EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2021. augusztus 3. | Hermina, Lídia, Kamélia napjaAKTUÁLIS SZÁM:996356. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

NABOKOV

Nabokov és Hitchcock levélváltása

2005. április 4.

Feladó: Alfred Hitchcock

Kedves Mr. Nabokov!

Folytatva telefonos beszélgetésünket a jövőbeli terveket illetően, amelyek most foglalkoztatnak, és amelyekhez történeteket kérnék, két témát szeretnék röviden vázolni abban a reményben, hogy az egyik vagy a másik esetleg felkelti érdeklődését, és megírja valamelyiket.

Amennyiben valóban érdekli a dolog, szeretném leszögezni, hogy a mozifilmes és televíziós jogokon kívül nem tartok másra igényt. Az irodalmi jogok Önt illetik.

Mármost az első témán már jó ideje gondolkodom, egy olyan kérdést érint, amit emlékezetem szerint még nem láttam filmen, s talán az irodalomban sem. Egy olyan nőről van szó, aki házasság vagy jegyesség révén egy árulóhoz kötődik.

Úgy vélem, egy házas nő esetében aligha kétséges, hogy a férje oldalára áll. Itt van például Burgess és MacLean esete, amikor Mrs. MacLean valóban követte férjét a Vasfüggöny mögé, és nyilvánvaló, hogy neki nem volt más kapcsolata. Engem igazából az a kérdés izgat, hogy mi történik egy fiatal nővel, aki szerelmes egy tudós férfiba, esetleg a menyasszonya, és tegyük fel, a férfi kém.

Mondok egy durva példát. Képzeljük el, hogy Von Braun fia legalább olyan zseniális elme, mint az apja, és nagyon titkos tevékenységet folytat. Minden külső jel szerint igazi amerikai lett, tökéletesen eltávolodott az apai háttértől. Ám egyszer egy szép napon szabadságra akar menni, hogy meglátogassa édesapja rokonait - az öregeket. A titkosszolgálat számára ez a kirándulás értelmezhető oly módon is, hogy kétes színben tűnik fel a valódi szándéka. Mondhatjuk úgy is, mérlegelik a lehetőséget, hogy árulásról van szó (és persze egyéb körülmények is erre utalnak). A fia­talember menyasszonya, különben egy szenátor lánya, azt szeretné, hogy együtt utazzanak. Mivel felébred a titkosszolgálat gyanúja a kirándulással kapcsolatban, megkísérlik a menyasszony segítségét igénybe venni.

A történet a filmen a Vasfüggönyön túl játszódik, csupa akció és izgalom, de mindezzel együtt a lány problémáiról szól. Ki tudja? Talán úgy dönt, hogy a vőlegénye oldalára áll. Sok múlik a karakter megformálásán. Az is lehetséges, ha a szerelme oldalára áll, hogy szörnyű hibát követ el - különösen akkor, ha kiderül, hogy a vőlegény kettős ügynök. Hogy megúszhatja-e egy kém, aki valójában a kormánynak dolgozik, az teljes mértékben a kormányzaton belüli titkos szolgálatok működési módjától függ. Láttunk már nem egy példát arra, hogy az FBI mennyire figyelmen kívül hagyja a CIA munkáját, és néha a CIA sem mindig tudja, hogy mi történik magasabb körökben a hírszerzés terén.

Nos, Mr. Nabokov, engem tehát egy érzelmes, pszichológiai történet érdekel, az akció és izgalom nyelvén, amely alkalmat ad arra, hogy kielégítsem a szokásos Hitchcock-feszültség iránti vonzódásomat.

Nem vagyok biztos benne, hogy a másik témám valóban közel áll-e Önhöz, ugyanakkor ez is lehetséges.

Sok-sok évvel ezelőtt kezdtem dolgozni egy témán valamelyik angol cég számára, amelyikkel szerződésem volt, de nem tudtam befejezni, mert át kellett jönnöm Amerikába. Azon tűnődtem, hogy mi történik akkor, ha egy fiatal nő, mivel apja megözvegyült és elveszítette otthonát, valahol Svájcban, egy leánynevelő intézetben töltötte életét, egyszer csak visszatér apjához - mondjuk véget ér az iskola. A lány apja egy nagy nemzetközi szálloda (akkoriban a londoni Savoyra gondoltam) ügyvezető igazgatója, az egyik bátyja a főportás, egy másik a főpénztáros, a harmadik az egyik főszakács, a húga a házat vezeti, és ott van még egy ágyhoz kötött anya, aki a szálloda padlásszobájában él. Az anya úgy nyolcvan éves, igazi matriarcha.

Az egész család egy rablóbanda, a szálloda a ténykedésük bázisaként szolgál. Egy ilyen szituációba érkezik a mi 19 éves leányzónk. Amint látni fogjuk, a szálloda elrendezése - különösen a "háttér"-rész - rendkívüli színben mutatkozik meg, különösen, amikor a történet valójában kibontakozik, és persze nemcsak a háttérben, hanem a közös terekben, sőt az éjszakai klubban is. Mondhatjuk úgy is, hogy egy olyan film érdekelt, amely egy nagy szálló részleteiről szól, és nem egyszerűen csak egy szállodában játszódik.

