Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Burány Nándor
Gondolatok a cselekvés előtt
1966. január 1.
Ha fejlettebb országba utazok, ha olyan könyvet veszek a kezembe, amelyik nálunk fejlettebb, gazdagabb társadalmak életével, embereinek létkérdésével foglalkozik, mindig izgalomba hoz a kérdés: a társadalmi életnek melyek azok a szerkezeti formái, működési feltételei, körülményei, a jólétnek melyek azok az előnyei és az ezekkel járó veszélyei, amelyek ránk is várnak, amelyekhez előbb-utóbb majd mi is eljutunk, ha más-más formában, különféle módon jutnák is azok kifejezésre, eltérően attól, ahogy talán most látjuk őket a világ egyik vagy másik részén.
Dávid Riesman könyvét olvasom, a történelem folyamán kialakult embertípusokkal foglalkozik, részletesen, alaposan, érdekesen. Ahogy méregetem a megállapításait, egyre azt nézem, ezekbe a típusokba, hogy tudnám beilleszteni, belehelyettesíteni a mi embereinket; keresem, lehet-e párhuzamot vonni, mi az, ami megfelelő, s mi az, ami eltér. A „mások felé fordult ember”, a társadalmi fejlődés mai fokán kialakuló típus, akaratlanul is nagyobb érdeklődést vált ki, mint az előbbiek. Ez az talán, amelyik felé mi is haladunk, esetleg tudatosan, de inkább ösztönösen sodródunk, mint a társadalmi egésznek a részei, részecskéi.
Ez az az ember, akit legrövidebben és legvázlatosabban talán úgy lehetne meghatározni, hogy mielőtt valamit cselekszik, elsősorban azt nézi, hogy reagál majd erre a környezetre, és tetteinek értékelését sem saját, belső kritériumai, hanem mások végzik. Mondom, ez nem tudományos meghatározás, de talán így is sikerül körvonalaiban sejteni, milyen az az ember, akire esetleg mi is hasonlítunk majd egyik-másik tulajdonságunkban.
Lesz-e alkalmunk személyesen, közvetlenül megismerni ezt az embertípust? Itt, most vagy majd holnap nálunk is jelentkezik-e, s mennyire eltérő jelekkel? Mik az előfeltételei, s azok ‒ a bőség, a jólét ‒ meghozzák-e majd az ember számára a „teljes boldogságot”? Ismert szociológusoktól keresünk, kérünk erre választ.
„Amerikában az egyéni élvezeteket és az egyéni hatalmat nem szorítja korlátok közé az alacsony jövedelem és a magas adó ‒ írja az uralkodó elitben Wright Mills. ‒ Vannak jövedelmek, amelyek elég magasak maradnak a magas adók ellenére is, meg aztán számos módja van az adózás megkerülésének vagy minimumra-szorításának. Amerikában létezik, s minden évben újra teremtődik egy réteg, a részvény-mágnások rétege, amelynek tagjai közül a legtöbbnek sokkal több a jövedelme, mint amennyit el tudna költeni. Legtöbbjüknek a pénz egyszerűen nem számít. Sohasem kell az étlap jobb oszlopára tekinteniük, sohasem kell senkitől utasítást elfogadniuk, sohasem kell ‒ hacsak maguk önként nem vállalják ‒ kényelmetlen dolgot véghezvinniük, sohasem állnak olyan válaszúton, ahol a döntést végül is a pénztárca tartalma határozza meg. Egyszerűen sohasem kell semmit csinálniuk. Minden jel szerint- teljesen szabadok”.
De hát valóban szabadok?
A válasz: igen, a társadalom bevett fogalmai szerint azok.
De nem szab-e számukra valami módon határt a pénzük?
