Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Bori Imre
ÉLETFÁTÓL A CSALÁDFÁIG
Juhász Ferenc verseskönyvének margójára
1965. május 15.
Húsz éve lesz lassan, hogy fellépett, s immár húsz esztendeje lesz, hogy körülötte viták folynak. Polémiák tüzében haladt előre, s járta a maga útját mind nagyobb sugarú köröket írva a kritika ellenére is, amely soha nem volt megelégedve produkciójával, hiszen mindig mást kapott, mint amit várt, Juhász Ferenc mindig több volt, mozgékonyabb és rugalmasabb, minthogy a megszokott költői sémákba illeszthető lett volna. Csak tehetsége nem volt vitás egy pillanatig sem, a tehetség, a költői kreáció lebilincselő ereje, az egyéniség varázsa, az a sajátos pecsét, amely a költő igazi sajátja. Legújabb kötete is, a Virágzó világfa (Bp. 1965) a kritikusok elégedetlenségét váltja ki, hiszen új kötetet vártunk, új verseket, az elmúlt egy évtized termésének a gyűjteményét, s ehelyett régi verseiből készített válogatást kaptunk kézhez, összesen öt olyan verssel, amely A tenyészet országa című 1956-os gyűjteményében még nem szerepelt. Nehéz lenne innen megítélni, hogy ebben a kötetben a költői szándék működött-e vagy pedig a kiadói politika fenntartásai óvatoskodtak, ám azt is meg kell jegyeznünk, hogy a régi versekkel való ismételt találkozás is örömet jelentett, s az is kitetszik ebből a válogatásból, hogy Juhász Ferenc egyértelműen a máig kivívott költői eredményei szemszögéből nézte régi verseit, s úgy komponálta meg kötetét, hogy pályaképe ívezi, költői alakulásának belső ritmusa megmutatkozzék, és törekvései munkája félre nem érthetően megvilágosodjék.
A „családfától” indult el ez a költészet 1946 körül: a falu világának állóképei jelentek meg frissen, harmatosan – egy fiatal és csillogó költőszem nézte világát, a még odatartozás tudata működött benne s csak látásának erőteljessége, amely még a pasztell színeit is felerősítette, dinamizmusa, amely az állóképeket is mozdulattá változtatta, óvta meg az idilltől. Népies volt, de nem Petőfi tanítványaként jelentkezett, hanem a József Attila-i műhely tapasztalataival: első köteteiben a falu szelíd mitológiája szólalt meg, s a költő „az öröm arany-ágán” ült, egészen „földközelben”. Ennek a magatartásnak az eredményei voltak eposzai is (A Sántha család, Apám), amelyek a Kossuth-díjat is meghozták az alig 22 éves költőnek.
Aztán elindult a világ mélysége felé, s mert dudás akart lenni, pokolra szállt, úgy, ahogy egykor József Attila érzékelte a költői utat és a költői sorsot a pásztortánc soraiban. Nem öntudatlan választás volt ez Juhász Ferenc részéről, hanem tudatos elhatározás eredménye, s mint ilyen, versek témája is lett:
Itt ülök a rezi várban,
alattam a fecskék gyűlnek.
Látcsővel figyelem őket:
hogy cikkannak, hogy röpülnek!
kezdi versét, hogy a vers derekán már magát lássa a „mérhetetlen végtelenségben”, áramai közt szállni, s a befejező szakaszokban megadja költészetének azt az elhatároló jegyét, amely azután majd foglalkoztatja ha, verset ír:
S kiszakadt a lencse-körből
egy óvatlan pillanatban.
Hol vagy fecske, hol van a szív?
Messze húznak már csapatban.
S kutatom a végtelen, kék
semmit látcső-mozdulatlan.
Körül csak a végtelenség.
Mi az! Szív nélkül maradtam?
(A rezi várban)
Az ötvenes évek elején a még népiességre emlékeztető stilisztikai eszközeivel is szakít, a szóösszetételek mind bonyolultabb látás eszközeivé válnak, lassan képszavakká alakulnak, hogy jelezzék: a költői önkifejezés klasszikus lírai tartásával már szakított a költő, és a lírai objektivitásnak a költői magatartás lényegét érintő területein működik: már nemcsak kifejez költői öncélként, hanem láttat, a világ látványa lesz mind fontosabbá a szemében. Természetesen mind bonyolultabb viszonylatok felfedezésére vállalkozhat így, „problematikusabb” relációk felé törhet, az értelmezés szubtilisebb köreibe hatolhat. Az élés felszíne alatt a létezés gondolatrácsai közé jutott:
Mi volt? Mi volt? A kor mart énbelém is fehéren,
hogy hizlalódjon egy újabb páros-szenvedésen?
