Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Túri Gábor
Felszabadult kiáltozás a holocénből
Tamkó Sirató Károly: Kozmogrammok. Szépirodalmi, Budapest, 1975.
1975. október 1.
Tematikai-formai szempontból két alapvető verstípus, illetve a verseknek két legfontosabb sajátsága figyelhető meg a 70 éves költő legújabb gyűjteményes kötetében (válogatott verseit kiadta már 1969-ben, nem tudni, legújabb kötetébe miért vette föl a húszas években született verseinek azt a részét, amelyek e kötet verseinek sorába az eltérő stílussajátságok miatt nem illeszkednek szervesen): a kozmikus kiáltozás és a játékos kacsintás. Egyszerűsítve, a természettudományos és személyes, ódai és epigrammatikus fogalompárok jelzik ezt a tagozódást, és nagyjából ezt tükrözi a kötet két ciklusra való osztása is, de ilyen szigorúan polarizálni lehetetlen, mert a humor és személyesség ugyanúgy sajátja a Kozmogrammok ciklusnak, mint a felszabadult végtelenség a Százaléksávoknak, s az első ciklus is tartalmaz epigrammatikus darabokat, miként a második is himnikusakat. Megbízhatóbbnak bizonyul tehát, ha a felosztást nem tematikai jegyek alapján, hanem az esztétikum szempontjából végezzük el.
A versek kisebb csoportjában a világ megnevezése direkt, áttételek nélküli, következésképp a reálvalóság és a versvilág egymást fedik, a közöttük levő eltolódás csekély mértékű. A valóság versbeli képe azáltal válik a költő világról alkotott egyéni tudatának nyelvileg formalizált kifejezőegységévé, hogy benne a valóságelemeknek az említett költői tudat szempontjai szerint tipikusnak ítélt darabjai új, immár szubjektív, sajátossá tett egységgé állnak össze, amely a töltelékelemeitől megfosztott valóság lényegi kivonataként hozza létre e verseket. Ezért ennek a kivonat-világnak jelentésirányát megszabó esztétikai átminősülése közvetettebb, nyitottabb, bizonytalanabb irányú. E nyitott versek tehát nagyobb teret hagynak a befogadói intellektus számára, így lehetővé teszik a vershez való produktívabb olvasói viszonyulást, mely a különböző megközelítések során eltérő irányú és tartalmú »üzenetek« kiolvasására ad lehetőséget: a vers összetett, ambivalens jelentéstartalmát feltételezi, de egyben azokat a veszélyeket is rejti, hogy egyrészt a befogadó által az információkhoz hozzáadott szubjektív tartalom ml önkényes lesz, és így szükségképpen olyan eredményhez vezet, amely a vers születése során föl sem merült, s a költői szándéktól teljesen idegen, másrészt a kevésbé edzett, kevésbé produktív intellektus számára a »rövidrezárás« veszélyét rejti, vagyis hogy a befogadó, nem tudván leküzdeni a valóság megnevezése és önmaga közötti távolságot, kénytelen megelégedni a versben közölték átminősítés nélküli befogadásával. Így az alkotás esztétikuma vész el. E két veszély azonban eltörpül e versek nyitottságának implicit lehetőségei mellett, hisz a jelentés terének nyílt volta épp azon kozmikus végtelenség megközelítéséhez szolgál eszközül, amely e versek elsődleges témája.
A »zártabb« típusú — nagyobb számban képviselt — versekben a valóság és a megnevezésével teremtett versvilág közötti távolság az irónia révén megnövekszik, azaz az alkotásvalóság a reálvalóságnak nem pusztán kivonatolt tükörképe, hanem az aktív költői intellektus egyéni tartalmainak hozzáadásával átértékelt, átminősített valóságképe. E versek esetében viszont az így átminősített valóságkép oly mértékben lezártnak bizonyul, hogy a befogadó irányában az összetett, ambivalens értelmezés lehetősége is megszűnik: a tartalom egyértelműsített tendenciózussága a priori a tartalom rövidrezárását valósítja meg a versben. Ami túlemeli őket az egyszerű próza, az aforizma, a szójáték, a vicc szintjén, amelyekhez leginkább hasonlíthatók, az az irónián való átszűrtség s az egy-egy gondolat poénra való kiélezettségéből eredő gnómatikus-epigrammatikus jelleg.
