Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Vlaovics József
MEDITÁCIÓ A MŰVÉSZETEK FILMALAKÍTÁSÁRÓL
1965. július 15.
Problémafelvetésünk csupán érvelések futólagos elidőzése lesz a filmalakító művészeteknél, bár úgy hisszük, monografikus jelentőséggel bírna egy alapos, rendszeres tanulmányban kimutatni: a filmet több művészet alkotja, e művészeteket maga a film hozza létre, benne és általa valósulnak meg.
Mit sem ér elkülönülten vagy együttesen színjátszás, zene képzőművészet, ha nem a film osztatlan – tulajdonképpen fel nem bontható – egyediségét, magát a filmet jelentik, amelynek egy-egy alkotóeleme, mondhatnánk, saját újrateremtő negációjában érvényesül a képdinamika művészetében.
E negáció különben a filmnek, mint több síkú, drámai művészetnek általános érvényű magatartása, drámaiságának legfőbb elve. Gondoljunk csak arra, hogy a bennünket körülvevő dolgok: a köznapiság legjelentéktelenebb, szürke tárgyai a művészi vonás önfeledtségében – szinte önmagukon túlnőve – lépnek fel a film kollektív szertartásán, mint például a kifejezésükben már előbb, a filmtől függetlenül beteljesült, lezárt művészeti termékek, egyáltalán tehát a művészetek valósággal megsemmisülnek a filmmel való érintkezésük – filmbe lépésük pillanatában.
Igazságtalanságnak vélhetjük, holott: az egyedüli, elnémíthatatlan, térbelileg nem lokalizálható zene kivételével – akár Picasso egy remeke, akár a legszebb görög torzó, vagy akár a legmegindítóbb zenei kísérlet sem mondana többet a filmen, mint: ajakrúzs, zsebkés, telefon, vonatfütty és a mindennapok egyéb közönbös alkalmatossága, jelensége, ha drámai teljesítményben nem szárnyalhatják túl ez utóbbiak kifejező, funkcionáló szereplését. Márpedig elmondhatjuk, hogy a szereplések e „durva” összemérésében a vereség nagyobbára – a művészetek osztályrésze. Ahhoz mérten milyen sajátosan, mindent átlelkesítve tudott millió szürke jelentéktelenségnek, apróságnak korhű, csodálatos misztériumává nőni, a film tulajdonképpen szánalmas tehetetlenséget árul el a művészetek konkrétumai iránt. Mindennapos filmjelenet, hogy a történet fontos hőse író, festő, szobrász stb., lévén egyénisége kettős jelentékenységében szerepel: mint a hős, aki azonban e pillanatban alkot, s ha már műve vonatkozásában jelenik meg – nem is kétszeres – egyénisége hármas, ha úgy tetsizik, végtelen sokasággá fokozott megnyilatkozásában, felvillanásában kínálkozik alakítása színésznek, rendezőnek, felvételezőnek egyaránt. Mindezekből a szinte átfoghatatlan alkotói lehetőségekből nagyon kevés valósul meg igényes filmalkotásokban is. Leggyakrabban filléres epizódok: összekötő – magyarázó – szükségjelenetek ezek, amelyekben ajánlatos minél előbb túljutni, mert megtörhet az illúzió, ha a közönség netalán rájön, hogy az illető színész tulajdonképpen „nem tud” festeni, írni stb.! Átlátszó ürügyek olcsó „óvatossága” ez, amely az esetek többségében távolról sem a filmnyelv adott helyzetben megnyilvánuló tehetetlenségéről, szókincs-szegénységéről, ám indifferens filmművészek csúfos érzéketlenségéről, szűkkeblűségéről, végső fokon kulturálatlanságáról tanúskodnak (mert a mindennapi életben is nehéz elképzelni az érzékenységnek az olyannyira érdektelen vagy eltunyult, üres tekintetét, amely rezdülés nélkül siklana át egy bármilyen jellegű műalkotáson). És ez esetben nem csupán arról van szó, hogy két (vagy több) művészet kontaktusának, alkotó kisülésének igaz pillanatától, hogy ne mondjuk: szintézisének lehetőségétől exponál távol a filmkép, de a szuverén művészi objektum, művészi tett alkotó, beteljesült vagy beteljesülő megjelenésének, kibontakozásának potenciális, tömör drámaiságát hézagtöltő epizóddá oldanák fel, amelynek eme kényszer vagy alkalmi jelentésén – esetleg a közönségre irányuló érzelgős, kommerciális odakancsintásán – kívül semmilyen jelentősége, értelme sincs. Persze az ilyen filmhelyzet objektíve is korlátozott, vagy inkább: átlagos a maga gazdag lehetőségeiben, noha az effajta filmszituáció szűkösebb kifejezőskálájára szinte nincs jogunk panaszkodni, mert ebből is inkább a kísérletezésektől óvakodó játékfilm előítéleteit véljük