EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 8. | Koppány, Benedikta napjaAKTUÁLIS SZÁM:1303600. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

1. évfolyam 5. szám

Raffai Ferenc

FIATAL HORVÁT KÖLTŐKRŐL II.

Bevezető jegyzet

1965. május 15.

 

ÚJ SZINTÉZIS FELÉ

(folytatás)

A szintézisalkotás ellenkező irányú is lehet, ez a mítosz és logosz viszo­nyának időbeli hátráltatása lenne az individuális költői idő síkján. Ami istentől való, az Szent.

Ha a filozófia is elveszti isteni jellegét, minek a szintézis, te­hető fel a kérdés. Teljesen nyersen úgy lehetne megválaszolni a kérdést, hogy filozófia és költészet egyesülve sokkal kisebb im­munitást mutat az istenség befogadására, mint különben egyen­ként, a kettő ellentmondásának feloldása egy harmadik foga­lomban csakis egy brutálisnak látszó egyeztetéssel kezdődhet: így lehetőségszerűen megnövekszik az isteni elemek száma, és ezáltal a Szent felé közelít, valamint a két ellentétes tényállás is termékenyen támogatja egymást a sötétségben való tapogatásban. A mai költészetek általános karakterisztikája a NYOMOR HEGEMÓNIÁJA, DE OLYAN VAK FORMÁBAN, HOGY A MINDJOBBAN KULMINÁCIÓHOZ KÖZELEDŐ ÉJSZAKA MINTEGY ÖNMAGÁT NEGÁLJA, ÉS EZZEL PÁRHUZAMO­SAN AZ ISTENSÉG HIÁNYA SEM HIÁNY TÖBBÉ. CSAK A LEGJOBBAK KÖLTÉSZETÉBEN MARAD MEG A FOKOZHATÓSÁG TISZTA ÁLLAPOTA: AZ ÉJSZAKA ÉJSZAKÁNAK, AZ ISTENSÉG HIÁNYA HIÁNYNAK.

A fenti meghatározás fedi a semmiző semmi[1] lényegét. Fel­ismerni a beletartozottságot ebbe a komplexumba, azaz néven nevezni a mint olyant lesz az egyedüli mértéke a modern (komp­romisszumos) költészetnek. Szinte egzisztenciának lehet mondani a költői tudatosságnak eme megnyilvánulását: azaz, a költő fel­tárult-e, bűnösnek látja-e magát költősége miatt (mert ezzel tar­tozéka a semminek), vagy pedig nem is juthatott el ide, s vala­milyen pátosszal igyekszik is ezt leplezni. A semmiző semmi nem tiszta passzivitása bizonyos értelemben centrális helyet biztosít a modern költészet számára, mert amíg egyik oldalon teljes a harmónia, annak határozott aktivitása, addig a másikon a passzivitás teljes, úgyhogy e szélsőséges pontokat megelőző tartal­mukkal együtt egy magasabb egészben egyesíti.

Az öröklött tulajdonságok kettőssége arra a téves következ­tetésre vezethet, hogy az összetevők egyike jelentősebb. Az ak­tív résznek csak a száma több.

