Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Juhász Erzsébet
Hankiss Ágnes tanulmányairól
Hankiss Ágnes: A bizalom anatómiája. Budapest, Magvető, 1978
1979. január 2.
A kötet címe és tárgya közötti látszólagos ellentmondásra figyelmeztet mindjárt elöljáróban Hankiss Ágnes, ugyanis első pillantásra valóban úgy tűnik, a bizalom pszichoszociális feltételeinek elemzése helyett csupán ellentétét, a hazugság és az emberi összeférhetetlenség jelenségvilágát vizsgálja. „E tanulmányok igazi tárgya azonban nem önmagában a hazugság vagy az igazmondás, a bizalom és a bizalmatlanság, a társas konfliktus vagy a társas idill – írja hanem: a hátterükben munkáló mindennapi racionalitás, a maga buktatóival és működési hibáival, a mindennapi emberi együttélés bizonyos kiélezett helyzeteiben – ahogyan a szociálpszichológus látja. E kiélezettség érdekében - amely éles megvilágításba helyezi a folyamatokat és törvényszerűségeket – közelítettem elemzéseimben a negatív jelenségek felől.”
A kötetnyitó A kétarcú hazugság című fejezetben Hankiss Ágnes abból a tényből indul ki, hogy a hazugságot a legfőbb rosszak egyikének tekinti a köztudat és túlfűtött indulattal ítéli el elméletileg, holott a gyakorlatban mindenki kivétel nélkül szinte naponta elkövet apróbb-nagyobb hazugságokat. Sőt kimondja azt a nyilvánvaló tényt is, hogy aligha létezhetne emberi közösség hazugságok nélkül, minthogy: „A hazugságnak vannak olyan formái, amelyeket a társadalmi közvélemény nemcsak hogy megenged és elfogad, hanem hallgatólagos alapon el is vár az emberektől. Ezeket a viselkedésformákat azonban tilos, vagy legalábbis nem nagyon illik hazugságnak nevezni."
Egyfelől tehát vannak olyan kétértékű hazugságok, amelyek alapvetően fontos szerepet játszanak a mindennapi társas együttélés „játékterének” megteremtésében és fenntartásában, másfelől viszont olyanok, amelyek akadályozzák a lényegi kommunikáció létrejöttét. Általában: „a társas megismerés kudarca, a mindennapi gyakorlatban, az ember egyik alapélménye.” E kudarcélmény pedig jelentős mértékben épp abból ered, hogy „az emberi kapcsolatokban a szándékosan félrevezető, megtévesztésünket célzó információkkal is számolnunk kell”. A hazugság jelenségvilágával foglalkozó tanulmányok elsősorban arra keresnek választ, hogy mi minden gátolhatja meg az embert abban, hogy idejében észrevegye, meg akarják téveszteni, illetőleg téves jelentésképzeteket alakított ki a valóságról. Ennek egyik okát Hankiss Ágnes abban látja, hogy személyészlelésünk a leggyakrabban önközpontú. Jól példázzák ezt szélsőséges eseteknek azok a vizsgálatai, amelyek szélhámosok és áldozataik kapcsolatát elemzik bírósági jegyzőkönyvek adatai alapján, s egyértelműen igazolják, hogy az áldozatok a szélhámosok viselkedésének értelmezésében a saját személyüket tekintik „általános érvényű támpontnak” gondolati, pszichodinamikai és szociodinamikai szinten egyaránt. De az tény, hogy a valóságértelmezésben az ember mindig érdekelt, s ebből következően eredendően „hajlik arra, hogy a valóságba belelássa azt, amit látni akar, s hogy ellenkezőleg, ne lássa meg, ne vegye észre azt, amit valamiért kellemetlen volna tudomásul vennie”, ahogyan ezt a szélhámossági stratégiák szélsőséges esetei oly meggyőzően példázzák a bizalom kijátszhatóságának kevésbé szélsőséges megnyilatkozási formáira vonatkozóan is tanulságosan – az önközpontú valóságértelmezés önmagában még kevés lenne ahhoz, hogy az igazságkritériumok hiányáról beszélhessünk a mindennapi társas együttélés vonatkozásában. Holott épp az igazságkritériumok hiánya miatt lehet szó tényleges kudarcélményekről.
