EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 8. | Koppány, Benedikta napjaAKTUÁLIS SZÁM:1303505. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

1. évfolyam 8. szám

Bori Imre

KASSÁK LAJOS-PROBLÉMÁK

1965. augusztus 16.

Évtizedek óta halogatja a magyar irodalomtudomány, a magyar kri­tika a szembenézést Kassák Lajos életművével. A róla kialakult vélemények ellentmondásokat ugyan, egyben azonban szinte valamennyi megegyezik: nem ta­láltak olyan alapot, ahonnan ez az élet­mű a maga jelentőségében és nagyságában meg­mutatkozhatott volna. Legtöbbször köd borítja a kassáki csúcsokat, s a hozzá vezető utakat el­lepte a gyom, nincsenek biztos fogódzót kínáló jelzéseink róla, s ha tájékozódunk felőle, bal­hitekbe kapaszkodhatunk csupán. Voltak évti­zedek, amikor süket csend vette körül, azután jöttek rövid időszakok vitákkal terhes staccatói, amikor támadások pergőtüzét kellett kiállnia, s elenyésző semmitmondóak voltak azok az eny­het adó percek, amelyek az elismerés, a meg­becsülés derűsebb éghajlatát idézhették meg. Ha az irodalomtörténetírásnak és az irodalom­politikának lenne olyan limbusa, pokoltornáca, mint ahogy a keresztény egyházak túlvilági geog­ráfiájának van, bizonyára odahelyezné a meg nem kereszteltek, a pogányként meghalt szel­lemek társaságába, kik, Dante szerint, „Istent nem törvény szerint imádták”. Ott kellene tudnunk az élő magyar irodalom legnagyobb szel­lemei között – ám, amikor fel szokták sorolni élő klasszikusait, róla gyakran megfeledkeznek, mintha már nem élő s alkotó egyéniség, ha­nem halott lenne, kinek sírján a kegyelet első rohamának virágai már elhervadtak, a felírt név megkopott, eső áztatta, szél kaparta, mint­ha már kiesett volna az élő irodalom áramából. Holott könyvei jelennek meg, kritikák íródnak róla, s neve mind gyakrabban bukkan fel irodalomtörténeti értekezésekben is – jelezve, hogy Kassák műve és művészete meg nem kerülhető, el nem hallgatható jelensége a XX. századi ma­gyar irodalomnak, hogy az elmúlt évtizedek csak elodázták az értékelés munkáját, de vég­legesen el nem hallgattatták azt a sajátos szót és sajátos magatartást, amelyet a Kassák-név fémjelez, hogy abban az előbb emlegetett iro­dalomtörténeti „limbusban” helye nem végleges, és nem lehet végleges, s mi több, hogy helye nem abban a „limbusban” van, hanem a ma­gyar irodalom legnagyobb kreátorai sorában.

Mert volt és van „Kassák-probléma” – ami azt is jelenti, hogy a róla megfogalmazott íté­letek nem véglegesek, kijelölt helye ideiglenes, hogy hihetjük: közeledik az idő, amikor érté­kei a maguk tisztaságában megmutatkoznak, jelentősége, arányai kibontakoznak, szerepe tisz­tázódik. Az alább következő vázlat inkább a problémákat szeretné felrajzolni, mint megol­dásukat adni – sok eleme egy ilyen vállalko­zásnak hiányzik még.

2.

A modernista magyar irodalom lobogó kedvű kísérletezője volt – az egyet­len, aki nem fordított hátat szinte máig sem modernista múltjának, aki ki­tartott ifjúsága szenvedélye mellett, s ki­nek életműve „geológiai rétegei” őrzik legmaradandóbban a magyar (s az euró­pai) modernizmus múltját és történetét, válto­zatait és buktatóit, s aki máig is megőrizte azt a természetes és kézenfekvő kapcsolatot, amely az izmusok és a munkásosztály soraiból szár­mazó, annak világélményét és világlátását meg­fogalmazó írók között megvolt, s amely kap­csolat a húszas években a Kassákkal együtt indu­lóknál és együtt haladóknál vagy tanítványainál megszakadt.

