Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Gerold László
GONDOLATOK EGY HÍD-SZÁMRÓL
1965. július 15.
A legutóbbi köntösváltozás óta a háború utáni HÍD a folyóirat történetében a legszélesebb esztétikai és irodalmi horizontok felé mutat. A provincializmust levetkőzve nőtt a HÍD hírneve, jelentős és várt olvasmány lett mindenütt, ahol a magyarul írott szónak súlya, színe van. A jó név, a köztisztelet, és az eredmények, főképpen ha nagy jelentőségűek, állandóan az elért színvonal megtartására, sőt túlszárnyalására kötelezi mind a szerkesztőket, mind azokat, akik a szerkesztőségnek kézaratot adnak. Az persze természetes, hogy a folyóiratnak nem lehet minden egyes száma jobb az előzőnél, ingadozások voltak, vannak és lesznek. Egy-egy számot azonban – ez a folyóirat szempontjából is elengedhetetlen – mindig a kiharcolt reputáció prizmáján át kell vizsgálni. Ez a következő szám, s tovább menve az évfolyam érdekében szükséges.
Miért érzem fontosnak mindezt éppen a nagy késéssel megjelenő májusi HÍD kapcsán elmondani?
Több okból is. Attól függetlenül, hogy megjelenésében kiadósan késik, ezt a számot mégiscsak májusinak tudom, és hiszem, hogy kell elfogadni. A májusi azt jelenti, hogy még sok mindenben különböznie kell az ún. tipikus nyári számoktól. Ez az 5-ös HÍD pedig már tartalomjegyzékével is nyári atmoszférát áraszt. A nyári számok jellegzetessége a két-három nagy terjedelmű szöveg.
A 150 oldalas májusi Híd majd kétharmadát három terjedelmes írás teszi ki – Major Nándor: A kritikáról, Sinkó Ervin: Lesznai Anna költészete és Déry Tibor: Ambrus.
Major Nándor szövege a problémákat kutató és meglelő, gondolkozó ember műve. Az író vallomása szerint a nemrég elhunyt T. S. Eliot műveinek ismételt lapozgatása, méricskélése és tanulmányozása folytán jelentős felismerések, „egyre messzebb ható” összefüggések és fokozatosan érlelődő meggyőződések birtokába jutott. Ezeket sorakoztatja fel, s közben, amint ezt a cím is igazolja, a vázlatnak nevezett szöveg központi kérdése a kritika marad. A szándékról Major így vall:
„...lassan meggyőződéssé érlelődött bennem a régi, lappangó sejtés, hogy ez a költői mű, Elioté, az újkori irodalom gyújtópontjában áll, s nyilván ennek kereszttüzében tekinthetjük át a legvilágosabban azt a hosszú folyamatot, amely a költészetben, úgy képzelem, a romantikával indult meg, s különös fényt vet a kritika mindmáig felettébb vitás helyzetére, gyámoltalan kontroverziáira, ég és föld közötti lebegésére, arra, amiről már oly régóta készültem elmondani, ha fragmentárisan is, néhány észrevételemet, remélvén, hogy végkövetkeztetésemben egy-két szilárdabb pontot is nyújthatok egv korszerű kritika kibontakozásához.”
Ehhez társul az a sarkalatos tétel, hogy:
„A kritika mindig annak a tevékenységnek a szerves, strukturális része, amire vonatkozik, legyen akár mű- vagy társadalomkritika: már itt előreveti árnyékát az a nagy akadály, amelybe ütközünk: hiányzik a praxis filozófiai kategóriájának alapos áttekintése, amelynek keretében, úgy véljük, a kritikának imént említett helyét és szerepét világosan felismerhetnénk.”
A három ívnyi fejtegetés során Major számos érdekes és értékes kitérővel széles mezőket fut be, közben szemét állandóan rajta tartja a magyar kritika egyes szakaszain és megnyilvánulásain, mintegy polemizálva ezekkel, míg bírálatnak szerinte ezután haladnia kellene:
„A kritikának tehát az előre vezető fonalat kell meglelnie, az elioti költészet felülmúlásának lehetőségén kell tartania szemét, azon az igyekezeten, hogy a művészet tárgyának és tartalmának elpangása után vajon van-e rá mód, hogy ez az absztrakttá vált költészet, maga a költészet, még ebben a civilizációban leljen egy pontot, amelyen érintkezésbe kerülhet a valósággal, ahol tehát a tudomány nem fedi el előle a valóságot.”
