Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Végel László
Kishitűek, árulók és csavargók
Színvázlatok a gesztusokról (3)
1966. február 1.
Még írásunk elején szeretnénk egy különbséget tenni. Ha azt mondjuk, hogy áruló, akkor a szó köznapi értelmét használjuk leginkább. Gondolunk ekkor annak az embernek az árulására, aki részese, hordozója egy elhivatásnak, akciónak, s közben (talán éppen a részvétel tapasztalatai miatt) hirtelen metamorfózison megy keresztül és elárulja azt, amivel élőbb szövetséget vállalt. Ennek a cselekedetnek a lényege, hogy konfliktust idéz elő, mindig tragikus motívumokat rejt magában: az árulás ebben az esetben tragikus szubjektum, és az árult elhagyott (fél) objektum számára. Ez feltételezi, hogy a szubjektum és az objektum között tartalom van és a szituáció tragédiáját éppen ez a viszony tételezi fel. Néha ez az árulás epochális kimenetelű lehet és történelmi jelentősége van, néha csak hétköznapok jelentéktelen szféráiban játszódik le. A különbség tehát kvalitatív, és morális vagy pedig valaminemű gyakorlati mércéivel fel lehet mérni a különbségeik közti távolságot.
Írásunkban nem ezzel az árulással foglalkozunk, hanem azzal, amely nem tételezi magában az objektum és a szubjektum közötti viszonyt. Ha a továbbiakban tehát azt mondjuk, hogy áruló, akkor erre a magatartásformára gondolunk. Itt a szubjektumnak nincs kapcsolata az objektummal, mert az egyén nem részese az eseményeknek, sőt jellegzetes tulajdonsága, hogy kívülre szorult. Viszonyulása az objektumhoz nem aktív, hanem passzív, mondhatnánk azt is, hogy az események hordozzák őt, mint a folyó a kavicsot, homokot, habot. A szubjektum-objektum viszonyban tehát nincs tragédia, mert ilyen viszony nem is létezik, hisz az áruló sohasem tudja determinálni azt, hogy mit árult el. Neki csak lelkiismerete van, de nincs tárgy, ami köti azt, és nincs dolog, amitől elszabadulhat, amit elárulhat. A klasszikus kalandor, aki eddig egyetlenegy metamorfózisra (kalandra) tette fel életét, és élete így nyerte el végleges formáját, most lemondott a külső világ által nyújtott lehetőségekről, és árulásának tárgyát saját lelki valóságában akarja ¡feltételezni. Itt az árulás és árulás között nincs különbség, hisz a szubjektum önmagából indul el és csak önmagáig ér, a szituációk tehát egyenértékűek, mert mindig csak a szubjektum a mérce.
Ez a magatartás, amint látjuk, egy lelki valóság problémája, amely akkor jelentkezik, amikor egy-egy történelmi időegység, a megnyugvás pillanatáig ér el, vagyis amikor e 1 k e z d ő d ik egy univerzális adaptálódás a tegn a p i d i n a m i k u s (forr a d a 1 m i) s z i t u á c i ó h o z. Az ilyen áruló tehát a konszolidáció korának szimptómája, amely kor sajátos dialektikája kitermeli önnön negációját: az árulót.
A szituáció tehát, amelyben az árulás mechanizmusa konstituálódik, rendkívül paradoxális. A konszolidált egy pozitív tényhez akar adaptálódni, tisztában van annak haladó mivoltával és meg akarja állapítani annak totális rendszerét, fel akarja állítani minden koordinátáját, s mert biztonságban akarja érezni magát, megalapozza értékrendszerét, magatartása kódexeit, morálja törvényeit, életérzése sablonjait. A konszolidáltat tehát a félelem hajtja (akárcsak az árulót), ami egészen természetes is, hisz a félelem fundamentális emberi probléma, amely már az emberi öntudatosodás első pillanataiban is félelmetes erejű, még a mai napig is ható konstrukciókra volt képes (pl. vallás, mitológia stb.) (Max Schelling), ugyanakkor F. Jeanson érdekes esszéjében (Az emberek a félelemtől betegek) kimutatta, hogy a mai napokban (a hétköznapokban) is a félelemnek óriási mozgatóereje van. A konszolidált tehát fél, és adaptálódik. Adaptálása tárgyának lényegét nem meri megbontani, ő az az ember, aki nem mer kockáztatni, legfeljebb csak apró intervencióikra, reformokra képes. A történelmi felelősség nevében elmenekül a személyi felelősség elől, s a gyakorlati életben gyakran fel is állítja ennek a szándékának intézményes formáit, vagy legalábbis aktívan használja azt. Mindenek eredményeképpen a konszolidált gyorsan formálódik csoporttá, az univerzális adaptálás korában minél stabilabb (közösségi) normákat, kódexeket akar teremteni. Ebből a szempontból M. Kangrga Szocializmus, morál és konformizmus című tanulmányában igen érdekes következtetéseket von le. A konszolidált fő jellemvonása a konformizmus. Tulajdonképpen ez a legfontosabb védekezési módszere, hogy a meglevőt megtartsa. S a konformizmus ilyenkor absztrakciókba menekül, ennek eredményeképpen a konformista a morális, míg a nonkonformista nem lehet az. Hisz a morál a legtöbbször a fennálló rend, fegyelem stb. apologeti- kája. A konformista tehát az absztrakciókba menekül, és az „élettel szembeni magatartása neutrális" (M. Kangrga).
