

Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Beretka Ferenc
Letisztuló füstös képek
Lakatos Menyhért: Füstös képek. Magvető, Budapest, 1975.
1975. augusztus 1.
Évszázados elmaradottság és elhanyagoltság után csak a felszabadulást követő évtizedeik, azok közül is talán csak az utóbbi kettő hozott valamennyire is érdemleges viszonyulást Magyarországon egy számbelileg is jelentős, zárt világának egzotikuma folytán vonzó és a kutatói kíváncsiságot ingerlő nép, a cigányság iránt. Az utóbbi másfél-két évtized eredményének tekinthető az a tény, hogy rendeződik Magyarországon a cigányság szociális helyzete. Munkát kapnak a gyárakban, üzemekben, termelőszövetkezetekben, helyet az iskolákban, közép- és felsőfokú oktatási intézményekben, szerepet a közéletben. Viszont elgondolkodtató, sőt konkrét következtetéseket is sugall az a tény, hogy például a televízió riportot készít a tanácstagnak megválasztott cigánnyal. A valós eredményeket azonban lehetetlen elvitatni vagy tagadni. Magyarországon intézményesen foglalkoznak a ciganológiával, s e nép archaikus folklórja, népi műveltsége és szokásai, életmódja valamint mentalitása egyre termékenyebb talaja a kutatásnak, ugyanakkor éltetője a művészeteknek is.
Ez a világ termékenyíti a cigányság körében nagy tiszteletnek örvendő, s a művelt köztudat által is megbecsült Choli Daróczi József költészetét, s ennek áldoz Lakatos Menyhért Füstös képek c. regénye is. A cigánysorból felemelkedő író-tanító önéletrajzi fogantatású könyve egy felemelkedni akaró (pontosabban: egy véletlenszerűség folytán felemelkedni »kényszerülő«) romafiú életén keresztül a putrik világának hiteles rajzát adja. Éppen e hitelességre törekvés teszi a művet annyira rokonná Illyés Gyula A puszták népe c. könyvével. Míg ez utóbbit a szakma egyértelműen szociográfiaként kezeli, Lakatos könyvére a szociográfiai regény, vagy inkább a regényes szociográfia megjelölés illik jobban.
S nem véletlenül, ugyanis a regényírás szándékával készült mű mentes a szociográfiai vizsgálat tudatosságától, ám az anyag alapos, a tudományos vizsgálat eredményein is túltevő ismerete, s a regény couleur locale-os hátterének megrajzolási szándéka olykor a szociográfiai tényközlés útjaira viszi szerzőnket. Megesik az is, hogy a szociográfiai jelleg felülemelkedik a regényes elemen, sőt, olykor annak rovására van jelen. Ezt azonban kizárólag esztétikai szempontból róhatjuk fel, ugyanis a regény háttere által megismert világ legalább annyira élményszerű, legalább annyira szuggesztív, mint maga a tisztán regényszerű vonalvezetés.
írásunk elején szóljunk néhány szót a könyv ezen szociográfiai vonásairól, a regényanyag és kompozíció kérdéseit későbbre halasztva.
A XX. század harmincas éveinek vége felé játszódik a regény, s a cselekmény belenyúlik a második világháború éveibe. Abban a történelmi korban vagyunk tehát, melyben az emberi civilizáció fejlődése válságba került, a kapitalista termelési mód még a csaknem kizárólag agrárgazdaságú Magyarországon is kegyetlenül szétválasztotta az emberi társadalmat gazdagokra és szegényekre. Közöttük lebegett egy számbelileg is jelentős kisparaszti réteg, mely ugyan nem tartozott sem az agrárproletárok, sem a kisajátítók osztályához (de tekintve a kor gazdasági helyzetét, akaratlanul is az előbbi felé tendált), s mely a regényben fontos szerepet kap az alávetett osztályhoz viszonyítva is a társadalmi ranglétra egy jóval alacsonyabb fokán elhelyezkedő cigányság életében olyképpen, hogy bizonyos fokig megélhetési lehetőséget biztosított emezek számára (kéregetés).
A cigányság, mint említettük is, egyfajta társadalmon kívüli réteget képviselt. Az agrárproletariátushoz csak annyiban sorolható, hogy tagadhatatlanul részt vállalt a kapitalista nagybirtok földművelési munkálataiban, azonban a válságos esztendők munkanélkülisége kegyetlenül letaszította erről a pozíciójáról is, hogy helyet biztosítson a magyar szegénységnek, a »voltaképpeni« agrárproletariátusnak. Ez a letaszítás csak fokozni tudta azt az egyébként is embertelen nyomort, melyet a cigányság évszázadokon keresztül elviselni kényszerült.
A cigányság társadalmon kívülisége zárt világának megannyi jellegzetességén is megmutatkozik. Egyfajta szabad életmód jellemzi ezt a közösséget, melyet a maga belső mozgatóerői irányítanak és sajátos törvényszerűségei határoznak meg. Éppen egy ilyen elszigeteltség okozta azt is, hogy a XX. század közepe táján a cigányság életmódja alig különbözik a nomádétól, s majdcsaknem azonos a törzsi rendszerrel, tehát társadalomtörténetileg évszázadokkal korábbi időben gyökerezik.