Hisz úgy roncsolódik szét a legtöbb emberi kapcsolat,
mint a derűs szerv, amit vernek rádióaktív-sugarak,
úgy mállik szét a szerelem, mint a molyrágta rongydarab,
s falják föl egymást, mint nászban a bogarak,
a sorsuktól-egybekötött iker-önzések, osztódó magányok.
Epésedik a csók, az ölelés lanyhán szétszivárog...
(Meggyötört szomorú arcod)
Az idill lehetősége eltűnik Juhász Ferenc költészetéből, és a hétköznapi emberi relációk helyett a létezés borzalmas és szép látványába merült, s dialektikája mélységei ragadják el verseiben. Költőnk annak a „fájó ősanyagnak” a költője lett, amelyet Vörösmarty láza ragadott meg, amelybe Ady meredt, s amelyet a „semmi ágán” József Attila látott meg, Weöres Sándor idézett „ősköltészetével”. Geológiai mélyrétegek dobják fel magukat verseiben, a van a volt rőt fényében világosodik meg, a „kéreg” alatti világ, amelyet a hétköznapok hordalékai ugyan eltakarnak a naiv realizmust valló szemeik elől, de a kíváncsi elme és a szenvedélyes lélek kutatásai megmutatják és felfedik. Civilizációnk vékony kérge alatt micsoda ősvilág lapul Juhász képeiben és hasonlataiban! S milyen relatív a megszokott szavak kategóriája, amikor a létezés boldogsága és kegyetlensége viszonylatai tárulnak fel!
Ó, áldott, boldog élet, benépesülő világ!
Boldog, mert él, a létezés, virul, lebeg, nyüzsög és rág,
húsában, ösztönében együtt lakik a béke és a rettenet,
kocsányaiban ott csobog a megszülető, s az eltemettetett.
(A mindenség szerelme)
Egy költői kozmogónia körvonalai mutatkoznak meg Juhász „hosszú énekeiben”, azokban a versekben, amelyeknek legközvetlenebb őse József Attila oly nagy jelentőségű vers-kvartettje (Téli éjszaka, A város peremén, Elégia, Óda). Nemcsak a nagy lélegzetvétel, hanem a nagy látás, a felfokozott gondolati belemerülés aktivitása feszítette szét a vers kereteit: kép-özönvizek csapkodják hullámaikat, látomások villámai vakítanak: a világ még vajúdik, s még csak megszületni akar, az élet első korszakait éli, még nevesincs tájak deleje vonzza a képzeletet:
Milliárd föltört tojás az űr,
csupa szerelemre-éhes magány,
szeretni-kész remény,
fény-gombák a csönd ezernyi rothadék-szigetén.
És szeret majd mohón és embertelenül
egyként valamennyi és tüzelve mindahány...
de:
és nem tudja még, hogy csókjából mi fakad,
nem tudja még, hogy minden ölelése
csak folytatás,
nem megvalósulás,
hogy az alap-elemek ölelkezése,
a csillagok násza, anyagok kéje,
atommag körül elektrón pörgése,
fémek csókja, sók egymásba-éledése,
a víz áteresedése, zsírok tespedése...
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
csak sejt a virágszárban,
amely az emberrel fog kiteljesedni...
„Isten-szagú szerelem-mocsár” az élet, a világ – hirdetik ezek a versek, az ember még nem ember, vékonyka pórázán, amellyel a világ társadalmi életéhez van kötve, a biológiai létezés embertelen körülményei között tengődik, mint a növények és az állatok, s meg kell csak bolygatni a felszín termő televényét, hogy alóla ősállatok csontjai bukkanjanak elő, bele kell csak a mikroszkópba pillantani, hogy az ősvilág megmutassa magát.