A folytonosságnak és az újat akarásnak ez a látszólagos paradoxona Kassák egyéniségének ta­lán legszínesebb vonása. Kassák nem tradicionalista a szó hagyományos értelmében, de szívósan tud ragaszkodni olyan általánosabb elvekhez, amelyek folytonos megújulásainak motorjai voltak, s amelyek végső fokon életművének fonalát is je­lentik. Ma sem látjuk még tisztán ezeket az egyéniségét oly közelről jellemző mozzanatokat, mint ahogy rejtélyszámba megy az a nyilván­való tény is, hogy Kassák, aki mögött iskolás múltként nem állt a magyar irodalmi kultúra, s kamaszélményként az európai műveltség, ho­gyan tudta magát feltornázni kora Európájá­nak szellemi csúcsaira, hogyan tudta elhagyni a Nyugat szellemi égtájait, hogyan tudta fel­fedezni azt a frissebb Európát, amely valóban a kortárs-Európa volt a tízes években: Verhaeren és Apollinaire világát, hogy az expresszionizmus és a szürrealizmus felé is nyíltságát biztosítsa. Kassák, egyik tavaly megjelent írásában írta el­ső folyóirata kapcsán: „A Tett elismerte a Nyu­gat rendkívüli művészi teljesítményét, de nyug­talanította az, hogy a lap a XIX. század irodal­mára támaszkodik, költői Baudelaire-t és Verlaine-t követték, akik a századfordulón már nem éltek. Ma úgy látjuk ezt a versengést, hogy a Nyugat volt az, amely a haladó európai szel­lemnek közvetlenül a sarkába szegődött és a Tett volt az, amely mellé állt.”

A magyar polgári szemléletű művészet kísér­letező és újat akaró kedve meglepően gyorsan kilobbant, és ami még szembeötlőbb: igen kis rádiuszú körben mozgott, s időben is korláto­zott volt – alig pár évtizedre terjedt csupán. Szinte egyetlen lendülettel nyomult ez az iro­dalom a Baudelaire–Swinburne jelezte költé­szet csúcsaira, hogy onnan a maga tájait lássa be, de a közben felgyűrűző új csúcsok, feltűnő új irodalmi jelenség már nem érdekelték, ki­véve talán az egy Kosztolányit, ki verses anto­lógiájában már a futurizmus jelzéseire is rea­gál. A Nyugat gyors győzelme és magára talá­lása tehát nemcsak a magyar polgári irodalom erejét, fellépésének a szükségszerűségét bizo­nyítja, de gyors elszigetelődését is: keményebb, páncélosabb burkát igen gyorsan magára zárta, s ami utána következett, arra már inkább elvi érdeklődésből tekintett, mint felfogott szükség­szerűségből, mint az irodalom életének dinamizmusából áradó parancsból, s alig hatott ki a nyugatosok irodalmi gyakorlatára is.

Kassák folyóiratának, a Tettnek megindulása (1915) tehát a magyar irodalmi élet alakulása szempontjából sokkal jelentősebb volt, mint ahogy az irodalomtörténeti munkákból kitet­szik vagy amit az irodalmi termelés meg­mutat, s túlzás nélkül a Nyugat ma már köz­hellyé vált jelentőségével is párhuzamba állít­ható. De a Nyugat és a Tett megindulása között eltelt aránylag rövid idő (mindössze hét év) jól mutatja a Nyugat „gyengeségét” is: nem tu­dott együtt haladni a gyorsan érő események­kel, s ha ide kapcsoljuk azt a már oly nyilván­való tényt is, hogy Ady is kiszorult a Nyugat bástyái mögül, hogy már nem volt az az igazi otthona, mint valamikor, akkor mérhetjük csak fel igazibb arányaiban a Tett megjelenésének a következményeit.

