EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302402. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 127–128. szám

Radomir Konstantinović

Jovan Popović, avagy forradalom és tánc az űr felett

1975. november 3.

Jovan Popović túlélte verseit; elvált tőlük, hogy to­vábbra is jelen legyen — határozottan, ám melanko­likusan mosolyogva — mintegy gondoskodva arról, hogy az időben se foglaljon el több helyet, mint tes­te (1952 előtt) a térben: egyetlen verssora sem látta könnyét, mely, kilátástalanul, befejezésre várt: a nagy megrázkódtatások drámája és a világ forradalmi át­alakulása sokkal inkább benne magában visszhang­zott, mint költészetében. Sőt, mintha költészetét nem is azzal a szándékkal írta volna, hogy mondataival e megrázkódtatásokat és átalakulásokat fejezze ki, inkább azzal, hogy soraival részese legyen az átala­kulás megrázkódtatásainak, megkövetelve önmagától, mint költőtől, hogy a forradalom fegyvere legyen; s mindez nem sokkal költői indulása után következett be, mely az általános űr érzésének jegyében fogant: »kívülről nem érkezik semmi, bennünk üresség ho­nol« Kora ifjúságában azt írta, hogy a világ egy expresszionista cirkusz, »groteszk zuhanás a feneket­len mélységbe / görcsös ájult kapaszkodás / s a ke­zekből minden kicsúszik / / a dolgok elvesztették valóságukat /«, olyan világ, melyben »a párbeszéd egyre többet veszít az élet drámájából: csak a mo­nológ ostoba komédiája marad, ahol mindenki egy­szerre ordít, s önmagát hallja akkor is, amikor má­sokra figyel«. És a költői szöveg itt mintha elkerül­hetetlenül »a monológ ostoba komédiájává« válna, s ez olyan szöveg, mely széthullásra van ítélve: ahol nem létezik a párbeszéd, a nyelv sem létezik: »Semmi sincs előttünk. Minden egyetlen érintésre szét­hullik. Ha megérintjük a dolgokat, elvesztik valósá­gukat, ha kimondjuk a szavakat, elvesztik emlékezetüket«. Ez a közöny zsarnoksága, melyben hiábavaló gyönyörködni »a süketnéma gyermekek dadogásában«, abban a »naívságban és együgyűségben«, melyet az előszürrealista Svedočanstvo lap fedezett fel, és hiábavaló Dušan Matićot idézni: »Mi művészek me­rünk lenni az őrület szakadéka felett is«; Jovan Popović már gyermekkorában, olvasmányai, a világgal való összetűzései és az erotikus lázak között feszülve megkísérelt csatlakozni az alapvető poétikus kaland költőihez, akik 1920 után léptek fel, ám nem vált e kaland autentikus költőjévé, ahogyan táncos sem le­hetett a szakadék felett.

És mégis, alapvétő élményét e korban — bármeny­nyire is, ami nem kétséges, elferdítette az olvasott irodalom s az ettől való elragadtatás — e kor költő­inek alapvető élménye adja: az az élmény, hogy min­den egy lehetetlen világban játszódik le, melyben az embernek nincs tulajdon énje és szava, s melyben az e mellett az ón mellett való elkötelezettség az én lehetetlensége és üressége mellett való elkötelezett­séget jelenti, »táncot az űr felett«. Jovan Popović felfedezte ezt »az űr feletti táncot«, de vissza is uta­sította, még abban az időben, amikor megkísérelt vele költőileg élni, elvetette ezt a lehetetlen ént, mint szakadék felettit, vagy minit magát a szakadékot, s emiatt elvetette az expresszionizmust is, melyhez kü­lönben itt igyekezett csatlakozni. Ha expresszionizmusa lényegében gyönge, akkor ez azért van, mert diszkontinuális szakadék feletti hangjának kiteljese­dését a magára találás utáni hangsúlyozott vágya­kozása gátolja: expresszionista, »űrben forgó körhintájának« verbális örvénye lényegében érintetlen ma­rad, ennek szorosan záró észszerűségeként, mely meg­őrzi a mondatok folytonos következését, ami ellent­mond a diszkontinuális »szakadék feletti táncnak«, illetve mindenfajta űrnek.