A készülődés lázas idegeskedésével szemben ott van a vára­kozás passzivitása. Azért lázas és idegeskedés, mert sohasem le­het tudni, mi kedves az isteneknek, akik nem egykönnyen tér­nek vissza, ha elmenekültek. És épp az aktív elemek nagy szá­mából következik az, hogy ezek képezik a várakozás aranyfede­zetét. Körülbelül a romantika idejétől fogva mind nehezebbé és nehezebbé válik a semmi semmizése, ami természetesen az ak­tív oldal felélénkítésével és feltöltődésével jár, ugyanakkor ma­gában foglalja az irodalom elméleti kérdéseinek tanulmányozá­sát is. Költészet, költői hivatás kérdésessé válik. Ekkor kelet­keznek a kompromisszumos megoldások: az egyezség bizonyos fajtája a filozófia felé, amit a semmizés kényszerhelyzetének nevezhetnénk, ugyanis az utaktól most már nem elkényeztetett költő számára egyedüli szűk út csakis a veszéllyel való szembe­nézés lehet, ami nem más, mint az intellektualizmus semlegesí­tése. Határozott döntésre van szükség: odüsszeuszi kalandokba bocsátkozni az ördög-intellektussal szemben. Azon szerencsés ese­tekben, ahol a semlegesítés kitűnően sikerült, történik meg, hogy költészet és gondolat eggyé válhat. Ám legtöbbször az aktív ele­mek mozgása nem hozható rendszerbeli összefüggésbe a vára­kozással, ez a nyomorúságos idő (dürftige Zeit) hatványozott fo­kú jelentkezése. Tulajdonsága: az aranyfedezet gazdag ömlése nemcsak a Szentet mint isteni jelet takarja el, hanem az ehhez vezető nyomokat is eltörli. Körülbelül Rilke felel meg ennek az állapotnak, ő képviseli a fokozhatósági csúcsot. Természetesen a fokozhatóság túl is léphető, csakhogy akkor már önmagát ta­gadja meg, és akkor már nem is nevezhető a semmi semmizésének. A hangoskodó, magukat csalhatatlannak kikiáltó költésze­tek sorsa ez: legjobb példa erre a mai költői termés 90 száza­léka. A költészetnek ezt a fajtáját nem nevezhetjük Rilkén in­neninek, noha időbelileg kétségtelenül az, hiszen épp Rilke pate­tikus kikerüléséről van szó. Az intellektualizmus – csak azt va­gyunk hajlandók intellektualizmusnak elismerni, ami a költé­szetet mintegy fedezi és megváltja – annyira kiforgatottságában jelentkezik, hogy megfelel a saját magát negáló mértéknek: az egyik végletnél rendszerint túlzsúfoltság tapasztalható és a mértéktelenül adagolt aranyfedezet elzárja a költészet megmentésére irányuló lehetőségeket, míg a másikon szembetűnő az in­tellektuális tobzódás teljes hiánya, mert az aranyfedezet azzal, hogy alig észlelhető mennyiségben lelhető fel, meg sem kísérli a költészet szűk útjára való rátalálást. Ilyen esetekben nem tör­ténik meg a dolgok nevén nevezése.

Az Éjszaka valójában Hölderlin tudatosodott költészetével kez­dődik, bár ez önmagában nem zárja ki, hogy előbb is kezdetét vehesse a világméretű sötétség, mint objektivizált valami. Tehát a tudatosodás szétfeszíti az időbeli megkötöttséget, s a sötétség beálltát Héraklész, Dio­nüszosz és Krisztus eltávozásával hozza összefüggésbe. Pontosan a versnek ezen ontológiai státusa – a szubjektív aktivitás objektívvé té­tele – követeli a „magát elhagyó” költészet meghódítását vagy nagy súlyt helyez a vulgáris időfelfogás iránti viszonyra. Tehát a vers idő­belisége nem ismer egymásutánt: „A jövő nem később, mint a múlt, ez pedig nem korábbi, mint a jelen. Az időbeliség, mint múltban-jelenben-folyó jövő létezik (Zeitlichkeit zeitigt sich als verwesende-gegenwärtigende Zukunft)”.[2]

Hölderlin feltárultságában a semmiző semmi aktív összetevő­jét interpretálja objektivizált elégiájában, a Kenyér és borban (Brot und Wein: már idéztünk belőle).

VIII.

MERT AMIÓTA – MI ÚGY ÉREZZÜK, RÉGEN ESETT MÁR –

ÉGBE EMELKEDTEK MIND AMA BOLDOGÍTÓK:

ÉGI ATYÁNK TŐLÜNK ELFORDÍTOTTA AZ ARCÁT

S SZÍVBEHATÓ GYÁSZNAK LETT HELYE AKKOR A FÖLD.

JÖTT VÉGÜL MENNYNEK VIGASZÁVAL A HALK SZAVÚ SZELLEM,

MEGHIRDETTE A NAP ALKONYATÁT S TOVATŰNT,

S HOGY NYOMAIT LÁSSÁK, S TUDJÁK, HOGY VISSZAJÖVENDŐ,

HAGYTA AZ ISTENI KAR NÉMI JAVÁT ÖRÖKÜL,

MELY ÖRÖMÖT NYÚJTHAT NEKÜNK, DE CSAK EMBERI MÓDRA,

MERT TÚL NAGY HATALOM LETT A HATALMAS EKKÉPP,

HOGY LÉLEKBEN IS ÖRVENDJÜNK. MAGASABB ÖRÖMÖKHÖZ

NEM NŐTT MÉG FEL ERŐ, MÉG CSAK A HÁLA VIRRASZT.