kicsengeni, mintsem a kifejezés szükszerűségét teljességgel elismerni. Kivételes esetektől eltekintve, mint amilyen Eisenstein „felszökő” kőoroszlánja a Patyomkin páncélosban, a fiatal franciák sokszor könnyed, elegáns műtisztelete, műcsodálata vagy éppen műfitogtatása. A filmrendezők még tulajdonképpen nem bizonyították be, hogy egy műalkotás: kép vagy szobor, építészeti objektum vagy egyéb művészeti termék – a zenét ismét kivéve – nem képes többre a játékfilmben, mint puszta, legfeljebb tetszelgős, mutatós vagy kordukumentációs statisztálásra, önmagukra korlátozott, önmagukba visszalépő fellépésre... Holott a zenei szerzemény, amely ártatlan drámai szerepléssel indul, gyakran az alkotó szándékát megtagadva, meghazudtolva, kitör szűk szerepköréből és szuverén ösztönösséggel árad el a képek, jelenetek drámai reliefjén, sőt feledhetetlenül jelenvalóvá lesz mindvégig a filmben, ha tulajdonképpen egyszer csendül is fel csupán. Úgy hiszem, nem sejtjük, milyen drámai, költői lehetőségeket rejt magában egy-egy filmjelenet, film, amelyben műalkotások vagy a jelen alkotásban kiteljesedő művészi értékek jutnak szerephez.
A FILM MEGVALÓSULÁSÁN INNEN – SEMMILYEN MŰVÉSZET SEM LÉTEZIK
Ez a művészetek legigénytelenebb, legnehézkesebb közeledése a filmhez, a mozgó kép artizmusával alkotott legfelületibb érintkezésük, de éppen ezért, mi sem bizonyítja ékesebben, mint a filmmel ily módon érintkező, önérzetüktől megfosztott művészetek, hogy a film-plaszticitás mai fokán is egyrészt szubjektív hordozóinak tehetetlensége, másrészt műfajiságának objektív természete révén, nem sokat bír, tud és akar kezdeni a kész művészetekkel.
Különösen tanulságos és paradoxális az irodalom filmbeli pályafutása. Noha nem kisebb részesedés ígéretével: az újdonsült művészi ígéretű kifejezésmód nélkülözhetetlen építőelemeként, sőt alapanyagként – vizuális köntösben fellépő irodalmiságként –, általános alkotóelvként kínálkozott fel, s ha még ma is ott munkálkodik a filmnél, bizonyos érdektelenséggel jelen van a filmben, mint mellőzhetetlen, szerves elviség – az irodalomnak itt az a sorsa, hogy sziszüphoszi örökkévalósággal munkálkodjon, buzgólkodjon önmegtagadásán. Jómaga is konkrét alkotások révén érvényesült a filmen, de művészeti rendszerének kitárulkozó univerzumával indult hódító útjára, mert egyszerűen egyfajta mágikus tükörképét vélte viszontlátni a mozgókép önmaga által is megcsodált látomásában. És akárhányszor akar az irodalmiság még ma is különösképpen érvényesülni a filmen, valahányszor megcsonkul, vagy jelen esetben, új megjelenésében nem mond többet önmagánál, de az illető film kudarcát egyaránt jelenti. Az irodalom reprodukcióvá válik, sajnos nem abban a szerény, de mégis jogos és hasznos értelemben, mint amikor egy híres festményt sokszorosítanak, mert itt a másodközvetítés nem is azzal az igénnyel lép fel, hogy újraalkosson, mintegy megkétszerezze, fokozza az alkotást, hozzáadjon még valamit, úgy tegyen, mintha a teremtés mindenkori egyszeriségét másodszor is tömeggyártásban akarná megismételni. Ez a fajta reprodukálás megfelel hivatása „igénytelenségének”, de megbecsülendő, mert, mondhatnánk: egyszerű technikai átvitelezését, nem más, mint a műtisztelet, műszeretet teszi magasztossá.
A reprodukálás, a sokszorosító megőrzés különösen a film környezetében válik hírhedté. És éppen a film tolmácsolja a legélénkebben, hogy egy beteljesült egység megismétlése, megkétszerezése az alkotói fokozás, hozzáadás aktusán kívül rekedve, nemcsak hogy megkövülvén meglevő minőségeiben, megszűnik élménytermő kisugárzása, kialakulása és kibontakozása, de megjelenésének autonómiája egészében a semmibe vész.
A szolgaian átkopírozott könyv egyrészt mint konkrét alkotás: esemény, történés, lélekrajz, másrészt mint az irodalom sajátos jegyeivel, architektonikus részvételével nem lehet több, mint puszta másolat, s a legmegdöbbentőbb festmény a legkevésbé sem válik élménnyé, mondjuk, néhány filmhős társaságában, akik ilyen vagy olyan megjegyzést tesznek rá (bevonják a cselekménybe), de képtelenek e szereplőt legalább a jelenet drámai menete, feszültsége, értelme hasznára fordítani.
