Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Raffai Ferenc
GÁL LÁSZLÓRÓL ENTRE NOUS
Legújabb verseskötete után 1
1965. augusztus 16.
I. ZARATHUSZTRA HÍVE
Az ember hite rendszerint azért van, mert vele ellentétben létezik egy nemhit is, vagy akár fordítva: hitetlen csak a hites ember lehet. Mindegy.
Mindkét kategória kitűnően ki tudja egymást engesztelni, sőt nemcsak jól megférnek kicsiny közösségükben, hanem önmagukat mintegy szétfeszítik, széttépik. Evvel elkerülhetetlenné válik az intellektualizmus letranszformálása és megsemisülése. Minden mindegy lesz.
A hitetlen szó fosztóképzője itt eredeti funkcióban jelentkezik: hitről egyáltalán említés sincs, szemben a normális jelentéssel. Nem vagyok tartozéka a hitnek, nem húzok belőle hasznot, mint más – Gál költészetet próbál csinálni, hiszen a bizonytalanság nihilisztikus tudatosodásával erre reális alap adatott –, noha ide, s ez már más lapra tartozik, szerencsés összejátszás révén jutottam. Tévedés ne essék, ez a mozzanat a háború előtt megvalósított értékekből (tehát ebből az értékekből) semmit sem von el, de rendkívül jellemző Gál költészetére. Míg itt az individuális költői idő a dolgok természetéből következően magától érthetően egybeesett a történelmi idő speciális válfajával, amely ezáltal különleges költői koloritot, költőies jelleget kapott, addig a későbbi mutualizmusra ez már nem jellemző. Miért? Hiszen csak egy megoldás volt: az eredetileg létrejött amalgám összefüggésben állott a valódi történelmi idővel, olyan értelemben, hogy az összetevő elemek a közös ellenséggel való harc céljából alkottak egységet, s ez megszűnik, ha amaz megváltozott, úgyhogy a sajátos életmód a vulgarizálódás irányába vezet. Gál ekkori magatartását totális mutualizmusnak nevezhetnénk, amely egyaránt manifesztálódott politikailag és költőileg is.
A háború után a helyzet lényegesen megváltozik, ez az állítólagos katarzis kora, amikor az eredeti mutualizmus teljesen kiveszik, és az újonnan felállított viszony már nem elégíti ki e kölcsönösség ismérveit. Ennek a neve rossz mutualizmus is lehet, amire a történelmi idő struktúrájában beállott változások, azaz a speciális (költőies) válfaj kipusztulása vet fényt. Rossz, mert az együttélésnek olyan fajáról van szó, amikor az együttélő szervezetek számára kétes jellegű kölcsönös haszon származik:
Villanyunk eddig négy tized volt, most négy egész lesz – te még nem érted...
Ez annyit jelent: TÍZSZER ANNYI.
Mi már nem fogunk sötétben meghalni!
(A számok énekelnek)
Többet nem idézek. Innen is épp elég következtetés vonható le egyrészt az időhöz való álproblematikus viszonyulásról (aki Gál-verset olvas, bizonyosan tud tízzel szorozni: 0,4 x 10 – 4, vagy nem?!), másrészt pedig a háború előtti Zarathustra-koncepció teljes feladásáról, amelynek bizonyos mértékben kitűnően megfelelt a vulgarizáló forma. Persze a frissen keletkezett helyzet téves visszakövetkeztetéseket engedhet meg egy előbbi költészeti állapot természetét illetőleg. Ha pedig ilyesmi meg is történt, azért elsősorban senki más nem, hanem maga Gál a felelős.
Úgy látszik azonban, ez az önkritika-szerű „katarzis” túlságosan is enthuziasztikusan bonyolódott, szinte annyira fokozódó mértékben, hogy sokszor kétkedünk rendeltetésében. Maga Gál is kételkedik, sőt beismeri egyik legújabb versében, hogy vereséget szenvedett (elsősorban önmagától).
