EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302442. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 119. szám

Szűgyi Zoltán

Kísérlet

»vagyis a történetírás nehézségei«

1975. március 1.

Csaplár Vilmos azon fiatal írók közé tartozik, akiki szeretnek kísérletezni, akik megpróbálnak korszerűek lenni. Bizonyítja ezt három megjelent kötete (Lovag­kor. Magvető, Budapest, 1971.; Két nap, amikor összevesztünk, vagyis a történetírás nehézségei. Mag­vető, Budapest, 1972.; A királylány szivacskabátja. Magvető, Budapest, 1974.).

Csaplár hősei elkeseredett ellenállással túlhevített ka­maszok, akiknek életében — minden tiltakozásuk el­lenére is — bekövetkezik mindaz, ami ellen küzde­nek. Ez az elkeseredett tiltakozás, bármennyire is ki­felé, környezetük ellen irányul, önnön személyükben is változást okoz, belső változást, lelki harcot. A vál­ságok időszaka ez, mélypont, melyet méginkább súlyosbít a tehetetlenség tudata. Kiúttalanság, a társa­dalmon kívüliség érzete.

»...Ilyenkor aztán a fiú egy-egy percre önkívületi ál­lapotba került... Arca összezsugorodott, szeme be­csukva lapult egy-egy ránccsomó mélyén. Közben azt sikította: »Menjünk el gőzhajónak mi is!«, vagy vala­mi hasonlót.

És ha az ember az utóbbi szavakat követő csöndben körülnézett, azt látta, hogy itt bárki elmenne gőzha­jónak, ezen nem múlik, de ha nincs rá szükség, az se baj. Egyszóval mindenki cigarettázott, vigyorgott, bele-belekortyoltak az italba, ölelgették egymást...«

Vagy:

»—De hát ki az igazi kétségbeesett? — Én! Igenis én! — mutattam magamra. — Aki nem tudok sehová se állni! Aki sokkal több oldalról látom a dolgokat, mint ahogy az egyáltalán elviselhető... És akinek még... igen még... egyénisége sincsen!«

Ahogy a hősök, úgy mind a Lovagkorban megjelent novellák, mind a két kisregény nyelvezete »fiatal«. Csapiár mindhárom könyvében előszeretettel alkal­mazza a jassznyelvet, valószínűleg kormeghatározó szándékkal. És az argó problematikája annál is fontosabb, mivel a fiatal íróknál — ritkábban köl­tőknél is — alkalmazása mind gyakoribb jelenség. Tény, hogy az argó korfestő erővel bír, adott évtize­deknek megvan a maguk jellemző és később megszű­nő vagy átalakuló »fiatalos«, divatos nyelvezete, de az irodalom mindennek csupán kis hányadát hordoz­za magában. Az argóval való kísérletezések a legszé­lesebb skálán mozognak. Miroljub Todorović például megjelentette jassznyelven írt verseskötetét, mely is­merve a szerző kísérleti munkáit, még elhelyezhető munkásságában. És Todorović nem is vállalkozott többre, mint hogy bemutassa az argó elasztikusságát, a jassznyelv gazdag gyűjteményét adva. Vagy vegyük Momo Kapor Beleške jedne Ane című könyvét. Momo Kapor a diákéletről ír, a »gondtalan diákélet« problematikájával foglalkozik. Az argó használata nála szintén indokolt, mivel mind a téma, mind a szereplők, vagyis az egész egyetemesen »diáki«. M. Kapor nem erőszakol írásaira komolykodó, filozofáló kérdéseket. A diákéletet meghagyja annak, ami va­lójában, s így a diákzsargon használata is meg­engedhető mindaddig, míg a történetet maibbá, hitelesebbé tudja tenni. És Momo Kapor beéri ennyi­vel. Csörsz István is mértéktartóbban alkalmazza e nyelvezetet novelláiban (nála egyébként is választéko­sabb az argó). Ez vonatkoztatható Csaplár novellá­ira is, és mindaddig helyénvaló, míg az egész törté­net önmagában is »argó«.

A két nap... című kisregény belső vívódásai, a fő­hős önmagát kereső elmélkedései környezetében a hapsi, brancs, ürge, góré, gyógyis szavak — az »intel­lektuális argó« — azonban már csak halvány foltként maradnak fenn, elveszítve dokumentáló erejüket. Ez a helyzet A királylány szivacskabátja c. kisregény­ben is, mely egyébként érdekes kísérlet a mesének korunkba való átmentésére. Az író a hétköznapok vi­lágát ülteti át a mesevilágba, azzal, hogy mai eszkö­zökkel járja végig a mesefonalat. Bár eme »antimese« értékeinek feltárása más oldalról más képet is mutathatna, annyi bizonyos, hogy az argó haszná­lata, összevegyítése népmesei elemekkel felemás ha­tást kelt:

»— Miért, ki vagy te?

— Én leszek a királylány a holnapi próbán.

— Igen?

— Nem hiszed?

— Elhihetem.

— Akkor csak hidd el! Na és te ki vagy?

— Én vagyok a holnapi nyertes, akihez téged fele­ségül adnak.

— Nem hülyéskedsz? Ez így meg van már dumálva?

— Igen. Épp most tárgyaltam az ügyről.

— Marhajó! Hadd nézzelek! De baromi sötét van itt!«

Szólni kell még az epikum problémájáról. Csaplár no­velláiban, de még inkább kisregényeiben, kevés az epikum. Novelláiban ezt ellensúlyozzák a finom vonalú táj­leírások, gondosan felépített mondatok, fantáziadús emlékek, a »szimbolikus áthallású leírások« halmaza. Ezzel szemben a Két nap... világa sokkalta zártabb, minimális cselekménnyel, meddő vitákkal, filozofálgatások halmazával, s mindezt halványabb képzelő­erő, szürkébb szerkezeti felépítés támogatja. S ugyanígy A királylány szivacskabátja is a tényleges cselekmény helyett inkább csak szituációk nehezen követhető sorát nyújtja.

Az író — tünetszerű jelenség! — felvet problémákat, észlel, megjelöl, elhelyez, de a kivezető utat nem mutatja meg — úgy tűnik nem is talál rá.

»Választ az író nem adhat, de megfigyelheti — vajon az élet ad-e; (...) immár ez a központi kérdés — az írói egyéniség kérdése is« — írja Marx József Csaplár novelláiról (Marx József: Cs. V.: Lovagkor. Alföld, 1972/1.). Mi sem mondhatunk mást, ma sincs mit hozzátennünk.

A Két nap... és A királylány szivacskabátja kísér­leti műhelyregények, amelyek a történet-élmény és a mondanivaló párhuzamainak epikai megformálásával küzdenek.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.