatja fel szenvedéseit és gyönyöreit. Ahogyan a Bűn főhősét megöli a társadalmi lelkiismeret, amiként Boda Zoltán kovácsol végső erényt vereségéből, amiképpen Égető Eszter őrzi és kiteljesíti az emberséget; ahogyan Kertész Ágnes eszmélkedik s a végén választ, legyőzve Kurátor Zsófi és Kárász Nelli — csak szemre monumentális — szobrának kísértését.

Többen vannak azon a véleményen, hogy Németh László esszéi nem­csak a drámáinál, hanem a regényeinél is maradandóbbak. Ha ez el­fogadható is, nem azért van így, mintha a legjobb magyar regények fölülmúlnák Németh regényformáját; inkább arról van szó, hogy ezek a szempontok bizonyos érték-típust a regényformában megvalósítható elé helyeznek. Ez nincs ellentétben azzal, amit Németh gyakorta han­goztatott a vallomásaiban; hogy számára a regény és a dráma mindig is az önvizsgálat eszköze volt, az irracionálisnak csodálatosan racioná­lis elemzése, másrészt pedig az utópia szembesítése a valóság ellenálló erejével. Keletkezési motívumai és végkicsengése tehát az esszével ellen­tétesek. Ha az utóbbi hangulata a derűlátó emelkedésé, akkor a dráma és részben a regény is a változtathatatlan — természetesen: sohasem konformizálódó — tudomásulvétele; az esésé. A Németh László-i esszé (nemcsak az utópiát hirdető, hanem az egymástól távolesőnek tudott tudományágakat szintetizálva elemző is) a teremtés, a növekedés mű­faja, hozzá viszonyítva a regény és a dráma csupán másodlagos: elem­zés. Ezt bizonyítja az is, hogy Németh Széchenyi rajongója, Ady örö­köse; az előbbi korhoz kötött gyakorlatiasságát az utóbbi modern ví­zióival korszerűsíti. Mégsem hátratekintő forradalmár: esszéit a »szo­rongó tájékozatlanság« íratja vele, Európa haladó szellemiségének bemenekítése egy élszigetelt nyelvű, szociálisan sorvadó és kulturálisan tespedő kis ország életébe. Nem felszínes kozmopolitizmusból, mert a befogadó közeg sajátosságaira, egyénítő képességeire még magyarságkutató programjavaslatában is ügyel.

Igaz, nálunk a hungarológiának sokban más feladatai is vannak, mint amit negyven évvel ezelőtt Németh László megálmodott. A legalapve­tőbb különbség, hogy itt az élvont nemzeti szellem helyére a szintézise­ket megelőző mikrokutatások kerülnek; tartalmilag .pedig a kizáróla­gos nemzetin túl a nemzetek közötti, a kölcsönös is érdekel bennünket. Némethnek azonban ezen a téren is vannak érdeméi. Ő fedezte fel ugyanis elsőnek az új országokhoz csatolt magyarság irodalmainak vi­szonylagos önállóságát, s azt a különleges helyzetükből adódó lehetősé­get — kötelességüket —, hogy gondolkodásra kényszerítettségükkel, a vele együtt élő más ajkúak szellemének közvetítésével frissítőleg hassa­nak az összehasonlíthatatlanul nagyobb hagyományokkal rendelkező anyaország gazdagsága tudatában való elkónyelmesedettségére. Bori Imre elemzi végig (Németh László és a jugoszláviai magyar irodalom. Híd, 1971. június), hogy milyen sokat jelentett a Kalangya a válságaiban magára maradó Németh Lászlónak, aki viszont nevével és proble­matikusnak bizonyult cikkével bizonyos tekintélyt és olvasótábort biztosított az egykori provincia kies területén gyökeret és támaszt sokáig hasztalanul kereső folyóiratnak.