Most megkockáztathatunk egy feltevést. Mivel a hasonló átváltozások mindig száznyolcvan fokos fordulatot szoktak előidézni, várható lesz tehát az, hogy némi lényegtelen változások tanúi lehetünk, és ismét Zarathusztra követőjét tisztelhetjük Gálban. A Lepkevilágot így is lehet érteni, bár ez kevésbé valószínű. Tehát a lepkevilág, a lepkeélet s általában a rövid, de tündöklő lét hasonló megnevezései aligha vonatkoztathatók a háborútól inneni költői periódusra. A lepkevilág pontosan Ormuzd világa volt.
Gál mindent megváltoztatott csak azért, hogy ne változzon semmi sem.
Ennek ellenére talán majd megjelenik az individuális költői idő egy eddig mellőzött kritériuma, a halálvárás.
II. TOVÁBBI PROBLÉMÁK
Bíbor palástot adott rá a gúny,
s tövisből készült zsidó-koronát.
Úgy járta meg a koponyák hegyét,
a Golgothát.
És sötétség lőn a földön.
Bíbor palástban jár a szeretet
és bíboros a jóság megint,
Hiába támadt volna föl tehát
s hiába szenvedett annyi kínt?!
Az ember rossz, az ember konok.
Azóta is mindig sötét van
és kétezer esztendeje már
a bíbor és a vér rokonok.
(Húsvét, 1938)
Gál számára a legfőbb költői feladat a létet megalapozó költészet megteremtése volna.
Íme, 1938-ban tudott majdnem bon nefoy-s verset írni!
A lét, a lenni tudatosodást jelent, szembenézést a sötétséggel. Ebből a költői alapállásból bontja ki Gál bibliai képeit – s ugyanakkor nem lesz a halál költője –, amelyek a problematikus lét kicsapódásai. Ennek alapján egzisztál egy ideális lét is: „Jó lenne lenni” (Az ember mindig egyedül van), „S ha kell megint lesz új feltámadás” (Húsvét, 1938).
A Lepkevilág c. legújabb verseskötetében megjelenik a búcsúzkodó hang, leszámolás bizonyos életideálokkal:
és most már mindig temetőkben
járok kövek közt bánatos füvön
(Vers rozsdás estékről)
A költő most már azt adja, hogy nem ad semmit, azt ígéri, hogy nem ígér semmit:
amit én most már művelek
elszakadó hadművelet
a csatateret ismerem
vesztett csatám beismerem
vagy az elvesztett történelmi időt keresi:
most elmesélem, hogy télen is nevettünk
egykor boldogan de nincs már kinek
(Ősz)
A hölderlini vonás, tudniillik az üres ég alatt való éneklés élménye későn jelentkezik: Gál megkísérli ott felvenni a fonalat, ahol a háború előtt elmaradt, ahol körülbelül a Húsvét, 1938 keletkezett. A próbálkozást természetesen óriási szkepszis kíséri, vajon ez az augusztusi lepkeélet képes lesz-e még a tél könyörtelen beállta előtt valamit is a hajdani gazdaságból, a hímporból bármi keveset is megmenteni. A csatavesztés megtörtént, és vae victis!
Valójában a mostani Gál szituációja kiegészíti a háború előttit, mintegy ideálissá formálja annak akkori hiányait: a történelmi idő struktúrája ugyan megtermékenyítette költészetét, ám ugyanakkor kifejlesztett bizonyos szociologizáló visszahúzó reflexeket is. Gál tehát irracionalista módon kettévágja a csomót, és ebből a felemás alakulatból csak az értéket sírja vissza. Nincs ereje többé szemtől szembe harcra kiállni, csupán régi katonáit igyekszik – elszakadó hadművelet címén – valamiféle rendbe toborozni. A Zarathusztra spontaneitása az irreleváns táji spontaneitáson keresztül eljutott csak a Zarathusztra igényéig.