EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302301. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 126. szám

Danyi Magdolna

Naiv költészet

Maurits Ferenc: Telep. Symposion Könyvek 46., Forum, Újvidék, 1975.

1975. október 1.

Két megalapozottan és következetesen érvelő kriti­ka jelent meg mostanáig Maurits Ferenc versköteté­ről, a Telepről, Bányai Jánosé (Magyar Szó, Kilátó, 1975. október 25.) és Utasi Csabáé (7 Nap, 1975. októ­ber 31.); Maurits verseit végső következtetéseiben mind­két kritika költészeten inneninek, nem-költészetnek tartja. A két kritika elvárásaiban, hiányérzetében kö­zös alapokról indul, érvelésében és értékelésében is találkozik. A tudatos verselésnek, a költői-nyelvi megszervezettségnek, az emlékanyag költői-gondolati átlényegítésének a hiányát róják fel a költőnek, minek következtében a mauritsi vers az élményt »a maga egyszerűségében és partikularitásában« megkövülten mutatja fel, (Bányai János) illetőleg, »költészete óha­tatlanul megállapodik a kuriozitás szintjén«. (Utasi Csaba) A két kritika költészetelméleti premisszái, a kritikákból kiolvasható költészetfelfogás nem idegen számomra. Magam is úgy gondolom, hogy korunk nem kedvez az ösztönösen daloló élményköltőnek, az »őstehetségnek«, hogy az eruptív érzékenység, az intu­íció mellett a költőnek tanulnia és tudnia kell mind­azt, amire a költészet megtaníthat; hogy rendelkeznie kell alakító képzelettel, s hogy gondolkodóként is meg kell kísérelnie a világát meghatározó tények közötti eligazodást; hogy tehát az ösztönös verselés veszélylehetőségei hatalmasak, és — végigmondva — azt is, hogy az ellenőrizetlen és ellenőrizhetetlen ösztönös ség volt (van és lesz) a legtöbb esetben a dilettantizmus, a fűzfapoéták legbiztosabb melegágya is.

Ha tehát a legtöbbet ígérő törekvések, korunk főbb költői irányzatai szellemében gondolkodunk és fogal­mazunk, ha következetesek vagyunk azokhoz a költé­szeti és költészetelméleti tapasztalatokhoz, melyeket korunknak a világirodalomban, az egyetemes magyar irodalomban és a mi irodalmunkban is legértékesebb modern művészete kínál, akkor valóban el kell uta­sítanunk Maurits Ferenc költészetét. De meggyőződé­sem az is, hogy tévedünk, ha ezt tesszük.

Mint ahogy biztosan tévednénk, ha a költészet köz­társaságából szigorúan kiutasítanánk például a negroid költészetet, vagy a képzőművészet területéről a naiv művészeket. Maurits Ferenc költészetét én iro­dalmunk egy magános jelenségének, esztétikai érték­kel rendelkező, naiv költészetnek tartom.

Épp ezért nem hiszem, hogy Maurits költészete, mert­hogy anyaga szociografikusan is körülírható vagy mert az emlékezésre hagyatkozik, akár egy pillanatra is párhuzamba állítható Brasnyó István költészetével. Pontosan azért nem, mert, mint Utasi is megállapítja, céljaikban és eljárásaikban egészen különbözőek. Bras­nyó semmit sem bíz a szubjektumra, Maurits viszont mindent a szubjektumra bíz; e két költészet som eré­nyeiben, sem fogyatékosságaiban nem találkozhat, és nem is helyettesítheti egymást, sohasem lehetnek egymás ellenlábasai, ahogyan azt Garai László a Telep­ről írott impresszióinak lelkesültségében (Képes If­júság, 1975. szeptember 17.) és Pintér Lajos a Brasnyó költészetében szembetűnő megtorpanások ellenszerét keresve gondolta (Alföld, 1975. 9.). Brasnyó tudatos költő, aki tud írni, s akit képességei összetettebb, át­fogóbb kompozíciókra jogosítanak, ha erre erejéből futja; Maurits bizonytalan félmondatokat tud a vi­lágról, »dadogva«, e félmondatok ferde szögéből lát rá a világra, s ez nem okoz számomra dilemmát, ez a költői szervezettség hordozója lehet. Maurits verseit ott abban a pillanatban látom problematikusaknak, amikor »folyamatosan« akar szólni; ezzel önmagát tagadja meg, és versbeszéde menthetetlenül prózává szűkül.

Nem költészetnek tartomMaurits verseit, s a továbbiakbanmint ilyetkísérelem meg körülírni, értékeireés fogyatékosságairarámutatni, de már itt megkockáztatoma föltevést, hogy ha a tudatosságot, az élményanyagtól valóeltávolodást, a gondolati átlényegítést követeljük megettől a költői magatartástól, ak­kor gyökerébentesszük lehetetlenné, mert sajátos belső törvényszerűségétől, létalapjától fosztjuk meg. Úgygondolom,hogy a naiv művészet szükségszerűen marad meg a partikularitás szintjén, de ez nem zárja ki eleve a költőiséget. A naiv művészet alapvető köve­telménye— ismereteim szerint — az eredeti, a sajá­tos világlátás ésaz ehhez való kompozicionális követ­kezetesség,vagyis a jelenségeknek az egy sajátos és állandó(sult)látószögből (a szubjektum »ferde síkjából«) való regisztrálása és arányos elrendezése. A naivművészet esztétikai-kommunikációs lehetőségeit tarthatjukegysíkúbbaknak, korlátozottabbaknak és körülhatároltabbaknak értéktartományát esetlege­sebbnek és alacsonyabbrendűnek, de ha bennük ez a belső következetesség fellelhető, akkor a konk­rét alkotástól nemcsak hogy nem vonhatjuk meg a művészi értéket, hanem az autentikus emberi dokumentumban egy varázsosan gazdag költői vilá­got láthatunk meg.

