EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302352. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

1. évfolyam 12. szám

Leonid Šejka

Lerakat

1966. január 1.

Mindenekelőtt ez csak egy mennyiség. Tárgyak ‒ végtelenül különféle tárgyak ‒ korlátlan halmozása magasságban, széles­ségben, mélységben. Ezek mesterséges csoportosítások.
Ez az epitheton kertje, kertszótár és temető. (Valery).
A lerakat hulladéktárgyak összessége, de nem csak funkciójuk, hanem jelentésük szerint is elhasználódott hulladékoké.
A tárgy a lerakatban egy nemtárgy.
A lerakat középpont nélküli, mindenekelőtt azáltal, hogy a számtalan tárgy (nemtárgy) mindenikének minden atomja, min­den pórusa önmagát teszi meg középponttá, álközépponttá. Min­den egyes tárgy elnyelettet a többiektől, árnyékképét a Semmi hátterén hagyva.
A tárgyak tulajdon jelentésük kihalásába vetve megszűnnek szimbólumok lenni.
Ténylegességük, adottságuk megszűntükhöz vezet.
Megszűntükkel a lerakat tárgyai az elsötétülés fényét sugá­rozzák, az elsötétülés fényét a feneketlen mélység hátteréből.
Ám a tárgyak megszűnt lelke tárgyhalmazok lelkeként is visszatérhet. Mivel a lerakat egyetlen valója a feneketlenség, ez az egész szekrénybeli rétegeződés, a tárgyaknak e látszólagos egé­szekként való halmozása és a tárgyak részeinek is, ahol önmagá­ban mindegyik még tovább bomlik, ahol mindegyik hatálytala­nítja a másikat önmagával, a sokasodás és megszűnés látványát nyújtva, ez csak a másik, ellenkező oldala a pusztaságnak.
Minthogy a festészet forma nélkül nem boldogulhat (az üres vászon is forma), hogy a pusztaságot megfessük, lerakatot kell festenünk.
„Minden irányból ostromolnak a tárgyak illatai, melyek kerül­getik egymást, gyülekeznek, apró darabokra zúzódnak, hiába ke­res szemem hasonlóságokat, bőröm minden pórusa valami más üzenetet kiált, a tünemények bűvkörében vergődöm.” (Beckett).
A céltalan cél iránti fásultságunk szülte e sokszerűséget.
Ez egy botanikai romhalmaz.
Megnyitni a feneketlen mélységet, amelybe minden alakzat belebukik, minden lényegtelenül.
Valami füvet álmodni, ami mindent benő.
A hozzávalóságok összetétele jelentéktelen. Bármit bele lehet vinni, és sorakoztatni, ameddig kedvünk tartja, bárhol és bár­mikor.
A lerakat multiplikációs képének megtekintése után a szem­lélő tudatából törlődjön minden alakzat és csak a megszűnés tiszta fénye maradjon.
A multiplikációval törlődjön a formába, még abba a tiszta, úgynevezett abszolút formába vetett bizalom utolsó maradványa is. A forma szerencsétlenséget hoz ránk, jelentésekre van szük­ségünk.
Akik az iparias formákért szállnak síkra, és akik elleniparias, vagyis alaktalan formákat alkotnak, azok a plasztikus világ mérlegének szimmetriáját igyekeznek megteremteni. A festőnek így lehetősége nyílik, hogy ténykedése ne csak a világ egy ré­szére korlátozódjék, hanem hogy egy szimmetrikus világot fes­sen, tehát az egész világot.
A tárgyak más tárgyak egész sorának közeli hatáskörében ki­vételesek, a lerakatban a tárgyakat elnyelik a másik tárgyak.
Nem hamis mozdulat, nem valódi nyugvás, hanem bejegesedettség.
A lerakat tárgyainak állandósága amiatt látszik megszakítottnak, mert minden látható testnek egy láthatatlan ellentest felel meg. Ez akképpen mutatkozik meg, hogy a megvilágítás vagy a sötét felület elnyeli a látható tárgy részét, s azt más tárggyá ala­kítja, úgy, hogy a tárgyak térköze szintén tárgy ‒ nem-tárgy.
A lerakat függélyessége látszólagos. A háttértávlat körforgást mutat, a horizont fölfelé halad. Ez bepillantás a földbe.
A festő feladata az, hogy a lerakat minden formáján kívül és azokon túl magának és másoknak egy egységnyi fényt vonjon ki.
A mindenféle tárgyak és a mindenféle tárgyak mindenféle ké­peinek túltengése multiplikációt szül, mint amilyen a jelentés nélküli tárgyak halmozása, melyek ismét, mint jelentés nélküli tárgyak, egy elmosódottságot valósítanak meg, s ez az elmosódottság tiszta edény, amelybe felfoghatjuk a Fényt.

Fordította Brasnyó István


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.