Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Utasi Csaba
Hit
Kell, hogy magad égesd el magad tulajdon lángodban: hogyan akarsz újjászületni, ha nem voltál előbb hamu!
(Nietzsche)
1966. február 1.
Vajon napjainkban periférikus jelentőségűvé vált-e a hit, vajon csak az ideggyenge és lázálmú félők végső fogódzója már, a megfáradtak egyetlen menedéke, vagy épp ellenkezőleg, múlhatatlanul szükséges, tettekre ösztönző szellemi fermentum, mely nélkül életünk nem töltheti be szerepét, elszivárog, szétporlad, s mert kiaknázatlan lehetőségek halálhidegét hagyja maga mögött végül, gyámoltalanabb a tudatlan állat léténél is?
A dilemmát nem válaszolhatjuk meg általánosan, a hit minden változatának, komponensének elhanyagolásával, hisz úgy nem juthatnánk sokkal messzebb az egyház „hit, remény, szeretet” jelszavánál. Pedig bennünket, akik az Isten hervatag sírjánál nőttünk föl, nem a túlvilági erők büntető ereje és csodatevő jósága izgat, nem is a végső megbocsátás kancsal képzete, csak az, meg-megújuló imperativusszal, hogy ma, legendáktól és értelemaltató zsoltároktól fényévekre jutva, didergő egyedüllétünkben képesek leszünk-e kiépíteni magunkban a hitnek egy olyan új rendszerét, mely megóv az élet rövidségének meggondolásából származó buta rémülettől, s további: üresen és olcsón elcsellengett napjainktól.
A vallásos hit, azzal, hogy egy abszolút lényt teremtett magának, akit önösen csak azért imád, mert „csontig járja” át a félsz, azzal, hogy a kárpótló „szép” jövőt egy léten túli fantáziavilágba helyezi, pontosan fel is tárja mechanizmusának lényegét: halálosan gyűlöli a tudományos gondolatot. Konzervatív társadalmi szigeteken nemegyszer hallani még ma is a panaszt: Tudod, nem, nem is vagyok én a „kommunizmus” ellen, azelőtt is voltak hibák, most is vannak ‒ de mért szorították háttérbe a hitet! A hívő nem ismer annyira lázító társadalmi anomáliákat, megalázó szituációkat, melyek miatt fel tudná rúgni az Úr oltárait. Bármennyit mozog is az emberek között, nincs organikus kapcsolata velük, s nem is lehet, mert minden életmegnyilvánulást irracionális síkokra transzponál, illetve vezet vissza. A vak belenyugvás pozíciójáról vállalja az örökös taposómalmot.
A vallásos misztikumtól, s egyáltalán a transzcendentális erők feltételezésének a lehetőségétől is megszabadult lelki alkat csakis az embert választhatta és választja ma is hitének tárgyául: az ember jövőjét, mely nemcsak anyagi jólétet biztosítana mindenkinek, de ugyanakkor lehetetlenné tenné a nem szubjektív természetű pszichikai megrázkódtatásokat éppúgy, akár az egyén szellemi alakulásának ma még kényszerű gátjait. A heveny forradalmi periódusokban a rendkívül súlyos, megsokszorozott erőt és kitartást kívánó életkörülményeknek mintegy ellensúlyozásaképpen olyannyira megduzzad és felerősödik a harmonikus emberi jövő hite, hogy szétlúgozza az idő szövetét, délibábos közelbe hozza a vágyképzeteket, pontosabban realizálhatóknak tudja őket közvetlenül a győzelmet jelentő „frontáttörés” után.
1945.
A falu körül hatalmas fémhüllők roncsai: végső kínjukban agyongörbedt, értelmetlen összevisszasággá bomlott alumíniumhullák, rozsdaette, tátott szájú vaskolosszusok. A megmeredt, néma anyag görcse megállítani igyekszik az időt. D. József megtorpan egy pillanatra az ajtó előtt, már-már venné is le sapkáját, de végül még jobban a fejébe nyomja, s erélyesen benyit:
‒ Többet nincsenek urak, érti ezt maga?! Nincs többet jegyző úr! Nincs többet gyógyszerész úr, a kutya istenit! Dolgozni fog maga is, meg mind a többiek! Érti?! ‒ Nekivörösödött arccal, tüzelő szemmel vonul kifelé, s övé az egész csatakos, sebesült utca.
