EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302375. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 126. szám

Junger Ferenc

Egy sokarcú filozófiai irányzat körvonalazása

Fenomenologija. Nolit, Beograd, 1975.

1975. október 1.

A Nolit Kiadó Sazvežđa sorozatában megjelent, a fe­nomenológia köréből származó írásokat tartalmazó könyv is azt az általános véleményt látszik alátámasz­tani, hogy a fenomenológia korunk filozófiájában két­ségtelenül eredetisége és radikális változásokat igenlő eszméi révén vert gyökeret. Megalapítójának, Edmund Husserlnek a matematika volt elsődleges ténykedési területe, de a későbbiek folyamán mindinkább a fi­lozófia felé fordult, s teljes erőbevetéssel dolgozott egy olyan elmélet kidolgozásán, amely a filozófiát eg­zaktabbá és megbízhatóbbá tenné magánál a matema­tikánál is.

Husserl fenomenológiája kapcsán nem helyénvaló, ha Kantra vagy Hegelre asszociálunk, mert mindkettő­jükhöz vajmi kevés köze van. Husserl fenomenológiá­ja ugyanis nem a kanti értelemben vett fenoménekről szóló tudomány, amely a jelenséget szembeállítja a megismerhetetlen magánvaló dologgal, nem is a hegeli szellem önfejlődését követő filozófia. Kanttól abban különbözik, hogy a fenomént alapjában véve nem különíti el a lényegtől, Hegeltől pedig abban, hogy — a fenomenológiai redukció bevezetésével — a törté­nelmi dimenzió idegen marad elméletétől.

Husserl filozófiájának egyik alapvető fogalma a tu­dat célzatossága, intencionalitása, vagyis az a tanítás, hogy a filozófia a tudatot eddig csak a valamiről va­ló tudat formájában tanulmányozta, s nem jutott el a tiszta tudatig, a transzcendentális szubjektivitásig. Szerinte a filozófia tárgyát nem képezheti a klasszi­kus empirizmus tézisein alapuló asszociatív pszichológia által vizsgált tudat, ugyanakkor azonban ta­gadja a tudat apriorisztikus voltát is, s nem fogad­ja el a dualista filozófiának azt a módszerét sem, hogy a tudat tárgyát a tiszta transzcendens képezi. A lét és a tudat kérdése — állítja — nem oldható meg az intencionális aktusoknak egy, a túloldalon feltéte­lezett realitásra való irányításával, mert ez az elmé­let ismét a Kant által konstruált — fölöttébb nehéz­kes és ellentmondásos — elmélethez vezetne. Husserl szerint a lét a tudat korrelátuma, a filozófia tényle­ges tárgyát tehát csakis a létezésre vonatkozó tudat képezheti. A filozófus épp ezzel — a tudat intencionalitásáról szóló tanításával — akarta bebizonyítani, hogy korunk természet- és társadalomtudományainak rend­szere téves alapokra épült.

Elméletének másik alapkövét a fenomenológiai reduk­ció képezi. E szerint a dolgokról szerzett tapasztalato­kat »zárójelbe kell tennünk« — a kifejezés nem Husserltől ered, de találóan jellemzi e tanítást —, a tu­datról le kell fejtenünk a rárakódott rétegeket, hogy eljuthassunk a dolgokról való tiszta tudatig, a transz­cendens szubjektivitásig, s a lét egy eddig ismeret­len területére lépjünk. A fenomenológiai redukció két szinten történhet: a filozófiai redukció szintjén tuda­tunkat a dolgokról való elméleti tudásról magukra a dolgokra irányítjuk (a dolgokhoz való ilyen »visszaté­rést« semmiképpen sem azonosíthatjuk a hasonló cé­lokat hangoztató pozitivista elméletekkel: e kettő ugyanis nemcsak a »visszatérés« módjában különbö­zik egymástól, hanem abban is, hogy mely dolgokhoz »térnek vissza«), az ún. eidetikus redukció segítségé­vel pedig a dolgok tiszta, minden akcidentálistól men­tes lényegéhez, az eidoszhoz juthatunk el. Husserl meggyőződése szerint az eidosz képezheti az alap­ját egy olyan univerzális tudománynak, amely mindig, minden körülmények között érvényes igazságokat tud majd kimondani, vagyis felfedi majd az egyetlen, az abszolút igazságot, azt, amelyik mindenki ítélőképes­ségében adott, de amelyet a dolgokról szerzett tapasz­talatok háttérbe szorítottak. A fenomenológia tehát nem az objektív valóság jelenségei közötti oksági vi­szonyok feltárását tűzi ki célul, hanem a jelenségek és a tények ideális jelentését keresi, a lényeget, ami — szerinte — ezek alapjaiban áll. A fenomenológiai vizsgálódások ezért nincsenek egy síkban az empiri­kus kutatásokkal, a tények és összefüggések empiri­kus vizsgálatával.

Husserl filozófiájának, ma már nyilvánvaló korlátai ellenére is (az igazság abszolutizálása, a szubjektív idealizmus bűvös önkörébe való bezárkózás stb.), óri­ási hatása volt a kultúra minden területén. Közvetlen követői megpróbálkoztak azzal, hogy továbbvigyék a husserli gondolatot, s hogy a fenomenológiát mint módszert és elméletet az egyes részterületeken alkal­mazzák (Ingarden az esztétikában, Scheler az axeológiában. Heidegger és Sartre a lételméletben). Nyil­vánvalóak ma már az okok is, amelyek a fenomeno­lógiát életre keltették: a pozitivista gondolkodás ex­panziója, az egzakt tudományok rohamos fejlődése idején felvetődik a nagy dilemma: vagy egzakt tudo­mány lesz a filozófia, vagy nem tart igényt többé az igazságra. E kérdést próbálta Husserl megoldani — kétségtelenül nagyfokú eredetiséggel, de kevés siker­rel. A fenomenológia által felvetett kérdés mindmáig időszerű — megoldatlan — maradt: e tény azt lát­szik igazolni, hogy lényeges kérdésről van szó, s hogy a fenomenológiát — éppen eredeti kérdés-felvetése folytán — nem szabad egyértelműen a legújabb kori bölcselet zsákutcájának tekintenünk.

A követőkről, a Husserl utáni fenomenológiáról szól­va többen megállapították, hogy nem beszélhetünk még egy alapjaiban egységes fenomenológiai iskolá­ról sem. Milan Damjanovićnak, a kötet szerkesztőjé­nek tehát nem volt könnyű feladata, amikor arra vállalkozott, hogy az összegyűjtött szemelvényanyag ré­vén bepillantást nyújtson e filozófia sokrétűségébe. A kötet nem tükrözi a tényleges arányokat — ezt nem is várhatjuk el egy ilyen jellegű antológiától — de lé­nyegében felvázolja a fenomenológia alapvető áram­latait: tanulmányokat találhatunk az eidetikus-ontológiai fenomenológia (Conrad Martius, Roman Ingar­den), a transzcendentális fenomenológia (Eugen Fink), a fenomenológiai ontológia (Heidegger) köréből. Kép­viselve vannak továbbá olyan filozófusok is (Merlau-Ponty, Alphonse de Waehlens, Max Scheler), akiket még e laza kategorizáció révén sem sorolhatunk be egyik vagy másik csoportba.

A szemelvényanyag, az alapos bevezető tanulmány és a könyv végén közzétett részletes bibliográfia révén a kötet mindenképpen eleget tesz alapvető küldetésé­nek: felvázolja e sokarcú filozófiai irányzat körvona­lait, s ezzel egy nemzetközi viszonylatban is érezhe­tő hiányt pótol.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.