EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302430. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 119. szám

Thomka Beáta

József Attila „esztétikai töredékei"

Szövegkollázs

1975. március 1.

József Attila költészetének ismerői közül kevesen tud­ják, hogy József Attila költészettan megírására ké­szülődött, hogy a legtudatosabban hangoztatta a marxista esztétika megalapozásának szükségességét. Elméleti kérdésekkel foglalkozó írásairól is elég rit­kán esik szó. Nem véletlen tehát, hogy születése het­venedik évfordulójának esztendejében nem a költészetével kapcsolatos kérdéseket aktualizáljuk, hanem néhány művészetelméleti tézisére szeretnénk felhívná a figyelmet.

Az irodalomelméletnek, esztétikának általában szük­sége van friss impulzusokra, zseniális elméleti meg­látásokra és olyan költői tapasztalatokra, amelyek irányt mutathatnak további fejlődésének. József Atti­la esztétikai írásai, töredékei, fragmentumai, vázlatai éppen ilyen gondolatébresztő, vitális reflexiókban gaz­dagok. Sajátos kategóriái pedig olyan jelentéstartalmakat fednek, amelyeknek megnevezését a mai iro­dalomtudomány is feladatának tartja. Mindezek elle­nére az a benyomásunk, hogy József Attila eszméi, az általa felvázolt esztétikai koncepció kívül rekedt mo­dern esztétikai gondolkodásunkon.

József Attila elméleti tárgyú írásaiban mindenekelőtt a műközpontúságnak és a műalkotás társadalmiságát, társadalmi funkcióját hangsúlyozó szemléletnek a dia­lektikus egysége az, ami megragad. Nem kell külö­nösebb magyarázat ahhoz, hogy megértsük, miért van rendkívül nagy jelentősége József Attila szintetikus látásmódjának éppen napjainkban. A két szemlélet között még mindig küzdelem folyik, és a József Attila-i vízió azért hordoz számunkra aktuális mondani­valót, mert meggyőződésünk, hogy a műalkotás meg­ítélésében mindkét aspektus jelentőséggel bír. A mű­alkotást kizárólag annak társadalmi vonatkozásaiból levezető elméletek jogtalanul támadják a műalkotás belső szerkezetét, specifikumait kutató strukturális és egyéb irányzatokat. József Attila szemléletében mindkét megközelítésnek megvan a maga helye, és ahelyett, hogy bármelyikről lemondana, gondolati sí­kon megteremti a műalkotás komplex megismerésé­nek lehetőségét.

Az Esztétikai töredékekben olvashatjuk a következő fragmentumot, amelyben a meglevő esztétikai rend­szereket éppen az említett egyoldalúságok miatt bí­rálja:

»Minden esztétika, amely a művészethez nyúlt, azért tette, hogy a művészetet lényegétől, specifikumától megfossza, hiszen ahelyett, hogy a művészet lénye­gét a művészeten belül kereste volna, másutt is fel­található lényeget erőszakolt beléje, nyilvánvalóan azért, hogy a művészettel mint számára merőben ide­gen ténnyel szemben való tehetetlenségét elleplezze. Hihetetlen, de való, hogy míg a bölcselet mindig mindenben a sajátos minőség megértésére töreke­dett, addig a művészet letagadhatatlanul sajátos mi­nőségét az esztétikán át mindig elkente, a művészet lényegére a művészetben és nem művészetben egy­aránt feltalálható közös lényeget festett, ami által már a művészet különössége eltűnt szem elől...«

Nemcsak József Attila életművének, hanem a magyar művészetelméletnek is nagy vesztesége, hogy József Attila nem foglalhatta rendszerbe elgondolásait, vagy alapkoncepcióját követve nem érinthette, elemezhet­te legalább a műalkotás egyéb kardinális kérdéseit. Azok az írásai, amelyekben az alkotás folyamatával, az ihlettel mint a mű világának konstituáló elemével foglalkozik, olyan problémákat vetnek fel, amelyekre csak az utóbbi évtizedekben figyelt fel a művészetpszichológia. Vagy emlékeztessünk csak a tudatos formaalkotás és az értelem szerepére a mű megszer­kesztésében, amit József Attila alapvető fontosságú­nak tart. »...a művészi forma tartalma mindig egye­temes és társadalmi« — olvassuk az Irodalom és szocializmus című tanulmányban. A kiragadott gondola­tokkal csak illusztrálni akartuk azt a tételünket, mely szerint József Attila kritikai, elméleti írásaiban szám­talan erjesztő, gondolatébresztő észrevétel van.