A Tett és ennek betiltása után a Ma (általá­ban pedig Kassák folyóirat-szerkesztő évtizedes munkássaga 1910–1925 között) vezéregyénisége, Kassák Lajos személyében a magyar munkás­osztály irodalmi szerepének a megnövekedését is példázza. Nemcsak az irodalom szociológiája szempontjából bír fontossággal Kassák munkás volta, hanem az irodalom bensőbb alakulása szempontjából is. Azok az új, a Nyugat törek­véseivel szemben álló affinitások olyan nagy horderejű változások előtt nyitottak távlato­kat, amelyek elegendőknek bizonyultak volna a magyar irodalom valódi megújulásához. De hogy mégsem jutott el a magyar irodalom (s vele Kassák sem) ezekhez a felcsillanó távlatokhoz, annak magyarázatára már a nem irodalmi vo­natkozásokat is segítségül kell hívnunk: az 1919-ben diadalmasan fellobbanó, majd gyorsan elvérző proletárforradalmat, s e forradalom ve­zéreinek sajátos és jellemző viszonyulását az irodalomhoz, felfogását az irodalom (általában a művészetek) funkciójáról. Tragikus parado­xonnak kell látnunk ugyanis azt a tényt, hogy a Nyugatnak biztosított folyamatos életet a történelem, és nem Kassák kezdeményezéseinek.

A Tett megindulása 1915-ben egészen világo­san példázta a proletariátus és a modernista művészeti törekvések igen szoros kapcsolatát, még akkor is, hogyha, sokak szerint, a proleta­riátus egésze igen távol állt ezektői a törekvésektől, kultúrája pedig szinte képtelen volt be­fogadni az „izmusokat”. Nem szabad azonban elfelednünk, hogy itt s ilyen esetekben általá­ban inkább kisugárzásról van szó, egy osztály „mágneses teréről”, mint feltételezett közvet­len kapcsolatról író és olvasó között. Kassák és társai jelentkezése, a modernista törekvések kö­vetése tehát igazolni látszik azokat a nézeteket, amelyek szerint „az avantgardista mozgalmak­kal kezdődő modern művészet” lényegében a proletariátus forradalmi előretörésével áll szoros kapcsolatban, ehhez kapcsolódik nemcsak Nyu­gaton és Oroszországban, hanem Magyarorszá­gon is, ahol a művészeti törekvések sajátos kép­letet jelentenek az ellentmondásos társadalmi viszonyok következtében. Nyilván logikus, ter­mészetes folyamatnak kell látnunk tehát Kas­sák oly hangsúlyozott érdeklődését az ún. „iz­musok” iránt, s így a magyar művészeti-irodal­mi életben is igen fontos szerepet vállalt vezérkedésével, olthatatlan kísérletező kedvével, az új törekvések iránti előítéletmentes viszonyu­lásával.

