Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Thomka Beáta
József Attila „esztétikai töredékei"
Szövegkollázs
1975. március 1.
József Attila költészetének ismerői közül kevesen tudják, hogy József Attila költészettan megírására készülődött, hogy a legtudatosabban hangoztatta a marxista esztétika megalapozásának szükségességét. Elméleti kérdésekkel foglalkozó írásairól is elég ritkán esik szó. Nem véletlen tehát, hogy születése hetvenedik évfordulójának esztendejében nem a költészetével kapcsolatos kérdéseket aktualizáljuk, hanem néhány művészetelméleti tézisére szeretnénk felhívná a figyelmet.
Az irodalomelméletnek, esztétikának általában szüksége van friss impulzusokra, zseniális elméleti meglátásokra és olyan költői tapasztalatokra, amelyek irányt mutathatnak további fejlődésének. József Attila esztétikai írásai, töredékei, fragmentumai, vázlatai éppen ilyen gondolatébresztő, vitális reflexiókban gazdagok. Sajátos kategóriái pedig olyan jelentéstartalmakat fednek, amelyeknek megnevezését a mai irodalomtudomány is feladatának tartja. Mindezek ellenére az a benyomásunk, hogy József Attila eszméi, az általa felvázolt esztétikai koncepció kívül rekedt modern esztétikai gondolkodásunkon.
József Attila elméleti tárgyú írásaiban mindenekelőtt a műközpontúságnak és a műalkotás társadalmiságát, társadalmi funkcióját hangsúlyozó szemléletnek a dialektikus egysége az, ami megragad. Nem kell különösebb magyarázat ahhoz, hogy megértsük, miért van rendkívül nagy jelentősége József Attila szintetikus látásmódjának éppen napjainkban. A két szemlélet között még mindig küzdelem folyik, és a József Attila-i vízió azért hordoz számunkra aktuális mondanivalót, mert meggyőződésünk, hogy a műalkotás megítélésében mindkét aspektus jelentőséggel bír. A műalkotást kizárólag annak társadalmi vonatkozásaiból levezető elméletek jogtalanul támadják a műalkotás belső szerkezetét, specifikumait kutató strukturális és egyéb irányzatokat. József Attila szemléletében mindkét megközelítésnek megvan a maga helye, és ahelyett, hogy bármelyikről lemondana, gondolati síkon megteremti a műalkotás komplex megismerésének lehetőségét.
Az Esztétikai töredékekben olvashatjuk a következő fragmentumot, amelyben a meglevő esztétikai rendszereket éppen az említett egyoldalúságok miatt bírálja:
»Minden esztétika, amely a művészethez nyúlt, azért tette, hogy a művészetet lényegétől, specifikumától megfossza, hiszen ahelyett, hogy a művészet lényegét a művészeten belül kereste volna, másutt is feltalálható lényeget erőszakolt beléje, nyilvánvalóan azért, hogy a művészettel mint számára merőben idegen ténnyel szemben való tehetetlenségét elleplezze. Hihetetlen, de való, hogy míg a bölcselet mindig mindenben a sajátos minőség megértésére törekedett, addig a művészet letagadhatatlanul sajátos minőségét az esztétikán át mindig elkente, a művészet lényegére a művészetben és nem művészetben egyaránt feltalálható közös lényeget festett, ami által már a művészet különössége eltűnt szem elől...«
Nemcsak József Attila életművének, hanem a magyar művészetelméletnek is nagy vesztesége, hogy József Attila nem foglalhatta rendszerbe elgondolásait, vagy alapkoncepcióját követve nem érinthette, elemezhette legalább a műalkotás egyéb kardinális kérdéseit. Azok az írásai, amelyekben az alkotás folyamatával, az ihlettel mint a mű világának konstituáló elemével foglalkozik, olyan problémákat vetnek fel, amelyekre csak az utóbbi évtizedekben figyelt fel a művészetpszichológia. Vagy emlékeztessünk csak a tudatos formaalkotás és az értelem szerepére a mű megszerkesztésében, amit József Attila alapvető fontosságúnak tart. »...a művészi forma tartalma mindig egyetemes és társadalmi« — olvassuk az Irodalom és szocializmus című tanulmányban. A kiragadott gondolatokkal csak illusztrálni akartuk azt a tételünket, mely szerint József Attila kritikai, elméleti írásaiban számtalan erjesztő, gondolatébresztő észrevétel van.