A magyar költészet szűz földjeit járja Juhász Ferenc ezeket a verseket írva. Képeiben a flóra és fauna olyan világát építette be, amelynek előtte alig volt költői értéke és hitele, kapcsolatai olyan viszonylatokat fedtek fel, amelyek nemcsak a meglepő hatását váltják ki, hanem a láttatás lenyűgöző funkcióját is ellátják, az olvasó oldalára állítva a versek súlypontját. Amikor az „emberiség idejű képeit” megalkotta, egyúttal sajátos történelemszemléletének hitvallását is rögzítette az ösztönök és tudás villódzásaiban, az egyén helyett az emberiség távlatai felől nézve maga körül. A „tudott érzékiségét” leheilik ezek a versiek, s a költő, ki racionális, intellektuális Ész-ként tudását buja vegetáció képeiben leli meg, a folyton működő természetet idézi, amelyben ott az ember is, nem megvalósulásaival még, hanem szertelen lehetőségeivel.
Mondanunk sem kell, nem a derű költője Juhász Ferenc.Tragédiák énekese ő, de aki egyúttal a „holnap hajnalát derengi”:
Mint beszáradt tojásban a töppedt hártyás sárgája-fehérje,
atomjaim belső-falára rátapad terméketlen magányom minden éje,
s a deres űrt nem tölti ki a boldogság holdas meséje,
s a félig-üres héj ropog, megreped, mint tojás a fagyon,
a nélküled-hidegben megropog germedő atomom,
ó, ne büntess engem így magamért,
hisz én már a holnap hajnalát derengem...
(Vers négy hangra, jajgatásra és könyörgésre, átoktalanul)
A modern ember létélménye, amely manapság már kinőtte a fajiság, a népi hovatartozás, a társadalmi osztálytagozódás, a termelési rend esetlegességeit, szólal meg az ő költészetében. Nem az ember, hanem az emberiség egyetemesebb élménye ez, amelyet az a tény, hogy Juhász Ferenc magyar és Magyarországon él, szocializmust építő országban, színez ugyan, távlataiban megmutatkozik, képei elemeiben, hasonlataiban megmutatja magát, de egyetemessége alapjait alig befolyásolja, élménye mélyebb rétegeit a felszín hullámzása alig érinti, még akkor sem, ha Juhász Ferenc is éppen a szocializmus emberi távlataitól, működő humanizációs missziójától várja, hogy egyszer majd eltűnjék a „növő magány az értelemből”. Kötete utolsó nagy verseiben már ezeket a relációkat járja. Az éjszaka képeiben pl. ilyen sorokra bukkanunk: „Itt maradunk! Az embernek élni kell tovább, és élni kell tovább a dalnak, mert a Világegyetem szíve szakadna meg, ha a dal abbamarad. Én az új lét Orfeusza leszek, s hárfámmal kiéneklem a holtakat a földből, és szavammal elűzöm a halál fellegeit. Mi nem űzettünk ki a Paradicsomból. Énekemmel magunk köré szelídítem a halál utáni lét lényeit és lecsillapítom a tébolyult gépeket. Majd nemzünk kisdedet és keresünk puszta mezőt, s fölássuk és bevetjük magokkal. Mi az Emberiség új ős-szülői leszünk s leszünk okosabb atyái és anyái eljövendő népeknek, s leszünk új törvények nemzői is... És virrasztunk majd a zord Emberiségnélküli éjszakában a szerelem máglyatüzénél és körénk gyűlnek a szörny-lények, rémület-vadak és virágok.” S itt már a próza-versé a szó, mint ahogy az Örvénylések Bartók Béla körül című versében is. Ebben rögzíti talán legvilágosabban azt a pontot is, ahova eddigi kutatásaiban eljutott. Bartók Béla kapcsán így látja a maga „országélményét”: „Az a penész-ország és hullafolt-ország, az a piperkőc-ország és borosta-ország, az a motyogás-ország és versenyló-nyerítés-ország, az a dínom-dánom-ország és hintó-ország, az a véraláfutás-ország és vonítás-ország, az a láp-ország és varjú-ország, földbe-ásott-zenéjű-ország, amelynek énekét mint tetszhalott lányt elevenen temették a bánat rögei alá, s akinek sírját kövéren benőtte a föld zöld szőrzete, színes növényi tüze...”; „Füst-ország” – mondja:
Harangszó s trágyaszag
erjedten összecsap,
s felvinnyog, ahol odaér
büdösével a denevér...
ám:
S jön a lét egy szép pillanata:
az égből kinőtt egy aranyalmafa...
A „megértett disszonancia” területein jár tehát, ott, ahonnan e kötete már nem küldött dalt.