József Attila elméleti munkáinak megítélésében két nézet dominál. Az egyik a töredékekből, jegyzetekből, cikkekből egy teljes esztétikai rendszer rekonstruálá­sát kísérli meg, tehát véglegesnek és kidolgozottnak tart minden egyes lejegyzett gondolatot. A másik szemlélet József Attila prózai írásait zaklatott gondo­latmenetük, tudálékos modoruk, töredékességük, befejezetlenségük miatt teljes egészében elutasítja. Ter­mészetesen egyik szempontot sem fogadhatjuk el fenntartások nélkül. József Attila elméleti fogékony­sága és érdeklődése vitathatatlan, hisz a költői kife­jezés művészeti, gondolati, pszichológiai mozzanatai egyaránt foglalkoztatták. Tudnunk kell azonban, hogy az a költői-gondolkodói alapállás, amely az értelem, az értelmes elrendezés, az elrendezés motívumait köl­tői önkifejezésének is egyik központi momentumává tette, a következetesen felépített esztétikai rendszer nélkül is pontosan definiálható és megismerhető. Jó­zsef Attila elméleti munkásságát a maga fragmentumszerűségében kell elfogadnunk, munkásságának azon­ban nemcsak költészetének jobb megértésében van jelentősége, hanem ezen túlmenően is.

József Attila költői/gondolkodói zsenialitását nem­csak nagyobb elméleti tanulmányai, hanem néhány soros jegyzetei is bizonyítják. Cédulák, papirosok ha­lála után összegyűjtött tömegén a művészet, a tudat, a szellem, az alkotás, a valóság elvont problémáit olyan belső izzással boncolgatja, ahogyan az ember csak saját legszemélyesebben dolgairól szól.

József Attila a kortárs költőkről írva bírálatainak egyik központi kérdésévé teszi, mennyiben tudott társadalomalkotó erővé válni költészetük. Jellemző módon és jellegzetes érvekkel bírálja Kassák verseit a bennük megnyilvánuló programszerű spontaneitás, és a logika mellőzése miatt. Amit számon kér Kas­sáktól, az a tudatos formaalkotás hiánya és a hagyo­mányos logikát magasabbrendű gondolati egységnek alárendelő értelmi mozzanat mellőzése.

»...a művészet az emberi eszméletnek, a léleknek a tudatnak, vagy ha úgy tetszik, tudatalattinak a mé­lyéről, — de mindenképpen az emberi élet jelenné gyülemlő múltjából hozza föl képeit. Azonban ez tör­ténik az álomban is, nemkülönben az ébrenlét révedezéseiben. S a művészet abban különbözik minden­fajta álomtól, a képzelet mindenféle csapongásától, hogy a tudatnak, léleknek mélyéről felmerülő képeket értelmesen rendezi, hogy közvetlen jelentést lehel be­léjük és a jelentéseket közvetlen értelmi viszonyba foglalja össze.«

A Kassák-kritika fenti részletében József Attila nem­csak saját művészetkoncepcióját szembesíti a Kas­sákéval, hanem rávilágít a műalkotás genezisének fo­lyamatára is. Végső konklúziója összhangban van az­zal a tételével, amelyet az Irodalom és szocializmus c. tanulmányában így fogalmaz meg: »...a művészi forma elemeinek összefüggése nem pusztán logikai, (...) hanem egyben tények rendszerének szemléleti összefüggése.« A szemlélet József Attila egyik fontos fogalma, ugyanis a műalkotást végső szemléleti egész«-nek nevezi, és öntörvényű »értelmes világ«-nak tekinti. A művészet pedig olyan szellemi tevékenység, olyan »lelki lét«, amely végső fokon a mű önálló világá­nak megteremtésére irányul. A mű világa József Atti­la szerint azokból a valóságelemekből áll össze, ame­lyeket az ihlet cselekvő szellemisége kiválaszt. S ezzel eljutottunk esztétikájának ahhoz a fontos tételéhez, amelyet ugyancsak az Irodalom és szocializmus c. ta­nulmányban fejt ki s amellyel a műalkotás és a va­lóság bonyolult összefüggésének megmagyarázására törekedett.

»Hogyan alakul a mű? A művészi cselekedet, nevez­zük ihletnek, először is két részre osztja a valóságot azáltal, hogy kiválaszja azt a részt, ama valóságele­meket, amelyekből művét majd megalkotja. Ez per­sze nem úgy történik, hogy fog egy csomó szót és elhatározza, hogy azokból alkot verset. De úgy érten­dő, hogy a vers egy-két sora a kölcsönösen függő kapcsolódás folytán eleve meghatározza a többit — vagyis a mű világának minden pontja archimedeszi pont. S a szóban forgó egy-két sort elfogadván, a művész elméletileg már ki is választotta a valóság egyik részét — ezt minden jó mű alkotása igazolja. Ezekkel a kiválasztott valóságelemekkel azután az ihlet, a művészi cselekedet, elfödi szemléletünk elől az összes többit, a ki nem választottat. Mármost vi­lágos, hogy a valóság kiválasztott részét az ihlet megrögzíti. Az is kétségtelen, hogy az ihlet rögzítette valóság csak része a valóságnak. Tehát: mi történik ezzel a megrögzített valóságrésszel?

