Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Vajda Gábor
Egy aktivista rendszere
Lőrinc Péter avantgardista korszakáról
1975. június 2.
Lőrinc Péter írta önéletrajzának több mint egy évtizeddel ezelőtt közreadott első kötetében, a Válságok és erjedésekben, hogy mivel a pécsi Krónika folyóirat Pécsett és Pesten is hozzáférhetetlen, egykori esztétikai kísérleteinek nyoma veszett, s csak azzal vethet számot, amit az emlékezete megőrzött. Most, 1975-ben már három helyen is hozzáférhetők ezek az írások: a Híd 1971. januári, Bori Imre által szerkesztett esztétikai különszámában; az 1973-ban ugyancsak Bori gondozásában megjelent Márciusi zsoltárban, a jugoszláviai magyar avantgarde költészet antológiájában; de még ez előtt a szabadkai Életjel miniatűrök sorozat Idő és művészet címet viselő huszadik könyvecskéjében, mely a legtöbbet gyűjti egybe Láng avantgarde korszakának elméleti szövegeiből. Ezek a szövegek 1918 és 1922 között íródtak és a Krónikán kívül az újvidéki Útban jelentek meg. Hogy elemezhessük őket, át kell tekintenünk az ifjú Láng Árpád szellemi útirányait.
Láng Árpán aktivizmusa az első világháborúban való részvételében, a fronton kifejtett agitációs tevékenységében gyökerezik, jóllehet ekkor még nincs marxista műveltsége. Pacifista lázadása egyelőre az ösztönös felismerésből merít energiát. Nem osztály- tudat fűti, hanem a »hatalmasok«, a gazdagok gyűlölete, akiknek nem érdeke a kulturális sötétség eloszlatása. A negyven évvel későbbi önéletrajz szerint ekkor naivan meg volt győződve tudása és szemlélete tökéletességében. Vándorlásainak egyre újabb tapasztalatai és könyvei azonban egyéni és társadalmi állásfoglalásának állandó felülvizsgálására és továbbfejlesztésére késztetik. A haladás szükséglete mellett eltörpül a vélemény pillanatnyisága — vélekedik erről az ifjú Láng: »Hogyan? Hát azért, mert akkor az volt a véleményem, most már örökké amellett kell kitartanom, habár az nem is helyes, habár azt már nem is tartom helyesnek?!« így tudatosítja az út-vál- toztatáshoz való jogát, melynek eredményeként, Kassák mozgalmát követve, az állandó változásban az állandóra törekedve, rendszerré fejleszti az izmusok egymást követő hullámait. Ekkor ugyan még Stirner- -rajongó és egoista — de a jobbik értelemben: önmagát keresve a közösség felé óhajt közeledni; az adással, tanítással szeretne kapni, tanulni. Néhány évvel később az Útban közölt Válság című expresz- szionista novellájában a főhős hiába keresi az egyszerű emberek társaságát, képtelen kilépni magányából, melankóliájából. Emiatt kimondhatatlan bűntudat gyötri. Dano történetében Láng voltaképpen önmagát boncolja. Fokozatosan áthidalja a szakadé
kot, mely hősét (nem a novellában, hanem az élet. Ekkor még tehát, többnyire pancsovai tartózkodása idején, mindenben önmaga megoldatlan problémáit fedezi fel, mindenbe ezeket vetíti bele. Egyik ben) elnyelte, hiába kiáltott fel kétségbeesetten: »Hi- tet, ne tudást! Tömeget! Ne egoista isten-magamat!!!« jellegzetes verse a vágyott »Én-nő« képében saját magát festi meg; azt az embert, aki szeretett volna lenni. Hogy Láng én-központú látásmódja nem narcisz- szoid beállítottságból, hanem őszinte, mondhatni naiv keresésből ered, azt az is bizonyítja, hogy Én című versében lesújtó önarcképet fest: »Ellentmondás, egy nagy Semmi, Alkotni nem tudó zseni, Egy nagystílű komédiás...« Mély válsága okozza kezdetben a »tö- kéletes ember« és a »fejlődés« egymást kizáró ellentmondásának konfliktusát, — s miként utólag be kell látnia — valójában álproblémáját. Láng csak fokozatosan juthat el a két fogalom dialektikus ösz- szekapcsolásához, a tökéletesedés relatív voltához; ahhoz, hogy a megvalósult tökély csak egy pillanat, melyet szükségszerűen megbont a vágy, hogy az elégedetlenségből támadó lendület egy új, magasabb szintű egyensúlyt teremtsen. Madách eszméje természetesen csak lassan termékenyíthette meg az ifjú Láng zaklatott, az élet alapkérdésein tépelődő gondolatvilágát. Pesten fog rádöbbeni, hogy az eszményien tökéletes nem lehet célja, mert az a megmere- vültséggel, tehát a halállal egyenlő.