Itt, ezekben az első versékben találhatjuk meg az alapvető Jovan Popovićot: nem csupán szelleme van jelen, mely nem tudja átadói magát »az űr feletti táncnak«, hanem énje is, mely önmagától is éppúgy viszolyog, akárcsak a fenyegető űritől. Az Igazolás szövegének egy mondatából, melynek esetlensége in­kább az élet, mint a stílus kínjait tükrözi — »Énem világnyi súlyú a többi én között, melyek így szólnak hozzám: te« — ki ne láthatná a leendő Jovan Popovićot, aki nem csak az individualizmus kultúrájával fordul szembe, hanem szembeszáll mindazzal, ami személyes (méghozzá izgalmas és tragikus módon), még a tulajdon személyességével is? Ugyane szöveg­ben, az önelemzés nyilvánvaló kísérleteként írja a következőket is: »Az álmok pókhálószálain zsonglőr­ködtünk, a végtelen kékségben a gondolat üvegépít­ményeit építettük, selyemre festett japán képecskéken hajóztunk keresztül, a dadaizmuson és a teljes felszabadultság semmivel meg nem határozott labi­rintusain.Teljes felszabadultság? Gratulálok, Ha­talmas, ügyesen gerjeszted gondolatainkat! Bújócska mindez, csak hogy megszökhessek... mi elől is?önmagam elől? Hogy ne halljam talán az éhség iszo­nyúan közönséges sikolyát az alagsorból, fel se ve­gyem, hagy társam roppant nyomorral küszködik? Itt vagy megint, kegyetlen lelkiismeret? Mit akarnál? Tán én romboltam le minden hidat, tán én rúgtam el az utolsó szál deszkát is a talpam alól, hogy most az őrült űrben függjek?Ám mégsem kergethetem el úgy, mint egy kölyökkutyát. Nincs erőm, hogy tel­jes egészében elvágjam magam attól, amit úgy hív­nak: Te... Miért nézel így rám?« — E részlet már tartalmazza, szinte »leírja«, azt a Jovan Popovićot, aki, nem sokkal később, épp e Te nevében a tulaj­don énje ellen fog fordulni, és az űr feletti játéknak is hátat fog fordítani lelkliismeretéből eredően, mely az éhezés láttán ébred fel. Jovan Popović költésze­tében állandóan jelen van egy ilyen Te, mint a lelki­ismeret anyagi »formája«, mely mindenfajta énben önzést, süketséget és vakságot lát. Ha az őrület és a Halál után való kiáltása hamis is, de ez a Te nem hamis benne, mint ahogyan az a szégyenkezés sem hamis, melyet mint ón érez »a többi én között, me­lyek így szólnak hozzám: te«, de, ugyanakkor, és e szégyenkezéstől elválaszthatatlanul, Popović legmé­lyebb és tartós tapasztalataként, nem hamis attól való félelme sem, hogy az énnek, vagyis a szakadék­nak szentelje magát: »Mögöttem énjeim végtelen me­nete / számtalan halott kapkod önmaga után / nem szabad visszafordulnom«. »Visszafordulni« annyit je­lent, mint a semmi után fordulni: innen az abszolút szeretet utáni vágya is, mely néha az autentikus köl­tészet hangján szólal meg benne:

És szeretném ha nem lennék én hanem te vagy ő ha szamár volnék vagy fű felhő vagy szék ha semmi sem volnék, csak kapcsolat csak torkolata a világnak — gyöngédség