A válasszal nem marad adósunk a szerző. Elmondja, hogy a pénz hatalma is korlátozott, s „így a szabadság is, amely ezen alapul”. Úgy találjuk azonban, hogy megkapóbb, teljesebb, egyszóval jobb az a gondolat, amelyet Erich Fromm fejez ki egyik cikkében:
„Gazdasági rendszerünk anyagilag gazdagította az embert, de ugyanakkor emberileg elszegényítette. Hiába minden propaganda, hiába minden jelszó a nyugati világ istenhitéről, idealizmusáról, hívő voltáról, rendszerünk materialista kultúrát és materialista embert teremtett. Nyolc munkaóra alatt az egyént csak egy termelőcsapat tagjaként kezelik. Nyolc órányi szabad ideje alatt úgy irányítják, hogy megfelelő fogyasztó legyen, akinek az tetszik, amit rádiktálnak, s mindehhez azzal áltatják, hogy saját ízlését követi. Folyton-folyvást jelszavakat, sugalmazásokat kalapálnak belé, realitást nélkülöző szólamokat, amelyek utolsó maradék realizmusától is megfosztják, meggyőződéseit soha figyelembe nem veszik. Az egyénnek kevés a kritikai gondolkodása, kevés a valóságérzéke, ezért egyedül a többiekhez való alkalmazkodás mentheti meg a magányosság és elveszettség érzésétől. Az egyén nem ura többé saját képességeinek, belső gazdagságának, hanem elidegenült, elszegényült „dologgá” vált, és rajta kívül álló hatalmaktól függ, azoktól, amelyekben egyéni lényege lassan-lassan megsemmisül.”
„ ...Minden vagyonunk ellenére szegények vagyunk ‒ ismerte fel Marx is ‒, mert sokat bírunk, de kevesek vagyunk.” Mi az eredmény? ‒ kérdezi Fromm ‒ az, hogy az átlagember bizonytalanságot, csüggedtséget érez, és az öröm hiányát sínyli a bőség közepette. Az élet értelmetlen számára. Homályosan sejti, élete nem jelentheti azt, hogy ő semmi egyéb mint „fogyasztó”. Nem bírná elviselni az élet örömtelenségét és értelmetlenségét, ha a rendszer nem kínálná neki lépten-nyomon a mákonyt, a televízióitól a nyugtató szerekig, amelyék feledtetni tudják vele, hogy hovatovább elveszíti az élet minden értékét. Minden szólammal szemben, gyorsan közeledünk egy olyan társadalomhoz, amelyet bürokraták kormányoznák, bürokraták, akik egy jóllakott, jól szórakoztatott, dehumanizált, csüggedt tömegembert igazgatnak. Emberszabású gépeket és gépszabású embereket teremtenek...”
Nem tudom, más hogy van véle, én ha elolvasom a fenti sorokat, a gondolatok parancsolóan hatnák, s tolakodnak elő a kérdések: ha ez az, ami a fejlett társadalom emberét jellemzi, akkor mit tettünk, mit akarunk mi tenni, hogyha eljön a bőség társadalma számunkra ne jelentsen majd dehumanizálódást is? Nem sokat kell törni a fejünket, tudjuk, mindannyian jól látjuk, hogy mit tettünk eddig, milyen viszonyok, emberi kapcsolatok építésére törekszünk, milyen eszközökkel, s eredményekkel.
Mielőtt azonban ezekre a kérdésekre térnénk ki, fel kell sorakoztatnunk még néhány idézetet. Georges Friedmann írja:
„A kilátások szerint az emberiség a több éves távlatokban a 40 000 órás munkakor felé közeledik, a még távolabbi jövőben pedig a négyórás munkanap felé, amint ez Jean Fourastier jósolja. Már ma, és a jövőre vonatkozólag is, olyan mozzanatok sejthetők, amelyek azt mutatják, hogy nem lehet egyenlően és egyenjogúan felosztani a munkahelyeket abban a társadalomban, amelyik közeledik.”
Pedig:
„Az előttünk fejlődő társadalom tisztánlátó, előítéletektől mentes szemlélőjének igaza van, amikor fölteszi magának a kérdést: hogy fog viselkedni sok ember, hogy találja majd meg az egyensúlyt, hogy fejleszti egyéniségét abban a világban, amelyikből kivesztek a munka hagyományos formái... Itt jelentkezik ez a kapitális kérdés is a „közeledő” társadalommal kapcsolatban, már ma, de még inkább holnap: mivé változik majd azoknak a férfiaknak és nőknek az élete, akik életében a gravitációs központ többé nem a munkában lesz, mint több ezer évig volt, hanem a munkán kívül.”