Ha belelépünk az ihlet rögzítette valóságba, a mű­alkotásba, ha átadódunk művésziségének, úgy a va­lóság kívül rekedt elemei elvesztik létüket, létük for­máját. Nem tevékenykednekegyszerűen nincsenek szemléletünk számára. Az ihlet tehát megragad bizo­nyos valóság elemeket, a többiek és szemléletünk kö­zé helyezi és eltakarja a valóság egyéb részét, mint a teli hold a napot napfogyatkozáskor. Azaz szemléletileg teljes valóságnyivá növeli a kiválasztott való­ságelemeket.

Igen ám, de a kiválasztott, megrögzített és teljes valóságnyivá emelt valóságrésznek is vannak részei! Nos, ha belülről vizsgáljuk a műalkotást, azt a fel­fedezést tesszük, hogy a már teljes valóságképpen szereplő, azaz művészi valóságrész elemei is elvesz­tik létüket, nem tevékenykednek külön, hanem együt­tesen — a jó mű elemeiben csak az él, ami bennük közös. Tehát a mű mint puszta, résztelen egész áll szemléletünk előtt.«

»De menjünk tovább. Látjuk, hogy a műalkotás befelé résztelen egész, kifelé pedig a többi valóság elfödője. Tehát a kiválasztott valóságrész, amikor a művésziség mozzanatába jut, megszűnik a valóság része lenni, mert a valóság egészévé válik.«

»A műalkotás tehát nemcsak szemléleti helyettese a világnak, hanem egyben értelmes világ is.«

József Attila az ihlet fogalmába sűrítette azokat a tényezőket, amelyek alkotó gondolkodásként funkcio­nálnak, és az Esztétikai töredékek címen közreadott fragmentumok legnagyobb részét ezek vizsgálatának szentelte. Észrevételeit nemcsak az esztétika használ­hatja fel, hanem a művészetpszichológiának a műalko­tás létrejöttével foglalkozó ága is. Abból, hogy az ihlet a valóságelemet kiemeli eredeti közegéből, a műalko­tás kontextusába helyezi, tehát abszolút értékűvé te­szi, következik az, hogy a valóságelem végtelenné mélyül.

»Az ihlet tehát a szellemnek az a minősítő ereje, amely az anyagot végessé teszi. Ezek szerint a mű közvetlen egyetemesség, vagy szem előtt tartva, hogy belsejében kimeríthetetlen, határolt végtelenségnek is mondhatjuk.«

A művészet sajátos tevékenység, az ihlet cselekvő szellemiség: József Attila a legközvetlenebbül azt ra­gadja ki a művészet lényeges vonásaiból, a műalkotás konstituáló folyamatából, ami mozgás, ami szellemi/lelki/értelmi aktivitás. Szemléletének dinamiz­musát az írott mű struktúrájára is kiterjeszti és a Babitsról szóló írásában a műalkotást a motívumok gyűrűző mozgásaként és az elemek koncentrikus el­rendeződéseként ábrázolja:

»Hiszen az írott forma tárgyi művészete nem a mér­ték, ütem és rím kellékeinek kiállításában, panorámá­jában, hanem a mű legbensőbb indítékai, mozzanatai helyzetének váltogatásában áll. Az első mozzanat uralmát fokozatosan átengedi a másodiknak s ez a harmadiknak. Majd az első mozzanat újból kibonta­kozik, de gazdagabban és a szintén gazdagabban je­lentkező második mozzanat mögé húzódik. És így tovább, mindaddig, míg nem kész az írásmű, amikoris azt látjuk, hogy a motívumok tulajdonképpen átvették lassacskán egymás jelentését és jelentőségét,— a végire érvén már csak egyetlen egy mozzanat, motívum áll előttünk, ami nem más, mint maga a mű.«

Bizonnyal nem volna eredménytelen, ha a felvázolt módon kísérelnénk meg József Attila verseit elemez­ni, mint ahogy figyelmet érdemelt az Irodalomtör­ténet c. folyóiratban megjelent próbálkozás is, amely más versek analízisére vállalkozott József Attila téte­lei alapján. A következő tézis szintén alapul szolgál­hatna új elemzésekhez: »Az ihlet nem áll szemben a valósággal, hanem maga mögé kényszeríti azt és mint teljes valóságnyivá nőtt valóságelem a többi meg nem jött valóságelemet elfödi, eltakarja, mint a kotlóstyúk a csibéit.«

