Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Burány Nándor
ERKÖLCS ÉS MEGALKUVÁS
1965. augusztus 16.
Érdeklődéssel olvastam az Új Symposion utóbbi számában Fehér Kálmán A személy méltósága és veresége című írását. Mindennapjaink egy fontos témáját boncolgatja, az önigazgatás keretében mozgó, botladozó ember problémáját, a szocialista erkölcs kialakulásának nehézségeit, a személyi felelősség kiélezésének fontosságát elemzi.
Nem az írás értékelésével akarok itt foglalkozni, számomra éppen egy-egy gondolat volt mindenekelőtt izgalmas, azt akarom megírni, hogy folytatódtak, bontakoztak ki tovább bennem.
xxx
Azt hiszem, a szocialista erkölcsnek a meghatározása nagyon általános. Ez nem is csoda, nem is nagyon lehet másmilyen. Mi az a szocialista erkölcs? Hol vannak a normái? (Kellenek azok egyáltalán?)
Az egyháznak, az egyházi erkölcsnek megvolt a maga tízparancsolata. Ha nem is jogi normák voltak ezek, nem állt mögöttük állandóan biztosítékként az állami erőszak, de fenyegetésként ott volt a túlvilág pokla, ami a normák megszegőire várt. Nem mondom, hogy hiányzik a szocialista erkölcs „tízparancsolata”, de – s ez sem az én ötletem – hiányzik valami konkrétabb, kézzelfoghatóbb meghatározás, a mindennapi élet nyelvén, mindennapi dolgokról, mindennapi használatra. Úgy gondolom, ha ez meglesz, csak azután hivatkozhatunk is rá. A mostani, általános meghatározásokat ugyanis annyiféleképpen lehet (félre)magyarázni, s olyan sok mindent beléjük lehet magyarázni (mindenki a saját álláspontja, pozíciója szerint), hogy a sok változat közül lehetetlen az „igazit” megtalálni.
Éppen ezért, azt hiszem, nagyon nehéz itt nálunk a deviációkról is beszélni. Noha sokszor használjuk ezt a kifejezést. Azt akarják vele éreztetni, hogy egy bizonyos jelenség, létesítmény fejlődésében eltérések mutatkoznak az eredetitől, az igazi elgondolástól. Az önigazgatás fejlődéséről is olvastunk többször ilyen megállapítást, ezek célja rámutatni, bizonyos helyen és bizonyos esetekben, hogy az önigazgatás fejlődésében az általánostól, a szabályszerűtől eltérő elemek jutnak, túlnyomórészt, kifejezésre. De valóban deviációknak lehet nevezni az ilyen jelenségeket?
Ha arra gondolunk, milyen nagy különbségek vannak az egyes országrészek között gazdasági, kulturális és más tekintetben, akkor természetesnek kell vennünk, hogy ezek a különbségek az önigazgatási rendszer működésében is tükröződnek.
Azt hiszem, nem az önigazgatási gyakorlat általános szintje, de egy-egy vidék társadalmi valósága (beleértve az önigazgatást is) kell, hogy egységes egészet képezzen. Ha itt, a vidéken belül nem lenne meg az egyensúly, az összhang, talán akkor beszélhetnénk inkább deviációról. Noha ez így leírva megint csak általánosan hat, és az általános szabály konkrét megvalósulásában, egyedenként és esetenként, lehetnek eltérések.
xxx
Legnagyobb baj, hogy mindannyian, minduntalan megalkuszunk. Legtöbbször talán saját vagy mások anyagi érdeke miatt. Vagyis: még nagyon sokszor csak az anyagi érdekeltség mozgatja cselekedeteinket. (S ha majd az anyagiakból lesz elegendő? Nem növekszik-e az étvágyunk gyorsabban, mint ahogy kielégítésére lehetőség van? De lehetetlen tudni, tíz év múlva nem lesz-e éppen fordítva.)
Megalkuvók vagyunk. Poltronok. Hajlunk a korrupcióra. (S félek: mikor ezt élesen bíráljuk másoknál is, sokszor, sokan csak irigységből tesszük, mi szeretnénk az általunk bíráltak /anyagi/ helyzetébe kerülni.) Rokonaink vannak, barátaink, férfi- és nőismerőseink, akiknek sok mindent, sok szabálytalanságot, erköcstelenséget el kell néznünk. (Jó tett helyébe jót várj!) És hány kötelék tart bennünket kínos függőségben? Ennyire nem vagyunk szabadok? A főnök, a munkavezető, a beosztott, a szülő, a gyerek... stb. mind olyan elem, akiktől tartani is kell. Az emberben él az igazság érzése, de mielőtt az igazságot, a vélt igazságot kimondaná vagy leírná, megnézi, kivel beszél, ki hallja, meggondolja, milyen következményei lehetnek rá vagy másokra nézve, és aztán – sokszor nem mondja ki, elhallgatja, lenyeli.
