Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Thomka Beáta
Narratív szegmentumok
Manuel Puig: Rúzsos kis ajkak. Európa, Budapest, 1974.
1975. augusztus 1.
Miért izgalmas prózakísérlet Puig regénye? Melyek azok a regénytechnikai eljárások, amelyeket Puig sikeresen alkalmaz? Hogyan ötvöződnek egybe a különböző dokumentum szekvenciák, és milyen módon egyesülnek és alakítanak ki egy új típusú, formailag szilárd, gazdag jelentéstartalmú prózafelületet? Ezek a kérdések ösztönzik Puig regényének olvasóját továbbolvasásra, s ezek a kérdések késztetik arra, hogy elemezve, boncolgatva kutasson a válaszok után.
Puig regénye mindenekelőtt a szórakoztató olvasmány élményét váltja ki, s furcsa módon, ezt az élményt mindvégig táplálja is. Első pillantásra »hagyományos modern« regénnyel van dolgunk, amelyben a narratív szöveg nyelvileg, stilárisan, formailag, szemantikailag (sőt még ortográfiailag is) élesen elkülönülő szegmentumokból áll össze és a dokumentumregénnyel tart rokonságot. Puig regénye nem lineáris felépítésű; nincs pontosan meghatározható történetváza és nincs hagyományos értelemben vett központi figurája. Juan Carlos Etcheparet annyiban tekinthetjük a regény központi alakjának, mert vele a regény többi alakja ilyen vagy olyan viszonyban van, s mert végeredményben éppen a vele való viszonyok hatnak — közvetve vagy közvetlenül — a regényfolyamat alakulására.
Nem véletlenül említettünk regényfolyamatot, s nem véletlenül húztuk alá a viszonyokat. E két kategória megfelelőbbnek mutatkozik a regény cselekményvilágának definiálására, mint a történet, vagy eseménysor. Miről is van szó? Említettük már, hogy a regényegyüttes különböző — dokumentumértékű — elemek összefűzéséből alakul ki (pl. gyászjelentések, levelek, újságkivágások, levelek a »szívposta« rovatból, a rovatvezető válaszai, naptárbejegyzések, jóslat, kérdőív, kórházi felvevőlap, rendőrségi jegyzőkönyv, folyamodványok, imák, sírfeliratok stb.). A hagyományos, közvetlen (első- vagy harmadik személyű) elbeszélés a fenti szegmentumokkal egyenértékű, de csak kiegészíti azokat, összeköti, magyarázza, kitölti a »dokumentumok« közötti teret. Mivel a fenti kifejezésformák túlnyomó része inkább állapotok, helyzetek »elmondására« képes, a tényközlés momentuma uralkodik el a regényen. Ebből következően a regénynek nem alakul ki sem egyenesvonalú, sem több szálon futó eseménysora, a súlypont áttevődik a szereplők egymás közötti viszonylatainak rajzára. Ehhez pedig — az adatokat, tényeket közlő szegmentumokon kívül — a leredukált cselekményvilág is elegendő.
Puig regénymódszeréből következően az idősíkok egybemosódnak, fellazulnak a történet időhöz, helyhez kötött szabályai, s a valóságos kontinuitást a regény önálló struktúrája váltja fel, amely a vallomásokból, tényekből, adatokból új logika szerint építi fel a maga világát. Jól megszerkesztett lesz-e ez a világ — ennél a regénytípusnál éppen azon múlik, milyen belső szabályokat állít fel, s tartja-e magát hozzájuk. Hogy Puig regényében viszonylag erős kohéziós erő tartja össze a szálakat, ezt leginkább az bizonyítja, hogy miután többé-kevésbé ismertekké válnak a regényhősök és alapviszonyaik, nevük említése nélkül is rekonstruálható, kiről is van valójában szó. Ez a megoldás lehetővé teszi azt, hogy az olvasó közvetlenebbül bekapcsolódjon a regényfolyamatba, és fellelje helyét a regény terében.
Puig ábrázolásmódjának egyik fontos jellemvonása a közvetítettség. Tekintettel arra, hogy mondanivalóját szinte kizárólag a felsorolt formákban közli, ítéleteit, saját szempontjait nem kényszeríti rá az olvasóra/ /befogadóra, tehát a tárgyilagos narráció lehetőségeivel kísérletezik. Az egyes szegmentumok nem betoldott elemekként, illusztrációkként funkcionálnak, mert közléseiken alapul a regény. Továbbá lehetővé teszik a nézőpontok állandó váltakozását (amit a hagyományos eszközökkel nem lehet elérni), s ez sajátos vibrálást, dinamikát biztosít a szövegnek. Például: a regény a Juan Carlos haláláról szóló újsághírrel kezdődik. Juan Carlos a továbbiakban — a néhány közvetlenül elbeszélt szakaszt és naptárbejegyzéseit kivéve — volt szerelmének, húgának leveleiben, kórházi iratokban, adatokban emléktáblák szövegeiben, anyjának, szerelmének imáiban, beszélgetésekben van jelen. A fiktív elbeszélők (levélírók, imát mondók) váltogatásából következően Juan Carlosról, jelleméről, életéről, emberi kapcsolatairól, haláláról rendkívül összetett kép bontakozik ki. A narratív szegmentumok egymás hatását felerősítik, helyzetekre, eseményekre — ebben az esetben Juan Carlos egyéniségére és cselekedeteire — több oldalról világítanak rá s lényegében éppen ez az, amire a montázstechnika alkalmazói törekszenek: a hagyományos módon felépített prózafelületek feltördelése, szabadabban vagy kötöttebben illeszkedő szegmentumok összekapcsolása, fluidabb regénytér kialakítása, a látószögek megsokszorozása, az összeolvasás, az adott elemekből való kombinálás lehetőségeinek megnövelése. Puig élt a kísérleti regény lehetőségeivel, s a maga módján sikeresen alkalmazta őket.