mint a Beteg gyermek című versében, hogy épp eb­ben a »világnyi súlyú énjétől való megszabadulás vágyában szólaljon meg, más ének közötti énjétől való szabadulásáéban, vagyis attól az éntől, mely sza­kadékkal fenyeget. Ezt a sajátságos anti-én álláspon­tot Jovan Popović, lelkileg, sohasem fogja elhagyni: ez lírájának a lényege, még abban az időszakban is, amikor effajta »torkolatokról« álmodik, mint leg­főbb gyöngédségről, és akkor is, amikor (1930. után) utilitarista versek írásával próbálkozik, mint a for­radalom eszméjének költője. Később elégette két fiatalkorú verseskönyvének minden példányát, de a tűz, melyben elégtek e füzetek (e tűz vágyainak tüze volt, hogy az anarchoindividualista hitetlen lázadó­ból a proletariátus költőjévé változzon át, akinek a verse úgy szól, akár a gránát vagy a gépfegyver), nem tudta elégetni ezt az érzékeny nyugtalanságú »beteg fiút«, aki már előbb is, elkeseredésében, így dadogott: »és akarni imádkozni, de csak vizelni«, Krisztushoz kiáltva, mint »kis, becsapott húsvéti bárány«. Igazsága mégsem a nihilista cinizmusban, sem pedig a kézigránátban rejlik, hanem az álmodozó gyermek érzékenységében, aki mindig újraálmodja, hogy visszatérnek az angyalok, amikor a gyermek sajnálja a széket,merteltört a lába, vagy: szegény követ, mennyire unalmas lehet neki senki sem szereti, senki sem játszik vele s mintha alapvető lényében abban a korban maradt volna, amikor a fiú húsz zöld esztendejével a világ megvál­tásáról ábrándozik szökik az ebéd elől és a padlón hál — ahogy az Angyalok című versben olvashatjuk. Ilyen sorokat (melyék valószínűleg legjelentősebb verseiből valók) égetett el az utilitarista versekkel együtt, melyekből minden személyest száműzött, ám épp e személyesnek a visszautasításából, melyből utilitarizmusa ered, mintha ismét sejtenénk, ha leghomályosabb szögletükből is, azt a megsemmisíthetetlen fiút, aki a világ megváltásáért »szökik az ebéd elől és a padlón hál«: ez a fiú nem égett el a Jovan Popović rakta egyetlen tűzben sem. Ez a fiú az ab­szolút szeretet, mint az abszolút értelem nevében megtestesült aszketizmus, »húsvéti bárány«, melyet feláldoztak, s mely azt álmodja, hogy nem, lehet be­csapott »húsvéti bárány«, hogy ne legyen értelmetlen áldozat, hanem áldozata a hit által a szeretetben nyerjen értelmet. A hit, válamint az áldozat motívu­ma Jovan Popović költészetének két alappillére; e kettő, egymástól elválaszthatatlanul, végig fogja kí­sérni költői (és földi) életét, s az egyes korszakok el­lentmondásossága ellenére költészetének egyértelmű lelki-erkölcsi egységét fogja adni. Első korszakában (1930-ig) az értelem vagy a hit nélküli áldozat költő­je, második korszakában pedig az értelmet kapott áldozaté, mely értelmébe vetett hitével diadalmasko­dik az ürességen. Az áldozat érzése tartós érzése ma­rad mindvégig, az, ami megváltozik (amikor az expresszionizmus költőjéből a szociális költészet költő­jévé válik), az az értelembe, mint a világ megváltásá­nak lehetőségébe vetett hit momentuma. Az anarcho- expresszionista lázadás költőjéből a forradalom esz­méjének költőijévé való átalakulásának története a fennálló világrendbe való bele nem nyugvása ideoló­giai megformálódásának története, mely kezdetekor már erős hangsúlyt kap, de főleg a Tánc az űr felett című könyvétől számítva, mely ugyanakkor »az űr­ben forgó körhintába« való bele nem nyugvásának a története is: ez az abszolút nyitott forgás története az abszolút zárt valóság felé, amely, eszményi for­májában, nem ismerne semmiféle űrt, illetve az irra­cionális tapasztalataitól az abszolút racionális felé tartó mozgás története, a szakadéktól az ellen-szaka­dék felé.

A költészetéhez fűzött megjegyzésekben, melyeket már a halál előcsarnokában írt, ő a Fiúk a tornyo­kon című versét jelölte meg átalakulása pillanataként: ezt a versét vizsgálati fogságban írta, ahová azzal a váddal helyezték, hogy »illegális szervezet meghagyá­sára« a »terroristákkal« együttműködve Nagy-Kikindán megszerkesztette és kinyomtatta a szociális köl­tészet Elvtársak könyve című almanachját. Íme egy szákasz a Fiúk a tornyokon című versből: Sápadt arcomon a börtöncellák pecsétje, szívemben számtalan sors terhét viselem; a nappal iszonyatától a holdkóros éj vidámabb-e, álmokkal, eszmékkel, a fényes csöndesség csókjával

amely Jovan Popović sajátságos költői önarcképét adja abban a pillanatban. Jovan Popović, aki szinte még ma is keresi pillantásunkat e sorok mélyéről, ugyanaz a fiú, aki a szívében »számtalan sors terhét viseli«, s akit emiatt a január 6-i diktatúra bírósága élé állítottak, de az is ő, aki (míg arcán »a börtön­cellák pecsétje« sötétlik) megkérdezi, hogy a nappal iszonyatától »a holdkóros éj vidámabb-e«, méghozzá olyan verssorokban, melyeknek szavait és ritmusuk rezgését mintha Rastko Petrović közelében kellene keresnünk, e másik költő Fényes csókkal ajkamon című versében, olyannyira, hogy azt is feltételezhet­jük, hogy a börtönből, 1930-ban, magához Rastko Petrovićhoz szól, aki a »holdkóros éj« költőjének tűnhe­tett neki, s akinek ez a verssora: »Fényes csókkal ajkamon« az ő hallása szerint a fényes csöndesség csókjává változott.