Kilátástalan, illetve ilyennek látják a helyzetet, a helyzetünket, jövőnket a szociológusok? Nehezen lehet ezt elfogadni, ebbe belenyugodni. De önkéntelenül is jön egy ártatlan, mégis lefegyverző kétely: világhírű tudósok munkáiból idéztünk, az ő gondolataikat sorakoztattuk fel, s ha nem is vesszük készpénznek, amit mondanak, talán mégiscsak az őket megillető tisztelettel kell feléjük közelednünk. Könyveiket nálunk is kiadták és értékelték, s ez nyilván már önmagában is azt jelenti, hogy el kell ismernünk műveik tudományos jellegét.
Mi marad más? Megpróbáljuk belőlük leszűrni mindazt, ami segítségünkre lehet az emberibb viszonyok kialakításában. Erre szükségünk is van.
„Az antropológusok ‒ írja David Riesman ‒ joggal sajnálják a primitív kultúrák nagy részének szétesését, amely a fehér ember (vagy ma már a fehér ember hatása alatt állók) jövetelével következik be, mi szintén úgy érezzük, hogy e kultúrák közül sok olyan értéket teremtett, amely hiányzik társadalmunkból. Azonban sok írástudatlan, akiket nem kényszerítettek fizikai erőszak alá vagy széttelepítésre, világosan látta, hogy az adott kultúrájukból valami hiányzott, ezért egyenként vagy csoportosan megindultak, hogy csatlakozzanak a Nagy Parádéhoz ‒ gyakran találkozva sok kiábrándult nyugatival, amint ellenkező irányba mennek.”
Nagyon kiábrándító ez az iránytévesztettség vagy iránytalanság. Mindenki kénytelen maga tájékozódni, és sokszor az iránytűt is hiába keresi: vagy nem találja, vagy nem tud vele mit kezdeni. Enélkül kell folytatni a keresést, bármennyire kilátástalannak tűnik is az. Camus mondja egyik esszéjében: „A legsötétebb nihilizmusban is csak az okokat kutattam, hogy túlhaladjam ezt a mechanizmust. Persze nem az erénnyel és a lélek ritka felemelkedésével, de az instinktív hűséggel a fények iránt, amelyben születtem, és amelyben az emberek évezredek során megtanulták, hogy még a szenvedésben is az életet üdvözöljék.”
A probléma világos: az anyagi jólét nem hozta meg automatikusan az embernek a boldogságot is. Tovább kell azt keresnie, újabb szinten, megtartva a folytonosságot.
Néha egészen kétségbeejtőnek, kilátástalannak tűnik ez a keresés. Mennyi ideje már, hogy az emberiség, a tudósoktól a szántóvetőig, küzd a gazdagságért, hétköznapjaink nyelvén a magasabb életszínvonalért, a nagyobb darab kenyérért. Van, ahol már elérték ezt, s kiábrándultan látják: ez nem az.
Mi meg most, amit elsőnek megjegyezhetünk, ami ösztönösen türelmetlenül kikívánkozik: máshol már a háromórás munkanapról gondolkoznak, nekünk még a hétórás bevezetésével is sokat kell bajlódnunk. Sőt, mikor ezt akarnánk bevezetni, sok gyárban nem is nyolc, de 10‒11 órát is dolgoznak a munkások, csakhogy több pénzt vihessenek haza. Hol vagyunk mi még attól, hogy azt mondhassuk, nincsenek anyagi gondjaink, mi legyen most? Ráérünk ezen gondolkozni? Valóban nagyon messze lehetünk. De hogy gyorsan fejlődünk, az is kézenfekvő. S nyilván megtörténhet ‒ mint ahogy már meg is történt más társadalmakkal a történelem folyamán ‒ hogy a fejlődés némely szakaszait átugorjuk, vagy legalábbis gyorsabban átjutunk rajtuk, mint előttünk
más társadalmak tették. Hiszen az utazás megkönnyítésével, a hírközlő eszközök gyors fejlődésével könnyen megtudhatjuk, hogy élnek más országok és földrészek emberei, milyen gondokkal bajlódnak, milyen eszközökkel próbálkoznak. Könnyen levonhatjuk a tanulságot.