Így tehát a konszolidált paradox helyzetbe jutott. Hisz adaptáló magatartásával a szubjektív élet és a történelmi idők boldog szintézisét akarta, és közben egy patetikus szituációba került, mert az élet neutralizálását választotta az absztrakció kedvéért. Ám az élet sohasem lehet neutrális: mert sokkal komplikáltabb, mint az elmélet. Egy előbbi írásomban (Egy makró emlékiratai, Epilógus, Symposion 4. szám) már vázoltam, hogy a konszolidált az életben leginkább az adaptálás tárgyát kénytelen tagadni.
S ebben a pillanatban lép színre az áruló.
Sorsszerűsége éppen az, hogy egy paradoxális és lényegében negatív szituációhoz viszonylik, amelyet nem tud felülmúlni. Érdekes lenne azt is megvizsgálni, hogy miért, de ebben az írásunkban megelégszünk azzal, hogy csak vázlatosan foglalkozunk vele. Šoljan[1] hőseit; Magoret, Bebot, Čukot (Izdajice), Rokot vagy Zganarellet (Kratki izlet) vizsgálva azonnal leszögezhetjük azt a tényt, hogy ezeknek az embereknek nincs történelmi tudatuk, és metafizikus énjük szinte parazita módon szól bele az életükbe. Amikor élni, lélegezni kezdenek, amikor a tudatos öneszmélés határához jutnak, akkor csak az általános adaptációt látják, az előzményeket már nem. Szemléletükből tehát hiányzik egy objektív történelmi kontinuitás, amit persze nem lelhet apriori negatívnak vagy pozitívnak minősíteni. Leginkább fiatalokról van szó, akik még határhelyzetekben vannak. Egzisztenciájuk vagy átmeneti jellegű vagy pedig az átmenetiség válik örök egzisztenciális formává. Éppen ezek a lehetőségek teszik érdekessé, aktuálissá a šoljani hősök világát. Az árulás rendkívül érzékeny szeizmográf, annál is inkább, mert potenciálisan magában tartalmazza a jövendőbeli konszolidáltat és a nonkonformistát egyaránt. (Az Izdajice hősei főleg a konszolidáció felé tartanak, pl. Bebo, Tanja, Grabež stb., míg a Kratki izletben inkább ennek „örök” negációja került előtérbe, ami már egy újabb kategóriát, az örök visszatérést jelzi. Zganarelle ugyanis a Kratki izlet végén elhatározza, hogy hirdetést tesz közzé az újságokban, és bízik benne, hogy ezáltal újra megtalálja Gradinát, amelyről akkor is az volt az érzése, hogy ismerős, amikor először ott volt).
S mivel az árulóból hiányzik a történelmi tudat, az áruló helyzetét nem tudja dialektikusan fölülmúlni. Szeme csak az ellentétekre érzékeny, pszichikai létét, napi életét, szerelmeit is csak az ellentétek képleteiben ismeri fel.
A rendnek, amitől ő fél, a káosz, a zűrzavar, a teljes destrukció az ellentéte. És az áruló minden igyekezetével erre akar tartani. Šoljan egész generációjának irodalmában benne van ennek a törekvésnek a vállalni akarása. Vállalni akarják ezt a programot, ami végső fokon a nemléttel való aktív viszonyt jelentené.
De ugyanakkor ez a vállalás, mint minden ilyen vállalás, kreatív érzéket is szül, a kétségbeesés filozófiája „paradoxális energiát” (Rade Konstantinović) szül. Vagyis, ahogyan Milivoj Slaviček fogalmazta meg egyik versében: képtelenséget a kapitulációra.
Az áruló tehát nem tud, és nem akar adaptálódni, ezért menekül a rendtől, az örökös kockázat felé. A rendet, ezt a látszatharmóniát, olyan gesztussal akarja fölülmúlni, amely árulását is elárulná, vagyis tulajdon énjét semmisítené meg, ebben akarja felismerni élete értelmét. Pontosabban megfogalmazva arról van itt szó, hogy énjét akarja abszolúttá tenni az idő rovására.