1946.
Építkeznek a faluban. A tejfeldolgozó üstjeiben, az utcán, csordultig áll a mész.
‒ Mondd, Feri, nem vétek így tönkretenni azt a jó berendezést?
‒ Á, ugyan, ócska vacak az már, szemétre való! Nemsokára olyan tejcsarnokunk lesz, de olyan. Majd meglátja! ‒ Kézlegyintésből, elnéző-megbocsátó pillantásából kétséget nem ismerő hit sugárzik.
Eksztatikus állapot ez, lenyűgöző, mert a teljesség jellemzi. Maximálisan telítettekké válnak a napok, nincs egyetlen olyan perc sem, melyben az ember önmaga sebeiben vájkálna, nem jut ideje, s szüksége sincs arra, hogy a maszkok végeláthatatlan sorában kutasson, hogy „individuális” ruházattal vagy a tébolyt súroló tettekkel injekciózza magát, s hívja fel mások figyelmét: nézzetek, kutyául érzem magam, hányhatnékom van, ha mindennap megjárt utaim sivár ketrece jut eszembe; hol a kiút; gyűlölöm az idomuló életet. Nem ‒ a múlt, jelen és jövő időt egyetlen izzó jelenné olvasztó hitnek nincsenek efféle problémái. Az uniformis a megtalált éden s a transzparensek és jelszavak hirdette célok nyájba vonzzák az embereket, örök álmot valósítanak meg, még ha csak ideig-óráig is: Kollektívumot. E közösséget, legalábbis nagy részét, természetesen nem logikus következtetések rendszere tartja össze, hanem a találkozások, az érzékszervek médiuma: a kézfogásokból, szempillantásokból, a szavak intonációjából kicsapó osztatlan összetartozás és egymásrautaltság érzete.
De mi történik a hittel a „frontáttörés” után? Valami egészen hasonlatos, mint amikor lomha folyamok felgyülemlett energiája szétrúgja az idejétmúlt töltéseket, hörögve zabálja, formálja a túloldal talaját, de ahogy távolodik a szakadástól, egyre inkább csendesül, szelídül, megbékél, s feledni látszik előbbi önmagát. Mert nem számított az anyag ellenállására, s nem tudta, mekkora tér vár betöltésre odaát. E hit a varázsigék erejét érzi magáénak a türelmetlen várakozás idején, de miután szembekerül a változtatandó anyaggal, a makacsul ellenálló szigetmaradványokkal, s rádöbben, hogy a „szezám tárulj”-ra nem moccannak a sziklák, kiáltson bár torkaszakadtából, elveszti spontaneitását, fanatikus tüzét: tulajdonképpen megszűnik hitnek lenni, önmagát emészti föl, s a lélek így sokkalta kopárabb, fakóbb tájakra ér, mint ahol hívő korszaka előtt mozgott: daccal, tétova vágyakkal, káromkodón.
1952.
D. József megáll a küszöbön, leveszi zsíros bőrsapkáját és belép.
‒ Jó napot kívánok, gyógyszerész úr! De régen láttam! Hogy szolgál az egészsége?!
A nagy darab ember a fekete-fehér kőkockák vonzásában álldogál, lelógó karral, s egyre mosolyog.
1953.
A rézüstökre ablakot rágott az idő. S. Ferenc le-lenéz a földre, a bokáig érő latyakba, s mintha a sár okain töprengne, lépeget komoran. Úgy mesélik, megverte az Isten, kegyetlenül.
