EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302418. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 127–128. szám

Juhász Erzsébet

Komplex meghatározások felé

Folyóiratszemle

1975. november 3.

Szili József Az irodalom fogalmának logikai problé­mái című tanulmánya (Helikon, 1976. 1. 5—31. old.) az irodalomfogalom többértelműségének egyes jelen­téseire való bontásával foglalkozik. Fontos lépés ez az irodalomfogalom komplex meghatározásának út­ján. »Amikor az irodalom szót használjuk — írja Szili — nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy ugyanaz a nyelvi megnevezés különböző fogalmakat jelölhet. Az irodalomról szóló fejtegetések többnyire elég redundánsak ahhoz, hogy nyilvánvaló félreértés­re ne kerüljön sor. Olykor azonban előfordul az a hiba, hogy az egyik irodalomfogalomra érvényes meghatározást a másikra viszik át.« Szili József ab­ból indul ki, hogy az »irodalom« fogalma, mint min­den más fogalom, konkrét és absztrakt fogalomra bontható. Közöttük nem az a különbség, hogy az egyik tárgyra vonatkozik, a másik pedig valamely el­vont tulajdonságra, hanem hogy »a konkrét foga­lom olyan tárgyra vonatkozik, ami valamilyen érte­lemben zárt, határokkal bíró egész, diszkrét entitás«, az absztrakt fogalom viszont »tárgyára mint kontinuumra vonatkozik, mint tulajdonságra, minőségre, anyagra, viszonyra, mineműségre...« Ezek alapján nyilvánvaló tehát, hogy az irodalom konkrét általá­nos fogalma gyűjtőfogalom, amelybe az irodalmak tartoznak, nem pedig az egyes művek: »Az irodalom fogalma mint gyűjtőfogalom tárgyára, az irodalomra, mint konkrét egészre vonatkozik, amelynek elemei szintén egészek (az irodalmi művek).« De nem csu­pán mechanikus halmazról van szó: »Ahhoz, hogy ezek az elemek egészet alkothassanak, egyetlen rend­szer elemeiként kell funkcionálniuk. A rendszer az elemek viszonyrendszere; feltételezi az elemek kö­zötti viszonyokat (kölcsönhatásokat stb.) valamint az elemek és az egész rendszer közötti viszonyokat, sőt e viszonyok viszonyait is.«

Szili József arra is felhívja a figyelmet az irodalom konkrét általános fogalmának meghatározása során, hogy az irodalom komplex meghatározásához nem lehet elegendő az irodalom különböző aspektusok szerinti megközelítésmódjainak meghatározásait me­chanikusan egymás mellé állítani, felsorolni, mert az irodalomnak, mint rendszernek, magában kell foglal­nia alkatelemeinek összefüggésrendjét és hierarchiá­ját is. Az irodalom absztrakt fogalma az irodalom irodalomjellegét tartalmazza, »mineműségét«, »amelyet a »nyelvi szövegjelleg« és a »művészetjelleg« vagy »műatkotásjelleg« metszetével határozhatunk meg.«

Az irodalom konkrét általános fogalma tehát az iro­dalom »leíró«, az irodalom absztrakt fogalma pedig az irodalom »funkcionális« fogalma. Az irodalom le­író és funkcionális fogalma élesen különválik egy­mástól — »Kettőjük között összekötő kapocs az iro­dalmi műalkotás.« Ugyanakkor azonban az is kétség­telen, hogy »az egységes irodalom-fogalom egyszer­smind egyetlen is.« De ha bármilyen módon fel akar­nánk oldani ezt a nyilvánvaló ellentmondást, kettős­séget, magának a fogalomnak gazdag tartalmát szegényítenénk el. Az irodalomfogalomnak tehát lénye­gi, tovább már nem bontható alkateleme ez az el­lentmondásosság.