Az első verstípus verseiben a kozmosz törvényei szerinti lét fogalmazódik meg. A költő roppant méretű természettudományos ismeretanyag birtokában tudósi alapossággal fejti meg a természeti törvények által meghatározott egyetemes lét hierarchiáját, középpontjában az emberrel. Az egyetemes, kozmikus léttől az egyes emberig befutott deduktív út során a tényköltészet fogalmi nyelvére fordítja a természet létrehozta, természetalakító és ember-meghatározó törvényrendszert, anélkül, hogy önmagát a törvényalkotás illúziójában ringatná. Az egész alkotóelemeként, az általánosban szemlélve a legapróbb egyedi mozzanatok is az egyetemesbe transzponálnának, egy új, az elsődleges általánosságtól eltérő egyetemességbe, amelyben az egyedi mozzanatok megőrzésével egy expresszív megújulást, gazdagodást, tökéletesedést feltételező optimista jövőbelátás valósítja meg a verskép előremutató nyitottságát. A vers a végtelentől a végtelenig eljutva előbb a tér, majd az idő végtelenjének megragadása által a dimenzionista idő-tér szintézist, az Einstein-féle nem-euklidészi tér-idő kontinuumot igyekszik létrehozni.
A második verstípusban viszont a legsúlyosabb létproblémák szempontjából irreleváns, a lét lényegének megállapítható összetevői mellett jelentéktelennek tűnő mozzanatok, összefüggések, paradoxonok, az ember törvénybe, összefüggésrendszerbe tudós komolysággal nem illeszthető meghatározóinak felismerése és rendszerbe illesztése valósul meg: az ember a mindennapokkal írt jelenben birtokba veszi önmagát, hogy ezen a birtokbavételen át az egyetemes meghódítására induljon, ami az első verstípusnak azokban a látnoki verseiben kap programként megfogalmazást, amelyekben a töretlen, permanens hit munkál. Ezt az állandó intenzitással lángoló lelkesedést a megismerés korláttalansága és az emberi teremtőképesség heroikussága fölötti naiv ámulat hozta létre, s mivel a kozmosz meghódítására induló embert, a »csodák sarját és csodák sarjasztóját« teszi meg »az önmagába harapó tér új köldöké«-vé, mélységesen humánus költészet ez. Azonban e humanitás szólamszerűségig hangoztatott, kötelezővé tett optimizmusa (»Egyensúly és harmónia mindig, mindenütt, mindenkivel«) szükségképpen vezet el a naiv hittől a szó és a valós, racionális lehetőségek kettészakadásához, bebizonyítva ezzel — ezúttal nem tudományos megfogalmazásban, hanem gyakorlati, hóhérakasztás-szerű példán — korunk közösségi emberének meghasonlását az eszmékkel. Tágabb értelmezésben a létező és az őt megnevező szó inadekvát voltáról van itt szó.