Sajnos azonban – művészetekről lévén szó – ez nem minden: az alkotó pillanat egyoldalú – a film hozta létre!
A bennünket környező dolgoktól, jelenségektől, amelyek nem az ember – vagy legalábbis nem művészi igényű – művei, ennél többet el sem várunk. Legjobb drámai fellépésük, szereplésük egyben legteljesebb, legfunkcionálisabb művészi prezentálásuk is. A kamera találja meg, közvetíti őket, legkifejezőbb nézőpontjaikból, helyzetükben lesi el, tolmácsolja legfontosabb viszonyulásukat egymáshoz, a világhoz, az emberhez, s a kész alkotásban ők maguk szólalnak meg.
Míg azonban a dolgokat drámai szereplésük messze túlragadja köznapi fellépésük élményjellegén a művészet ünneplésébe, ahol e pillanatban maguk is a művészetet jelentik, annak hőfokát, kisugárzását – a művészetek ilyen dramatizálásával: tulajdon egészükben érintetlen fenségüknek, méltóságuknak a film technikai építőelemeibe való beillesztésével, beleágyazásával, odaillesztésével csakis művészi egzisztenciájuktól fosztjuk meg. Drámai szerepüket jól betöltik, ám művészetük közömbösítésével fizetnek, mert, mint láttuk, a drámaiságnak nincs szüksége semmilyen érték-előlegezésre, mert egyedül a fellépés elkerülhetetlen, igazolt tényét szentesíti. A film drámaisága leginkább közömbös hőseinek, alanyainak kiléte-miléte iránt. Számára a fellépés, jelenés szenvedélye a döntő. Egy elejtett gyengéd vonalú váza ezerbe törése legalább olyan monumentalitással bírhat, mint a szájszöglet egy sokatmondó megrándulása. Az előbbi közönséges mechanikai eset, az utóbbi lehet a színész művészete, ám a filmen mind a két jelenség – művészet, illetve ha elvétik szerepüket, egyik sem az. Itt a dráma és a drámaiság az a kizárólagos hatalom, amely különbség nélkül felemel és degradál.
Viszont, ami egyszer tartós művészetté lett, annak csak mint művészetnek van egzisztenciája, egyénisége, egyáltalán – szava a világhoz, az emberhez. A film valóban kockára teszi a művészetek miniden értékét, s drámai törvényei is fokozhatják azt. Ezt csak azok a rendezők engedhetik meg maguknak, akik nem szeretik a művészetet, vagy nincs szenzibilitásuk, kultúrájuk, nem érdekük az alkotás minden potenciális értékét kifejezésre juttatni.
Amellett, hogy közönséges tárgyakkal, jelenségekkel egysíkon az autonóm művészi objektum oly mértékben érvényesülhet a film hangszerelésében, amennyit súlya a film drámai mérlegén jelent, végeredményben mégiscsak innen nyílik a művészetekből ihletett, a művészetek orkesztrációját megalkotó, összehangoló filmköltő szabad alkotótere: ebben a kérdéskomplexumban leljük azokat az alapvető tanulságokat is, hogy milyen feltételek mellett egyesülhetnek a művészetek a maguk szuverenitásában, alkotó szabadságában a filmmel, válhatnak filmmé. Nem mintha a művészetek filmszereplésének története valami szigorú törvényszerűséggel az egyedüli művészi alkotások egyszerű – saját művészetükben (mint híres zeneszám, festmény, regény stb.) közömbös – drámai szereplésével kezdődött volna, mert a műalkotások különben is a filmek számbeli kisebbségében jutnak szerephez, térhez, szóhoz, ám történeti időrendtől eltekintve ide kellene, hogy visszavezessenek még akkor is, amikor a zene: a maga teljes negációjában, az irodalom: a szín, vonal elválaszthatatlan, lefejthetetlen szintézisei a modern hangos (színes, rajz) filmnek.
Hogy egy Tizian-kép, egy Mozart-szerzemény, Picasso egy műve drámai szereplésben – tehát önmaga művészi létének negációjában, közömbösítésében – se több, se kevesebb a filmen, mint egy kiöregedett személygépkocsi; hogy a szolgaian másolt, tehát érintetlen irodalom, színpadi mű megsemmisítése balsikerrel, megmerevítéssel, elszegényesedéssel jár; a színész színpadias alakításmódjával túlkiabál a film természetes hanghatásán; a konstruált: „alkotott” díszlet csődöt mond (a német expresszionista filmdíszletezés sorsa): mindez meggyőzően bizonyítja, hogy a film megvalósulásán innen semmilyen művészet sem létezik.