TERMI A FÖLD, DE MEGÁLDJA A FÉNY, S VESSZÜK: KENYERÜNKET,

S MENNYKÖVES ISTENTŐL KAPJUK: A BOR GYÖNYÖRÉT.

JUTNAK AZÉRT IS ESZÜNKBE GYAKORTA AZ ISTENI LÉNYEK,

KIK VOLTAK, S JÖNNEK MAJD, HA MEGÉRT AZ IDŐ.

ÁHÍTATTAL EZÉRT ZENGIK KÖLTŐK DIONÜSZOSZT,

S ÉGI ATYÁNK FÜLÉNEK SEM HIÚSÁG EZ A DAL.

(Bernáth István fordítása)

Hölderlin szerint az elmenekült istenek visszatérését a Szent dolgok felfedezése segíti elő. Költőnek lenni a nyomorúságos idő­ben így annyit jelent, mint énekelve vigyázni az istenek nyomai­ra. A nyomor pedig annál jobban erősödik, mennél inkább az éj­félhez közeledünk. Nemcsak a Szent, mint isten utáni nyom kal­lódik el, hanem az elveszett nyomra vezető jelek is eltörlődnek. Ezután a predesztinációs elv lép életbe: mindenki csak annyit tehet meg az úton, amennyit neki eleve kijelöltek (Rilke).[3] A semmibe való tartozás a kétségbeesés és félelem hangulatában manifesztálódik. Mint ahogy a heideggeri ontológia szerint az embereket lényegtelen felosztani életet élőkre és nem élőkre (mert mind a két típus egzisztenciája megkérdőjelzett), talán úgy a fiatal horvát költők (Marija Čudina, Želimir Falout, Mate Ganza, Zvonimir Mrkonjić, Nikica Petrak, Željko Sabol, Igor Zidić) csoportjának megvan a közös jellemvonása: valamennyien az általános kétségbeesés-hangulaton belül veszélyeztetve látják a költészet létét. Szinte teológiailag meg lehet határozni műkö­désük lényegét: mindannyian az ember lelki üdvösségéért írnak. A költészet tudatosodása, mivel bekerült a semmibe, azt a sóvár­gást fejezi ki, hogy az éjjeli sötétségből mentse a menthetőt. Itt Kierkegaard hangulata látható, noha a Bonnefoy által képviselt változat is érződik. Bonnefoy-val (megmenthette a menthetőt) meg lehet magyarázni a hölderlini (megmentette a menthetőt) rokonságot, a látszólagos azonosság fogalmát. Ugyanis a kiegyen­lítődés szimmetrikus variánsaival állunk szemben: a semlegesí­tett intellektualizmus ugyanazon minősége ellentétes folyamatok eredőjeként jött létre, vagy amilyen közel van Hölderlin az éj­félhez, olyan távol van ettől Bonnefoy. Ha a hölderlini költé­szet esetében a semmizés mértéke szabta meg a folyamatok ala­kulását, akkor most ezzel szimmetrikusan ellentétes mérték lesz úrrá (amelyre nincs elnevezés, talán a valamiző valami lenne a legalkalmasabb, mint a semmiző semmi homlokegyenest más irá­nyú értéke és mértéke), de azért szimmetrikusak, mert mindkét változat lényege a tudatosodás. Tudatosodása annak, hogy a sem­mibe tartozunk: semmizés; tudatosodása annak, hogy valaminek részei vagyunk: valamizés.

 


[1] Tanulmányomban felhasználtam Lukács György értekezését a heideggeri filozófiáról: A parazita szubjektivizmus hamvazószerdája. Az ész trónfosztása, 2. kiad. Budapest 1956.

[2] M. Heidegger: Sein und Zeit, 3. kiadás, Halle 1931. 350. l. Lukács György: Az ész trónfosztása, 2. kiadás, Budapest, 1956. 397. l.

[3] M. Heidegger: Wozu Dichter? Holzwege, Frankfurt a/M 1950.

 


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.