Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Bányai János
Živojin Turinski tizenhárom képe
1966. február 1.
Turinski elvont festészete egyrészt a kolostori és az ikonfestészet pozitív hagyományát, másrészt pedig a lélekelemzés álomszerű tényeit vegyíti el. Ez a kettőség első pillantásra úgy tűnik, mintha paradoxonon épülne; az ikonfestészet tartalmi meghatározója a biblia, a régmúlt jelenvalóságának hitelességével lép fel, mintegy a részletre épített egészképzet jegyében, ugyanakkor ezzel a merőben költői viszonyulással szemben a majdnem kizárólagos tudományosság, vagy legalábbis annak tűnő, álomból kikövetkeztetett lélektani tényei vegyülnek egy olyan ötvözetbe, melynek mindentől elválasztva az elvont forma felel meg leginkább. A paradox kettőséget a képek jelentésében és formájában is egyaránt felfedezhetjük.
A szürkített, vagy fehér alapból kiemelkedő amorf mértani ábrák az ikonok barnás patinájában érvényesülnek. A kör és a négyszög groteszk elzsugorítása, vagy ezek részleteinek túlnagyítása az álom képeit, az álom ismeretleneit követi, míg a barnás, tiszta szín, az ábrák belső terének aprólékos kidolgozása, a legkisebb felületet is egésszé képző megmunkálás teremti meg a hagyományoshoz kapcsolódó asszociációt. Mindenesetre a képzelet aránytalan elhatalmasodása ez a tényekkel szemben, s a képzelet teszi meg azt a döntő lépést az egyéni kifejezés felé, mely a jelentésbeli és a formális összetevőkön kiépülve az egyéniség kialakulását feltételezi.
Az elvont festészet művészeit nagyrészt az anyag viselkedése izgatja, az, hogy milyen árnyalatokat és milyen mélységeket tud kifejezni az anyag, az egymással sok esetben ellentétes, egymást kizáró anyag.
Turinski nem pusztán a különféle anyagok egymáshoz való viszonyát vizsgálja, hanem beépíti azokat a lehetséges térbe, a kép belső terébe. Különös, hogy ezt a meglátást alig aknázta ki. Az a néhány rongydarab, az olvasztott fém, a rézgyűrű korábbi képeire a forma teljességének igényével került, újabb képeiből azonban egészében kiveszett, helyét a vörös színnel berajzolt ószláv betű vette át, s végül is utolsó néhány képéből az is elmaradt. Mégis az anyaghoz való viszonyról kell először is beszélni, bár legújabb képein már nem kísért az anyag ilyen vonzása. Az a lehetőség, amit az anyag nyújtott, korábbi festészetének szélesebb, jelentésében gazdagabb telítettségét teremtve meg, az újabb képeken introvertált formában jelenik meg, befelé fordul.
Ezzel vetette fel Turinski az elvont festészet központi kérdését: vajon az Én (belső) világa gazdagabb lehet-e a való világnál? A való világ összes adataival, minden meghatározójával nem fér bele a kép aránylag parányi terébe, míg az ún. belső világ arányai sokkal inkább megközelítik a teljességet óhajtó képteret. De ez még csak egyik, s nem is legfontosabb megvilágítása a kérdésnek. A másik már jelentősebb, és ezért igyekszünk majd Turinski festészetének eredményeit méltatva megfogalmazni ezt a, természetesen, feltevésszerű választ.
Turinski alaktalan ábrái a kép terének csak kisebb részét töltik be. A vászon szabad felületének szerepe növekszik ezzel. A kép terének egy meghatározott pontján épül ki a forma, ott találja meg helyét, jelentőségét. De veszélyes volna, ha a kép szabad (üres) tere valóban üres maradna. Turinski ezért szürkítette el, dolgozta ki figyelmesen a vászon felületét korábbi képein. A tárlaton* látott legújabb három képén azonban a vászon szabad felülete egészében fehér, és ezzel egy időben az ábrák belső tere is egyszerűsödik, a barnás szín is elhalványul, mintha a figyelmet a legközvetlenebb pontra összpontosítaná. Turinski éppen ezzel a módszerbeli fejlődéssel bizonyította azt a meghatározott álláspontot, hogy a belső világ tényei nem függetlenek ugyan a való világ adataitól, de mindenképpen a való világot gazdagítva önmaguk telítettségét fejezik ki. A fehér, szabadon hagyott tér, az üresnek látszó vászonfelület szervesen épül bele az ábrák világába, mintha teret adna annak, hogy a belső világ elemei árnyat vethessenek.
Képeinek költői hanghordozásával, a formák és a színek metaforikus jelentésével tagadja Turinski a valóság felületét, azt, ami látszik ugyan, de hiányzik belőle a teljesség lehetősége. Nem a játékosság, az értelmetlen és gyökértelen kutatásvágy játékot űző magatartása az övé, hanem az élet és az ember belső világának egyensúlyba hozása. S erre csak úgy lehet képes, ha a pozitív hagyományra (ikonok) építi ki a mai ember érzékenységének, kételyeinek, a költészettel oly sokszor ellenkező magatartásának elvont ábráit, festészetének legszebb elemeit.
*Az Ifjúsági Tribün szalonjában mutatta be Živojin Turinski tizenhárom festményét.