Vázlatos áttekintésünkben József Attilának még egy alapvető művészetbölcseleti tételét kell érintenünk: a »művészi változó« és a »művészi állandó« kérdését. József Attila zseniális meglátásaihoz tartozik a mű eme két döntő vonásának elkülönítése és megneve­zése, ugyanis a változó mozzanat, a mű osztályjellege, és az állandó mozzanat, az esztétikai érték, dialekti­kus egységet képeznek. »A művészi állandó mozzana­ta ezek szerint azt jelenti, hogy minden korban min­den egyes műalkotás mint a világegészet képviselő szemléleti egész jelenik meg. A művészi változó moz­zanata pedig az az adott általános és adott társadal­mi, amely a korral együtt változik és amelyből alakul ki az egész. Tehát a változó alkotja az állandót és az állandó érvényesíti a változót.«

Ugyancsak az Irodalom és szocializmus c. tanulmány­ban olvashatjuk a következő részletet, amely a vá­lasztott példával, a népmesével nemcsak remekül szemlélteti mondanivalóját, hanem utal József Attila sokoldalú szenzibilitására is:

»Érdekes példa a művészi állandó változójára vala­mely népmese elemzése. A táltosparipa parazsat ab­rakot. Ez olyan tényállítás amelynek semmiféle való­ságos tény a megfelelője nem lehet. A mű egész. Egész pedig az, ami meghatározza a részeket. Nos, ha ez a rész nem valóságos ténynek az állítása, úgy az egésznek a többi része sem lehet az. Így a táltos ha parazsat abrakot, akkor a patája sem lehet nyolcvan filléres, szöveggel kovácsolt patkó. Szüksé­ges, hogy a patkó szege gyémánt legyen. Azaz: értéke nem mérhető valóságos életünkben használatos ér­tékmérőkkel. A táj, ahol a táltosló megjelenik, csakis selyem fűvel lehet benőtt. Már most akinek ilyen a lova, az bizony nem közönséges ember. De a nem közönséges embernek a dolga, a cselekedete, a törté­nete, a kalandja, egyszóval semmiféle vonatkozása nem lehet közönséges. Tehát ebből az állításból, hogy az a táltos paripa parazsat uzsonnázik, művészileg szükségszerű egész, önmagában lezárt világ keletke­zik, — világ, amelynek minden pontja archimédeszi pont. Ennek a világnak a tényei nem valóságos té­nyek, azonban — és ez fontos — e nem valóságos tények összefüggése valóságos és teljesen megfelel a valóságos világ összefüggéseinek. Tehát éppúgy szemlélhetjük rajta a valóságos világ összefüggéseit, mint a valóságos tények állításából származó művön.«

Írásunkat szándékosan tágítottuk szövegkollázzsá. Jó­zsef Attila művészetkoncepciójának néhány tételét, ki­ragadott gondolatát szükségszerűen másoltuk át, hogy aktualitásukat kézenfekvővé tegyük. Meggyőződésünk, hogy abba az irányba, amelyet József Attila kijelölt, érdemes volna továbblépni a műalkotás mibenlétének tökéletesebb megismerése felé. Annál is inkább, mert az ilyen szempontokat kielégítő műalkotásnak pon­tosan kirajzolódnak a társadalmi tartalmai, beláthatóvá válik az alkotó és a társadalmi lét viszonya, fel­fejlődnek, elkülönülnek, de ugyanakkor a mű egészé­hez való viszonyukban mutatkoznak meg az egyes motívumok, szerkezeti elemek. Ez a műalkotás épp­úgy feltárulkozik miint »motívumok helyzetváltogatá­sa«, szerkezeti elemek kapcsolódása és mint művé­szi/filozófiai/társadalmi egység. Az egyensúly hely­reáll és a különböző szintek felfedik külön jelentés­tartalmaikat.

József Attila szemléletének nemcsak a műalkotásra vonatkozó aspektusait akarjuk kiemelni, viszont el­méletét éppen azáltal tehetnénk gyakorlatilag is je­lentőssé, ha erjesztő észrevételeit a konkrét műelem­zésben alkalmaznánk. Azokat a művészetbölcseleti té­teleket pedig, amelyek nem pusztán költészetének ideológiai megfelelőiként, hanem zseniális tisztánlá­tásból és elméleti fogékonyságából születtek, eleven hagyományként kell őriznünk.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.