József Attila elméleti munkáinak megítélésében két nézet dominál. Az egyik a töredékekből, jegyzetekből, cikkekből egy teljes esztétikai rendszer rekonstruálását kísérli meg, tehát véglegesnek és kidolgozottnak tart minden egyes lejegyzett gondolatot. A másik szemlélet József Attila prózai írásait zaklatott gondolatmenetük, tudálékos modoruk, töredékességük, befejezetlenségük miatt teljes egészében elutasítja. Természetesen egyik szempontot sem fogadhatjuk el fenntartások nélkül. József Attila elméleti fogékonysága és érdeklődése vitathatatlan, hisz a költői kifejezés művészeti, gondolati, pszichológiai mozzanatai egyaránt foglalkoztatták. Tudnunk kell azonban, hogy az a költői-gondolkodói alapállás, amely az értelem, az értelmes elrendezés, az elrendezés motívumait költői önkifejezésének is egyik központi momentumává tette, a következetesen felépített esztétikai rendszer nélkül is pontosan definiálható és megismerhető. József Attila elméleti munkásságát a maga fragmentumszerűségében kell elfogadnunk, munkásságának azonban nemcsak költészetének jobb megértésében van jelentősége, hanem ezen túlmenően is.
József Attila költői/gondolkodói zsenialitását nemcsak nagyobb elméleti tanulmányai, hanem néhány soros jegyzetei is bizonyítják. Cédulák, papirosok halála után összegyűjtött tömegén a művészet, a tudat, a szellem, az alkotás, a valóság elvont problémáit olyan belső izzással boncolgatja, ahogyan az ember csak saját legszemélyesebben dolgairól szól.
József Attila a kortárs költőkről írva bírálatainak egyik központi kérdésévé teszi, mennyiben tudott társadalomalkotó erővé válni költészetük. Jellemző módon és jellegzetes érvekkel bírálja Kassák verseit a bennük megnyilvánuló programszerű spontaneitás, és a logika mellőzése miatt. Amit számon kér Kassáktól, az a tudatos formaalkotás hiánya és a hagyományos logikát magasabbrendű gondolati egységnek alárendelő értelmi mozzanat mellőzése.
»...a művészet az emberi eszméletnek, a léleknek a tudatnak, vagy ha úgy tetszik, tudatalattinak a mélyéről, — de mindenképpen az emberi élet jelenné gyülemlő múltjából hozza föl képeit. Azonban ez történik az álomban is, nemkülönben az ébrenlét révedezéseiben. S a művészet abban különbözik mindenfajta álomtól, a képzelet mindenféle csapongásától, hogy a tudatnak, léleknek mélyéről felmerülő képeket értelmesen rendezi, hogy közvetlen jelentést lehel beléjük és a jelentéseket közvetlen értelmi viszonyba foglalja össze.«
A Kassák-kritika fenti részletében József Attila nemcsak saját művészetkoncepcióját szembesíti a Kassákéval, hanem rávilágít a műalkotás genezisének folyamatára is. Végső konklúziója összhangban van azzal a tételével, amelyet az Irodalom és szocializmus c. tanulmányában így fogalmaz meg: »...a művészi forma elemeinek összefüggése nem pusztán logikai, (...) hanem egyben tények rendszerének szemléleti összefüggése.« A szemlélet József Attila egyik fontos fogalma, ugyanis a műalkotást végső szemléleti egész«-nek nevezi, és öntörvényű »értelmes világ«-nak tekinti. A művészet pedig olyan szellemi tevékenység, olyan »lelki lét«, amely végső fokon a mű önálló világának megteremtésére irányul. A mű világa József Attila szerint azokból a valóságelemekből áll össze, amelyeket az ihlet cselekvő szellemisége kiválaszt. S ezzel eljutottunk esztétikájának ahhoz a fontos tételéhez, amelyet ugyancsak az Irodalom és szocializmus c. tanulmányban fejt ki s amellyel a műalkotás és a valóság bonyolult összefüggésének megmagyarázására törekedett.
»Hogyan alakul a mű? A művészi cselekedet, nevezzük ihletnek, először is két részre osztja a valóságot azáltal, hogy kiválaszja azt a részt, ama valóságelemeket, amelyekből művét majd megalkotja. Ez persze nem úgy történik, hogy fog egy csomó szót és elhatározza, hogy azokból alkot verset. De úgy értendő, hogy a vers egy-két sora a kölcsönösen függő kapcsolódás folytán eleve meghatározza a többit — vagyis a mű világának minden pontja archimedeszi pont. S a szóban forgó egy-két sort elfogadván, a művész elméletileg már ki is választotta a valóság egyik részét — ezt minden jó mű alkotása igazolja. Ezekkel a kiválasztott valóságelemekkel azután az ihlet, a művészi cselekedet, elfödi szemléletünk elől az összes többit, a ki nem választottat. Mármost világos, hogy a valóság kiválasztott részét az ihlet megrögzíti. Az is kétségtelen, hogy az ihlet rögzítette valóság csak része a valóságnak. Tehát: mi történik ezzel a megrögzített valóságrésszel?