A tudományosan leírható anyagi világ feltárását könnyedén végzi el Tamkó: elegendőnek bizonyul számára azoknak a tudományos eredményeknek a hasznosítása, amelyek az egzakt léttények fogalmi megnevezését adva lehetővé tették számára e fogalmak metaforisztikus kezelését: a puszta fogalmi megnevezés alkalmazásával fölöslegessé válik a fogalom mögöttes tartományának bemutatása, összefüggéseinek feltárása, mert a fogalom szerepeltetése feltételezi a fogalom jelölte tartalom indukálódását a befogadóban. A materialitás szubjektív átélésének kifejezésere legadekvátabbnak ítélt tudományos szakszókincs így válik Tamkónál minden élettény fogalmi alakban történő tudatosítójává. Optimista hit fűtötte lelkesedése olyan teremtő tűzzel hevíti át ezt a tudományos szakszókincsből összeálló nyelvet, hogy legutolsó részelemében is mélységesen tudományos volta ellenére biblikus jellegű lesz: természettudományosan biblikus. Paradoxonná akkor válik mindez, amikor abból a felismerésből kiindulva, hogy a tudat-építette egydimenziós logika, a racionális emberi gondolkodás igaz, hogy nagyon jelentős lökést kapott a tudományos kutatástól önmagunk teljesebb megismeréséhez, de mégsem képes olyan fogalmi rendszer megalkotására, amely visszaadhatná a legmélyebb érzelmi-értelmi összefüggéseket (»pedig hogy akartam / köbgyökbe törni az ember-szenvedést!«) — Tamkó mégis a racionálisan megnevező tudományos nyelv eszközeit igyekszik mondandójához idomítani. Így válik ez a nem-költői nyelv költőivé, amikor a tudományos szakszókincs fogalmaiból egy (szabálytalan, de grammatikai szabályok szerint fölépített metanyelvet alkot meg, elsősorban a mozgás, fejlődés, haladás dinamizmusának kifejezésére irányuló igénynek megfelelő igerendszert: DNS-elünk, lekínaiultam, bearabodtam. A nevezhetetlen régiókba való alászállás ezen az úton szükségképpen vezetett ehhez a tragikus (?) nyelvficamhoz. A kezdetben még a létmetamorfózis fölötti csodálattal szemlélt halál szerepéinek lényegi megismerése öregkori halál-tudatot hív életre, amely a lét értelmetlenségének általános emberi jelenvalóságát tudatosítja, és egyszerre nyilvánvalóvá válik az ellene való küzdelem értelmetlensége is, a vele szembeni tehetetlenség, amely megkérdőjelezi a harc, a tett, az alkotásvágy optimizmusát, és a lét terhének elfogadását sugallja. A cselekvés értelmetlenségének felismerése fölveti a szavak szerepének, devalvációjának kérdését. Ez a végső rádöbbenés kristályosíthatja ki a végsőkig lemeztelenített, grammatikájában megőrzött nyelvet, amely a szabály teljes tagadásával, de mégis belőle építi új rendszer szerint versét, hogy vele a megfoghatatlant érje tetten — a mítoszt, ahogy versének címe mondja. (E vers a hasonló felismerésből született Tandori-féle jelversekkel rokonítható.) Tamkó verse a fogalmakba való belezavarodáson át jutott el a létre való rákérdezésig, a magabiztos tudományosságtól a létbizonytalanságig.
Naiv lelkendezése, belefeledkező tudományos komolysága esztétikailag akkor tudja hitelessé tenni a Tamkó-verset, ha önmagán felülemelkedő iróniája föltételessé teszi mondandójának igazságát. A verseinek alapszemléletét megadó kollektív lét-tudat a több oldalról való látás révén szintén az ironikus kifejezésmód forrása. A Tamkó-versben az egyén önmagában egyesíti az általános lét fogalmait: a költő tudományos ismeretanyag-készletének birtokában az individuálisat is csak összefüggéseiben, totalitásában tudja megközelíteni. A több oldalról történő egyidejű feltárás érdekében a tér- és időbeli végtelenség versbeli megvalósításával kísérletezik (egyik eszköze az új grammatikájú, egyéni nyelv, amely a költői tagadásával a szakszókincs kifejezéseinek egyedi társítását alkalmazza; ez a kifejező intenzitásbeli fokozatokat tükröző, a tartalom változásait követő hangszínt, hangmagasságot alkalmazó sajátos zenei nyelv). Az ironikus végtelenség kifejezésének legfőbb eszköze a párhuzamosság. A költő egyidejűleg több időtartományon vezeti át versét. Ha a többoldali megvilágítást mellőzi, tehát a domináns verstényezőket, közöttük a versidőt, nem