Szili József tanulmányának legfontosabb eredménye, hogy megbízhatóan tisztázta ennek az ellentmondá­sosságnak a szükségességét az adekvát irodalomfoga­lom komplex meghatározás rendszerének a kidolgozá­sában.

Zoran Gavrilović tanulmánya is az ellentmondásos­ság kimutatására alapozza tanulmányát, a kritika el­lentmondásos értelméről és helyzetéről értekezik. (Zoran Gavrilović: Protivrečna priroda smisla i položaja kritike. Treći Program, Zima 1975, 149—174 old.)

Gavrilović tanulmánya abból indul ki, hogy a kritika létrejöttének mindig hozzá képest külső feltétele van: ez a műalkotás. Ezért a kritika nem alakíthat­ja ki a maga módszereit a konkrét műalkotás tör­vényszerűségeinek a figyelembevétele nélkül, ugyan­akkor ahhoz, hogy tudományként funkcionálhasson, rendelkeznie kell önálló módszerekkel, rendezőelvek­kel és értékrendszerrel. Felmerül azonban a kérdés, hogy a műalkotás egyediségéből következően rendel­kezhet-e a kritika olyan általános elméleti módszer­rel, amely modellül szolgálhat minden egyes mű kri­tikai felmérése, értékelése alkalmával. »Ha ez lehet­séges, annyit jelent, hogy a kritikának megvannak a maga belső törvényei.«

Gavrilović szerint a kritikát az különbözteti meg minden más tudományos diszciplinától, hogy nem tud következetesen és végig objektív maradni. A szubjektív és objektív közötti ellentmondás határoz­za meg. Ebből a feloldhatatlan ellentmondásból pe­dig további ellentmondások származnak.

Mint művészettől függő tevékenység, a kritika a »megalkotott világ« kategóriájába tartozik. De, s ez még agy ellentmondását fedi fel: »míg a művészet mint megalkotott világ a forma, a sajátságos organi­zációk és struktúrák világa, addig a kritika azokat a terminusokat és kategóriákat használja, amelyek a meglévő világhoz tartoznak; a kritika tehát határmezsgyén van, mint két világ: a megtevő és törté­nelmi, reális és funkcionális, valamint a megalkotott, azaz müvészi világ közötti kapocs.«

A kritika ellentmondásos természetének és helyzeté­nek tárgyalásakor fontos tisztázni azt is, hogy tulaj­donképpen mi az az ún. külső kritika és mi a belső kritikai megközelítés lényege. »Ezt a terminust [ti. a külső kritika terminusát] a kritikának a művészet­tel való bonyolult kapcsolata hozta létre. Ha úgy vél­jük, hogy a kritikának az a feladata, hogy az irodal­mi mű történelmi körülményeit vizsgálja, mivel az irodalmi mű a történelmi viszonyok produktuma — és ha úgy véljük, hogy a kritikának csak ez a fela­data —, akkor ezt a megközelítésmódot tekinthetjük külső kritikai megközelítésnek. Ezzel szemben a belső megközelítés (...) az irodalmi műnek a maga korával való kapcsolatától függetlenül igyekszik meg­ragadni az értelmét és jelentését, egyes rétegeit, bel­ső felépítését stb.«

A mű belső kritikai megközelítése sem független a kortól, amelyben az alkotás létrejött, mert »kétségtelenül minden időnek és korszaknak megvan a ma­ga szépségfogalma, a kritika tehát ebben az esetben sem menekülhet a történelmi vizsgálódások elől«,de a műnek és korának kapcsolata itt sokkal funkcionálisabb, sokkal inkább kitapintható.

»A korszerű kritika — Gaivirilović szerint — úgy elem­zi az irodalmi művet, mint többértelműséget, mint jelentések és konotációk összességét, sajátos formá­ba szerveződő nyelvi kapcsolatokat, mint tartalom és forma egységét, rámutatva egyfelől az irodalom és a történelem, másfelől a kritika és a többi szellemi ér­tékek rendszerei között fennálló bonyolult összefüggésekre.«


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.