E nagyfokú archaikum látszólagos mozdulatlanságra hagy következtetni, a külső szemlélő képtelen bármiféle mozgást felfedezni benne. Lakatos Menyhért a szemtanú, a beavatott, a körön belüli ember ismereteivel és éleslátásával érzékelni — s ami még fontosabb: érzékeltetni — tudja, hogy a látszólagos mozdulatlanságon belül nagy dinamizmus, száguldó mozgás és hevesség jellemzi a romák világát. A dinamizmust a temperamentum, az egymás közti viszonyok mozgalmassága, az egész cigány-lét nagyfokú dialektikája hozza létre. A cigány-lét mozgása — állapítja meg könyvében a szerző — hasonlít a forgó koronghoz, mely a gyors forgás következtében a mozdulatlanság látszatát kelti.
Tetemes része van ebben a múlt visszahúzó erejének, melytől igen nehéz szabadulni. »Itt minden a múlté, még az is, ami ezután születik.« Ez teszi a cigányéletet mitikussá, ez ad a szokásoknak rítus-jelleget, ez teszi babonás hiedelmeiket ijesztően valóságízűvé. Még a tanultabb, immár gimnazista cigányfiú is kénytelen beismerni: »Nem hiszem a babonát, de félek tőle.«
Az értékek rendszere más tartalommal bír itt, mint egyebütt. A becsület mint norma úgyszólván egészen »egyszemélyes«. Kifelé egyszerűen nem lehetett becsületesen élni, a szükség kényszerítő ereje nagyobb volt azénál, amit a köznapi szóhasználatban becsületnek neveznek. És elsősorban azért, mert természeti szükségletek határozták meg egész létüket. Az emberi együvé tartozás mértéke a nemiség, a békesség egyetlen kritériuma a táplálék.
A vad szeretkezések mögött nem kizárólag az evilági élvezetek habzsolása bújt meg: az ínség, a kielégítetlen létszükségletek egész sora mellett egyedül a szerelem nem hagyta cserben sohasem a cigányt, tulajdoniképpen ez adta meg életének egyetlen értelmét. A szerelem jegyében az ember képes volt »megtagadni önmagát, csakhogy a másikat boldoggá tegye«.
A cigány-lét belső törvényszerűségeinek és a társadalmi élet írott vagy íratlan normáinak az összeütközése sajátosan törvényen kívüliekké formálta a cigányokat. E törvényen kívüliség állította őket szembe az állam kakastollas reprezentánsaival, vagy a regény vége felé a Horthy-rendszer honvédségével. Ez kárhoztatta őket folytonos készültségi állapotra, bizonytalanságra, örökös hontalanságra. S ez, meg a társadalmi lét kegyetlen előítéletei, a Horthy-rendszer sovinizmusa okozta azt, hogy a köztudat a cigány emberi mivoltát is gyakran kétségbe vonta, sőt, viszonyulásával olykor tagadta is.
Éppen ezért a cigány-lét alapvető meghatározói közé tartozott »megmutatni, hogy engem is anya szült, emberek gyereke vagyok«. Lakatos könyvének nagy erénye, hogy ez utóbbit, ha megkésve is, egy olyan korban, melyben ugyanez csak a visszahúzó elemek szemében kérdés, egyszer s mindenkorra bizonyítani tudta. A füstös kunyhókból, a nyirkos putrik verejték- és húgyszagú levegőjéből, ha mégoly szurtosan is, de emberek kandikálnak ki, s a szemek meleg csillogással néznek egy világ felé, mely immár felébredt a múlt sötétségéből.
Ott ér véget a regény cselekménye, ahol a cigánysors is fordulópontjához érkezett, egyre inkább szétfoszlik mítosza, s szereplői egyre inkább beleolvadnak a valóságba.
Pepecselgető szociográfusi vizsgálódással, adatok halmozásával talán lehet többet mondani, de hitelesebbet aligha, egy ilyen zárt világról, mint amennyit gyakran premier plánba kerülő háttérként Lakatos Menyhért közöl olvasóival. Külső megfigyelő nem is leshet el annyit ennek az életnek a titkaiból, amennyit a benne élő elárul belőlük. Azért is érdekes ez a könyv, mert akaratlanul is belopja olvasóját abba a világba, részesévé, aktív szemlélőjévé teszi az ott folyó történéseknek. A füstös képek fátylát egy-egy percre félrelebbenti az író tolla, s az olvasó benne érzi magát abban a folyton mozgó, rohanó, kifelé mégis mozdulatlannak látszó világban, melyet úgy nevezünk: cigány-lét.
Most pedig néhány szót a kötet irodalmi jellegzetességeiről, regényszerű elemeiről, stiláris és kompozíciós vonatkozásairól.