Művei többségének ismeretében tegyük fel a kérdést — jóllehet a ter­jedelem és az alkalom mindenképpen befolyásolja válaszunkat —: mi­ben rejlik számunkra Németh László korszerűsége? — Annak az áthi­dalásában, aminek hasadását Diltheynek kellett a múlt században meg­állapítania: a humán tárgyak és természettudományok szintézisében, azonos pontról való szemlélésében és — pedagógiailag — szemlélteté­sében. E pont a reneszánsz ember sokoldalúsági igénye, kíváncsisága. Ami azonban akkor a természeti jelenségek monumentalitásával nőtt, az most csupán mesterségesen, hallatlan erőfeszítések árán érhető el. Az üdvözítő módszer, mellyel e kilátástalannak látszó küzdelemben a szakemberek ellenséges tekintetű serege mellé állhat: a lényeg keresé­sének zseniális képessége. S még valami: a káprázatos nyelvteremtő érzék, mely olykor a valóságfedezet, a realitás-érzék hiányáért is kár­pótol. Hibái, melyek a mai filozófiaellenes világban annál szembetű­nőbbek, a gondolkodóknál szinte általános fogyatékosságból erednek: hatalmas tehetségének sajátságait kísérleti alany nélkül általánosítja. Egy példa: idegen nyelv tanulását csak az kezdheti irodalmi szövegen, akinek általános nyelvészeti tudása van, vagy pedig a nyelvcsoport va­lamelyik nyelvében járatos, Németh ezzel szemben már a kezdet kezde­tén a nemes szöveget ajánlja. Hasonlóképpen a »minőség forradalmá«-nak utópiája is saját hitének, saját ugrásának kivetítése. Történetietlen — mondták többen is e kulcsfogalmára. Szerintünk főkategóriája csak annyiban mond ellent a szocializmus fogalomrendszerének, annyival szegényebb ennél, amennyiben csak az elitre korlátozta. De az, hogy minden emberben felleled a minőség érzéke (»Az emberi lény gaz­dagsága« — Marx) nem utopisztikusabb-e az elhivatottak Németh László-i erkölcsi forradalmánál is, még ha társadalmiságunk nem engedi is, hogy lemondjunk ennek igényéről.

A fiatal Lukács György a kivételes emberek életidegenségét életük misz­tikus, de tudatosan is vállait egyirányúságával igyekezett magyarázni; a gesztusók sorozatával és a kemény magatartással, mely a görög mito­lógia alakjaira emlékeztetőn túlnő az egyén életének dimenzióin és tar­tamán egyaránt. Később e törekvést a marxi evilági ember teljességesz­ménye váltotta fel. Noha Németh bevallottan platonikus, idealista, még­is ehhez az utóbbi Lukácshoz áll közelebb, minthogy ő is a sokoldalú ember hirdetője és megvalósítója volt, s ő is egy megálmodott teljes­ségeszményből, »kert-Magyarország« víziójából vezette le tanítását. Mint tudjuk, Lukács az emberiség elveszített gyermekkora hiányérzeté­nek pótlására teremtett jövendő történelmi éden képzetéből származ­tatta kategóriáit. Az alapvető különbség abban van kettőjük között, hogy bár mindketten egyaránt tekintetbe vették a nemzetit és az álta­lános emberit, Lukács az általános, Németh pedig a különös kutatá­sára fektette a hangsúlyt. Hipotézisünket mindkettőjüknél nagy tanul­mányaik és esszéköteteik támasztják alá. Nincs lehetőségünk a párhu­zam folytatására, pedig okunk jócskán lenne, annál is inkább, mert pl. jellegzetes, hogy mindkettőjük alapvetően szükségesnek tartotta a tu­dományokhoz való viszonyának, az irodalom és a tudomány kapcsola­tának meghatározását. Ellenben míg Lukács az »objektív valóság« kate­góriájával kapcsolja egybe, s a »tükrözés« fogalmával választja el őket, addig Németh, ahelyett, hogy szükségét érezte volna a pontos elméleti tisztázásnak, antropológiai szabadsággal játszatja egybe az ellentétes megismerési, formákat és módszereket. A prózában úgy, hogy alakja belső életének és magatartásának megjelenítésében a patográfus és az orvos is részt vesz; az esszében oly módon, hogy a szaktudományok szűkös módszertanát és közhely-nyelvét elvetve költői lelkesültséggel a kész termékből indul ki, s a komplexum felől közelíti meg az eleme­ket. Ezzel előhírnöke egy — az oktatásban szükségszerűen bekövetke­ző — folyamatnak, ami már kutatócsoportok kísérletein múlik. Gondo­latainak gyakorlati jelentősége ma még felmérhetetlen. Ezért egyelőre »csak« a kísérletező embert tiszteljük benne; azt, aki a mai összekuszálódott jelenségvilágban a lényeg felkutatására és antropomorfizálására vállalkozott, hogy egészében hódítsa meg azt, ami parciális halmazaiban az embertől eleve idegennek látszott. Ezért korunk egyik legnagyobb példamutatóját tiszteljük benne.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.