A FILM HOMOGENEITÁSA – SOKRÉTŰSÉGÉNEK AZONOSSÁGA
Amikor tehát azt mondjuk: a film homogén, vagy ha úgy tetszik, többművészetű művészet, nem úgy képzeljük el a dolgot, mint sokan, mintha a film úgy koldulta volna össze nyelvi, megjelenítő, alkotó kincsének gazdagságát – fejlődése különböző szakaszaiban – irodalomtól, festészettől, grafikától stb. stb.
Ami valódi érték, egyéni, különös a modern filmben, az e művészet saját letisztulását, egyénítését, szuverenitását kereső lekristályosodásban tapadt egységes médiummá. Nem előre tudott és öntudatos vagy tudálékos, szabályosan szukcesszív törekvése volt ez a műfaji kiteljesedésnek, mint ahogy egy történeti fejlődés, produktum sem „előre tervezett” színjáték, amit az is bizonyít, hogy a film szívesen hangoztatott totalitása még ma sem lezárt „teljesség”, ellenkezőleg, nagyon is rugalmas, szeszélyes, terjedőképes, mindig csak pillanatnyi állapot, sőt: a művészet nem is egy aspektusából nézve bizonytalan kimenetelű fejlődés. Továbbá, nem egyetlenegy varázsszóra, korántsem egy cél felé törve lépett színre a filmben hang, zene, szín; egységesült, ezek architektonikus építőegyénisége tárul fel a költői és képet társító imaginációjuk (pl. az áttűnés). Talán még a kísérőzene kezdte a legönzetlenebb, legönfeláldozóbb művészi odaadással filmpályafutását; a hang mint egyetemes akusztikai sajátosság, technikai csodaként, a valóság bővülő attribútumaként diadalmaskodott. Nem kevésbé a valóságot jött „kiegészíteni” a szín, sőt – minden illúzió romlása kedvéért – bizonyos értelemben az az emberszabású rajzfilm is, amelynek „valósághűségét” ma is nagyra tartja közönsége, hiszen oly verítékezve, oly „csodálatos” utánzó birkatürelemmel tudta ezt csinálni... Kommerciális, technikai versengések ösztönzésében született a film számos olyan eleme, amelyekre annak idején kevésbé lehetett volna ráfogni, hogy siettek alkotóhelyüket elfoglalni egy művészetben, amely nem egzisztálhat – holott a film jól megvolt – nélkülük.
Mert például, ki tudná megmondani, miért tartozik még ma is a kész film jelenlétéhez az irodalom – maga a szövegkönyv is (amikor a szcenáriumot csupán segédeszközként tarthatjuk számon a film architektonikájában), amelyet külön is elolvashatunk, mint önállóan létező „alkotóelemet”, de bizony inkább elemzések céljára szolgálhat, mintsem a tulajdonképpeni filmélmény kiegészítésére, megerősítésére. A szcenárium olyan előépítmény, amelyet a film felépülésekor – becsukva és sutba vetve – „lebontanak”, az új művészi termék saját lábán is megáll. Általában a forma és a tartalom kölcsönös viszonyának, azonosságának példájával érzékeltethetnénk az irodalmiságnak – beleértve a végső, a rendezői szövegkönyv, mondhatnánk, napiparanccsá „lezüllött” irodalmi előépületének – a film képi megjelenését eredményező nem csupán szukcesszív, időrendi, minőségi metamorfózisát. Mint ahogyan a művészetek teremtő természeteként, titkaként értelmezett és fürkészett formajelenség tulajdonképpen az alkotás tartalmának, mondanivalójának értékét – egzisztenciáját jelenti: vannak a filmnek is szinte önmagát jelentő, magában élő, de tőle „elválasztható”, külön is „számontartható” elemei. Ilyen értelemben van az irodalmiság jelen a filmen, ám minden spekuláció nyitott ház ajtaján kopogtat, ha a rendező egyszerűen irodalmi előmunkálatok, előkészületek nélkül vág neki a filmezésnek. Hogy mármost a dialógus, a monológ és a kísérőszöveg mint az irodalom egyik fajta „érzéki”, közvetlen jelenléte a filmen a maga nemében ellenbizonyítéka annak, amit általában a művészetek filmszerepéről, helyesebben: filmalakításáról vallunk, részben helytálló, de csak részben és önmagára vonatkoztatva. A filmdialógus szerepét firtatva, mindenképpen számolnunk kell azzal, hogy sohasem csupán műfajiságának irodalmi környezetében, tehát elvonatkoztatva jelenik meg, hanem az ember vizuális-akusztikai teljességének szerves alkotóelemeként. Igaz ugyan (így van ez végeredményben a színpadon is, ott azonban valamiképpen – stilizáltan tömörített vagy általánosított jelentőségében), a dialógus mindig túlnövi a szereplő testi megjelenését, hiszen a színen mindig jelentősebb az, amit hallunk, mint az, amit látunk. A színpad hermetikus falai között a szövegmondásnak, szövegszférának ez adekvát esztétikuma, viszont a szöveg ilyen prioritása a filmen biztos jele annak, hogy eklektikus szülöttel: verítékező akadémiai szavalótársulattal, színpadi gyülekezettel van dolgunk. Az ember, illetve az emberi arckifejezés és szó olyan intim közelségben, leheletfinom együttrezgésében bukkan fel előttünk a közelképben, hogy a beszéd minden irodalmi: filozofikus erőfeszítése szinte elvétett. A filmdialógus legsajátosabb értékét, a megpecsételő emberi jelenlétnek és a szónak egymást kiegészítő, átlényegítő, egymás hitelét hordozó harmóniájában leljük meg. Ezért van, hogy a véletlenszerű, „jelentéktelen” beszélgetés is a legmegrázóbb tud lenni, ha a hős megjelenése, arckifejezése és a filmszituáció is ezt sugallja. A filmigazság módszerével teremtett spontán hanganyagot különösen elemi erejűnek, filmszerűnek érezzük.
