Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Danyi Magdolna
Egy jeltani elemzés tanulságairól
Török Gábor: Költői rébuszok. Magvető, Budapest, 1974.
1975. március 1.
Török Gábor Költői rébuszok című tanulmánykötetében József Attila úgynevezett »groteszk« (1926-28) korszakát közelíti meg: olyan »nehéz« versek jelentéstani elemzésén át értelmezi, magyarázza, jellemzi ezt a korszakot, mint az Ülni, állni, ölni, halni, Éji dal, Medáliák, Klárisok. Verselemzései, mint minden előítéletektől mentes, a versről előzetesen kialakított gondolati előkép bástyája mögé be nem zárkózó, az elemzett költői szöveg által felvetett, sajátosságaiban megragadott kérdések fogalmi tisztázására törekvő, elméleti következetességgel végigvezetett elemzés, olvasni tanítanak, a goethei értelemben. A vers intellektuális befogadására tanítják, ösztönzik az olvasót; az intuitív megérzésen, érzelmi azonosuláson alapuló befogadói élményt átvilágító, gazdagító, elmélyítő gondolati-logikai befogadás mellett tesznek hitet.
Költészetszemléletét Török Gábor a konkrét verselemzések mellett közvetlenül is megfogalmazza líraelméleti kérdéseket tárgyaló esszé-ciklusában (Néhány líraelméleti kérdés).
Könyve, túl az olvasói kultúra fejlesztéséhez való hozzájáruláson, ami szerinte is minden »jó« elemzés célkitűzése és »haszna«, a József Attila groteszk költői korszakáról szerzett irodalomkritikai tapasztalatokkal is összhangban, a marxista költészetelmélet szempontjából is jelentős, gondolatébresztő munka. Elméleti kérdéseket tisztázó esszéiben és verselemzései során számos olyan költészetelméleti problémakört vet fel, melyek továbbgondolása, rendszeres kidolgozása a történeti szemiológia alkalmazhatóságát, hatékonyságát döntő módon befolyásolhatja. Török Gábor munkája alkotó jellegű kísérlet egy jeltani gondolkodói rendszer vázolására és alkalmazására; lukácsi alapokról indulva (s anélkül, hogy elszakadna ezektől az alapoktól), a modern leíró- és funkcionalista opétikák, elfogadhatónak ítélt, gondolkodásába beilleszthető elméleti tapasztalatait is felhasználja a műalkotás fogalmi értelmezéséhez.
Ismertetőnkben négy ilyen kérdéskörre utalunk, melyek, megítélésünk szerint, Török Gábor gondolkodói rendszerében is a középpontba kerültek.
A poétikusnak Török Gábor a Lotmanéhoz és Jakobsonéhoz közeledő jeltani értelmezését adja; meghatározásáig, igen meggyőzően, a pop-art elemzésével jut el: »Műalkotássá, lírai művét tehát nem nyelvi önmagától, hanem okvetlenül nyelven kívüli ok miatt válik az elhangzó, vagy leírt beszéd. Az egyik feltétel a társadalmi elfogadás. Kétségtelenül szükséges, de nem elégséges. Az olvasási utasítás elfogadásának van jeltani — esztétikai feltétele is: megvan-e a lehetőség arra, hogy a nyelvi közlemény által jelölt jelenségeket — szoros kapcsolatban a jelölés adott módjával — másodlagos jelnek lehessen felfogni, olyannak, amely a személyiség nembeli sajátságát, állapotát, távlatait, mozgását — fejlődését jelöli meg; olyannak, amely a szubjektum és a világ kölcsönhatásának valamely lényegi mozzanatát idézi föl, tárgyiasítja, fejleszti e módon időállóvá.«
A műalkotás szövegkörnyezetének, kontextusának és szituációjának ismeretét (keletkezéskörülményi, életrajzi, kor- és szellemtörténeti, műfaji ismeretek) a műalkotás hírtartalmát befolyásoló, alakító összetevőkként tételezi ez a megközelítés; történelmi meghatározottságai révén viszonylagosnak tartva a műalkotás öntörvényűségét, zártságát.
