

Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Csorba Béla
Hódi Sándor könyvéről
Hódi Sándor: Létélmény és valóság. Forum, Újvidék, 1978., Gemma könyvek 10.
1979. január 2.
Aki ismeri Hódi Sándor írásait, meggyőződhetett róla, hogy az általa művelt – a sajtó megszabta keretekhez alkalmazkodó – műfajnak is meglehet a maga létjogosultsága, még az olyannyira komplex területen is, mint amilyen „a létélmény és a valóság összefüggéseinek egységes megközelítésű – filozófiai, pszihológiai, pszichiátriai – elemzése” (hogy a szerző szavaival éljünk). A forma persze a gondolatmenet meghatározója is – s nemcsak abban az értelemben, hogy a stílus maga az ember a kérdést a szerző is érinti utószavában, lándzsát törve az esszé-szerű kifejezésmód mellett. Ám tartalmi problémákat felvet az írások terjedelme is, s úgy érzem, a megvalósulás kárára. Izgalmas, gondolatébresztő könyv, mégis jó adag hiányérzetünk támad elolvasta után. Hogyne lenne hiányérzetünk, ha a szerző az olyan kitűnő esszéiben is, mint amilyenek az Irracionális-e a szerelem? vagy a Kozmikus magányosság, csak mintegy futtában, tézisszerűen érintheti a problémakör legfontosabb összetevőit.
Hiányzik a „kifutópálya”, hogy Hódi Sándor többre érdemes gondolatai igazán röpülhessenek. Mire gondolok? A magyar nyelvű tudományosságra itt nálunk, amit pótolni újságok, folyóiratok, könyvkiadás sohasem fognak tudni, s nem is kizárólagos feladatuk. Intézmények kellenek, nem túlzás, ha hamar. Mert addig ugyan moroghatunk kultúránk irodalomcentrikusságára, s legtöbbet éppen mi, mindenkori ilyen-olyan irodalmárok, de változásra – lényegesre – aligha számíthatunk. Nem fog az égből idepottyanni magyar nyelvű társadalomtudomány (filozófia meg különösképp nem), mint ahogyan az a pár meglevő életképes diszciplína sem az égből pottyant ide. Látszólag messze kanyarodtunk eredeti témánktól, pedig dehogyis. A Létélmény és valóság termékenyítő ötletekkel jócskán „megpecsételt” könyv. De lesz-e ereje Hódi Sándornak, hogy a könyvében felvetett kérdésekre, kételyekre alapos, tudományos válaszokat dolgozzon ki?
Elégségesek-e ehhez a sajtó biztosította közlési keretek? Pótolhatja-e egy-két kiadvány a tudományos munkához is annyira nélkülözhetetlen szellemi pezsgést?
Megvallom, Hódi Sándor könyvének minduntalan „visszametszett gondolatai késztetnek az efféle töprengésre. Mert ha azt mondjuk, hogy érdemes elolvasni a könyvet, azzal nem mondunk semmit. Továbbgondolni, sőt újragondolni lenne érdemes nemegy tézisét. „A tárgy sajátosságánál, újszerűségénél fogva, s mivel gazdag tapasztalati és elméleti szaktudományos kutatómunkára nem támaszkodhat, e munka szükségszerűen csak általános bevezetője, kísérleti jellegű vázlata lehet a vizsgálandó kérdéskörnek, s nem ennek alapos, kimerítő tárgyalása és összegezése" – írja a szerző. A létélmény vizsgálata, úgy érzem, nem véletlenül került Hódi érdeklődésének homlokterébe. Talán párhuzamba állítható – másneműsége ellenére – a külföldön s részben nálunk is intenzívebbé váló, de még sok tekintetben tapogatózó életmódvizsgálatokkal, az élet „minőségének” kutatásával, s persze a legkülönfélébb jellegű axiológiai természetű interdiszciplináris munkákkal is. A „miből élni” kérdését valóban felváltotta, felváltja a „hogyan élni” kérdése, s mindez természetszerűleg tükröződik a szociológiai, pszichológiai stb. szempontváltásokban is. S a „hogyan élni” kérdése összefügg a „miért élni”-ével is. Könyvében Hódi épp ez utóbbi két tájékon mozog otthonosan.
A személyiség konfliktushelyzeteit vizsgálva ki kell lépni a személyiségnek mint izolált atomnak a bűvköréből. Úgy hiszem, ezért hány fittyet Hódi a tudományágak közötti mondvacsinált vagy tényleges válaszfalakra, s nem marad a „kaptafánál”. A személyiség, mint olyan, egyszeri, másrészt a társadalmi viszonyokba besorolt. Ezért ha az individuumról beszélünk, a társadalomról is ítéletet mondunk, vagyis: a társadalomról kell beszélnünk, hogy a személyiség problémáit megragadhassuk. Ezzel kísérletezik Hódi. S így jutunk a pszichológiától a filozófia, az etika vizeire. Valószínűleg nem véletlenül, hiszen a pszichológia – sokan leírták már – nem képes az emberi személyiséget totalitásában megragadni. A személyiség igazi kulcsa a társadalmi viszonyokban keresendő. Kérdés lehet persze, hogy az eddigi filozófiák – beleértve a marxizmust is – birtokában vannak-e s mennyiben, ennek a kulcsnak. A huszadik századi társadalmak antinómikussága tény. Kérdés, mit tud a jelenkori tudomány ezzel a ténnyel kezdeni. S mit az elidegenedéssel, amelynek maga is része. A különféle társadalomtudományi diszciplínák „párbeszéde” néha valóban a süketnémák párbeszédére emlékeztet bennünket.
Hódi fontos felismerései közé tartozik, hogy a gondolkodás önmagában nem elégséges eszköze a világ (valóság) adekvát leképzésének, csupán egyik „kódolási síkja”. Ez az alapállás több írásában is felbukkan, de úgy érzem, nem egészen letisztult formában. Itt csak jelezni szeretném, hogy az alapgondolat konzekvens végigvitele szükségképpen elvisz bennünket az igazságnak, mint olyannak ismeretelméleti problémájáig. S ez is föltétlenül megérne még egy misét, bár Hódi könyvének nem lehetett feladata, természetesen.
Mint már említettem, a kötet legsikerültebb esszéinek a Kozmikus magányosságot illetve az Irracionális-e a szerelem? címűt tartom. A többi tanulmány sem íródott kevesebb ambícióval, ám a központi gondolatokat nem sikerül mindig „végigfuttatnia” szerzőnknek, s ebben nyilván a már említett körülmények a ludasak. Példa lehetne erre a Gondolatok az élet értelme körüli polémiáról, de bizonyos értelemben a Becsvágy és önbecslés is.