A feldolgozott valóságanyag kétségkívül jó alapul szolgál egy ízig-vérig drámai jellegű regény kibontásához. Alapvető konfliktusként a főszereplő kettős léte jelentkezik: egyik énje a putrik népével egy, a cigánypárizzsal velejéig azonosuló kamasz, ezzel szemben másik énje a városba járó, művelt gimnazista. Cigány volta keserűen ütközik a háború előtti Magyarország társadalmi valóságával. Az egymást érő megaláztatások egyfajta csak látszólagosan megalkuvó, önmagában elmerülő jellemet faragnak az ifjú Bonczából, mígnem odáig fokozódnak, hogy egy összetűzés várható következményei elől, a fiatal cigányfiú kénytelen elmenekülni.
Egyszóval ez az ellentét, a főhős kettős lénye adja a mű sokat ígérő alapját. Sajnos, szerzőnk nem tudja teljesen kimeríteni a kínálkozó lehetőségeket. Mint regényíró gyakorta elbotlik a szociográfiai tényközlés útjain, s átsiklik egy-egy kínálkozó szépírói lehetőség
felett. Ennek legfőbb okát a komponálási bizonytalanságban lehet keresni.
Az irodalmi fikció (Markiewicz által a mesterséges elrendezettséggel és a képszerűséggel együtt alapvetőnek tartott) kritériumát Lakatos könyve kielégíti, mert művének világa, bármennyire is nem-fiktív, konkrét és megtörtént anyagon alapszik, az irodalmi hatás növelése céljából az odaképzelt elemek egész sorát tartalmazza. A probléma ezen elemek mesterséges elrendezettségében, magyarán a kompozícióban keresendő. Lakatos túlságosan is ráhagyatkozik az ábrázolt valóságanyag szerkezetére, s ezért a rendelkezésére álló regényanyag elemeinek egymás mellé helyezése, az irodalmi struktúra felépítése olykor esetleges, a történések egymásutánja egyfajta nem tudatos, spontán jelleget mutat. Az egyenesvonalú szerkesztés, valamint a regény tisztán formai tagolatlansága (fejezetekre, részekre osztásának hiánya) olyan, nagyon is érezhető vonalvezetési törésekhez vezet, mint a magyarországi fasizmus minden előkészítés nélküli betörése a mű cselekményébe.
Szerzőnk prózaírói tehetsége ennek ellenére vitathatatlan. Szerkesztési készsége a kitűnően megkomponált részletek sokaságában megnyilvánul (pl. a verekedések ábrázolása, a fiú üldözésének leírása, a munkaszolgálatosok kiválogatásának kidolgozása stb.). Kár, hogy ugyanez a részletek egésszé formálásában nem mutatkozik meg.
Hasonlóan sikeresek egyes lírai betétei, frappáns reflexói, melyek ígéretes írói alkatra hagynak következtetni. Példaként mellékelünk egy sikeres részletet:
»Mint mentőangyalok, jöttek a hosszú vendégoldallal felszerelt napszámoskocsik, egyformán menekülhetett a bűnös és bűntelen, elfeledtettek mindent a feledhetetlen éjszakák, mert nem mult el semmi, csak szünet volt. Egy lélegzetnyi szünet, nem volt kezdet, csak folytatás.
Folytatása egy nagy, örökké tartó éjszakának, ahol a múlt összekeveredik a jövővel, ahol soha nem lehet tudni, mi múlt el, a tegnap, vagy a holnap. Csak egy biztos, a ma. És ez bármit hoz, jót vagy rosszat, mindig elmenőfélben van, magával ragad bennünket szőröstül, bőröstül, perceinek, pillanatainak élünk, és ha a holnap képe ígérkezik, nem tudunk magunkkal vinni semmit, csak a mát, az örök mát, ami szétválaszthatatlanul összekeveredett a tegnappal.«
Azonban a drámaihoz már jóval kevesebb az érzéke. Emiatt marad kihasználatlan a történés legnagyobb lehetősége, ezért süllyed a középszerű leírás szintjére egy olyan nagyszerű és már magában is eleve ígéretes szituáció, mint Simaj lovának megöletése.
Idézhetnénk azonban rengeteg példát Lakatos kiváló képalkotására, nagyszerű leírásaira, frappáns mondataira, kissé idejétmúltnak tűnő, a visszatetszésig nyers, de szuggesztíven erős naturalizmusára, melyek ismét csak szépírói erényeit támasztják alá.
Felsorolt erényeinek és hibáinak együttesében Lakatos Menyhért Füstös képek c. munkája kielégíti a szociográfiai regény követelményeit, azzal, hogy a mérleg inkább a szociográfia oldalára billen, s ennek erényei messze túlszárnyalják amannak a hibáit.
A műből megismert »külön világ« sajátos törvényszerűségeivel, szereplői heves vérmérsékletükkel, alkotójuk pedig higgadt precizitásával, s hibái ellenére is tagadhatatlan szépírói erényeivel tevékenyen járultak hozzá ahhoz, hogy a magyarországi cigányság életének eme sokszínű tablóján a »füstös képek« minél letisztult abban és őszintébben kerüljenek terítékre. Éppen ezért méltó a kötet elé írt Choli Daróczi-idézet:
Ne szórjatok elénk sem kölest sem zabot,
gyöngy, igazgyöngy illik a fekete korallhoz.