Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Mák Ferenc
...keresek bizonyosab¬bat, mint a kocka...
(józsef attila)
1979. január 2.
Legnagyobb tévedése a kritikának, amikor az első kötetet „kísérletnek”, „útkeresésnek” kiáltja ki. A költészet (és a művészet) felé ez lehet puszta tévedés, de a költővel szemben már mindenkori igazságtalansággá nő. Az „első” megnyilatkozás mindig a felfedezés, a meglátás, az eszmélés katartikus örömét hozza magával. Elemi erővel jelentkező megnyilatkozási kényszer, mely a világ kihívásának elfogadását jelenti. A tett ekkor a legőszintébb: nyílt szembeszökés az egyetemessel. Épp ez az őszinteség, ez az elszántság teszi érvénytelenné a kísérleti jelleget. Az első műalkotás nyílt rámutatás az én és a világ kettősségére, első „dokumentált” tudomásulvétele annak a kibékíthetetlen szembenállásnak, mely idővel új és új módozatokat ölthet, új és új formákat idézhet meg de a tudomásulvétel pillanatában mindig oszthatatlan egy. Ebben a pillanatban a felfedezés: Törvény. Az író, a költő csak ezután tehet kísérletet a folytatásra, azoknak a dolgoknak a „tisztázására”, melyek az első műben elvetett sárkányfogakból teljesednek ki. Az eszmélés pillanatától kezdenek önnállósulni a dolgok, új és új közeget teremtenek, új és új lehetőségeket vetnek fel, hol játszva, hol halálos komolysággal, de mindig a legmesszebbmenőkig provokatívan.
Megkockáztatom a kijelentést: az első önmagában mindig a legteljesebb, zárt totalitás, számtalan esetlegességgel. Ezután a kényszer már az esetleges felszámolására születik, a további művek egyre inkább a bizonyosság felé törnek utat, kísérletet tesznek a világ részleteinek a birtokbavételére is.
A teljességet keresve vettem a kezembe Balázs Attila (első) regényét, a Cuniculust. Nem a számunkra misztikus, az idea szintjén létező Teljességet vártam, csupán azt amit az író önmagából „kiemelve”, formába öntve, kacsintva elém tesz, mint közprédára bocsátott „totalitást”. Izgatott a kérdés, vissza tudja-e adni nemzedékünk életérzését, világlátását, birtokba tudja-e venni a valóságot a maga egészében, meg meri-e fogalmazni önmagának (mindig ez a legnehezebb!), és meg tudja-e fogalmaztatni az olvasóval a fokról-fokra oldódó és lazuló bizonyosságot, az egyéni lehetőségek egyre fakuló koloritását. Tud-e Balázs Attila szólni a hiányról?
A legtöbb, amit költészetünk ezidáig rólunk elmondott, az:
„én lenni...” ! A legbiztosabb amit magunkról vallhatunk! Ezen túl már minden bizonytalan, túl esetleges ahhoz, hogy folytatólagosan tovább „merülhessünk” önmagunkba. Az elemiséghez történő visszatérést, a folytonos újrakezdést bizonyítják Sziveri János sorai is:
„legyen ki-ki magának jelen,
és az anyag amiből összeáll.”
Csak a jelenlét megfogalmazásáig jutottunk el. A jelenlét módozatai, mint az első ember előtt az Őstitok, megfoghatatlanok, megfogalmazhatatlanok. A ma emberének mindent újra kellene teremteni. Újra kellene teremteni, de úgy, hogy közben kijátssza a veszendőséget.
Egy intés csupán, és
nem lesz már ki a Mindent
újrarangsorolja.
Vagy akár csak újrasorolja.
Sem ki egyszerűbbet
kérne kezdéskor
összetettebb kezdést.
– Nem a kijelentés, a kijelölés
a nehéz.
(Sziveri János)
A kijelölés nehézségével küzd Balázs Attila is, ezért szükségszerűen merül a szubjektivizmus poklába, ahol már az én és a világ viszonya egészen sajátos formában jelentkezik. Itt már az én a mérvadó, de ez korántsem jelent feloldást, ez az önmarcangoló, vergődő, mindent a „hidegrázásig érzékelő” ember magáramaradottságának egyedüli lehetősége. Egyedüli az bizonyos, hogy én létezem. Önmagamnak vagyok jelen, önmagamnak teremtek mítoszt. Balázs Attilánál ez így fogalmazódik meg:
..Mesemondó szikla akarok lenni. Úgy érzem, időtlen idők óta ülök itt a teremtés pálcikájával, a nagy fekete cilinderrel és a metszőollóval, mellyel valamilyen kényszerből mégis minden kibontakozót lenyesek, mielőtt teljes szépségében kibomlana. Egyfajta céltalan muszáj-játék is ez. Színes üvegcserepek a napfényben, összekeverem őket, s gyönyörködöm bennük. Tetszenek. Az enyémek is, nem is. Látom is magam bennük, nem is. A kavargó történetek, történetdarabkák, képek, gondolatok és gondolattöredékek, ötletek és ötlettöredékek, ötlettelenségek stb. szoros egymásmellettiségéből kell kipattannia a szikrának. Nem én találtam ki. Lesem mi lesz. Leshetem? Furcsa gondolatok kavarognak a fejemben. Csonkok. A szelektáló mechanizmusba vetett hitem olykor meginog, s ez képes megbénítani – egy időre."
A tiszta gondolat tetten ért pillanata ez. A következő mondatban már „véres, öregbítő játékba” csap át. Mert a következő mondatban újra eljut a hétköznapokhoz, a valóság mindennapi fasizmusának bénító és gyilkos légköréhez. Újra elveszik minden, újra csak tapogatózunk. Értelmetlen párbeszédek, elvetélt dolgokról. Megszűnik a tér, eltűnik az idő, marad a bizonytalanság.
A Cuniculus nem lehet kísérlet. A regény az elvesztett biztonságérzet költői prezentálása. „Érezzük magunkban a rést...” – írja Sziveri János; „...itt babrálok ezzel az istenverte kalappal, s nem tudom kiemelni belőle a nyulat...” – kiáltja Balázs Attila. Az elementáris bizonytalanságon túli vágy, a hozzám szabott világ megkonstruálásának kényszere is hiábavaló próbálkozást szülne? Nem remélhetünk új mítoszokban? De igen! hisz Sziveri János így folytatja: „...Egy látomás – vagy egyéb talán – még menthetné a menthetőt.”
Ekkor szólalhat meg újra, immár teljes joggal, a mesemondó szikla is!