S talán ezért nem tagadhatjuk, hogy a monológ és a kísérőszöveg, alakítótársaikkal szemben leginkább függnek irodalmi, felolvasó, bemondó értékektől, amelyek nem könnyen azonosulnak a film egységes hangvételével. És nem is tágíthatunk meggyőződésünktől, hogy a magas irodalmi igényű összekötő kísérőszöveg importált segédeszköz: alkotás az alkotásban...
Vagy miért nem szabadulhatna fel a színház több ezer éves tradíciója alól a filmszínész fogalma, hiszen mi sem eredendőbb, sajátosabb alanya, követelménye a filmnek, mint hogy az ember jelenjék meg benne? A jó színész különben is (csupán) annyiban színész, hogy el tudja játszani – el kell játszania azt, ahogy mások éltek vagy élnek, ez pedig már nem egyedül a színpad prioritása. Színjátéknak lehetne az egész filmet minősíteni, s csak a megnevezések önkényében élveznénk, mert a színház továbbra is színház, a film pedig film maradna, amelyben azonban nemcsak játszanak, alakítanak, hanem igazából élnek, halnak is, s ez nem színjátszás. Nem kételkedhetünk abban, hogy a hivatásos filmszínészek közelebb állnak azokhoz a nemhivatásos körökhöz, akik a dokumentumfilmben önnön életüket élik, mint a színpadi mű interpretátorához. Ha mégis a filmszínész színpadi kollegájának tapasztalataival lépett felvevőgép elé, ezt azért tette, és teszi még ma is, mert nem csupán a színháztól lopottnak tudja artizmusát. Végeredményben pedig a leglényegesebbet hallgatnánk el, ha nem utalnánk a film emberábrázolásának, alakításának arra a sajátos teljességére, amely nélkül a legzseniálisabb színész fellépése sem lenne alakítás, legkevésbé filmalakítás.
Az ember jellegzetes filmfenoménje elsősorban is a dinamikus képi kifejezés felbontó, feloldó, kiemelő és elhagyó emberi mikro- és makrokozmoszi jelenséget termelő képességében rejlik. A filmesztétika külön fejezetét igényli feltárni, mi mindent mondhat el az emberről a változó képbeállítás (amely az emberi alak teljes képétől, tömegbeli feltűnésétől egy-egy testrésznek közelképéig mélyülhet), a tulajdonképpeni színészi megjelenés, alakítás művészetének ez a képi szívverése. A változó kép legbensőségesebb pillanata az emberi arc közelsége, s e kincset a közelkép adományaként csodáljuk.
Ha a film teljességét a maga igazi voltában – e kettős aspektus teljességében – akarjuk felmérni, bizony nem is olyan könnyű eldönteni, ki járul hozzá nagyobb résszel, a zseniális színész vagy a zseniális rendező (felvételező), amikor is úgy tűnik, a hős alakítása mélyen emberi, alkotói, ihletett. Nem a hivatásos színészek mellőzésével készült nagy filmek kizárólagossága – a filmszínészet sajátos életképletének igazsága ez!
TANÚSKODJÉK ERRŐL A KOMPOZÍCIÓ IS
A kompozíciónak mint általános művészeti kategóriának filmi értelmezése, filmvariálásai olyan sajátosságok, amelyek ezúttal arra is jók, hogy bebizonyosodjék: egy-egy művészeti sajátosság lehet annyiszor egyedi (csak festészeti, csak zenei, csak irodalmi, csak építészeti), ahányszor általános alkotóeleme is e művészeteknek. Nem valami felemelő egy művészet kárára, illetve hasznára emlegetni, hogy a kompozíció, mint például a festészet szervező fellépése, egyben organikus oldala az irodalmi, zenei termékeknek, nem kevésbé a domborműveknek stb. A kompozíció – ilyen vagy olyan értelmezésben – sajátszerűsége minden művészetnek, nem csupán annyi az elkülöböződés egyetemességének gazdag alakváltozásaiban, hogy a festészetben térbeli, az irodalomban, zenében időbeli testalkatát, determinációját jelentik az illető művészetnek.
