Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Végel László
FOLYÓIRATOKAT LAPOZGATVA
1965. július 15.
ÚJ ÍRÁS 5, 6.
Új köntösben jelent meg az Új Írás májusi száma: a szerkesztőség megjegyzésével, amely szerint a folyóirat ezek után igyekszik egy új szintézist elérni, amelyben az egyik fontos komponens a folyóirat grafikai képe, az írott szöveg és a rajz egysége, a látáskultúra fejlesztése.
Az elképzelés, hogy a folyóirat új és modern formája: egy korszerű, egyetemesebb művészeti koncepciót képvisel, számunkra a legpozitívebb tény, amit az Új Írás két számával kapcsolatban leszögezhetünk. Nem csak konvencionális „üdvözlés” ez – joggal állapíthatjuk ezt meg –, hisz e folyóirat, az Új Symposion is hasonló módszerek segítségével igyekszik hasonló célok felé, megalakulásának első pillanatától kezdve.
Ami a „tartalmi” részt illeti, elhamarkodott lenne minden korai megállapítás, hisz úgy tapasztaljuk, hogy a folyóirat szerkesztősége csak most kezdi realizálni terveit.
Mégis, a májusi és a júniusi szám olvasása után megjegyezhetjük azt, hogy érzésünk szerint a folyóirat versei állnak legtávolabb a szerkesztőségi koncepcióktól. Többé-kevésbé csak Baranyi Ferenc és Illyés Gyula költeményei képeznek némi kivételt. A többi versben zavar a standardizált „félig moderneskedő” nyelv és világérzés, vagy pedig a konvencionális szólamszerűség.
A prózában – ezt nyugodtan állíthatjuk – a szerkesztőség a szociográfiát nagyban kiaknázó írásokat közli és ápolja nagy előszeretettel. Az az érzésünk, hogy ez a módszer a mai magyar prózairodalom „új hulláma”, amely hozhat jelentős eredményeket, ám az Új Írás két számában Nádas Péter: A biblia c. elbeszélésén kívül nem találtunk egyet sem, amelynek sikerült volna a szociográfiai szélességet művészien párosítani a megformálással. Sőt azt tapasztaljuk, hogy éppen az a szélesség hiányzik, amely általános és emberi, s helyette a szociográfiai mikrointimitások kerülnek felszínre az elbeszélésekben.
A kritikák és esszék közül Maróti Lajos írása (A világámulat virágai „József Attila sírjá”-ra) ragadta meg figyelmünket, amelyben a szerző igyekszik Juhász Ferenc és a mai magyar irodalom egyik legjobb versét „rehabilitálni”.
RAZLOG 35.
A Razlog zágrábi egyetemi folyóirat szintén új formában jelent meg, változott a szerkesztőség összetétele és a folyóirat jellege is. A folyóirat eddig kimondottan a heideggeri filozófiai kritikát művelte, az új elképzelések szélesebbek, és nagyobb szerepet kapnak a politikai, szociológiai és a társadalmi kérdésekkel foglalkozó írások.
Bevezető helyett Mika Tripalo, a KSZ zágrábi községi vezetősége titkárának írását olvashatjuk a VIII. Kongresszusról. Nagy fontosságot tulajdonítunk ennek az írásnak, hisz arra figyelmeztet bennünket, hogy azok a politikai vezetők, akik egy-egy kisebb közösség, terület irányítását kapták feladatul, igen ritkán jelentkeznek folyóiratainkban és még ritkábban érnek el olyan nívót, mint amilyent Mika Tripalo elért. Ha ez az írás jel arra, hogy társadalmi munkásaink elméletileg is megfogalmazzák szubjektív nézeteiket, a társadalmi általánosságokkal kapcsolatban, akkor mindenesetre ennek az írásnak a tartalmán kívül más jelentősége is van.
Felhívjuk még a figyelmet Vjeran Zuppa Branko Miljkovićról szóló írására, amelyben a fiatal zágrábi kritikus, elhatárolva magát a miljkovići halálmisztifikációtól – amelyet főleg kritikusai ápoltak –, ő kihangsúlyozza e költészet két jelentős forrását: a veszély és a szabadság dialektikus jelenlétét a költeményben.
PRAXIS
Már többször felhívtuk a figyelmet a Parix nagy szellemformáló erejére, amelyet nemcsak minőségi és jól megalapozott írásainak köszönhet, hanem annak is, hogy minderről akkor szól, amikor éppen kell.
Ez alkalommal a jugoszláv kultúra kérdései kerültek napirendre. A szerkesztőség megjegyzi, hogy a „kultúra fejlesztése a szocializmusban nemcsak a szocializmus külső díszítése, hanem annak lényege is... Végső esetben természetesen lehet várni a kultúrával, de várni a kultúrával annyit is jelent, mint várni a szocializmussal”. A folyóiratban megjelent írások az igazán gondos szerkesztés folytán egyaránt fogalkoznak az entellektüel, vagyis a „termelő” helyzetével, tanügyi kérdésekkel, a „tömegkultúrával” stb. Általános rezüménk az írások olvasása után az, hogy a szerzők véleménye a lényeges kérdésekben hasonló: radikális intézkedéseket kell tenni, hogy a kultúra a szocializmus lényegéhez tartozzon, és hogy ezzel együtt a szocializmus lényege is megkapja humánusabb dimenzióit.