Személyészlelésünk bizonytalanságát ugyanis az is döntően meghatározza, hogy a másik ember megismerése a mindennapi tudat számára mindig egyfajta „élménykettősséget” jelent. Egyfelől felismerjük, hogy a másik ember az unalomig ismert sémák szerint viselkedik, másfelől viszont tudjuk, ez csak külső burok, mert mindaz, ami a másikban „megismételhetetlenül egyéni, szigorúan öntörvényű” e burok alatt, az a „külső szemlélő számára sem érzékkel, sem értelemmel nem befogható". A valóságértelmezés e felszámolhatatlan bizonytalanságát oldja fel az ember „mágikus védekező reakció formájában", amikor oly feltétlenül és rigorózusan tiltakozik elméletileg a hazugság ellen. Ilyen, bizonytalanság révén felgyülemlett feszültséget old ki más síkon Hankiss Ágnes szerint a pletyka is, minthogy pótkiélést jelent a valóságértelmezés bizonytalanságának kudarcélményével szemben. Pletykázáskor ugyanis „olyan emberi viszonyokat, történéseket, amelyek teljes, valóságos összefüggésrendszerükben áttekinthetetlenek, rnegismerhetetlenek, együttesen átírunk a képzelet színpadára, kedvünk szerint megrendezzük, leegyszerűsítjük vagy túlbonyolítjuk, a lényeg az, hogy mivel a viszonyok és történések szálai a mi kezünkben futnak össze, ha mesterséges úton és csak pillanatokra szólóan is, a TÖKÉLETES MEGISMERÉS ritka élményéhez jutunk." Magasabb szinten, összetettebben, de működési mechanizmusát tekintve a pletykához hasonló pótkiélést tekinti Hankiss Ágnes az irodalmi mű befogadása egyik központi pszichológiai összetevőjének is.
A hazugság jelenségvilágának vizsgálatában e könyv legfontosabb felismerése, hogy kimutatja, a hazugság ellenében szükségszerűen jönnek létre különböző feszültségkioldó reakciók, minthogy vannak olyan hazugságok, amelyek olyan bizonytalanságot és bizalmatlanságot teremtenek az emberben, hogy valamilyen formában elkerülhetetlenül le kell játszania az általuk előidézett feszültséget. E lejátszásoknak ugyanis nélkülözhetetlen szerepük van a társas együttélés játékterének megőrzésében.
Még nyilvánvalóbb lesz ennek a lejátszásnak a fontossága azoknak az elemzéseknek az alapján, amelyek a személyiség játékterében megteremtődő hazugságokat, az önmegtévesztések bizonyos típusait vizsgálják. Kettővel foglalkozik behatóbban Hankiss Ágnes tanulmánya: az énfejlődés folyamatában és az énkép kialakításában aktív szerepet játszó önmegtévesztések típusaival. Az önmegtévesztésnek ez a hosszú távon működő lejátszásos jellege legnyilvánvalóbban az ún. „én-ontológiák" megteremtődése alapján mérhető le. Hankiss Ágnes abból indul ki, hogy az énkép szerveződése nem tekinthető lezártnak a személyiség kialakulásával bezárólag. Továbbra is aktív folyamatnak tételezve megállapítja, hogy az énkép szerveződésének ontogenetikus folyamata a felnőtt korban egy „ontológiai dimenzióval” egészül ki: „A felnőtt ember ugyanis – írja – kialakít valamilyen elméletet saját élettörténetére, életútjára vonatkozóan: megpróbálja egységes magyarázóelv fonalára fűzni, TÖRTÉNETI EGYSÉGBE építeni sikereit és kudarcait, adottságait és választásait, erényeit és hibáit, sorsának kedvező és kedvezőtlen fordulatait.
Más szóval levezeti saját »ontoiógiáját«.” Szociológiai felmérések tanulságai bizonyítják, mennyire aktív szerepe van a valóság mitologikus áthangolásának a különböző típusú én-ontológiákban. Pontosabban épp az áthangolás valamely irányultsága képezi fő rendezőelvüket. Az önmegtévesztés lejátszásos jellege azonban nem ezeknek az én-ontológiáknak a megteremtődése alapján érhető tetten. Az egyes én-ontológiákban megteremtődő mitologikus áthangolások ugyanis „eszköz-szerepet” játszanak a „pszichikum önszabályozó rendszerében”, eszközül szolgálnak arra, hogy: „az ember a múltját, előtörténetét zökkenőmentesen beépítse jelenlegi életmintájába, sőt, hogy FELHASZNÁLJA aktuális élethelyzetének, életmintájának magyarázatában, illetve a fenntartásában". Az önmegtévesztés hosszú távon történő lejátszásáról akkor beszélhetünk, ha az ember a gyerekkori szituáció kötését erősebbnek érzi, mint énjét, ha életútjának mitologikus áthangolása az önfelmentés vagy önigazolás eszközévé válik, blokkolva az én eleven, nyitott alakulásának útját. Mivel az ember életútját „a stabilitásnak, a kötöttségnek és önmaga állandó újraválasztásának sajátos kettőssége határozza meg", hosszú távon lejátszódó önmegtévesztésről akkor beszélhetünk, ha ez az állandó újraválasztás, illetőleg számos „átvedlés” nem több, mint (önigazoló és önfelmentő) ismétlés.
