Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Kontrapunkt
A SZOCIALIZMUS ÉS A TÖMEGKULTÚRA
Hogyan értekeznek nálunk a tömegkultúra problémájáról
Hogyan értekeznek nálunk a tömegkultúra problémájáról
1965. március 15.
A tömegkultúra problémáiról nálunk a kultúra kommercializálódásának és az irodalmi ponyva megjelenésének kezdetétől értekeznek. A tömegkultúra a kommerciális ponyva formájában egyre inkább tért hódít. A tömegkultúra másik formája, a kulturális javak termelésének bürokratikusan irányított módja egyre kevésbé jelent problémát nálunk. De egyre nagyobb számban jelennek meg ponyvaregények, félig ismeretlen szerzők újságpapírra nyomott regényei, sőt kommerciális filmek is. Egyre több kiadóvállalat ad ki ponyvairodalmat. Kiszámították, hogy az utóbbi időben mintegy három és fél millió példányban jelennek meg ponyvaregények (nem számítva a napi sajtóban folytatásokban közölteket).
A ponyva elburjánzásának körülményeivel kapcsolatban kísérletek történtek e jelenség megmagyarázására. Ez pedig jobbára az arra a kérdésre adott válasz színvonalán állt, hogy mi volt előbb: a ponyva vagy a kificamodott ízlés (a tyúk vagy a tojás!). Igen gyakran megfeledkezünk arról, hogy a tömegkultúra okát azon összetevők között keressük, amelyek a tömegízlést létrehozzák és fenntartják.
Az utóbbi időben a tömegkultúra védelmének sajátos formái bukkannak fel nálunk; mindenekelőtt arra az álláspontra gondolunk, amelynek tolmácsolásában a tömegkultúra az igazi kultúra előcsarnoka.
Sajátságos módon az elitkultúra követelése ugyancsak felbukkan.
Az elitkultúrát azok követelik, akik külön privilégiumot és társadalmi hatalmat kívánnak szerezni „a kultúra mestereinek”, azok, akik céhprivilégiumot óhajtanak.
E céhszellemmel szemben a másik véglet a tömegkultúrának az igazi kultúra előfeltételeként való tolmácsolása, mintha a tömegkultúra volna az a termőtalaj, amelyből az igazi kultúra szükséglete kivirágzik. A tömegkultúra egyik hazai védelmezője ezt írja: „A gyakorlat reális határain túl szándékozva... fejleszteni napjainkban minden polgár ízlését és kulturális fogyasztóképességét, egyúttal megtagadván tőlük a csupán félig-meddig kulturális műveket, annyit tesz, mint megtagadni a felsőbbrendű tapasztalatokhoz vezető utat...”
Valójában a tömegkultúra nem az igazi kultúra előcsarnoka; a tömegkultúra, elszemélytelenítő hatásával, azt az alapot rombolja le, amelyre az igazi kultúra épülhetne; a tömegkultúra pusztaságot hagy maga után. Kommerciális okokkal igazolni ezt a kultúrát még kommerciális okokból is helytelen: ez a kultúra eredményezi, hogy egyre kevésbé fizetődik ki az igazi, az értékes kulturális alkotások kiadása.
A tömegkultúra sorsa a tömegtársadalom sorsától függ. A tömegkultúra okozója az elszemélytelenedés, azaz a jelenkori ember elidegenedésének valamennyi objektív forrása.
A munka, a szükséglet, a tudat, a szabadság elidegenedésének korában élünk, abban a korban, amelyben erőteljesen hatnak az emberi tevékenység keretbe szorítására irányuló bürokratikus törekvések, a személyiségnek a bürokratikus önkény transzmissziójává változtatására irányuló törekvések... Az elidegenedés mindezen alakzatai képezik azt a talajt, amelyből a tömegkultúra sarjad.
Némelyek egy olyan elit megalakításában látják a krízisből kivezető utat, amely külön társadalmi privilégiummal rendelkezne, mások meg a jelenkori alkotó értelmiség szerepének fokozásával vélik meglelni a kiutat.
De az alkotó értelmiség társadalmi szerepe a társadalmi viszonyok struktúrájának egészétől függ. A legkommercializáltabb társadalomban, az Amerikai Egyesült Államokban az alkotó értelmiség hatása egyre csökken. „Az amerikai értelmiség – mondja Gilbert Seldes – a közösségtől elszigetelt emberekből áll. Ez az elszigetelődés önszáműzetés.” Vajon ez az elszigetelődés nem jelenti-e a „ragadozó társadalom” irracionális erőitől való elkerülhetetlen tartózkodást?
Ilyen elszigetelődés következett be azokban a bürokratikus rendszerekben is, amelyek szocialista névvel illették magukat.
Az alkotó értelmiség a társadalmi viszonyok gyökeres megváltoztatása nélkül nem zúzhatja szét igazi értékkel a tömegkultúrát. A tömegkultúra megsemmisítése az elszemélytelenedés, az álkultúra igényét teremtő folyamat objektív társadalmi forrásainak megszüntetésével kapcsolatos. Az alkotó értelmiség, a kultúra létrehozója csak akkor kap rá lehetőséget, hogy igazi értékekkel fojtsa el az álkultúrát, ha a szocializmus azonos az elszemélytelenedés elleni küzdelemmel, vagyis ha igazi szocializmus.
(Miladin Životić: A szocializmus és a tömegkultúra. Praxis, 2. sz. Ford. Major Nándor)