A fent jelzett mozzanatok azonban sokkal szé­lesebb kérdéskört érintenek, mint egyetlen al­kotó életműve egy szakaszának az értelmezése és értékelése. Az elvi kérdések egész sora kö­vetkezik abból a kérdésfeltevésből, amelyet Kassák munkássága 1915 után hozott, s nemcsak Kassák irodalomtörténeti helyének kijelölése függ az adott válaszoktól, hanem a magyar iro­dalom egy egész korszakának a jellemzése és értékelése is. Végső fokon a modernista mapéről van szó, amelynek tisztázásához a magyar irodalom helyéről, jelentőségéről, szerepéről az irodalomtörténetírás mindeddig nem fogott. A Nyugat és a körülötte keletkezett mozgalmak manapság már megkapták a jelentőségüknek megfelelő helyet, gyakran túlméretezetten, túlrajzoltan is. A Tett és a Ma igazi jelentőségét ma sem látjuk tisztán az „izmusok” körüli tisz­tázatlan és áldatlan értelmezések miatt. A félre­értések, ha egyáltalán félreértéseknek lehet ne­vezni azokat az elvi fenntartásokat, amelyeket Kassák mozgalmával kapcsolatban mind a pol­gári művészek, kik a szimbolizmust tartották a művészetek tetőzésének, mind pedig a prole­tárforradalom ideológusai hangoztattak, élükön Kun Bélával (Kun Béla: „Új szellemi életnek, új kultúrának kell támadnia magából a prole­tariátusból és én bízom a proletáriátus termelő­erejében, abban a termelőerőben, amely intéz­ményeket lerombolt és intézményeket alkotott, hogy meg fogja találni a szellemi élet terén is a maga kivirágzását. Kétségtelen, hogy ez nem a Ma irodalma, amely a burzsoá dekadencia ter­méke. Új szellem fog megnyilatkozni a prole­tár szellemi élet terén, amelyből a proletáriátus osztályának szelleme fog kivirágozni.” 1919. jú­nius 14.), oda hatottak, hogy Kassák igaz érté­kei, munkásságának jelentősége elhalványodott, kihullott az irodalmi köztudatból, holott a Kas­sák körül felmerült kérdések József Attila élet­művének vizsgálatakor ismételten felbukkannak – és megoldásukat ma is csak sürgethetjük.

Számtalanszor felvetett kérdés, amely itt fel­merül: a proletariátus művészetének a kérdése, ezen túl pedig annak a problémája, hogy a pol­gári kultúrából milyen fokon milyen jelleggel bíró művészetként szakad ki az, amelyet már proletárművészetnek lehet minősíteni. Kassák és társai munkássága ugyanis egyik variánsát jelenti egy ilyen „leszakadásnak” és kitörési kí­sérletnek, s nem látszik hiábavalónak, ha csak röviden is, de érintjük ezt a kérdést. Az elmúlt kb. négy évtized tapasztalata szerint a szocia­lista forradalmakon átment társadalmi közössé­gek nem a kortárs polgári művészetekből indul­tak ki, hanem visszamentek a XVIII–XIX. szá­zadba, a polgári művészetek radikális szakaszá­ba, romantikus illetve realista periódusába, s a Baudelaire-rel kezdődő új törekvéseket már „burzsoá dekadenciának” minősítették, esztéti­kai kategóriává avatva az „egészség” illetve „betegség” fogalmát. Manapság igen szemlélete­sen megmutatkozik az a disszonancia, amely a művészet és az irodalompolitika között már az 1910-es években fennállt, s amelynek Kun Béla fentebb idézett nyilatkozata is jellegzetes meg­nyilvánulása, hiszen a jelentős alkotók legna­gyobb része a modernista törekvésekkel kapcso­latát pályája szinte egész szakaszán többé-ke­vésbé megőrizte, mint Majakovszkij, Brecht, Aragon, Rivera, Siqueiros, Eisenstein, József At­tila, Derkovits Gyula, Bartók... ahogy egy tanulmányban felsorakoztatták őket. Kassák Lajos pályája is felveti ezeket a kérdéseket, s nyilvánvalóvá teszi, hogy az izmusokhoz való viszo­nyulást nem szabad egyértelműen felfognunk, hanem differenciálnunk kell: fel kell tételez­nünk egy kelet-európainak nevezhető változatát, amelyben a modernista törekvések az irodalom­politika ellenállásába ütköztek, „burzsoá deka­denciának” minősültek, nem irodalmi, hanem politikai hasznossági szempontból.