Nyilvánvaló, hogy a tökéletes belső lerongyolódás, a tragikus meg-meghasonulás okai a tudatlanságban vannak. Abban az egyénben, aki csak néhány évtizedre tud visszapillantani, nem nőhet fel az ember, hisz nem tud „kilépni” önmagából, képtelen „egyetemesen” szemlélni az életet, szellemi mozgásának lehetőségei annyira korlátozottak, hogy mindennapi anyagi problémáin kívül alig él át más valamit intenzíven. Hite meg egy erjedő időszakban, a tömörülő nyájjal, annak melegénél épül, okvetlenül abszolutizált, kétségek soha át nem járták, s összeroskadása épp ezért törvényszerű.
De az emberbe vetett hit elfonnyad, megkérgesedik akkor is, ha a lázat puszta meggyőződés váltja fel! Noha a meggyőződés előfeltétele, alapelme minden hitnek, mégsem egyenlíthetjük ki a két fogalmat. A meggyőződéses ember statikus: bizonyítható tények passzív, közömbös elfogadására alapoz, nincsenek ambíciói az emberi viszonyok változtatására, s akkor megelégedett, széles a vigyora, ha nem kell a jövőről töprengenie, ha sikerül ügyesen a jelenhez tapadnia, elhallgattatnia a lélek néha-néha még lázadni vágyó hangját, ha sikerül minden lelkiismereti megborzadását csírájában elfojtania. A meggyőződéses ember életbölcsessége e három szóra vezethető vissza: nyugalom, megfontoltság, taktika. Napjainkban pl. meggyőződése, ugyan, hogy az ember a szocializmus útján juthat el a megtisztulásig, de mert hite már cserben hagyta, úgy áll a tehervivők közé, hogy vállát csak érintse a súly. Hányan csinálják így ‒ morfondírozik ‒, ennek így is kell lennie; „emberek” vagyunk; csak én legyek hülye álmodó!? S miután ily módon erőszakot követ el önmaga ellen, beáll a sorba, s ha szépen folydogál a pénz, ha jó a konyha ‒ kivirul, tökéletesen egyensúlyban érzi magát, s nem tudja, hogy tetszhalott.
A harmadik izgalmas eset az, amikor hit ki sem alakult, tehát nincs minek tragikusan szertefoszlania vagy elbárgyulnia. Ifjúságunknak arra a nem éppen jelentéktelen részére gondolok, mely már vagy még nem érti a világ változtatásának szükségességét, harsányan éli életét, tobzódó energiával.
Rettenetesen unatkozom. ‒ Ááh! ‒ Állatian együgyű pofák. ‒ Mutter, hol a nadrágom!? Kivasaltad? Miért nem? Nem elég, hogy ilyen löttyöket adsz kajálni?! ‒ ... Eszi fene, le vagytok ejtve... Délután irtó klassz társaságba megyek. Magnózunk, pia-kaja, ameddig jólesik. Na és az Erzsi? ‒ Öreg, mikor nyersz már a lottón? Motort akarok! ‒ Ejnye, hol az a nadrág? ... Na végre! Kár, hogy tizenegyre vissza kell jönnöm. Doli... Versek ... aj-aj ‒ Ciao! ‒
Miért jutnak eddig? Azt hiszem, pontos feleletet adhatunk: azért, mert a meggyőződéses tanította meg őket beszélni, írni-olvasni, ő gyűlöltette meg velük közvetett úton a művészeteket, ő ébresztette fel bennünk azt a meghatározhatatlan, fojtogató félelmet, melyről maguk sem tudnak számot adni, ő nevelte őket nyúlós frázisokkal, kölcsönzött álarccal, s ürességet teremtett ‒ legextrémebb cselekedeteikkel. „grandiózus” húzásaikkal, még ha öntudatlanul is, azt az űrt akarják telíteni.
A hit nélküli élet tehát szétforgácsolódik: csápkerózsika-álmú folytonosság, mely mákszemnyit se járul hozzá az ember életének gazdagításához. Örül annak, hogy nap nap után láthatja a napot, a csillagokat, hogy neki is jutott néhány köbméter levegő, hogy „elvegyülhet” és sodródhat: csendes súlytalanul. Mekkora seregek!
