Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Végel László
KILENC ELLEN-DRÁMA 1
Jarry, Apollinaire, Witkiewicz, Ionesco, Genet, Różewicz, Pinter, Simpson, Albee
„Az ember utánozni akarta a já¬rást és feltalálta a kerekeket, amely egyáltalán nem hasonlít a lábhoz”
(Apollinaire)
1965. március 15.
Kilenc szerző kilenc műve elé tette a válogató az „avant-garde” címkét, jelezve ezzel is részleges együvé tartozásukat, közös jegyeiket. Elegendő egy pillantást vetni a tartalomjegyzékre, hogy világosan lássuk, minden „közös födél alá vonás” több szempontból is erőltetett és mesterkélt. Azon kívül, amit mi avant-garde-nak nevezhetünk ma a színműírásban, az annyi művet tételez fel, hogy minden kilenc főre és kilenc alkotásra való redukálása csak egy, a gyűjteményes kiadások keretei megengedte és diktálta lehetőség a sok közül. Kétségtelen, hogy a Jarry és Apollinaire nevével kezdett sor a mai antidrámák „őseit” idézi fel, s hogy Różewicz vagy Albee a lehető legújabbat jelenti, de egyúttal az is nyilvánvaló, hogy ezzel az egyenessel párhuzamosan egy másik is (sőt több is) húzható. Ezen más szerzők, vagy az itt kötetbe soroltak más alkotásai foglalhatnak helyet. Hogy melyik lenne az igazi avant-garde, arról felesleges beszélni. Még néhány kötetre terjedő alkotást illethetnénk ezzel a címkével.
Hogy azonban Jarry és Apollinaire egy-egy műve a sorkezdő alkotás, az mind drámatörténeti, mind dramaturgiai, drámatechnikai és szerkezeti szempontból találó. Éppannyira, mint hogy a polgári társadalom súlyos válságának íróját, a lengyel Witkiewiczet (1885–1939) a ma már franciának mondható Eugène Ionesco követi ismert művével, A kopasz énekesnővel.
Alfred-Henry Jarry Ubu királya és Apollinaire Tiréziász emlője nemcsak hogy körülbelül ötven évvel előbb keletkeztek, mint A kopasz énekesnő, de ha magukon viselik a kezdet kísérletező, tapogatózó jellegét, akkor ilyenformán Ionesco alkotása már a kerek, megformált, tökéletes egész. Talán az egész ellendráma legkidolgozottabb és legkövetkezetesebb alkotása is egyben. Ez a mű – formai és „tartalmi” jegyei – oldalakra rúgó értekezést kívánna meg és tételezne fel.
Ha „a drámai színházban a néző belül állva együtt él a cselekménnyel, az epikusban – pedig – szemben áll vele és tanulmányozza”,[1] akkor az ellendrámában tükörbe néz, fintorokat, az abszurdumig felfokozott és kiforszírozott jeleneteket és jellemeket láthat. Pedig valójában önmagával néz farkasszemet, önmagától kér és kap számot környezetéről, az emberekről, az emberi viszonyokról, mindenről, amit ismer és láthat.
Pirandello, aki kimondottan sohasem sorolható az ellendrámát írókhoz, de éppúgy az avant-garde-hoz sorolható, mint minden jelentősebb színműíró, egy rövid kitételével nagyszerűen határozza meg azt is, ami az abszurdummal kacérkodó ellenszínházat jellemzi:
18
„Oda tartom a tükröt, az ember vagy meghökken, vagy elfordul, vagy leköpi, vagy összetöri a tükröt, de válságba kerül. Ez a válság a célom.”
A komikum és a tragikum elemei keverednek a válság megmutatására íródott drámai alkotásokban. Nagyon találó címmel – Avangardna tragikomedija – és alapossággal ír Slobodan Selenić előszót a kiadáshoz. A tragikomédia a legszerencsésebb fogalom, amely pontosan meghatározhatja az ellen-drámák bármelyikét. Valóban, az akasztófahumorral (Jarry: Ubu király) induló, szürrealizmussal (Apollinaire: Tiréziász emlője) serdülő és erősödő és Ionescóban (A kopasz énekesnő) tökéletesedő antidrámák legsajátosabb ismérve a bennük sorra meglévő tragikomikum.
Bontsuk alkotóelemeire a fogalmat:
Az ellen-drámák komikumát a feje tetejére állított világ képe jelenti, a tragikum pedig az illúzió nélküli abszurdumban van. Mind a tragikum, mind a komikum célja a sokk kiváltása. Minden új irányzat vegetáló elixírje az agresszivitás. Így van ez az ellen-drámával is. Az anti-dráma agresszivitásának a legfőbb tartozéka a meghökkentő, a frappáns erő. Ha a XIX. és XX. századbeli klasszikus dráma frappánsnak mondható a rnaga óramű szerkezetű realizmusával, az anti-dráma épp ennyire frappáns abszurditásával, mely különösen Ionesco művében szintén tökéletes, óramű szerkezetű komponáltságú.
