Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Ivan Čolović
Felszólalás az Ifjúsági Tribünön
Elhangzott az újvidéki Ifjúsági Tribünön, a Nikola Milošević Anđrić i Krleža kao antipodi c. könyvéről szervezett vitaesten.
1975. április 1.
Azt hiszem, Miloševićot nem csupán a Krleža-Andrić párhuzamok érdekelték, hanem egy sokkal összetettebb irodalomelméleti kérdéskomplexum, melynek ez az összehasonlítás csupán egyik eleme. Ha afelől kérdeznének, mi áll a mű gyújtópontjában, akkor én nem a Krleža-Andrić párhuzamot említeném, hanem a jelentés és az érték problémájának a konkrét művek belső elemzése alapján történő vizsgálatát és magyarázatát. A Krleža-Andrić párhuzamnak, nézetem szerint, másodlagos, hogy úgy mondjam illusztratív szerepe van. Amikor Andrić műveinek elemzésébe bevonja Krleža művészi módszereit, célja Andrić alkotói módszerének láttatása, de az elemzés e párhuzamtól függetlenül is mutat fel eredményeket. Krleža műveinek elemzésében ugyanilyen szerepet töltenek be az Andrić-asszociációk. Krleža és Andrić alkotói módszerének rekonstrukciója közben nem az epikus és a drámai megjelenítési mód szembeállítása az elsődleges célja, hanem inkább a jelentés és az érték problémájának a megoldása. El kell azonban ismerni, hogy az összehasonlító vizsgálat mellett Milošević — könyve zárófejezetében — néhány elméleti feltételezést, megállapítást tesz az epikus és a drámai módszer ellentétéről.
Kulcsfogalma a domináns. Segítségével érdekes és jelentős elhatárolását adja az epikus és a drámai megjelenítési módnak. Nézetem szerint ez az irodalomelmélet egyik kulcskérdése a prágai strukturalistáknál, az orosz formalistáknál és a modem francia kritikusoknál egyaránt. Azt hiszem azonban, hogy ez inkább előrejelzése Milošević egy elkövetkező stúdiumának a domináns problémájával a középpontban, semmint az utolsó szó erre a témára.
A Krleža-Andrić párhuzam ilyen minősítésével az a célom, hogy pontosabban körvonalazzam Milošević könyvének tényleges gyújtópontját: a struktúra, érték és jelentés viszonyát, azaz az irodalmi művek gnoszeológiai, axiológiai és ontológiai szempontú megközelítésének szintézisét konkrét elemzésben. E könyv irodalomelméleti célkitűzései valójában: az írói módszer szerepe az individualizációban és a motivációban; a szereplők axiológiai-gnoszeológiai vonásainak meghatározása; a motivációs rendszerek elkülönítése; az axiológiai és jelentéstani irányultság feltárása; a szerzői »üzenet« megkeresése.
Még néhány mozzanatra szeretném felhívni a figyelmet. Milošević ezzel a könyvével meggyőzően bizonyítja, hogy az irodalmi mű immanens megközelítése úgy lehetséges, ha a leírás szintjéről áttérünk az értelmezés és az értékelés szintjére. Milošević elemzése nem egyszerűsíti le Andrić és Krleža műveinek jelentését és értékeit, sőt, gazdagítja, összetettebbé, sokrétűbbé teszi őket, sokkal inkább, mint azok az elemzések, amelyek pusztán történelmi, pszichológiai vagy ideológiai szempontúak. Számára maga az elemzés értékelés is: nála a leírás és az értékelés a kritikusi vizsgálatnak egyazon momentuma. Számára az irodalmi alkotás az értékek tartománya. Ugyanakkor viszont nem szakítja el az irodalmi mű gnoszeológiai funkcióját az esztétikaitól. Andrić Híd a Drínán c. regényének elemzésekor például kiemeli a szerzőnek azokat a közléseit, amelyek a mű szerkezetének minden lényeges mozzanatára jellemzőek; bebizonyítja, hogy a népnek a hídról alkotott mítosza olyan motívum, amely tematikailag összeköti és egybefogja a művészi megjelenítés egész folyamatát. Itt nem is áll meg: az értékítéletek egy dinamikus rendszerét próbálja kialakítani. Bebizonyítja, hogy a híd motívuma a mű mélystruktúrájából tör elő, más motívumok árnyékából, s ezzel e motívum művészi értéke mellett érvel. Az egyetemes jellegű közlések így — a mű struktúrájában feltöltődve — a filozófiai vagy politikai értekezések közléseitől merőben különböző gondolati komplexumokká válnak. Milošević bebizonyítja, hogy a szövegkörnyezetnek a híd motívuma vagy az általa egyetemes jellegűnek tartott szerzői közlések esetében nemcsak a konkretizáció, a gazdagítás, az egyetemes közlések megerősítése a szerepe, hanem a takarás is, az ő szavával: az árnyékolás; az irodalmi alkotás részeinek és egyészének, a részek és a szövegkörnyezet viszonyának igen eredeti és dinamikus elképzelése ez. Egyszóval számára, mint ahogy korábbi művében mondja: »Struktúra, érték, gnoszeológiai vonatkozások — egyazon dolog három elnevezése.«