Ilyen nem kölcsönkért képzőművészeti alakváltozat a filmnek térbeli: sík felületre vetített realitása, más szóval, a film képkerete, képmezeje. Sőt eredménnyel mutatták ki, hogy nem egy filmrendező, operatőr képalkotását festmények, festői iskolák kompozíciós tapasztalatai ihlették. Mégis nem kétséges, a kompozíció, mint a filmkép térbeli szervezetének határa és rendje, egyensúlyozása és aránya nem olyan sajátosság, amelyet: „lám, a képzőművészettől vett át ez a különben is összetákolt művészet”.
A film időbelisége kapcsán persze előhozakodhatnánk a kompozíció egy másik értelmezésével, ami viszont a mozgó kép művészetének irodalommal, egyáltalán a drámai művészettel lehetséges párhuzamára irányítaná a vizsgálódást. Az időbeliség, a filmcselekmény időbeli megtestesülése, a kompozíciónak ez a másik értelmezése irodalmi sajátosságokra, mentalitásra, életformára utal a filmen. E látszólag még bensőbb azonossága a mentalitásoknak elvitathatatlanabb összefüggés, mint a film és az irodalom érzéki érintkezései, mint a regény, a dráma megfilmesítése, mint a szövegkönyv filmbéli feladata értelmezésében, annál inkább, hogy az irodalom és a film egymásra hatása napjainkban nagyon is nyilvánvaló. Érdekes azonban, mintha egyrészt a mozgó kép művészetére tekintő irodalomnak, másrészt az irodalom tapasztalatait felhasználó filmnek és a korunk művészeteire jellemző kölcsönös szimpatizálása, érdeklődése legkevésbé egymásra utalásra nem gátolná e két fenomént abban, hogy egymást „utánozva” is, sajátos útjukat járják. Antonioniról mondják, hogy a modern regényt filmezi, ám mégis filmeket és nem regényeket alkot: viszont a szimultanizmust, mint az újkori regény egyik eljárását, kezdettől fogva „utánzásra” ösztönző eljárásként kínálta fel a film montázsművészete.
Nem utánzásokról van tehát szó.
Tudvalevően kompozíció, ritmus, dinamika módosulásaiban valamennyi művészet – így a film – sajátja is.
A MEGVALÓSULÁS ÉLETSZABÁLYAI
Tagadhatatlan, megtévesztőleg hathat, hogy a film művészete egyaránt térbeli és időbeli megjelenés. Viszont: mint ahogy általában minden művészetnek a maga sajátos egzisztenciájában egyéniesülnek a komponensek egyetemes lehetőségei – kompozíció, ritmus, külső alaki szabályok, formatörvények –, a filmnek e sajátos dialektikájú, dinamikájú kettős megjelenése hívja életre, teremti meg, helyesebben teremti újra a művészeteket, vagy ötvözi sajátszerűen a művészetek alkotó anyagát (szín, zenei hanganyag).
Nem más ez, mint maga az aktív filmdrámaiság, a film drámai alakítótevékenységének – evolutív, képi megteremtődésének, kialakulásának és tovanövésének – műfaji determinálása, amelyről az imént azt mondtuk, megszüntetően újratermő egyéniséggel abszorbeálja a művészeteket.
Állítsuk meg a vetítőben futó filmszalagot, számos képkocka mered elénk, mint a térbeliség sík felületre merevült megtévesztő illúziója. Ez már nem a film, még csak képzőművészet sem: fény képművészetnek véletlen – és iparszerű, nem szubsztanciális pillanat: gyászos halálbamerevedése ez e triumvirátusnak, egyáltalán ama értékeknek, amelyek a film életképletében egzisztenciális tényezők! De csak gördüljön a tétlen tekercs – új világ lobban fel e szerény mechanikai gesztus nyomán: folytonos tagadásban képecske helyére képecske szökken, hogy egy pillanatra megtorpanva átadja helyét a következőnek, és e kedélyes technikai fenoménben bizonyságát leljük a hetedik művészet térbeli illúziója időbeli valóságának. Amikor azt mondottuk, a film beteljesedését semmi sem előzheti meg, annak a holt anyaghalmaznak semleges és különös univerzumára gondoltunk, amely éppen a mozgó kép e sajátos idő- és térdialektikájában, a filmidőbeliség és -térbeliség egymást átható, feltételezhető azonosságában termékenyül meg – magának a filmnek teljesedik önmagává.