Ha belelépünk az ihlet rögzítette valóságba, a műalkotásba, ha átadódunk művésziségének, úgy a valóság kívül rekedt elemei elvesztik létüket, létük formáját. Nem tevékenykednek — egyszerűen nincsenek szemléletünk számára. Az ihlet tehát megragad bizonyos valóság elemeket, a többiek és szemléletünk közé helyezi és eltakarja a valóság egyéb részét, mint a teli hold a napot napfogyatkozáskor. Azaz szemléletileg teljes valóságnyivá növeli a kiválasztott valóságelemeket.
Igen ám, de a kiválasztott, megrögzített és teljes valóságnyivá emelt valóságrésznek is vannak részei! Nos, ha belülről vizsgáljuk a műalkotást, azt a felfedezést tesszük, hogy a már teljes valóságképpen szereplő, azaz művészi valóságrész elemei is elvesztik létüket, nem tevékenykednek külön, hanem együttesen — a jó mű elemeiben csak az él, ami bennük közös. Tehát a mű mint puszta, résztelen egész áll szemléletünk előtt.«
»De menjünk tovább. Látjuk, hogy a műalkotás befelé résztelen egész, kifelé pedig a többi valóság elfödője. Tehát a kiválasztott valóságrész, amikor a művésziség mozzanatába jut, megszűnik a valóság része lenni, mert a valóság egészévé válik.«
»A műalkotás tehát nemcsak szemléleti helyettese a világnak, hanem egyben értelmes világ is.«
József Attila az ihlet fogalmába sűrítette azokat a tényezőket, amelyek alkotó gondolkodásként funkcionálnak, és az Esztétikai töredékek címen közreadott fragmentumok legnagyobb részét ezek vizsgálatának szentelte. Észrevételeit nemcsak az esztétika használhatja fel, hanem a művészetpszichológiának a műalkotás létrejöttével foglalkozó ága is. Abból, hogy az ihlet a valóságelemet kiemeli eredeti közegéből, a műalkotás kontextusába helyezi, tehát abszolút értékűvé teszi, következik az, hogy a valóságelem végtelenné mélyül.
»Az ihlet tehát a szellemnek az a minősítő ereje, amely az anyagot végessé teszi. Ezek szerint a mű közvetlen egyetemesség, vagy szem előtt tartva, hogy belsejében kimeríthetetlen, határolt végtelenségnek is mondhatjuk.«
A művészet sajátos tevékenység, az ihlet cselekvő szellemiség: József Attila a legközvetlenebbül azt ragadja ki a művészet lényeges vonásaiból, a műalkotás konstituáló folyamatából, ami mozgás, ami szellemi/lelki/értelmi aktivitás. Szemléletének dinamizmusát az írott mű struktúrájára is kiterjeszti és a Babitsról szóló írásában a műalkotást a motívumok gyűrűző mozgásaként és az elemek koncentrikus elrendeződéseként ábrázolja:
»Hiszen az írott forma tárgyi művészete nem a mérték, ütem és rím kellékeinek kiállításában, panorámájában, hanem a mű legbensőbb indítékai, mozzanatai helyzetének váltogatásában áll. Az első mozzanat uralmát fokozatosan átengedi a másodiknak s ez a harmadiknak. Majd az első mozzanat újból kibontakozik, de gazdagabban és a szintén gazdagabban jelentkező második mozzanat mögé húzódik. És így tovább, mindaddig, míg nem kész az írásmű, amikoris azt látjuk, hogy a motívumok tulajdonképpen átvették lassacskán egymás jelentését és jelentőségét,— a végire érvén már csak egyetlen egy mozzanat, motívum áll előttünk, ami nem más, mint maga a mű.«
Bizonnyal nem volna eredménytelen, ha a felvázolt módon kísérelnénk meg József Attila verseit elemezni, mint ahogy figyelmet érdemelt az Irodalomtörténet c. folyóiratban megjelent próbálkozás is, amely más versek analízisére vállalkozott József Attila tételei alapján. A következő tézis szintén alapul szolgálhatna új elemzésekhez: »Az ihlet nem áll szemben a valósággal, hanem maga mögé kényszeríti azt és mint teljes valóságnyivá nőtt valóságelem a többi meg nem jött valóságelemet elfödi, eltakarja, mint a kotlóstyúk a csibéit.«