Arnold Bennett, a híres angol regényíró, igencsak komoly érdeklődést tanúsított a szállodák iránt. Két regényt írt e tárgyban, Grand Babylon Hotel az egyik, Imperial Palace a másik regény címe. Ez utóbbi rengeteg részletet nyújt a londoni Savoy Hotelről, noha az egész történet fikció.

Nos, erről volna szó, Mr. Nabokov, őszintén reménykedem, hogy az egyik vagy a másik téma megnyeri tetszését. Természetesen csak igen nyers vázlatokat tudtam itt előadni. Nem szóltam semmit sem a történetek karaktereiről, sem a pszichológiai vonatkozásokról. Például a szállodatörténetben eredetileg a helyzet úgy alakul, hogy a leány apja, aki miután igazgató lesz, egyre kevesebb érdeklődést mutat a család törvénytelen ügyletei iránt, s éppen a leány megérkezése révén kerül nehéz helyzetbe.

Ahogy a telefonbeszélgetésünk során is mondtam, a forgatókönyvírók nem olyan fából vannak, hogy az ehhez hasonló történeteket képesek átvenni, és komoly formában történetté gyúrni. Rendszerint nem tesznek mást, mint adoptálják mások kész munkáját. Ezért is kerülöm őket, s ezért fordulok egyenesen Önhöz - egy igazi mesemondóhoz.

Mély tisztelettel.

Üdvözli,

Alfred J. Hitchcock

1964. november 19.

*

Címzett: Alfred Hitchcock

Kedves Mr. Hitchcock!

Hálás köszönet a leveléért. Mindkét témát roppant izgalmasnak találom. Az első témával nagyon sok gondom volna, mert nem ismerem eléggé az amerikai titkosszolgálat dolgait és módszereit, hogy milyen rendszerben működnek a különböző szolgálatok akár külön-külön, akár együtt.

A másik téma inkább elfogadhatónak tűnik számomra. Amennyiben szabad kezet kapok (és feltételezem, hogy Ön is így gondolja), írhatok egy forgatókönyvet ez alapján. Ám számolni kell az időtényezővel. Milyen haladékot tudna adni? Jelenleg igencsak elfoglalt vagyok, több dolgot is pörgetek egyszerre. Idén nyáron tudnék bizonyos időt fordítani a szövegkönyvre, de most aligha tudok hozzálátni. Legyen szíves, kérem, közölje, milyen elképzelései vannak ezzel kapcsolatban.1

Egyúttal szeretnék én is röviden vázolni két témát, amelyek mostanában foglalkoztatnak. Nagyon hevenyészett formában találja, mellékletben, két külön oldalon. Kérem, írja meg, mit gondol róluk. Amennyiben valamelyiket érdekesnek találja, megbeszélhetjük, hogyan dolgozzuk ki!

Jó volt Önnel beszélgetni telefonon.

A lehető legjobbakat!

Őszinte tisztelettel,

Vladimir Nabokov

1964. november 28.

Montreux, Palace Hotel

1.

Egy asztronautajelölt egy nem éppen rendkívüli tehetségű sztárjelölt lánynak udvarol, aki enyhén leereszkedően bánik a fiúval. Viszonyuk lesz, de a lánynak egy időben más szeretői is vannak, egy mindenképpen. Egyszer az asztronauta egy távoli bolygóra indul, az első űrutazására, és sikeresen visszatér. Ezzel megváltozik a kapcsolatuk. A fiú a leghíresebb ember az országban, a lány karrierje viszont egy szerény szinten tetőpontra ért. Nagyon is boldog a fiú mellett, de kénytelen tudomásul venni, hogy az már nem ugyanaz a személy, mint aki elutazott. Viszont nem képes felfogni, hogy mi változott meg. Ahogy az idő telik, a lány megijed, majd megrémül, majd pánikba esik. Nem is egy érdekes feloldást tudok ajánlani a történethez.2

2.

Igaz, hogy meglehetősen járatlan vagyok az amerikai hírszerzés működését illetően, de elég sok anyagot összegyűjtöttem a szovjetekről.

Egy ideje olyan történetről gondolkodom, amelyben egy kém a Vasfüggöny mögül az Egyesült Államokban kezd dolgozni. Milyen veszélyek fenyegetik, az állandó rejtőzködés kényszere, s hogy figyeljen a hazájából érkező ügynökökre, akik el akarják rabolni, vagy az életére törnek.

Ez a személy találkozik egy segítőkész amerikai párral, akik felajánlják neki a nyugati területen lévő gazdaságuk biztonságát. Ám kiderül, hogy a pár valamelyik szovjetszimpatizáns szervezethez tartozik, és kiadják őt üldözőinek. Kitűnő jeleneteket képzelek ezen a farmon, és nagyon tragikus véget.3


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.