Mi jellemzi a „kelet-európa utat” a moder­nizmus, az avantgardizmus kérdésében? Minde­nekelőtt a nem egyértelmű társadalmi fejlődés, s ebből a szempontból nem annyira az a jellem­ző, hogy a magyar társadalmi élet lemaradt a Nyugat mögött, hogy Magyarországon a kapita­lizálódás csak a múlt század második felében indult meg, hanem a társadalmi alakulatok összetorlódottsága ebben a világban. Az 1910-es években nemcsak a feudalizmus és a polgárság küzdelme folyik, hanem színre lép a munkás­osztály is, anélkül, hogy a társadalmi élet vál­tozásai kínálta lehetőségek a kibontakozáshoz tudták volna segíteni valamelyiket is. A „sze­repcserék” tehát nyilvánvalóak lesznek, különö­sen a polgárság–munkásosztály relációiban, gon­doljunk csak arra a messiási és bibliás pátoszú várakozásra, amelyet egy Ady szólaltatott meg – a munkásosztálytól várva annak megvalósí­tását, amire a gyönge magyar polgárság lett volna hivatott még a múlt században megvaló­sítani. Nem lesz véletlen, hogy a háború végén a polgári forradalmat nyomban proletárforra­dalom követi, s ezt pedig ismét egy feudális tí­pusú reakciós társadalmi rend váltja fel. Ezek­ből a gyengeségekből, hiszen vonatkozásainak nyomai ott vannak a szellemi életen is, a köz­gondolkodásban is, magyarázható a politika és a művészetek szerepcseréje is, a „tett” problé­májának imagináriussá válása, az irodalom ne­velő szerepének a megnövekedése, a munka­megosztásban az írónak tulajdonított nagyobb szerep kiosztása, az a szükséglet, hogy a poli­tikai élet gyengeségeiből következő el nem vég­zett feladatokat az irodalom és az író vállalja magára és siettesse azok megvalósulását a gya­korlati életben is.

A modernista törekvések is – az ilyen erővi­szonyok között – hangot kaphattak és megje­lenhettek a munkásosztályból eredő vagy a pol­gárságtól távolodó írók munkáiban és törekvé­seiben, forradalmi szemlélettel kapcsolódva össze. De ugyanazok a körülmények, amelyek le­hetővé tették megjelenésüket, a forradalmak idején, a munkásmozgalomban ellene is szegül­tek, s csak félmegoldásokig juthattak el ezek a mozgalmak és elszigetelődtek. Kassák pályája példázza ezt a képletet talán legegyértelműb­ben: aktív korszaka 10 esztendőt jelent, s ez alatt a tíz év alatt nemcsak szivárványszíneit bontotta ki, de a harc feladásáig is, szélesebb méretekben, el kellett jutnia. A Ma című folyóirata körüli harcok, az íróságáról ma is élő né­zetek egyaránt arról győzhetnek meg bennün­ket, hogy e „kelet-európai út” gyengeségeiből erények kovácsolódtak, amelyeknek nevében azután az avantgardizmus általában és Kassák Lajos műve külön is igen gyakran ítélőszék elé került. Nem véletlen tehát, hogy egy frissen megjelent tanulmánygyűjteményben Kassák „meghasonlásból kinövő individualizmusáról” és „arisztokratizmusa végletességéről” olvashatunk.

Kassák esete azonban, éppen az éles disszo­nanciákkal, amelyeket működése kiváltott, igen tanulságos, éppen azokkal a pontokkal, ame­lyeket oly sok támadás ért: a „tett” problémá­ja és ebből következően az irodalompolitika re­lációi, az a törekvése, hogy a politikának és az esztétikának megtalálja a szféráit és elkülönít­se kategóriáit; az egyetemesség új arányai és új igénye, amely emberi, társadalmi helyzeté­ből született; művészeti avantgardizmusa s hangsúlyozott individualizációs tendenciái; a munkásosztály (s ezen túl a szocialista kultúra) műveltségének, művészetének felvetett kérdései, alapjainak keresése – egyszóval olyan kérdés­kör jelenik meg nézeteivel és magatartásával, megvalósulásaival kapcsolatban, amelyek ma is időszerűek, s amelyeket a magyar irodalmi élet alakulása az elmúlt évtizedekben többször is felvetett.

3.