Tehát a „nyersanyag” a világ befejezetlenségeként kívántatik, s csak önmagukat szabják meg ama művészetek, amelyek arra tartanak igényt, hogy teljességüket csorbítatlanul, puszta mechanikus áttételezésben érvényesítsék az alkotás eme új időszakában. Teljességük sohasem mérheti magát a film műfajiságának idő- és térbeli kiteljesedésével, mert sem az irodalom, sem a képzőművészet, sem a zene nem az, ami a film a maga vizuális – akusztikai tér- és időbeli rendszerében. Innen van, hogy a „kész” irodalomként, „kész” festményként, sőt „kész” kísérőzeneként fellépő művészetek oly mértékben szenvednek lefokozást, amilyen arányban „előttük jár” vizuális-akusztikai totalitásban a film. A „kész” művészetek valóban nem szárnyalhatják túl azt a drámai szerepkört, amelyek fentebb határoztunk meg.
A film a szó szoros értelmében befejezetlenséget követel meg a művészetektől. Tulajdonképpen általánosan befejezéstelenül – nyitott alkotóelemként, vagy legalábbis az erre való hajlandósággal lépnek a filmbe, ám nagyon gyakran filmbéli beteljesedésükben válnak a művészetek képmássá, imitációvá, önmaguk, illetve a „kölcsönző” ágak utánzataivá.
Ezúttal tehát nem a felbomlás és felbontás elvén történt alkotásbanövés mozzanataival van dolgunk, amit a filmszínészekről kizárólagossággal állapítottunk meg. Ennek ellenére feltűnő, hogy a játékfilm egyszerűen tudomást sem akar venni azokról az elemi felfedezésekről, amelyeket a dokumentumfilm művészeteként tisztelünk. Míg egy irodalmi szöveg puszta szemelvénynél, illetve reprodukciónál: egy festmény lefényképezett műtárgynál nem jelent többet a játékfilm drámai vérkeringésében, illetve képmezejében, addig a festő műveit, munkásságát az alkotó perceket megragadó vitális dokumentumként kíméletlen, szenvedélyes műfajisággal felbontja a műalkotásokat, a maga ünnepélyességében evokálja az alkotófolyamatot. Kameramozgással, -közelítéssel, -távolodással stb. filmszínteret létesít: az átalánosról a részletekre való kamerairányítással szupcesszív drámaiságot, epikus idő- és cselekményelemeket kölcsönöz a műalkotások lezártságának. Ezek a műalkotások már nem érintetlenek befejezettségükben, de a film sajátos láttatásának képi tolmácsolásában érvényesülnek. Dinamikájuk már nem a képzőművészeti mozgalmasság – éltük többé nem a megörökített pillanat. A felbontott felségterület, amely egyaránt tér- és időbeli determinációja a képzőművészeti alkotásoknak – a részletek elkülönítése, kiemelése, szembeállítása, illetve időbeli egymásra következtetése révén egyrészt „valóságos” térbeli, másrészt időbeli mozgás és folyamat drámai színterévé lesz. Mondhatnánk, ez már szinte regényállapot. Ám, ha így van – most lennénk csupán azon a fokon, amelyen tulajdonképpen a regény megfilmesítésének egész problematikája kezdődik. Ha ebben a fenoménben nem a film önteremtő aktusát csodálnánk! Regényen, színjátszási rendszeren, drámán innen és túl, elemi tanulságai ezek annak, mekkora ára van a művészetek közösülésének, metamorfózisának – egymást megsemmisítő megmaradásának, harmonikus összecsengésének – azonosságának. A Picasso alkotóműhelyében felvételezett ragyogó dokumentumfilmben a képzőművészet szelleme olyan szuverén képzőművészetiséggel, de filmiességgel van jelen, mint amilyen szerencsés, beért házasságról tanúskodik a modern rajzfilm. Képzőművészet és film egymást nem hogy gyengítenék, de határozottan állíthatjuk: egymásért és egymás által vannak.
Ezzel a rajzfilm legfőbb elvét is kimondtuk.
Tulajdonképpen már a gyermekcipőben járó Walt Disney-i antropomorf rajzfilm megvalósította az egyik legcsodálatosabb homogeneitást, amikor a karikatúra, a torz grafika lovagjaiba adekvát karikatúraszerű filmeket plántált, adekvát torz világban hívta őket életre. A modern rajzfilm vonalvilágának jól ismert és szinte eléggé meg nem csodálható grafikai – filmszabadságához, filmegzisztencijákhoz pedig szükségszerűen – fokozott igen-nel párosul a szín képzőművészeti és drámai asszociatív tiszteletére. Mindebből sokat tanulhatna a színes játékfilm.
Igaz ugyan, a film alkotószíne tulajdonképpen a fényárnyék, de ha már egyszer valóban színezni lehet a filmet, nem sok haszonnal jár a természethű utánzás.