Miért szükséges a kihangsúlyozottan fekete alaphang kísérőjeként a komikum, amikor minden „kellék” megvan a tragédiához? Erre a könyvben a szajha-motívummal megírt művel, Az erkéllyel szereplő Genet adja meg a választ: „Ha minden ítéletet komolyan mondanék ki, minden ítélet az életembe kerülne... Én, a pokol mellett, ítélkezem azok felett, akik éppúgy holtak már, mint én.” Az ember, az író is képtelen, gyenge arra, hogy együtt haljon meg a művével, ítéletével (az ítéletmondás különben ibseni vonás az anti-drámákban), s ezért csak tükröt mutat a világnak, s tart ítélete komolyságától, súlyától, magányba kényszeríti a „hőst”, mentesíti a cselekménytől a művet – felfokoz mindent az abszurdumig, port hint a nézők és tulajdon szemébe.
Az ellen-dráma „hőseit” magányba kényszerítette az alkotói bizonytalanság; vagy zárt világában képtelen valakivel is érintkezni, valakihez közeledni, vagy egyáltalán nincs senkivel sem kapcsolatban. Az ember ilyen ábrázolása a cselekvés hitványsága mellett egy egész kor és társadalom hitványságáról tanúskodik. Az anti-drámák szerzőinek műveit előbb nevezhetjük merényletnek a megállapodott dramaturgiai szabályok, mint a fennálló társadalmi rend ellen. Ezért mondhatjuk, nem más formális lázadásnál, a drámaírás béklyóit feszíti szét, s közben „csak” tükröt tart (fonák képet adó tragikomikus tükröt) a valóság elé.
A következő, szinte magától adódó kérdés: fontos-e az anti-dráma jelrendszerének érthetősége? Az ugrások nem a logikára épülnek, hanem a képzettársításra. Talán nem véletlen, hogy Ionesco egyfelvonásosai sikerültebbek, mint hosszabb művei.
Nemcsak a néző vagy az olvasó türelmét, de a szerző képességeit is próbára teszi és kimeríti a végsőkig, s az azon túl felfokozott meghökkentő effektus.
„Azért írok, hogy bosszút álljak az embereken, mert megszülettem.” – mondja Pirandello, az anti-dráma szerzője szintén bosszúból ír, lássák, felfokozott formában lássák a többiek is, amit ő tud a világról, a környezetéről. Bosszúból ír, hogy mindenki tudja és érezze azt, amit ő tud és érez. A tett humanizmusában van az ellen-drámák humanizmusa és jelentősége is.
Jarry művével politikai-társadalmi szatírának indul az ars dramaticájának az abszurdumot valló ellen-dráma, amely a frace és a tragédia partjai között alakul ki, idővel pedig szétfolyóbbá, általánosabbá válik, például Ionescónál, vagy inkább szűkebb területre korlátozódik, például Albee-nál.
Selenić iskolának nevezve értékeli találóan az ellen-drámát, „nem azért érdekes és jelentős, mert a realizmust tagadva jelentkezett, hanem azért, mert negálva azt, határozott drámai elveket, életfelfogást fejez ki, egy új, a korszerű érzékiség komplexumnak a kifejezője.” Ezért fontosabb az anti-drámában az utótag, mint az előtag.
Apollinaire még azt mondja, hogy szürrealista drámáját éppúgy csak a franciáknak írta, mint annak idején Arisztophanész csak az athénieknek szánta vígjátékait. Az ellen-dráma azonban nem szűköl le egy nyelvterületre, egy országra, egyféle társadalmi rendre, hanem általános érvényű lesz és lett, mindenütt. Természetesen egyéni, sajátos színekkel és megnyilvánulásokkal.
Ionesco meséltet hőseivel. A kopasz énekesnőben állatmeséket. Íme az egyik: A kakas és a kutya. Egyszer egy kakas meg akarta játszani a kutyát. De nem volt szerencséje, mert azonnal felismerték.
Az ellen-dráma bármennyire is meghökkentő észtétikájú – kakas módjára –, mégis felismerhető. Elsősorban az abszurd világ színháza, nem pedig abszurd színház.
Abszurduma, logikátlansága magából a környezetből indul ki, azzal a céllal, hogy ennek fedje fel logikátlanságát, tarthatatlanságát.
Ha a realista dráma a járás, akkor az ellen-dráma a kerék, amely egy kicsit azonban mégis hasonlít a lábhoz.
[1] Élő dramaturgia.