Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Tomán László
EGY MEDDŐ APOSTOL
Dragan Jeremić: Prsti nevernog tome, Nolit, Beograd, 1965.
1965. augusztus 16.
Ennek a könyvnek a legérdekesebb részei az első lap (idézet János evangéliumából), meg az utolsó, ahol a szerző Megjegyzését olvashatjuk könyvéről. Az evangéliumi idézet szép költői képet tartalmaz, s külön varázsa Vuk Karadžićnak a fordítása; a Megjegyzés az utolsó lapon azért is figyelemre méltó, mert majdnem többet mond a szerzőről, mint az egész, 341 oldalas könyv. Megtudjuk az utószóból, miért választotta ezt a címet: szerinte ugyanis a kritikus hasonlatos Tamás apostolhoz; továbbá arról is értesülünk itt, hogy a szerzőnek még jó néhány írása van, melyek könyvben még nem jelentek meg, de ha szükség mutatkozik, s ha ő (ti. Jeremić) erőt érez magában tervének megvalósításához, kiadja őket.
Az evangéliumi mottó és a jeremići utószó között 341 lapon tizenkét jugoszláv íróról találunk értekezéseket: a szerző igen aprólékosan foglalkozik Ivo Andrić, Milan Bogdanović, Dobriša Cesarić, Marko Ristić, Vladan Desnica és más jugoszláv írók munkásságának egyes oldalaival.
Jeremić módszere egyszerű és jól ismert. Részletesen tárgyalja egyes írók műveit, nem annyira a saját véleményét közli, hanem a tudományos kutatás és az elemzés álarca mögé bújva az írók mondanivalóját interpretálja, taglalgatja, de a szintézishez nem jut el, eredeti álláspontot nem alakít ki, semmi újat nem tár fel. Megelégszik írók, művek, alakok, eszmék boncolgatásával, nyilvánvaló dolgok hangoztatásával, s ha Tamás apostol hitetlen volt, akkor e könyv szerzőjét méltán tarthatjuk (irodalmilag) meddőnek. Mert 341 lapot teleírni nem csekély fáradságot követel, tizenkét eminens jugoszláv író műveit végigböngészni, nem kis munka. A dolgozatok azonban senkinek semmit nem adnak, unalmas fejtegetések csupán, s a szerzővel még csak vitatkozni sem lehet, mert nincs miről vitatkozni vele: érdekes, egyéni szempontú következtetések helyett – egyéni szempontjai nincsenek is – banális megállapításokat találunk csak a könyvben, mintha nem is kritikussal volna dolgunk, akitől mégiscsak elvárjuk, hogy alkosson, akinek nézeteket, attitűdöt kell kialakítania és önálló gondolatokat kifejeznie.
Jeremić tehát volt annyira óvatos, hogy ne hangoztasson egyéni nézeteket, jobbnak látta, hogy véleményével (ha van) a háttérben maradjon. Olyan írókat választott hát, akiknek értékéhez nem fér kétség, így nem kényszerült önálló ítéletet mondani, a már ismert, elfogadott értékelésekre támaszkodhatott. Legjellegzetesebb vonása ennek következtében a teljes személytelenség, stílusban, álláspontban egyaránt. Keressük, kutatjuk, de sehol sem találjuk azt a Tamást, akit Jeremić könyve utószavában emleget; mert szeretnénk tudni, mi az, ami ellen lázad, mi az, amiben kételkedik, ha már Tamáshoz hasonlítja magát. Ő azonban mindenben biztos. Minden a legnagyobb rendben van szerinte. Bizonytalan értékekkel nem foglalkozik, csak biztosra játszik. Semmi sem izgatja. Főleg nem izgatják a titkok, rejtélyek, a megválaszolatlan kérdések, megoldatlan problémák. Nem tudja eléggé méltányolni Andrić nyugodt nagyságát, nem mer vitába szállni Milan Bogdanović konzervativizmusával, nem tud felemelkedni Marko Ristić látomásaihoz, képtelen leereszkedni Vladan Desnica emberi mélységeibe, nem érzi Dobrica Čosić nyelvi erejét, csupán Miodrag Bulatović erényeiből és hibáiból sejt meg valamit. Ennyi azonban nem elég ahhoz, hogy valaki apostol lehessen.
Egy vakvágányra futott szándék, egy meddő igyekezet példája ez a könyv. Ezért jelenti a középszerűséget ez a név, mely címlapján szerepel: Dragan Jeremić.