Noha fennáll az összefüggés a gazdasági alap és a felépítmény között, s a gazdasági élet, a termelőeszközök bizonyos szintjének meghatározott társadalmi szerkezetek felelnek meg, mint már sokan megállapították, az összefüggés és egymásráhatás nem egy irányú és nem is zárja ki a kivételek létezését. Világos az is, hogy az egyes társadalmakról beszélve, sohasem lehet teljesen egységes, részleteiben is egyforma fejlettségi szintű, rétegeződé- sebén arányos közösségeket értenünk. A régebbi, a letűnő elemei keverednek nemcsak a mostani, de a kialakulóban levő elemeivel is. Azt mondhatnánk, hogy vannak országok, ahol a feudalista maradványok mellett jelen van a korszerű gyáripar is, (de kérdés, ez a terminológia alkalmazható-e ezekre az új társadalmakra is).
Egyszóval: nincsenek „tiszta társadalmak”, ez nyilvánvaló, s az új embertípusok képviselői, amelyeket Riesman a bőség társadalmának szülötteiként vázol, alighanem nálunk is megtalálhatók. Legalábbis ismerünk környezetünkben olyan embereket, akik hasonlítanak arra, amit ő könyvében megrajzol. Persze, sok tényező közrejátszik, hogy mondjuk, az ember, akinek nincsenek semmilyen anyagi gondjai, némileg mégis eltérjen attól, akit Riesman Amerikában lát. (Más társadalmi berendezés, más történelmi utat tett meg az ember, amíg idáig eljutott, más az általános fejlettségi szint.)
Sok a városban az új, külföldi kocsi, mostanában szaporodtak el, állítólag Ljubljanában veszik őket készpénzért. 3‒4 millió dinár. Úgy látszik, sok embernek van ennyi készpénze. Hol voltunk 10 évvel ezelőtt? Ma már vannak emberek, akik erre is sokat adnak, szép új kocsi. A zentai bútorgyár a zágrábi mintavásáron kiállított egy egymilliós bútort. Nem nagy valami, de szép a kidolgozása. Négyszázezerért már jó bútort lehet venni, bírálta is a zentaiakat a sajtó: minek ez, ki tudja megfizetni. Máris eladtak belőle jó néhányat, pedig csak jövőre kezdik gyártani. Novi Sadon is kiállították, sok érdeklődő akad, vásárlási szándékkal is, egy fiatal orvosházaspár meg leutazott Zentára, hogy ők mindjárt szeretnék megvenni. De hát majd csak félév múlva lehet.
Én egyszerűen nem tudom megérteni, hogy adhat valaki egymilliót egy szobabútorért, amiben kaucsból is csak egy van. Mit jelent ezeknek az embereknek egymillió? Könnyen szerzik, könnyen költik? És milyen jellembeli változásokat hoz nálunk a jólétnek, a gazdagságnak ez a szintje, mikor már így viszonyulhat a pénzhez az ember?
Azt hiszem, nem az a baj, hogy vannak, s mindig többen lesznek ilyenek, de sokan még csak fekete kenyeret ehetnek, és gyereküknek se jut pl. szőlőből elég. Csak azért dolgoznak többet, csak azért akarnak több pénzt hazavinni, hogy napi szükségleteiket tisztességesebben kielégíthessék, nagyon be kell osztaniuk a pénzt, nem is álmodhatnak egymilliós bútorról.