Maurits verseiben érvényre jut ez a sajátos látásmód és a belső következetesség. Maurits mindent a szub­jektumra bíz, mondtuk, a szubjektum sajátos optikai lencséjére, ám sohasem hagyja a verset a szubjektum változékony és ellenőrizetlen hangulataira is, ami ho­mogén élményvilágát egyszer így, máskor úgy mutat­va, belső töréseket, következetlenségeket, az élmény közelsége folytán könnyen érzelgősséget, rész-jellege, átlényegítés nélkülisége miatt feltétlenül öncélúságot eredményezne. Maurits verseiben nyoma sincs az ér­zelgősségnek és a maga pillanatnyi hangulatait magya­rázó, azt elfogadtatni akaró élményiségnek sem. Maurits a maga sarkított látásmódját akarja befoga­dójával elfogadtatni, versében egyeduralkodóvá tenni, emlékanyagának minden atomjában érvényre juttatni. Az. ő Telepjén valami végzetszerű determinizmus miatt minden mozdulat bármikor a visszájára fordulhat, ahogyan a padlásra épp hogy felhordott eperfalevelet támadják meg a selyemhernyók (selyemhernyók), úgy semmisülnek meg Maurits Telepjén, változatos mó­don, de kérlelhetetlen törvényszerűséggel, az emberi egzisztenciáik, vagy vegetálnak félegzisztenciákként, hogy létük, létterük mégis — vagy épp ennek kö­szönve —, megértetlenül, hátborzongató talányosságá­ban és pusztaságában is fogva tartsa a csak látni, de a látványtól elszakadva differenciálni már/még nem tudó, nem akaró, »kizáró«, vagy »exkluzív« jelle­gű költői képzeletet, ami a naiv művészet velejárója. Nem kuriózumok és nem szenzációk keresése ez, ha­nem egy torzító, egysíkú látásmód következetes érvényesítése, az eredendően mauritsi látásmódé, amit, pontosabb megnevezés híján, misztikus, szürrealizmus előtti szürrealizmusnak nevezhetnénk. Ez a torkot szorító, misztikus végzetszerűség Dosztojevszkij regé­nyeinek, A Karamazov testvéreknek a világával tart­hat távoli rokonságot. Lehet, hogy az újvidéki Telep sohasem volt egészen ilyen, amilyenné Maurits tor­zított látásmódja sarkítja (lehet, hogy Maurits gyer­mekkori társai sem egészen ilyennek őrzik emlékeze­tükben), és jó, hogy ma már mind kevésbé ilyen, hogy mind kevésbé »telep«. De Maurits el tudja ve­lem hitetni, hogy: ez a TELEP, a megmagyarázhatatlan és elbűvölő gyermekkori félelmek és szorongások világa, ahol az embernek sohasem sikerül egészen fölállni, okosan szétnézni maga körül, biccenteni és egyenesen járni, hogy ez a telep, mint fenyegető lehe­tősége a szociális és egzisztenciális emberi valóság­nak, létezhet. Küzdeni kell tehát ellene, és Maurits úgy küzd,mint a valamikori varázslók: megkísérli néven nevezni. S amikor ez sikerül neki, akkor megszűnnek hiányérzeteink, akkor költészettel van dolgunk.

S ha ezt várjuk el Maurits verseitől, akikor költésze­téneik nyelvi megmunkálatlanságára, kopárságára is másképp kell tekintenünk. Egyszerű tényközléseiben, soronként újrakezdődő, darabos versnyelvi ritmusá­ban nem abszolút szervezetlenséget látunk, hanem a komponálás irányát. Versnyelvének szegénysége, metafora nélkülisége mélyen funkcionális, fogyatékosságának sokkal inkább az róható fel, hogy versnyelve nem eléggé kopár, nem eléggé metszetten sze­gényes; versnyelvi ritmusa nem eléggé darabos, szag­gatottan kattogó — sokszor az elbeszélés prózanyelvi logikájához, máskor, ritkábban, a magyaros (nép­dalos) ritmushoz igazodik. És olykor — jogos észre­vétel — valóban bőbeszédű is, mintha erőszakkal kí­sérelné meg kiegyenesíteni világa hőseinek a »jára­sát«. Akkor következik ez be, amikor kívül kerül az élményen, amikor eltávolodik tőle, amikor »visszaemlékezik«, amikor nem meri, vagy nem tudja ma­radéktalanul vállalni gyermekkori önmagát, egye­dül ő látta világát.

Nem mentesek tehát Maurits versei az alkotói ki­egyensúlyozatlanságoktól, s ez az írás nem azért íródott, hogy elkendőzze azokat. Maurits szegényebb, egyszersmind gazdagabb nálunk. Ő — mindannyiunk­tól különbözve — még distancia nélkül tudja látni a világot, primitív képzelettel (a szót nem köznapi értelmében használom), differenciálatlanul. Hogy ez a látásmód értékhordozó lehet, hogy Maurits naiv költői világa kellhet nekünk, gazdagíthat bennünket, abban — úgy hiszem — nem szabadna kételkednünk.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.