„Az ember utazik, és egy idő múlva elfelejti utazásának célját. És tovább utazik, érzi ellenállhatatlan szükségét, hogy mozogjon, hogy menjen, de nem tudja, hová. A cél ott marad valahol az út kezdetén. És most útjai irányát a kártyások módjára határozza meg, a jó és a rossz jelek szerint. Haladunk s a sorsot értelmezzük.
Megértettük, hogy nem utazunk, hanem menekülünk.
És a menekülő nem nézi, hová ér, ha nem azt, hogy hová menekül. Ez kívülről úgy tűnik, hogy céltalan csavargás... de lényegében ez az egyetlen lehető kijárat, az örök ellenféltől való logikus menekülése... És így ez a végtelen játék tele csapdával... tarkítja a földet az utakkal. A menekülők megalkotják az utakat, amelyeken örökké és fáradhatatlanul futnak. Látszólag céltalanul, mint a hosszú lábú kukacok a vízen. Aki kívülről szemléli őket, nem láthatja ennek a mozgásnak a logikáját, a kanyarok szükségességét, a céltalanság szükségszerűségét. Ezért cél nélküli emberéknek, csavargóknak neveznek bennünket.
Megértettük, hogy mennyire bizonytalan az ember, ha egy helyben áll. ... Eleinte szórakoztatja az embert ez az eltévedés. Elragadja őt az élet változatossága, tarkasága. Új helyek, új emberek, más utak, nagyszerű szabadság tölti ki az embert, és ezért azt érzi, hogy teljes életet él. Megesküszik, hogy sohasem vállalja a házacskákban való kispolgári életet. A csavargó szerelmes az üldözőjébe, a nyugtalanságba. Még elég fiatal, gondtalan, még van elég energiája, és le tudja aratni az élvezeteket, amelyet útközben a virágok nyújtanak.”
De később: „Nem tud elmenekülni és nem tud békét kötni az üldözővel, nem tudja tovább tartani se magát. És a csavargás kétségbeesett, reménytelen várakozás lesz ...
Utazol, de nem látsz már semmit magad körül. Helyet változtatsz, de nem veszed észre... Az ürességben élsz, és a veszélyt lélegzed be. Elfelejtetted utazásod célját, elfelejtetted, miért kell kitartanod ezen az úton, elfelejtetted, miért büntettek meg, csak egyetlenegy dolgot tudsz: tovább kell menni. És várni, várni, várni. Elfelejtetted, mit vársz, de hihetetlen számodra és túlságosan szörnyű arra gondolni, hogy nem jön semmi. Nem is kell, hogy jöjjön, mondod magadban, és folytatod a várakozást.
Szüntelenül menekülünk és csodát várunk. Csak a csoda menthet meg bennünket...
A csavargó menekül és vár, menekül és vár, reménykedik és kiábrándul, csavarog és imádkozik, ellenkezik, de bűnbánó is lesz, mindaddig, amíg egy szép napon elege lesz az egészből. Amikor végül elátkozza mindazt, ami élő és holt, amikor elfelejti a jövőt és a múltat. Akkor értelmét látja saját kétségbeesésének és megérti, hogy győzelme a végső menekülésben van… Lefekszik, kibékül az élettel és a halállal, a világgal és a nem világgal, az áldozattal és a vadásszal, lefekszik és behunyja a szemét, még mielőtt az ellenség elér hozzá. Felakasztja magát, elvágja ereit a meleg kádban, testével megvárja a mozdonyt, megeszik egy darabka mérget, nyugodtan, mint a vacsorát. (Antun Šoljan: Izdajice)
De lehet-e ennyire következetes az árulás? Vajon elérhet-e addig a pontig, ahol megtagadhatja önmagát. Vajon elérheti-e a stabilitást, amitől eddig menekült? Mert a nemlét szintén annyira stabil, mint a konszolidált pillanata. A konszolidáltnak a pillanat a halála, ugyanúgy, mint ahogy az árulónak a nemlét.
De az áruló nagyobb, mint a konszolidált. Aktív, ő mer kockáztatni és ezért büntetése az élet.
Ha az árulás tudatos, akkor sohasem juthat el a megnyugvás pillanatáig. A konszolidált a pillanatot abszolutizálta annyira, hogy létének egyetlen kalandja ezen az abszolút pillanaton nyugszik. S ennek a pillanatnak a totális tagadása szintén ugyanezt eredményezi: az örök élményt. Az áruló tehát nem vállalhatja ezt sem, elárulja a halált, a metafizikai megnyugvást ugyanúgy, mint ahogy a konszolidált abszolút pillanatát.