Tagadhatatlan, hogy Kassák Lajos műve máig sem kapta meg az iro­dalomról készült munkákban meg­illető helyét, azonban az is bizonyos, hogy az nagyobb és jelentősebb volt, mint ahogy az eddigi interpretációk sej­teni engedik.

Folyóiratai körül művészeti műhely alakult ki, s nemcsak irodalmi, hanem képzőművészeti érdeklődése és munkássága is figyelemre méltó. A vele való találkozások visszfénye legalább három magyar művésznemzedék arcélén villan fel: a magyar avantgard „pápája” felszabadító hatást gyakorolt a tízes években fellépő elége­detlen fiatalokra, kik között a legnagyobb név Barta Sándoré volt. A húszas években József Attila egy korszakán van a Kassák-pecsét, s a harmincas években fellépők ismét csak az ő mű­véből táplálkoznak, így Radnóti Miklós és Vas István is, ki szinte egy egész könyvben pole­mizált nemrégen ifjúkora mesterével, de köré­ben ott van Illyés Gyula, Zelk Zoltán, Déry Ti­bor is. Kassáknak ez az eleven jelenléte a ma­gyar irodalom nem egy alkotójának művében kovászként vagy felszabadítóként amilyen nyil­vánvaló tény, annyira felderíthetetlen terület is.

Ám felderíthetetlen az a stilisztika és verstan is, amit Kassák neve jelez a magyar költészet­ben. Hiába beszélt Radnóti Miklós már 1934-ben a „magyar szabadvers kassáki formájáról”, Gáldi László 1961-ben is igen szemérmesen hallgatja el Kassák érdemeit, jelentőségét ezen a téren, természetesen elmulasztva e vers kassáki válto­zatának tipizálását is. Amikor tehát szólni kell róla, Radnótit idézhetjük csupán: „...Kassák szabad verse formateremtés volt. Egy költői alapélmény találta meg e versben egyetlen le­hetséges formáját és az eredményt megelőző kí­sérletek szervesen a teremtés szolgálatában áll­tak... E korszakának nyelvi kísérlete azóta költői nyelvünk gazdagodása is.” Ugyanott Radnóti Kassák művészete egy eddig kellően még meg nem vizsgált vonását is megragadja: szo­ros kapcsolatát a modern képzőművészeti törek­vésekkel, „látásának” festészeti jegyeire irá­nyítva a figyelmet: „A szabad képzettársítások vad öröme után már igyekszik összefogni, for­mában tartani az áradást. Az expresszionista festők felszabadítják látását, új színeket lát, melyekkel a lélek festi a tájat. Képeiben benső tájak s a lélek bukfencei válnak valósággá, a külvilág látványait felbontja, s e benső, más­fajta valóság szerint rakja újra össze...” A fes­tészetnek itt is jelzett megnövekedett szerepe alighanem Kassák versteremtő képzeletének egyik motorja, s mint ilyen, a magyar költé­szetnek is sajátos területét jelenti, különösen ha arra gondolunk, hogy a magyar költők, a mo­dernek is, elsősorban zenei emlékekre építenek. Ha egy Weöres Sándor a zenei ihletésű vers pó­lusát jelenti, akkor Kassák a látásképzetekkel dolgozó költői pólust képezi, s témavilága sajá­tos jellegével párosulva a magyar irodalom egyik legeredetibb és nagy jelentőségű alkotó egyéniségét jelzi.

Hosszú és termékeny életpálya képét szem­lélhetjük tehát Kassák műveibe merülve. Ha­laszthatatlan kötelessége-e a kritikának és iro­dalomtörténetnek e művel való szembenézése? Minden bizonnyal, s bízunk abban, hogy a Kossuth-díj, amelynek ez évben a kitüntetettje lett, csak első lépés művészete megközelítésé­nek terén.

P. s. Következő számainkban Kassák Lajos mű­vészetével részletesebben foglalkozunk.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.