Vázlatos áttekintésünkben József Attilának még egy alapvető művészetbölcseleti tételét kell érintenünk: a »művészi változó« és a »művészi állandó« kérdését. József Attila zseniális meglátásaihoz tartozik a mű eme két döntő vonásának elkülönítése és megnevezése, ugyanis a változó mozzanat, a mű osztályjellege, és az állandó mozzanat, az esztétikai érték, dialektikus egységet képeznek. »A művészi állandó mozzanata ezek szerint azt jelenti, hogy minden korban minden egyes műalkotás mint a világegészet képviselő szemléleti egész jelenik meg. A művészi változó mozzanata pedig az az adott általános és adott társadalmi, amely a korral együtt változik és amelyből alakul ki az egész. Tehát a változó alkotja az állandót és az állandó érvényesíti a változót.«
Ugyancsak az Irodalom és szocializmus c. tanulmányban olvashatjuk a következő részletet, amely a választott példával, a népmesével nemcsak remekül szemlélteti mondanivalóját, hanem utal József Attila sokoldalú szenzibilitására is:
»Érdekes példa a művészi állandó változójára valamely népmese elemzése. A táltosparipa parazsat abrakot. Ez olyan tényállítás amelynek semmiféle valóságos tény a megfelelője nem lehet. A mű egész. Egész pedig az, ami meghatározza a részeket. Nos, ha ez a rész nem valóságos ténynek az állítása, úgy az egésznek a többi része sem lehet az. Így a táltos ha parazsat abrakot, akkor a patája sem lehet nyolcvan filléres, szöveggel kovácsolt patkó. Szükséges, hogy a patkó szege gyémánt legyen. Azaz: értéke nem mérhető valóságos életünkben használatos értékmérőkkel. A táj, ahol a táltosló megjelenik, csakis selyem fűvel lehet benőtt. Már most akinek ilyen a lova, az bizony nem közönséges ember. De a nem közönséges embernek a dolga, a cselekedete, a története, a kalandja, egyszóval semmiféle vonatkozása nem lehet közönséges. Tehát ebből az állításból, hogy az a táltos paripa parazsat uzsonnázik, művészileg szükségszerű egész, önmagában lezárt világ keletkezik, — világ, amelynek minden pontja archimédeszi pont. Ennek a világnak a tényei nem valóságos tények, azonban — és ez fontos — e nem valóságos tények összefüggése valóságos és teljesen megfelel a valóságos világ összefüggéseinek. Tehát éppúgy szemlélhetjük rajta a valóságos világ összefüggéseit, mint a valóságos tények állításából származó művön.«
Írásunkat szándékosan tágítottuk szövegkollázzsá. József Attila művészetkoncepciójának néhány tételét, kiragadott gondolatát szükségszerűen másoltuk át, hogy aktualitásukat kézenfekvővé tegyük. Meggyőződésünk, hogy abba az irányba, amelyet József Attila kijelölt, érdemes volna továbblépni a műalkotás mibenlétének tökéletesebb megismerése felé. Annál is inkább, mert az ilyen szempontokat kielégítő műalkotásnak pontosan kirajzolódnak a társadalmi tartalmai, beláthatóvá válik az alkotó és a társadalmi lét viszonya, felfejlődnek, elkülönülnek, de ugyanakkor a mű egészéhez való viszonyukban mutatkoznak meg az egyes motívumok, szerkezeti elemek. Ez a műalkotás éppúgy feltárulkozik miint »motívumok helyzetváltogatása«, szerkezeti elemek kapcsolódása és mint művészi/filozófiai/társadalmi egység. Az egyensúly helyreáll és a különböző szintek felfedik külön jelentéstartalmaikat.
József Attila szemléletének nemcsak a műalkotásra vonatkozó aspektusait akarjuk kiemelni, viszont elméletét éppen azáltal tehetnénk gyakorlatilag is jelentőssé, ha erjesztő észrevételeit a konkrét műelemzésben alkalmaznánk. Azokat a művészetbölcseleti tételeket pedig, amelyek nem pusztán költészetének ideológiai megfelelőiként, hanem zseniális tisztánlátásból és elméleti fogékonyságából születtek, eleven hagyományként kell őriznünk.