S mégis a hit viszi előrébb a világot.
A továbbiakban e produktív hit forrásairól, elemeiről, jellegzetességeiről szólunk. Mindenekelőtt a szenzibilitás egy fajtáját kell előtérbe hoznunk, mely nélkül csak szalmalángos, pusztán szubjektív érdekeltségű nekibuzdulások lehetségesek. Arra az érzékenységre gondolok, mely együtt nő fel az ember tudatával, gyermekkori magára eszmélésének kezdeteinél kezd lombosodni, majd a világ teljesebb átélésekor fájdalmas alapszínnel jut kifejezésre. E szenzibilitás valójában veleszületett prediszpozícióktól függően fejlődik ki, tehát az életkörülmények csak másodlagos szerepűek. Majdhogynem mindegy, materiális gondokkal terhelt környezetben alakul-e az ember, vagy a jólét kellős közepén: ha megvannak a hajlamai, előbb- utóbb eljut a marcangoló kínokig.
Lehet csak anyagi javakért is intenzíven gyötrődni, mondjuk, nagyobb göröngy aranyért, tágasabb szobákért, csinos és tekintélyt hozó automobilért, bundákért és nyakláncokért, mindennapi más ruháért de ez a sokszor tragikomikussá váló törtetés vajmi kevés rokonságot mutat az emberek egymás közti viszonya miatt kibontakozó szenvedéssel. Azok, akik elsősorban anyagi javak halmozására pazarolják energiájukat, sohasem érzik önmagukat, a tárgyak nem érettük vannak, nem kiegészítik, hanem uralják napjaikat, ők maguk pedig lassacskán az anyag „alkotó részeivé” degradálódnak: életük az ember legcsúfosabb kapitulációja. Ők az örök „normálisak”, az „Élet” megáldott gyermekei. Antipódusuknak épp ott kezd izgalmassá válni a lét, ahol ők „jó éjszakát” kívánnak. A szenzibilis ember a „kétmilliárd párosult magány” meggondolásán, átélésén keresztül félelmes, sokszor kiúttalannak tetsző labirintusba jut: hogy élje végig életét, ha a párhuzamosok csak a végtelenben találkoznak.
E nagy szakadékot gondolkodással egyekszik feltölteni. Végigpásztázza az emberiség történelmét, és arra a meggyőződésre jut, hogy a beláthatatlan, jövőbeli messzeségben kacérkodó párhuzamostalálkozás szükségszerűen meg is fog valósulni, tehát láncszemnek tudja felfogni életét, szervesen és értelemmel telítetten, beilleszkedő téglának abban a befejezetlen, sokszor lerondított, megrongált épületben, melyet az ember közösségáhítata építget lankadatlanul, évezredek óta.: az a vágy, mely ki akarja egyenlíteni a jelent, az úgynevezett objektív valóságot” a lélek sokkal teljesebb birodalmával.
De az öncsalás szörnyetege nem hagyja nyugton sokáig. Mi lesz, ha egy nagy vihar hamuvá porlasztja csontjaidat, és mi lesz évmilliárdok múltán, hová lesz akkor gyötrelmes harcaid annyi vélt eredménye, a nagy pátoszú szavak, a célok ‒ vigyorog szemébe, s a szenzibilis ember lába alatt újra meginog a talaj.
Egyetlen kiútja marad: a hit. S mert kétkedések, meghasonlások sorozatán jutott el eddig, méghozzá kényszerűen, nem választ magának egy új bibliát, mely végső igazságok rendszerével ringatgatná, hanem konkrétumokra irányul, mindennapos harcot vív, s hiszi, hogy tenni, égni, elégni érdemes; csakis ez oldhatja fel fájdalmát.
Igaz, néha mégis öngyilkosságba torkollik útja, de ez nem hite kudarcát példázza, csupán azt, hogy az anyag megfáradt, eljáródott, s magával rántotta az éjszakában önnön termékét, a soha meg nem nyugvó szellemet is.