Mindezek után azt is hihetnénk, hogy A kritikáról nem egyéb a vázlat mozaikszerűségével felépített tanulmánynál, a tény pedig az, hogy Major írása nem más, az utóbbi hónapokban házunk táján megjelentetett legfigyelemreméltóbb szövegnél, amely erényei és hibái folytán is egyaránt figyelmet érdemel. A kritikáról pozitívuma a szándék mellett Major meglátásai, gondolatai. A negatívum pedig a felületes, majdhogy meggondolatlan kijelentésekben (,,a hallatlanul csenevész magyar próza sohasem volt...”) és a meglepően elburjánzott nyelvi igénytelenségben van. MERT: bármi is, és bármennyire is igaz a mondat második fele, de a magyar prózáról minden szegénysége és lemaradása ellenére sem állíthatjuk, hogy „hallatlanul csenevész”. Ez azt jelenti, hogy nincs, nem létezik (s ezt valószínűleg Major sem vallja!), mert néhány név (Jókai, Mikszáth, Móricz, Nagy Lajos, Krúdy, Kosztolányi, Németh László) puszta leírása is enyhítheti ezt a szigorú és megfontolatlan állítást. Mindez azonban talán jelentéktelennek is mondható egy vázlat sorait olvasva, no meg a jegyzet több efféle következetlenséget is elbír, igazolhat. A nyelvi, a stiláris igénytelenséggel azonban a jegyzetfüzetben is csínján kellene bánni. Az igaz, hogy a vázlat szabadabb, ún. egyéni jeleket is megtűr, ha azonban publikálásra kerül sor, a jegyzetnek a szöveg, az olvasó és önmagunk érdekében gondozottnak, ápoltnak kell lennie. Nézzünk egy kiragadott példát:
„Hogy pedig a majdani új civilizáció hordozói már az újkori civilizáció fejlődési szakaszának irányítását kezükbe vehessék, e szakasz uralkodó törvényei értelmében – amelyek pedig, mert polgáriak, ellenkeznek az általa vallott majdani civilizáció eszméivel – alkotta meg a politikai forradalom elméletét, mégpedig azért e szakasz törvényei értelmében, mert benne a szükségszerűség uralkodik, s ahhoz, hogy valami eredménnyel járjon, épp a fennálló törvényszerűségek nyújtotta lehetőség érvényesítése szükségeltetik: aki a politikai társadalom – tehát polgári társadalom – oly könyörtelen bírálatát adta, létrehozta e társadalom legrigorózusabban megszervezett pártját, s tehette ezt épp a távlat birtokában, a leendő civilizáció csíráinak felhasználásával e pártban, a politikai forradalom sikerével máris megkapta annak a bizonyítékát, hogy a majdani civilizáció hordozói csakugyan már az újkori civilizáció törvényei szerint is hatékonyabban képesek cselekedni az újkori civilizáció hordozóinál.”
Ezt már nem nevezhetnénk szikár, végtelenül leegyszerűsített stílusnak, inkább mondanám, a homályosságig kusza, nyelvileg ötlettelen, vérszegény, pongyola, végső soron magyartalan mondatkolosszusnak. A bántó az, hogy nem egyedülálló jelenség. Pedig valóban kár, hogy értékes írásban ilyesmi is található. Sajnos, Major szövegében a stiláris pallérozatlanságon, a nyelvi igénytelenségen csorbul ki a meglátások és gondolatok éle. Most még szívesen nevezem mindezt túlfűtöttségnek. A félő az, hogy egyes jelek szerint házunk táján az ilyen stílus és gondolatszövevények általánosabb méreteket öltenek, káros modorrá válnak. (A májusi Híd jelentősége abban is megnyilvánulhat, hogy minderre alkalmat adott elmondani.)
Az említett másik két írás közül Sinkó Ervin tanulmánya „az irodalmi köztudatból kiesett” költőnő, az emigrációban élő Lesznai Anna költészetét méri fel. Nem feledkezve meg e költészet női jegyein túl kihangsúlyozni az általános értékeket és megkísérelni a „rubrikázhatatlan” művész opusának felmérését, de az értékek maradandóságáról kimondott végső szót mégis, helyesen, a költeményeknek engedve át.
Déry Tibor Ambrus című prózája valószínűleg a szerző az i. u. IV. században élt milánói szent Ambrusról írt, és eddig a Kortárs három számában A kiközösítő címen megjelent regényének részlete. Feltehetőleg éppen a Kortársban levő rész előtti fejezetet kaptuk kézhez. Prózában jelentkezik még Major Nándor (a Dél 5. folytatásával) és Kolozsi Tibor, aki a Hazalátogató vendég Bergengóciából címen közöl érdekesen formálódó, de a végén elsziruposodott novellát.
Gömöri György egyrészt Ionesco és Beckett, másrészt Dürrenmatt színházának érintésével jut el Mrożekig, (Mrożek színháza), majd bonckés alá véve a lengyel drámaíró szatíráit, megállapítja: ,,S bár ma még akadnak olyanok, akik magányos különcnek tekintik Mrożeket, ezt a „szomorú angyalt”, lehetetlen fel nem ismerni benne az új, szabadabb lengyel (és talán szocialista) színház úttörőjét.” Vébel Lajosnak Sveta Lukić tv-játékáról megjelent ismertetők adtak okot Egy hazai tv-dráma körül című pamflet-szerűség megírására. A szerző pechére azonban ő sem mozdult ki bírált kollégáinak bűvös, szubjektivista bűvköréből. Nem öntött tiszta vizet a pohárba, noha nyilvánvalóan ez volt a szándéka. Ez a szöveg a véletlenül összeálló, elvtelenül szerkesztett Szemle rovattal együtt semmiképpen sem válik a szám dicsőségére.
Versekkel fiatalok: Torok Csaba, Brasnyó István és Vetró Ferenc jelentkeznek a májusi Hídban, amelyből valószínűleg nem ok nélkül éreztük felénk szállni az álmosító nyári levegőt.