Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Túri Gábor
Fegyvernél gyilkosabb
1975. november 3.
Egymást követő napokon láttam az újvidéki mozikban az Éjszakai portást és a Los Casadorest. A két filmről bennem kialakult benyomások időbeli közelsége miatt számomra a filmek önmagában adott cselekményénél, tartalmánál, vagy ha úgy tetszik, mondanivalójánál lényegesebbé vált a két film problematikája közötti párhuzam.
Mindkét film a háborús lélektan alapjaiból indul ki: az amerikaiak vietnami háborúja, illetve a második világháborúhoz vezető fasiszta ideológia által felszabadított atavisztikus ösztönök továbbélését vizsgálja; azokat a deformációkat, amelyek a kiváltó/létrehozó alap megszűnése után is tovább élnek, mert lényegük nem ellenőrizhető/tényszerű: gócuk a tudatalattiban van, s irányíthatatlan a kicsapódásuk útja, amellyel az általuk létrejövő cselekedetekben formát nyernek.
A Los Casadores konfliktusa egysíkúbb — tulajdonképpeni konfliktus nem is jön létre. A »Nektek elfelejtették megmondani, hogy a vietnami háború véget ért« rébuszmegfejtő bölcsességének kimondásával egy csapásra megtisztul a világ minden ellentmondásának, kételyének betegségétől; a »fertőzöttek« fizikai megsemmisítése egyben a fertőzés kórokozójának elpusztítását is jelenti. Ennek a látványos megoldásnak — az egészséges, józan öntudatának teljes birtokában levő világ ereje heroizálásának/misztifikálásának — az elkerülésével válik az Éjszakai portás többsíkúságában és problematikájának kiúttalanságában megdöbbentőbb alkotássá. A világ itt is kiveti, megsemmisíti beteg részeit, de ez a megsemmisítés nem megoldást jelent, mert az ex-fasiszta és áldozata megölése: gyilkosság; elkövetőiben a »betegség« tovább éli illegális életét. (A Los Casadoresban is gyilkosságról van szó, de ez a nemes és csalhatatlan igazságszolgáltatás tetteként manifesztálódik, s föl sem merülhet e tett amorális volta.)
A motiválást szolgáló lélelktani analízishez felhasznált emlékezés az Éjszakai portásban funkcionálisabb: míg a Los Casadoresban csak illusztratív szerepű, itt a filmen belül külön egységet alkotva a mondandó lélektani/filozófiai magvát hordozza. A kékes-sápadt színtónus, mely vizuálisan kiemeli ezeket a jeleneteket a jelenben játszódó reális történés síkjából s a múltat misztikus-irreális időtlenségbe transzponálva gondolati tartalomhordozó funkciót kölcsönöz az emlékezésnek, egyben megadja az értelmi felismeréshez a hangulati töltést is. A hősnő itt elhangzó éneke (»Ha szomorú vagyok, boldog szeretnék lenni, ha pedig boldog vagyok, szomorú szeretnék lenni«) a »hóhér és áldozat« kérdéskörének, a szadizmus-mazochizmus problematikájának kristályosán egyszerű előrevetítése, illetve magyarázata.
A maga módján mindkét film arra figyelmeztet, hogy az emberiség újabb katasztrófáját nem a harmadik világháború mechanikai pusztításától kell várnunk, hanem a spekulációk apokaliptikus őrületében felszabaduló fegyvernél gyilkosabb ösztön-létnek az emberré tevő tudat fölötti eluralkodásától.