állítja párhuzamba, vagy nem ellentétezi egy vagy több másikkal, akkor a vers megreked az egysíkú megállapítás, az átlátszóan didaktikus közlés szintjén, versidő tekintetében leggyakrabban a múltban, és szentimentálisan vadromantikus, gyermekesen együgyű vagy dogmatikus szólam-harsogó lesz. A banalitás csak a banális karikírozásával bírható le, ehhez viszont nem elegendő a banálist csupán önmagával jellemezni. Az iróniával átitatott versek aktualitása az egyetemességben történő ábrázolás által nyeri el hitelét. A párhuzamos ábrázolás másik formája a különböző tudományos kategóriák megfelelő részleteinek, fogalmainak párhuzamba állítása, például az anyagi szervezettségű kémiai létjelenségek és a társadalmi hierarchiájú emberi lét rendszerének egymásra vetítése. Az így létrejövő fogalompárok a megegyezések-eltérések leolvashatóságával szinte kimeríthetetlen forrást nyújtanak a virág ironikus szemléléséhez. Hasonló szerepű az oda nem illő beleillesztése egy zárt versképbe, mert ezzel az anakronizmussal lehetővé válik a közlés hitelességének külső viszonyítási eszközökkel történő kontrollja. Mindezek az eszközök és módozatok, amelyek által a Tamkó-vers a mondandóját közli, a racionális komolyság oldaláról szemlélve játékossá, gyemekivé, puerilis szemléletűvé teszik ezt a költészetet. A magateremtette rendszeren belül azonban e költészetnek egyik fontos kifejezőeszköze a gyermeki látásmód, a játékosság, mert általuk a racionális »felnőtt-ész« logikájával mérve meghökkentő, váratlan, abszurd és paradox fordulatok, párhuzamok az ironikus ábrázolás alapelemévé válnak. A költészet ilyen irányú átértelmezése lehetővé teszi, hogy a vers elvesse a versbe való bárminemű »jelentés« belekódolásának szükségességét. E költészetben fontos helyet foglalnak el a hangzás, a gondolatficamok lehetőségeit »öncélúan« kiaknázó versek, amelyek egyben a gyermekversek legjobbjainak sorába is beleilleszthetők.
Ha az iróniát vesszük alapul a Tamkó-vers megítéléséhez, akkor a poétikailag felszentelt forma és a költőiként definiált gondolatok, szavak szorításában született korai versei nem tipikus Tamkó-versek, mert nem jutnak el a »költői« rombolásáig, amivel Tamkó »a polgári erkölcs retektermelői és a társadalom geometrikus fegyelme« ellen lázad. A kései versek némelyikén viszont a túlírtság, a rutinszerűség érződik, a kikísérletezett és fölépített egyéni költészetkoncepció sémáinak hideg reprodukciója, amely nem képes iróniával áthevíteni e verseket.
Az irónia egyaránt jellemző mindkét verstípusra, csak míg a nyitott versek esetében nincs iránya ennek az iróniának, addig a zártaikban tendenciózus és poentírozott. A csattanóra való kiélezés módja igen gyakran anekdotikus természetű, amikor a vers egy tágabban értelmezett történet elmesélése, amelyben fontos szerepet kap a gyakran körülményes, hosszadalmas felsorolásból álló előkészítés, majd a viszonylag sűrített és sokszor profán hatású csattanó követi. A banális, hétköznapi filozófiai tanulságok rehabilitálását vállalja igen gyakran — személytelen aforizma-igazságok személyessé tételével. A kellő mértékű dramatizálás és sűrítés segítségével a Tamkó-vers az eredetiségen átszűrve gyakran változtatja vers-igazsággá az anekdota-, blőd vicc-, aforizma-szerű prózai köznyelvi közléseket. A lazán kapcsolt gondolategységekből pongyolán felépített poén-versek mondanivalója viszont még a köznyelvi normákkal mérve sem lépi át a prózaiság határait.
Nyitottság és zártság, tudományosság és banalitás, felszabadultság és lemondás kettősségeiben rajzolódik ki e költészet lázadása a polgári és kispolgári erkölcs és ízlés szentesítette normák ellen, igen sokszor önellentmondásoktól sem mentesen, hiszen ami ellen szóban állást foglal, azt gyakran semmissé teszi a kész versből felénk sugárzó implicit sematizmus, szemléletbeli bezárkózottság. E költészet legfőbb erénye mégis az, hogy nemegyszer sikeresen megvalósuló kísérletet tesz a gondolatnak a társadalmi normák szorításából, a racionalizmus görcséből való felszabadítására, amellyel a szellem szabaddá tételéhez járul hozzá.