Legfőbb vágya a személyiségfeletti után érzett vágya­kozás, egészen a személytelenségig: az utilitarizmus Jovan Popović legmélyebb tapasztalata szerint, nem az olyan költészet megkövetelése, mely a forradalom­ban közvetlenül is szerephez jut, hanem az olyané, mely maga is funkció, épp a »tulajdon életünktől« való elszakadás imperatívuszának a funkciója, mely a szemilyiségfeletti felé irányul. A »vallásos hozzájá­rulásnak« a megnyilvánulása, de technikája is, a leg­mélyebb és legszigorúbb aszketizmus értelmében, amire már Popović indulásaikor is felfigyelhetünk, amikor Goethe Persönlichkeit-ja ellen írva azt állítja, hogy »a személyiség a leghátborzongatóbb tragédia: ...Meg szeretnénk tőle szabadulni. De most nehezen fog elengedni bennünket... A személytelenség, a be­olvadás most az egyetlen vágyunk«, míg később, a fenti kérdésen keresztül — hogy »a holdkóros éj vi­dámabb-e — ideológiailag sokkal megformáltabban, az általános személyivel mint egyedivel való megbékíthetetlen szembenállás jegyében, így szól: »Mit jelen­tenek például manapság az egyes, szerelem miatt el­követett öngyilkosságok, amikor a tömegekben a nyomor miatt követnek el öngyilkosságot? Szerelmi bánat? Ma, amikor 30 millió ember, vagy a földke­rekség öthatoda hiába vár munkára és keresetre az olyan társadalomban, amelyben csak annak van ke­nyere, aki dolgozik? 30 millió ember, aki hiába vár munkára, 100 millió, aki krónikusan elpusztul, egy olyan korban, amikor azok is, akik dolgoznak, alig tengődnek? Lélektani fogások? A lélek titkos rezdülé­seibe való alámerülés, a biztonságban élő, jóllakott, kiöltözött ember belső tragédiájába, amikor Német­országban elfojtják a tömegeket, amikor a Távol-Ke­leten véres harcok folynak a nyersanyaglelőhelyekért és a kizsákmányolható néptömegekért? A halál örök kérdése előtti személyes bánat, amikor osztályok so­rakoznak fel egymás ellen kíméletlen leszámolásra, s amikor a harc életre-halálra folyik százmilliók mai, és számtalan milliók holnapi életéért«. E mondatok a Tánc az űr felett című kötet versei ideológiai meg­formálásának kísérletéit adják: »nem, nem lehetünk boldogok, míg mások éhenhalnak«, vagy »Ó, undorí­tó a költészet mindaddig, míg a szegényeknek nem merek a szemébe nézni«. A költészet undorító a szegények világában, mert nem kenyér, és nem is kézi­gránát. Tehát »holdkórosság«: »belső tragédiák«, »a lélék titkos rezdülései«, »a halál örök kérdése élőtt érzett szomorúság«. Ez a tulajdonon alapuló indivi­dualizmus (és kultúra) költészetének kritikája, amely­ben »az individuum sokkal inkább azt jelenti, hogy az enyém, mint azt, hogy én«, s amelyben az auten­tikus lélek mintha nem is tehetne mást azon túl, hogy keresi »a szellemi guillotine rituálját«, hogy egyszersmind végezzen az »individuumokkal«, s így jusson el az emberiség virradatáig, de alapjában móg emlékszik Jovan Popovićnaik az Igazolásban leírt sza­vaira: »Mi lemondanánk a művészetrőlde csak úgy, ha meg volnánk győződve arról, hogy az élet most magától értetődően művészet lesz«, azokra a szavakra, melyeket a szerb kultúrában ugyanekkor csak a kiválasztottak ismételhetitek meg, a legmagányosabbak, azok, akik legkevesebben voltak, akik közé Risto Ratković is tartozik, aki 1926-ban, harmadik személyben szólva önmagáról, a következőket írja: »A jó vers nem tanúskodik eléggé a jó költőről. N. N. úr nagyszerű verseket írmi közünk hozzá?«

A művészet, amelyről e lehetetlenség poklának (a burzsoá rendszer poklának) közepette álmodoznak, nem az írás, hanem a megélt művészete, olyan művé­szet, mely magát az életet változtatná művészetté — a forradalom művészete. Az írás, a legjobb esetben is, csak egyik módszere lehet e költőnek (ugyanolyan, mint a többi), amely az életet művészetté alakítja, amelyikről Jovan Popović tulajdon virradatakor megkérdezte:

ki tette az egész világot az én törékeny vállamra?