Nem vállalkozhatunk a regény komplex elemzésére, s ezért még csak néhány olyan mozzanatra szeretnénk felhívni a figyelmet, amelyek a fenti megállapítást támasztják alá. Puig regényében különös szerepe van a leírásnak. A modern francia próza valósággal kimerítette a tárgyak, helyek, színek, képek stb. deskripciójából eredő lehetőségeket. Puig regényének leírásai mégis hordoznak magukban egy új mozzanatot. Formailag elkülönítve, önálló »fejezetben« jelennek meg és szabályos leírás-betétet alakítanak ki. Egyik ilyen betét a Fényképalbum, a másik a Lányszoba, 1937 címet viseli. Az albumban található képek vagy a szoba tárgyainak, bútordarabjainak pontos leírása nem azzal a céllal készült, hogy felvázolja a cselekmények hátterét, megörökítse a környezetet. A főszereplő egysíkúbb, szürkébb alakítást nyújt, illusztratívnak, s a leírás hírértékét, közölnivalóját tekintve a többi narratív szegmentummal egyenrangúvá válik: a regényhősök társadalmi, vagyoni helyzetére, baráti kapcsolataira stb. vonatkozó utalások olvashatók ki belőle.
A narratív struktúrában különös helyet töltenek be a párhuzamos szálak. Puig egy-egy dialógussal párhuzamosan vezet még egy szálat, amely az asszociációkat, a ki nem mondott gondolatokat fejezi ki. Másutt egy meditatív, befelé irányuló, ugyancsak ki nem mondott belső monológba beleszövi az út mentén olvasható reklámfeliratokat, amelyeket mi is mechanikusan végigolvasunk éppúgy, mint a melletük elhaladó busz utasa a regényben, s bennünk éppen úgy nem tudatosodik a szövegek értelme, mint a regényhősben, mert tolakodó vizuális hatásuk elől nem térhetünk ki. Puig párhuzamosan perget dialógust és rádióregényt, s ezzel megkísérli egy többdimenziós regénytér konstruálását: egyszerre figyelünk a beszélgetésre, s a rádióban közvetített giccses szerelmi történet alakulására.
A regény dialógusai közül külön kiemelkedik az, amelyikben Mabel gyónásának szövege olvasható. A csonka dialógust mint sajátos beszédformát kialakító gyónás a regényben a dialógus és a monológ határán álló kommunikálást jelképezi, amelyben a gyóntató kérdéseire, közbeszólásaira a válaszok alakulásából következtethetünk. Ebben a prózai fordulatban Puignak sikerült egy olyan teljes értékű beszédszálat végigvezetnie, amelybe — leíratlanul is — beírták magukat a kérdések, a gyónás menetét irányító közbevetések. Az a kihagyásosság, amely ebben a szakaszban felbukkan, s amely nem hiányt, hanem inkább sajátos többletet »állít elő«, valósít meg, a regény más narratív megoldásaiban is megjelenik. A 156-158. oldalakon található felsorolás-szerű leíró rész például a már korábban előfordult, ismert mozzanatokra, viszonyokra, helyzetekre alapozza mondanivalóját: ebből rekonstruálhatók az események megértéséhez nélkülözhetetlen tények, s rajtunk áll, hogy összekötjük-e a szálakat, aktívan részt veszünk-e a kihagyásos narráció által felkínált logikai/regényolvasási aktusban.
Elemzésünk során többször ejtettünk szót a leveleknek mint a regény alapvető szemantikai/narrációs egységeinek szerepéről. A regény végén megjelenő levelek, levélváltás, levéltöredékek az egész regényfolyamat összefoglalásaként, szintézisteremtő elemekként funkcionálnak. Egyes motívumaikban nemcsak a regénykezdésre, a regénynyitó levelekre utalnak, hanem azáltal, hogy csak aláhúzások, kiemelések ismétlődnek meg belőlük, új aspektusok nyílnak meg a regény egészének felméréséhez. Olyan döntő fontosságú mozzanatok kristályosodnak ki, amelyeket ez a másodszori említés nyomatékossá tesz: a regény cselekményvázának alapul szolgáló levelek (Nené és Juan Carlos között) a tűzbe kerülnek, s az elégett papírokon fennmaradt sorok megerősítik azt az észrevételt, hogy épp e két embre viszonya volt a dehumanizálódott emberi kapcsolaok halmazában a valóban tartalmasan emberi.
S még valami tisztázódik az elégett levelek olvasásakor: Puig nem véletlenül választotta ki és tette meg regényének narratív szegmentumaivá éppen a leveleket, újságkivágásokat, a szerelmi posta rovatot, a rádióregények szövegtöredékeit, a rendőrségi aktákat. Éppen ezeknek a kifejezésformáknak a felhasználásával lehet rendkívül meggyőzően rávilágítani az emberi viszonyokon, az egyes ember sorsproblémáin, tragédiáján, tengődésein túl egy egész létforma ellentmondásaira. A giccses, kispolgári, kisvárosi ízlésvilág, életvitel, normák, amelyeknek tudatosításáig, felismeréséig el sem jutnak azok, akiknek sorsát a fenti erők meghatározzák, a legközvetlenebbül lepleződnek le. A szellemi, lelki sivárságot adekvátabban nem is lehetett volna a regény eszközeivel előállítani/ábrázolni, mint a helyi táncmulatságok, szerelmes levelek, újságok, a kisember élményvilágát formáló hatások rögzítésével, regénybe emelésével. Puig regénytechnikai újításai egy rendkívül gazdag jelentéstartalom közvetítésére irányultak.