»A jeltani elemzés feltárja az összetett-szerkesztett jelegyüttes részjeleit.« A műalkotás jelentéshálózata többszintű, s az elemző-rejtjelfejtő az elsődleges és másodlagos jelentéssíkok feltárásával és ezek összekapcsolásával juthat el a műalkotás harmadlagos (sokadlagos) jelentéséhez, — a műalkotás-jel különöséhez-általánosához. Fontos összetevője Török Gábor jeltani gondolkodásának a szemantikai gócpontok jelentésalakító szerepének felismerése. Érzésem szerint ezek a Mukarovsky által körülírt szemantikai gesztusnak felelnek meg, vagy legalábbis rokoníthatók vele. »...egy adott lírai részlet értelmét nem egyöntetűen, nem egyforma mértékben módosítják kontextusának elemei, nem is a távolság növekedésével fordított arányban csökkenve, hanem vannak gócpontok, és ezeket az elemzésben fel lehet tárni.« E szemantikai gócpontok szerkezeti viszonylatainak kidolgozásával jeltani koncepciója dinamikussá válhat.
Végül a művészi ítéletre, művészi igazságra vonatkozó meghatározását idézzük: »Valóságvonatkozása szükségképpen az egész műnek van, nem pedig a részeinek. Az egész mű jelentésátértékelése során érünk el egy olyan értelemhez, amelyre már valóban ráillik az »igaz« (vagy a »hamis«) minősítés. Ez a jelentés, szint (vagy olykor: ezek a jelentésszintek) a művészi igazság-, művészi ítélet síkja(-i)«. Kiemelés: T. G.) Azt olvashatjuk ki ebből a meghatározásból, hogy a művészi ítélet mindig a gnoszeológiai és axeológiai »tartalom«, minőség együttese.
Ha általánosságban akarjuk jellemezni Török Gábor elemző magatartását, úgy az ő szenvedélyes racionalizmusáról kell szólnunk, mely azt tartja, hogy: »Mivel a világ minden jelenségének a lényege elvileg megismerhető a fogalmi elvont gondolkodás számára, ezért nyelvi burkú fogalmi tükörképpé is alakítható. A megismerhető jelenségek közé tartozik a lírai költemény egésze is, üzenettartalma is... Ha a költeményt nem zárjuk el irracionalisztikus-misztikus módon az elvont gondolkodás elől, akkor üzenettartalmát nemcsak le lehet, hanem le is kell »fordítani«. (kiemelés: T. G.) Ez a szenvedélyes nyelvlogikai racionalizmus mindaddig teljes mértékben igazolt, amíg az intuíciós költészetfelfogás szubjektív-idealista nézeteivel vitázik, és akkor is, amikor a költői szöveg szemantikai dialektikájának feltárását megkerülő, formálisan leíró poétikákkal száll vitába. A dialektikus költészetelméleti gondolkodásnak szerintünk abban lesz »kerékkötőjévé«, ahogy saját jeltani elméletének »belső« dimenzióit alapozza. Török Gábor sohasem abszolutizálja (vulgarizálja) a fogalmivá fordítás és a többjelentésű költői beszéd közötti értelmi megfelelést: »[a költeményt] fogalmivá fordíthatjuk az objektívan adott művészi meghatározatlanság pereméig« — írja. Hiányérzetünk abból következhet, hogy ő a költői szöveget (lotmani értelemben gondolva) nyelvi-, és nem irodalmi struktúraként közelíti meg elemzéseiben. Jeltani elemzései a költői nyelvet eszköz és nem cél jellegében fogják fel; a költői nyelvi jelegyüttes dialektikus szemantikai összefüggéseit, többszintű jelentés-szerkezetét nyelv-logikai szempontból tárják fel, — nem szembesítve azt szüntelen a költői nyelvi formációk poétikai funkcionáltságának jelentésalakító szerepével (pl. a lírai feszültség kérdése a szemantikai mezőben). E hiányérzetünk megfogalmazására — tudva, hogy hiányérzetünk a jeltani elemzés mai fokán objektív szükségszerűségként is jelentkezik — Török Gábor radikális nyelv-logikai racionalizmusa késztet.
Török Gábor könyvének nagy érdeme, hogy a tartalmi-történeti poétikát a jeltani elemzéssel összekapcsolva, a Volpe-i irodalom-kritikai eszmény irányában haladva, megtisztítja a »tartalmi-eszmei« felületességtől, az ő szavaival, »a művészi totalitással való felelőtlen, misztifikáló játszadozástól«; a költői szöveget »határolt végtelenségű« jelentés-összefüggéseiben szemlélve a versek logikailag megindokolt, kritikai szövegmagyarázatát nyújtja.