Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Radák Eszter
INTIM JELENET
(Kámán Györgyiről)
2000. október 2.
Hűtőszekrénybe néző szőke nő profilból. Intim jelenet a nő nem néz ki a képből egyedül van a fridzsiderrel mintha a kamera ott se lenne. Sok lakásban megtörténik hasonló. Miért hat ránk mégis erősen ez a fotó? Első pillanatban kézenfekvő Arisztotelész magyarázata: Az utánzás vele született tulajdonsága az embernek gyerekkorától fogva. Abban különbözik a többi élőlénytől hogy a legutánzóbb természetű sőt eleinte éppen az utánzás útján tanul is. Mindegyikünk örömét leli az utánzásban. Ezt bizonyítja a művészi alkotások példája: vannak dolgok amelyeket önmagukban nem szívesen nézünk de lehető legpontosabb képük szemlélése gyönyört vált ki belőlünk mint például a legcsúnyább állatok vagy a holtak ábrázolásai. Ennek az az oka hogy a felismerés nemcsak a bölcsek számára gyönyörűség hanem a többiek számára is.
Azonban ha tovább nézzük a képet észrevehetjük hogy nem egy egyszerű privát fotóról van szó nem "lekapták" a hölgyet miközben vasárnap este rágcsálnivaló után kutatva mélázó tekintettel bepillant a hűtőbe. Ez nem is pusztán az eljátszása az "úgy ennék már valamit" érzésnek. A képen látható helyzet "preparált" a hűtőben elrejtett reflektornak van ilyen erős fénye hiányzik a mélyhűtő ajtaja a természetellenesen az ajtó alsó polcára halmozott élelmiszerek még jobban kiemelik a felső polcok ürességét. A figura fekete ruhában áll amit persze először nézhetünk köntösnek is de ha jobban megfigyeljük észrevesszük hogy kung-fu ruhát visel. A jelmez után szabadon asszociálhatunk a keleti filozófiákra amit a képen nagyon emblematikusan megjelenő sötétség-fényesség kapcsolat is erősít. Azt az egyszerű jelenséget hogy a sötét zárt dobozból a kinyitás után feltáruló fényben meglelhetjük a keresett dolgot vagy az ott lévőkből összerakhatunk egy újat nem pusztán a hétköznapok misztériumaként élhetjük meg. A profán mozdulatot behajlást a hűtőbe értelmezhetjük meghajlásként a transzcendens fény előtt. Az emberi arcra nemcsak rávetül hanem arról vissza is tükröződik a fény a tér felső ürességére hiszen a materiális tárgyak alul közvetlenül a föld felett halmozódnak mellékes elemekként. A figura nem rájuk tekint a fénybe néz.
Kámán Gyöngyi munkáitól eddig sem állt távol hogy egy fotóval több értelmezési szintet lehetőséget célozzon meg. Gyakran egy képen belül egy pillanat kiragadásával jelenít meg hétköznapinak tűnő helyzetet filozófiai kérdésfelvetéseket játékos már-már gegszerű szituációkat. Cím nélküli álmágikus trükköket imitáló sorozatában David Cooperfield mutatványait játssza el pontosabban veszi komolyan. A cirkuszi illuzionistákat nézve tudjuk hogy csak átverést látunk figyelmünk főleg az ezt vajon hogyan csinálja kérdésre irányul kevésbé foglalkozunk azzal hogy mit jelent az ha az emberi test elveszti anyagszerűségét és a megszokottól az ismerttől eltérő állapotba kerül. A test materiális megváltozása mit vonhatna maga után. Kámán Gyöngyi képein melyeken saját magát fotózza mindig tökéletes testkoordinációt láthatunk. A mozdulatok többnyire előre megtervezettek - a fotók kis vázlatrajzok alapján készülnek - egyszerre statikusak és lágyak merevek és lazák. Egy kiragadott pillanatba sűrűsödik a cselekvés a véletlen és a játék. A kompozíciók alapötleteinek olykor rajzfilmek az inspirálói. Nagyon ritkán ad fotóinak címet nem köti meg a szemlélők fantáziáját hagyja hogy a látvány esetleges verbalizálása közben újabbnál újabb értelmezések kérdések merüljenek fel. Ránk bízza hogyan nézzük munkáit felfigyelünk-e arra a furcsaságra hogy a megszokottól eltérően életnagyságúak a figurák. A mindennapi életben leggyakrabban kisméretű privát fotókkal újságképekkel és felnagyított óriásplakátokkal találkozunk. A kettő közötti az emberi test valós méretének megfelelő nagyságú fénykép inkább csak a kiállítótermekben látható egyedi darabként külső hatásoktól óvva gyönyörűen felkasírozva. A mindennapokban ismerttől nem pusztán a kép mérete tér el alaposabban megvizsgálva szándékosan meghagyott esetlegességeket vehetünk észre. Feltételezhetjük hogy a fotók elkészülését gondos beállítás profi munka előzi meg de a fényképezőgép kattanása után már nem használ fel különböző technikai trükköket. A képet innen késznek tekinti. Nem manipulál mint azt a reklámfotókon megszokhattuk csak nagyít és meghagyja a közben előbukkanó szemcsésséget. Kámán Gyöngyi eszköztárát éppoly céltudatosan használja mint amilyen céltudattal néz az éhes ember a hűtőbe.