A rajzfilm tökéletes egységessége, egyöntetű viszonylatában azonban a játékfilm – színezés egyetlen önmaga korlátozott, érzéki, tárgyi, szolgai kötöttségén, ragaszkodásán túlható – képzettársító kreációját ismerjük csupán. A rajzfilm színhasználatának képzőművészeti tapasztalataira, valamint a fényárnyék egyetemes drámai szerepkörére kell a színes filmnek építenie, ha egyáltalán művészi igényei lehetnek s vannak. Ebben a tekintetben sajnos a legigényesebb törekvések sem kielégítők. A színezés művészetének legelemibb erőfeszítéseit tolmácsoló mai színes film még egyszer a filmműfajiság alapvető elvéről, tendenciájáról, befogadókedélyéről tanúskodik: a „készen” talált fenomén nem lehet termékeny a hetedik művészet kielégülése javára. A színes film „készen” talált „teljességét”, azaz a valóság „hű kiegészítésének” benne megtestesülő látszatát, délibábját azonban a film álomipara minden eszközzel védelmezi. A film művészetekért folyó harca egyúttal az ízlésre, a közönségért vívott mindennapi küzdelme is kell hogy legyen.
Amennyire természetes filmkompozícióról, filmdinamikáról, filmritmusról stb. beszélnünk – a filmszínezés, a filmszínjátszás, a jelmez- és díszlettervezés e művészettel kapcsolatos fogalmaival, mint az eleven képélettel összeforrott, kölcsönösen egymásban élő szuverenitással kell számolnunk, de nem csupán formális deklaratív elismeréssel és kizárólag a filmelmélet fellegvárában.
És ami még ennél is fontosabb: az alkotóterületeket együtt, a film egyetlen alakító-összességének, egyéniségének kell tekintenünk, nem akképpen, mint a gyakorlati, mindennapos filmkritika, amely érzéketlenül, durván szétszabdalja, elkülöníti mindazt, ami szigorú egymásra vonatkozásban, egymástól-függésben determinálja a film maradandó értékeit.
A látszatbenyomások közül való az is, hogy a kísérőzene egyike a legönállóbb filmalkotó elemeknek. Valóban, úgy érezzük, mintha nem is a film mélyéből törne fel, mint egy kollektív fölénnyel megszólaló visszhang-minőségként a kísérőzene; mintha tényleg nem is a filmalkotók ötvözték volna művükbe, hanem mi, nézők tárulkozunk ki általa ezen a szertartáson, hogy ilyenképpen megérzékiesült aktivitásukkal egyesüljünk a filmalkotás alanyaival.
Nem a közönségnek a film hőseivel megteremtett dialógusai-e azok a pillanatok, amikor egy feszült csenddel, megvárakoztatással telített drámai kisülés nyomában felcsendül a kísérőzene? Tudniillik a film hősei maradtak itt magukra, s kockázatos megpróbáltatással járó feladatuk teljesítése után a következő drámai emelkedőig talán el is kallódnánk, ha a közönség szimpátiája vagy eleven elmarasztalása körül nem rezegné őket a zene éltető vagy elsirató lelkiségével, hiszen a drámai erjedésnek, lélegzetvételnek ez az időszaka arra rendeltetett, hogy rádöbbenjünk, felmérjük, mi is történt az imént hőseinkkel; tisztelettel, csodálattal vagy szánalommal eszményítsük, vagy megvetéssel taszítsuk el őket magunktól. A filmzenét azok tudják külön elképzelni, akik mást sem hallanak ki belőle, mint bódító melódiát és indulókat. A filmzene nem annyiból áll, amennyi a magnetofonszalagra terjedő terjedelme. Művészi teljessége az elsőtől az utolsó filmkockáig terjed. Ha mindössze kétszer-háromszor, ha csupán néhány percre csendül is fel a film folyamán. A filmzene egyaránt jelen van, munkálkodik, ahol megszólal, és ott is, ahol nem szól, s ez az akár huzamosabban lappangó szünet is szerves alkotóelemét képezi ennek a jelenlétnek. Más szóval: a filmmel való szoros együvétartozásban egzisztál.
A filmtörténet nem ismer el jó színészgárdájú átlagfilmet vagy átlagszínészekkel észrevétlen operatőri teljesítményű „egyébként” kitűnő (!) stb. stb. filmalkotásokat. Márpedig a filmtörténet – az irodalom és képzőművészet történetéhez hasonlóan – az esztétikai értékrendszer teljességének, egyetemességének igényével fellépő mérték, annak kell lennie, szemben a napi kritikával, amely jóhiszeműsége ellenére, gyakran a közönséggel, gyártóval karöltve pózol parciális értékeknek, felkapott színészeknek, rendezőknek, népszerű filmslágereknek.