Ha az ember bírál valakit, akkor előre tudja, hogy attól rendszerint ő sem várhat dicséretet, hanem bírálatot. Viszont, legalábbis az anyagi javakat illetően, az ember általában messzebbre juthat a dicsérettel, mint a bírálattal. (Az. is, akit dicsérnek, és az is, aki dicsér.) Stane Kavčić írta egy nagyon érdekes kongresszus előtti cikkében, hogy olyan légkört kellene teremtenünk, amelyben azok járnak jobban, akik merészen bírálnak. De ő sem mondja meg, hogy lehet ezt megcsinálni.
Nagyon nagy betegség a megalkuvás. Nehezen lehetne miatta egy-egy embert bírálni. Mindannyian hordjuk ezt a nyavalyát, ha önmagunkban küzdünk is ellene, s ha nem is minősíthetjük örök emberi gyengeségnek, de a társadalom fejlődésének mai szintjén nem tudunk tőle megszabadulni. Akiktől némileg is függünk, azoknak (és mért csak azoknak?) érzékenységére, érdekeire tekintettel kell lennünk. Saját érdekünkben. Csökken vagy éppen fokozódik az ember függőségi viszonya?
A megalkuvó embert semmiképpen sem nevezhetjük erkölcsös embernek. De senki sem mentes a megalkuvástól, mindannyiunk számtalanszor feláldozta már kisebb-nagyobb javakért a gerincét. Ha nem venne körül bennünket a függőségi viszonyok fojtogató szövevénye, talán nem lenne így. De mégsem egyforma minden ember. Mások a lehetőségek és körülmények is. Igaz, azonos lehetőségek között is másként viselkedik, cselekszik (ha talán lényegileg nem is) egy-egy ember.
xxx
Meséli egy barátom: van két orvos ismerőse. Az egyiknek három gyereke a tengeren nyaral, mégpedig úgy, hogy a másik orvos kiutalta őket mint betegeket, így nem került pénzbe a nyaralás. Fellázad az ember lelkiismerete, amikor ilyesmit hall. Háborog.
Miért?
Hogy lehet ennyire lelkiismeretlen egy ember, egy orvos? Saját egészséges gyerekeit küldi a közösség pénzén nyaralni, ugyanakkor biztos vannak mások, akik rászorulnának erre, már egészségi és anyagi állapotuk miatt is, ők viszont nem mehetnek, mert az ilyenek elfoglalják a helyet, és a pénzből sem telik.
Viszket az ember ceruzája. Ha ilyesmit hall, azt meg kell írni, az ilyen esetet el kell ítélni. A barátom nem hajlandó erre. Azt mondja, legjobb barátjáról van szó. Fölteszem magamban a kérdést: lehetne-e a legjobb barátom egy olyan ember, aki ilyen dolgokra képes? Bele tudunk nyugodni, bele kell nyugodni az ilyen (mégiscsak) disznóságokba.
Követem a gondolatot, s még csak a barátom sem ítélem el. Ilyenek vagyunk mindannyian. Tíz éve írtam egy versben, hogy utálom és szeretném magam kihányni. Azóta sem sikerül ez. Talán (vigasz?) mert nemcsak önmagamról van szó. És végeredményben: mit kell utálkozni, olyannak kell felfogni a valóságot, amilyen, aztán megfogni az egyik sarkát és elkezdeni a művelését, megváltoztatását.
De: ilyen emberekkel csináljuk az önigazgatást is. Közismert már, hány írástudatlan van Szerbiában meg tartományunkban is. Hogy lehet az ilyen műveltségi szinten levő emberekkel önigazgatni? Majd. Idő kell hozzá. Még nagyon sok idő. S ez a felismerés, a fejlődés elért szintjének a tudata jelen kell, hogy legyen minden szavunkban, indulatunkban.
xxx
Ez az írás befejezetlen marad. Most érzem, csak úgy lenne értelme folytatni, ha maradéktalanul őszinte és nyílt tudnék lenni.