Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Brasnyó István
Herceg János elbeszélései
1966. február 1.
Mielőtt munkához látnék, mindenesetre meg kell világítanom azokat az elveket, melyek az elbírálás módszerét fogják igazolni, és azt, hogy miért oly kurta és elmarasztaló a véleményem Herceg János elbeszéléseiről.
Eredménynek sohasem: annak az elégedettségnek kell minden alkalommal a mű mérőfokává lennie, amely az alkotóban az utolsó pont után árad széjjel, az alkotói produktumnak teljes minősítését, mintegy osztályzatát szolgáltatva; annak az elégedettségnek a megnyilvánulási formája és pátosza érdekli elsősorban a kritikust, melynek ösztönzésére a művész kiadja kezéből a kész remeket.
Az értékre csak felhívhatjuk a figyelmet, meg nem teremthetjük. Az érték közkincs. A közkincs biztosítéka a feltétel nélküli hódolat mindenki részéről.
E két megállapítást kell valamelyest összhangba hoznunk, egy harmadik céljából: a művész viszonylagosan (relatíve) remekbe szabott munkája, mielőtt közkézre adná, részéről alapos vizsgálatnak vettetik alá: megfelel-e a mű majdani rendeltetésének, tudniillik, hogy értékké legyen? Ha a művész meg van elégedve a munkával, bárminemű is legyen az, akkor áruba bocsátja pl. a képet, kiadja regényét stb., már az ágazattól függően. Tehát mindenképpen ízlésének megfelelő remeket lát benne abban a pillanatban.
A kezdő vagy alig tapasztalt művészek ízlése változó. Az idősebb művészek ízlése csontjaikkal együtt elveszti elasztikusságát — megkövesedik, végsőnek azt az alakot veszi fel általában, amely végzetesen körülhatárolja, meghatározza; hasonlóan a cementhez.
Ez lenne hát a harmadik.
Most pedig térjünk át a konkrétum által adott lehetőségek kihasználására (meglehet, hogy többen elítélik majd naivságomat, mivel olyasmit tételezek fel, hogy Herceg János, amikor könyvet ad ki, csak azokat az írásokat gyűjti egybe, melyek legbensőbb meggyőződése szerint érdemesek arra, s azokat már nem, melyek csak azt a bizonyos „mércét" ütik meg; ez a húzás semmi esetre sem nevezhető fair play-nek).
Annyi bizonyos, hogy az írások esztétikai gerinciránya megegyezik holmi nem hivatalos, lokális tollforgató hagyomány hamis pompájával, amelynek színtelenségét sokan már hosszabb ideje a közérthetőséggel igyekeznek azonosítani. A hercegi elbeszélés nem új, ahogy jó szomszédja, az adoma sem az, sem a színes írás, sem a hírlapi karcolat vagy tárca, de nagy affinitás fűzi őket össze; mondhatnám: szeretkeznek. Impressziók. Az elbeszéléssel talán nagyon is elvetettük a sulykot. De ha véletlenül formabontó? (ezt az oldalt sem szabad szem elől téveszteni) ‒ nem azért, és nem is formát bont, hogy építsen, inkább fordítva: azért épít, hogy bontson, kispolgári ideológiával, szentimentális családeszmével stb. Az egocentrikus ember egyedül védekezik, és csupán önmagát védi és igazolja, tehát... az intenzívnek nem mondható problémalégkör az aktív témák hiányára enged következtetni, miután a kompozícióban is több helyütt a „befekvő” részletek dominálnak, leheletnyi alkotóindulat nélkül.
Végül pedig elnézést kell kérnem véleményemért attól a kollégától, aki Herceg János elbeszéléseit a mai „vajdasági” elbeszélő irodalom kiteljesedésének nevezte ismertetőjében, mivel én úgy gondolom ‒ hisz egyre kevesebben istápolják ezt a műfajt ‒, hogy a régi vajdasági irodalom temetkezési műfajáról kellett volna értekeznie.
(Herceg János: Gyaloghintó, elbeszélések, Fórum Könyvkiadó, Novi Sad, 1965. 182 lap)