S ekkor fedezhetjük fel az áruló dinamikájának értelmét. Akkor, amikor meglátta értelmét a nemlétnek, megkapta a nem halállal járó egzisztencia veszélyes érzetét is. Kishitű lesz a vereséggel szemben is, mert az is lehet potenciálisan örök, mint ahogy kishitű a konszolidált pillanatával szemben is. A nemlét elvesztette rilkei profétikus ízét: tőle is csak menekülni lehet.
Az áruló tehát a modern idők Ahásvérusa, akit nem az isten büntetett meg, hanem az idő.
Örök csavargásra van ítélve az abszolút pillanat és az abszolút öröklét között. Egyiket sem vállalja, mindenkitől menekülnie kell.
És a végletek benne is jelentkeznek.
„A pánik és a közönség az a Prokrusztész-ágy, amelyben feszül az én generációm szelleme... Hányszor sajnáltam barátainkat, gyűlöltem Önmagamat, mert nem tudunk, mert nem élhetünk ezek az extrémek nélkül. Nem élhetünk a szélsőségek sablonjai nélkül, amelyekbe bezárkóztunk, nem élhetünk a derűs egyensúlyban, amelyben az értelem a támaszpont. De tehetetlen voltam én is, mint a többiek.”
Ez a vallomás nem véletlen. Csak a komolyabb és a komplikáltabb lelki formák képesek vállalni a dinamikus létformát. Azok, akikben működnek az ellentétek motorjai, hogy ezzel újra és újra aktualizálhassák a princípiumokat. Mert az áruló egyetlenegy princípiumot aktualizál mindig újra és újra, az árulás princípiumát, a menekülés princípiumát (ami ebben az esetben ugyanegy) még a kontradikciók árán is. Mert következetes árulás nincs. Abban a pillanatban, ha az áruló következetes, önmagát tagadja meg. Az árulás a kontradikció által valósul meg, az áruló élete a kontradikció dicsérete is. Ment ha az áruló következetes, akkor befejezett képleteket teremt, ezzel definiálja önmagát vagy egy-egy jelenséget a világban, ami azt jelenti, hogy elismeri az idő felsőbbrendűségét.
Šoljan hősei nem ezt teszik. És érdekes, hogy ami a regény tárgyát illeti, a legaktuálisabb íróink egyike. Ezt azzal éri el, hagy maga is aktualizálja az időn kívüli élést, aminek az eredménye, hogy a tárgy nem befejezett: mindkét regény végén a hős alternatívákat lát csupán. Ez szimbolikusan azt is jelenti, hogy nem állítja keretekbe szereplőit. Ezek az emberek kishitűek az idővel szemben, leginkább ezzel konfrontálnak, de az idő túl absztrakt és éteri, és ezért nem tudják megtalálni annak lényegét. Innen van az is, hogy Šoljan hősei nem az idő kritikáját adják, hanem saját kritikájukat.
Ez a kritika lényegében destruktív.
Boldogok-e ezek az emberek?
Én azt hiszem, igen. Elsősorban azért, mert tudatosan elfogadják az ahásvérusi mivoltukat. Tudatosan bennük az idő ítélete, de ezt nem tartják lényegesnek, nem ezzel küzdenek.
Nem tartják annak, mert nem állapodnak meg benne. Ez nem egy áldozattal jár: a személy összeroppan, mű nem keletkezik, mert erre hiányzik az idő-tér struktúra, a vereség elfogadása (amely pedig annyi műben értelmet ígért) szinte feleslegessé válik, mert megnyugvást jelent.
Ám ezek az emberek így boldogok, amilyenek: boldogságuk a paradoxonokban rejlik.
A šoljani hősök a lélek metafizikai forradalmát szimbolizálják. Ez a szimbólum számunkra elfogadhatatlan, de ezek a hősök nem is követelik meg ezt, mert ha elfogadnánk, ellentétbe kerülnénk velük, mert tartósságukat akarnánk igazolni.
[1] Számos (eléggé ellentétes) kritika jelent meg Antun Šoljan regényeiről. Ezek az izzó véleményharcok mindenesetre ennek az írói attitűdnek aktualitását jelzik. Írásunknak csak ezzel az aktualitással volt célja foglalkozni. Nem szándékozunk a regény teljes kérdéskomplexusait felvetni és így egymás mellett értékelni a mű eszétikai hibáit, előnyeit. Célunk az, hogy egy antropológiai elemzéssel felmérjük a šoljani hősök aktualitását, jelentőségét.