Költői nyelve a nyelv iránti közönyösség egész kis tárházát szolgáltatja. Szociális költészete első korsza­kában ez a közönyösség a költői nyelv olyan kívá­nalmaiból eredt, hogy a költészet a »valóságról szóló tudósítás« legyen, méghozzá a filmhíradó stílusában, mely rövid mondataival (ideális szempontból egyet­len mondatnak sem lenne szabad tovább tartania egyetlen tény fényképen való rögzítéséhez szükséges időnél, vagy a valóság egy mozzanatánál), és végsőkig passzív nyelvezetével hat: a költőnek a világra való reagálása nem lehet közvetlen, hanem közvetve kell megmutatkoznia, a vers egészébe montázsolt tények és elemek segítségével, úgyhogy nyelvezete az elemek montázsolásának nyelve legyen: a szó, önmagában, a legkevésbé sem fontos, mert egy dolog lereagálása egyáltalán nem közvetlenül, a verbális rétegben tör­ténik, hanem közvetve, a montázs síkján, amely kö­zönyös a szavakkal szemben, és közönyösségében a szokványosan személytelen (anti-metaforikus és anti-szimbolikus) nyelv felé fordul, annál inkább, minél nagyobb hatásra van szüksége — az utilitarisztikusan felfogott irányzatosság vonalán — a közérthető­ség szempontjából. Eközben a költő közvetlenebb re­akciója az irónián keresztül nyilvánul meg, ám ezt az iróniát szigorúan megszabja a leírás stílusa: arra van ítélve, hogy lefojtott maradjon, hogy ne zavarja a leíró riporteri stílust, amely mindenképpen bizo­nyos passzivitást követel, s épp ezért korlátozza az irónia lehetőségeit, úgyhogy az irónia nem terjedhet addig, hogy betörjön a nyelv első rétege alá, vagy még mélyebbre hatoljon, hogy átalakító erővé váljon magában a nyelvben. — Jovan Popović verseinek na­gyobb részében azonban ninas meg ez a riporteri módon dokumentáló, tartózkodó és ironikus leírás (melyben mindig észrevehető agy csipetnyi szentimentalizmus csillogása); sőt, Jovan Popović költésze­tének története már magában is utal e dokumentárisan objektivista és enyhén karikatúra-jellegű és iro­nikus leírás elhalására, amit mindinkább elnyom a deklaratív retorika, amit szemmel láthatóan a költő­nek az a törekvése hív életre, hogy minél közvetle­nebbül hasson (mintha úgy tűnt volna fel előtte, hogy az ironizálásnak ez a dokumentáris és riporte­ri módszerekkel megvalósított montázsa — ahogyan az legnyilvánvalóbban a Bénát ősszel című versből tűnik ki — túlságosan is közvetett, tehát hatástalan lenne).

Jovan Popovićra azt mondhatjuk, amit Stevan Galogaža (különben a szociális irodalom művelőinek egyik legkiemelkedőbb szervezője) mondott néhány költő­ről: »Ök azon a véleményen vannak, hogy bizonyos témák egy-egy író sajátja és nem az adott témák iránti viszonyulása«, de talán csak azért, mert Jovan Popović — akárcsak a szociális költészet költőinek többsége — megismételhette Daniel Okali szavait: »Mi nem engedhettük meg magunknak a kísérlete­zést, mert ez az erők haszontalan tékozlását jelentet­te volna s bennünket teljes egészében kielégített az elveknek a kultúra általános szükségleteihez mért át­vétele vagy átalakítása«.

Az újabb szerb kultúra lehetséges elveszett költői kö­zül talán Jovan Popović az egyik legtragikusabb alak. A költő paradox helyzete, melyet maga is úgy érzett, hogy »nonkonformizmusát sokkal inkább az életben, mint irodalmi formában nyilvánította ki«, a forradalmárnak a világban és a konzervatív beállítottsá­gú költőnek a költészetben elfoglalt paradox hely­zetével azonos, s ez a paradoxon annál is inkább tragikus, mivel ezt a konformizmust épp a költő for­radalmi nonkonformizmusa hívta életre, az a vágya, hogy »tulajdon életének« önfeláldozó aszketizmusával, mely az utilitarizmus szellemében fogant, a for­radalom eszméjét szolgálja. Épp ezért jelentősége in­kább erkölcsi, mint költői, s mint ilyen, rendkívüli: azok között, akiken keresztül e világ lehetetlenségé­nek tudata szólalt meg (egészen a lélek és a benne fogant költészet lehetőségében való kételkedésig), s akik a forradalom kategorikus szükségszerűségének a hírnökei voltak — emberileg ő volt az együk legki­emelkedőbb.

Brasnyó István fordítása


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.