A hazugságok harmadik csoportját a kényszerből elkövetett hazugságok képezik Hankiss Ágnes felosztásában. E hazugságtípus markánsabb megnyilatkozásai már nem vizsgálhatók tisztán a mindennapi élet személyes kapcsolatainak közegében, nem a másik ember képezi a megteremtődésükhöz szükséges partnert, hanem általában valamely társadalmi szervezet, intézmény. Lényege, hogy abból a belső konfliktust előidéző kényszerből fakad, hogy az embernek nemcsak az önmagával való azonosságának érzetére-tudatára van szüksége, hanem tetteiben megmutatkozó önmegvalósítására is. Amikor a kettő összeegyeztethetetlen, az ember választani kényszerül: vagy vállalja önérvényesítő törekvéseinek véghezvitelét, vagy az értékracionális megoldás mellett dönt és lemond céljainak, törekvéseinek megvalósításáról, de így is, úgy is konfliktusba kerül önmagával. Az önérvényesítő törekvések és az énazonosság konfliktusának szerkezetét elemzi Hankiss Ágnes egy későbbi tanulmányában, a Martinovics Ignácról szólóban, amely a Valóság 1978/10. számában jelent meg, s bár feltehetően későbbi keletkezésű, mint A bizalom anatómiája, szervesen e tárgykörbe illeszkedik, kivételes jelentőségét és értékét pedig csak növeli e kötet kontextusa, és viszont, mivel épp A hazugság mint kényszer című fejezet kiegészítésének és kiteljesítésének foghatjuk fel. A tanulmány alcíme: Egy sorskonfliktus szerkezete. Mindenekelőtt azért tekinthetjük a szóban forgó fejezet összegezésének ezt a tanulmányt, mert dokumentumok, tehát konkrét tényanyag alapján (nem tisztán elméleti síkon, mint itt) teljességében sikerül megragadnia annak a belső konfliktusnak a szerkezetét, amelyet a kényszerből elkövetett hazugság visz végbe a személyiség külső megnyilatkozásaiban és belső világában. Teljességről azért beszélhetünk, mert a kényszerből elkövetett hazugság Martinovics Ignác esetében egész életútját döntően meghatározó SORSkonfliktussá terebélyesedik. E tanulmány a meglevő dokumentumok alapján rekonstruálja Martinovics életpályáját, s kimutatja, hogy már közéleti szereplésének legelején ellentmondásba kerül nála énazonos viselkedésének belső szükséglete és önérvényesítő törekvéseinek ugyancsak belső kényszere. Martinovics, személyiségtípusa szerint tehetséges, ambiciózus és öntörvényű, akinek lételeme, hogy önérvényesítésének cselekvő lehetőségeit megszerezze, ám ugyannakkor cselekedni csak a maga „belülről irányított” módján tud. Életpályája e feloldhatatlan konfliktus jegyében zajlik, énazonosságának nyílt beismerése után sohasem sikerül önérvényesítését megvalósítania, ez a leküzdhetetlen belső igény téteti meg vele ,,önsorsrontó lépéseinek” egész sorát, s ez a szélmalomharcnak bizonyuló hiábavaló erőfeszítés végül elsorvasztva énazonosságának alapszükségletét e feloldhatatlanság tragikus sorskonfliktusává válik.
E tanulmány ismeretében még teljesebben felmérhetjük Hankiss Ágnes azon megállapításainak fontosságát, amelyeket a kötet utolsó, A gyanakvástól a bizalomig című része foglal magában, amelyben a különböző típusú konfliktusokat vizsgálva a szótértés, a kölcsönös megismerés és bizalom feltételének megteremtődését az egyenrangú felek vitájában, azaz termékeny dialógusában látja. E fejezet legfontosabb felismerése, hogy a megértés és tolerancia az emberek egymás közötti kapcsolataiban az esetek többségében nem tud a konfliktusok valamilyen formában végbemenő feloldása nélkül megteremtődni. Ritkán vezet egyenes út a bizalomig, mert „az emberi közösségekben – írja – kibontakoznak olyan érdekellentétek is, amelyeket nem lehet csupán megértéssel és toleranciával feloldani, de még megelőzni sem, hanem amelyeket valamilyen módon le kell játszani, végig kell vinni.”
A hazugság, a bizalmatlanság, tehát a lényegi megismerés, a valóságos véleménycsere és szótértés hiányának jelenségeit vizsgálva Hankiss Ágnesnek valóban sikerült megragadnia e tanulmányokban a bizalom kialakulásának feltételeit, méghozzá épp azzal, hogy tudományos módszerekkel fejtette fel azoknak a jelenségeknek az összetevőit és működésük mechanizmusát, amelyek akadályozzák megteremtődését.
S végül: mindezeknek a jelenségeknek a tudatosításához magas szinten hozzájárulva Hankiss Ágnes tanulmányainak is jelentős önkioldó szerepük lehet a magunk konfliktusainak tudatosításában, és az együttműködés és bizalom jegyében történő lejátszásukban – ha jól odafigyelünk rájuk.