Ha így nem lehet feltenni a kérdést, de így van jelen, így adódik mai helyzetűnkből, körülményeinkből: mi most a fontosabb itt nálunk, azon gondolkozni, hogy mi lesz majd, ha nem kell csak azért dolgoznunk, hogy naponta rendszeresen étkezhessünk, vagy azon, hogyan tudnánk elérni, hogy minél több ember, minél előbb erre a szintre jusson. Nem is gondolkodni kell ezen, de meg kell találni a módját, hogy mind a két kérdést párhuzamosan vagy együtt megoldjuk. A marxizmusról tartott Novi Sad-i symposionon mondta erről Adolf Bibic:
,yEzt az (új) társadalmat nem fogják létrehozni sem a felvilágosult uralkodók, sem az emberszerető gazdagok. Éppúgy nem lehet ezt megteremteni valamilyen kényszerű egyenlőség alapján, amely a birtokosok társadalmának elveit kiszélesítené minden emberre (kisbirtokos ideál), hogy így mindenki egyforma szegénységben éljen. Az új társadalom nem fog kinőni a nyomorban való egyenlőség alapján, hanem a bőségből, amelyik majd megszünteti a kényszert, hogy az ember csak azért dolgozzon, hogy élhessen. Ezt a társadalmat csakis a munkásemberek teremtik majd meg egyedül, a tudományon alapuló történelmi akciójukkal.”
Az új társadalmat kell megteremtenünk, s ez természetesen nem csak a bőséget, az anyagi függetlenséget jelenti. És nem csak a háromórás napi munkaidőt. Mert mit csinálunk szabad időnkben, eddig a munka ad tartalmat az életünknek, napjainknak, ez tesz emberré bennünket, viszont ha majd nem kell dolgoznunk? Riesman sokat foglalkozik a szórakozással:
„Általános vélemény, hogy nagyon keveset tudunk a szórakozásról, ez annak a kultúrdefiníciónak eredménye, amely a munkának ad elsőbbséget. A kutatások lényegében a termelő társadalmi jellegére vonatkoznak; csak nemrég fordult a figyegyelem a fogyasztó felé. Még mindig hátra van, hogy felfedezzük a szórakozó embert. De van-e értelme javasolni, hogy vizsgáljuk a szórakazást, amikor az nyilvános és rendszeres beavatkozáshoz vezethet egy olyan területen, amely ideálisan megérdemli, hogy privát és rendszer nélküli legyen.”
De amíg eljutunk odáig, hogy a szórakozás nagyobb probléma lesz a termelésnél, ezt az utat megrövidíteni, elviselhetőbbé tenni, s egyúttal vele elősegíteni a fejlődés következő szakaszát, mennyire leszünk képesek erre az adott körülményeknek megfelelően, talán ez az egyik fő kérdés, amire csak gyakorlatunk tud majd válaszolni. Mihajlo Marković az említett symposionon mondta:
„Az egyetlen mód, hogy az egyszerű tömegember az objektumból tudatos, érdekelt szubjektummá változzon, hogy végrehajtóból kezdeményező legyen, kézből ész és akarat ‒ ez a mód: aktív bekapcsalódása a különféle önigazgatási szervekbe. Ily módon nemcsak hogy fejlődik a széles tömegek kezdeményezése, növekszik a munka termelékenysége és csökken a bürokrácia hatalma, de csak most kezdenek megszűnni az ember elidegenedésének némely lényeges formái; munkájának terméke most már nem lesz tőle teljesen idegen, a termelés több lesz, mint mechanikus, rákényszerített tevékenység, az együttműködés az önigazgatási szervekben szükségszerűen feltételezi a nagyobb fokú egymásközti kommunikációt és szolidaritást.”
Ez az út, s ha az irányt is tudjuk,.. Most még befejezésül: azt mondják, a dán paraszt és a városi polgár között nincs különbség, nálunk, kukoricaszedés idején nem utazik szívesen az ember, vagy ha muszáj, inkább áll, de nem ül be az idénymunkások közé. Kell még néhány év, hogy valóban ne a munkában, de a szórakozásban töltött idő legyen a fő probléma. Mert hogy így lesz, az nem vitás, a munkaidő csökkenésével, az ember életének csak jelentéktelen részét tölti majd a munkában, nem lenne hát értelme, hogy éppen ennek a jelentéktelen résznek, a termelésben, a munkában kialakuló viszonyok, a humanizálásra fordítsuk a legnagyobb hangsúlyt, időnk, tevékenységünk nagyobb részével meg nem törődnénk.
De mikor érünk mi ide? Nevetséges a kérdés is, nem sokra megyünk vele, de hát ha másért nem, önmagunk miatt tudnunk kell, hol állunk, mit tehetünk...