A Tanácsköztársaság »kiskatonájaként« — ahogy később jellemzi magát — az anarchistákkal kerül a legközvetlenebb kapcsolatba. A Párttal rokonszenvező szabadság-eszményük, egyéniség-kommunizusuk évekig tartó hatást gyakorol Láng esztétikai és etikai fejlődésére; a marxizmussal is az ő értelmezésük ismerteti meg. Rendszeres ars poeticájának ideológiai háttere innen ered. Hatásukra Lenin Állam és forradalom című művét is egészen sajátosan értelmezi. Úgy gondolja, hogy a forradalomban győzedelmeskedő osztály képviselői az új társadalmi rendben nem lesznek hajlandók önként átadni a hatalmat és megszüntetni az államot. Ekkor mindenkinek részt kell vennie az állam elhalásáért folytatandó harcban. Láng azzal az állításával, hogy az objektív törvények is a permanens forradalmat sürgetik, kívülálló pozícióját véli igazolni. Nemhiába volt ekkor próféta, nemhiába állt távol a reálpolitikától, megsejthetett valamit a későbbi történelmi eseményekből.
Magatartásának megoldatlansága, baloldal fölötti baloldalisága nemcsak a »tökéletességet« és a »fejlő- dést« állítja szembe egymással, hanem az utóbbit önmagában is problematikussá teszi, majd a ciklikusság kissé mechanisztikus fogalmával kísérli megoldani. Az utóbbi merev elvontságát az elsődlegesnek vélt »társadalmi akarat«-tal igyekszik konkretizálni. Voltaképpen aközött ingadozik, hogy a változás minőségi-e, tehát fejlődés, állandó emelkedés, vagy csak mássá levés, alakot váltó külsődlegesség. Válasza az egyén és a társadalom szempontját különbözteti meg. A harcot mint egyetlen értelmes, sőt: egyetlen lehetséges életformát vállaló egyén csak jelentéktelen minőségi változást, az ő szempontjából csak mássá le- vést élhet meg. Nem is tapasztalhat mást, mert a ciklikusan, a periodikusan visszatérő formákban megújuló társadalmi tartalom szüntelen tökéletesedése a végtelen felé mutat. Ezért csak részlegesnek láthatja munkája eredményét. A harcot önmagáért kell szeretnie, hiszen a végcél számára elérhetetlen. Nem az abszurd korai elméleti alapvetése ez, mert Láng — legalábbis később — élvezni tudja a küzdelmet, nincs sziszüphoszi tudata. A hit tehát voltaképpen nem a végcélhoz szükséges fanatizmus (ez majd a harmincas években kísérti meg), hanem csupán a jelenhez, az aktivista tevékenységhez elengedhetetlenül szükséges lelkierő. A harctól azonban egyelőre távol van. Be kell érnie az egyébként megvetett »betű«-formájú önmegvalósulással, amikor az ihlet pillanatában az »én« »csókot vált« az »akarnám-én«-nel. Ez az egyensúly természetesen csak pihenő, nem maga a cél, amit folyamatos aktivista tevékenységgel Újvidéken ér majd el, ahol az »akarnám-én«, a társadalmi ember eszménye valósággá válik.
Már ennyiből is láthatjuk, hogy Láng korai fejtegetései az egyéniség talpraállásának elszánt kísérleteit rejtik. Ez okozza én-központúságát, s ami belőle következik: hogy szemléletét és módszerét, s általában a hasznos emberi tevékenységet lírainak vallja. Ebben Kassákék hűséges követője, akik »kint« — a társadalomban és a kozmoszban oldották meg, ami »bent« megoldhatatlan volt. Ehhez nem volt elég ereje Weiningernek (Láng esszét ír róla), aki emiatt huszonnégy éves korában öngyilkos lett. Nem sikerült magában leküzdenie a káoszt és kiteljesítenie a »tiszta férfit«, illetve a »tiszta árját«. De Láng nemcsak a »kollektív individualizmus« lényegét illetően, hanem annak részleteiben és fejlődésében is a Ma tanítványa. Továbbá abban, hogy ő is következetesen egy embereszmény szűrőjén át abszorbeálja az izmusokat. Gyorsan reagál rájuk, de a divatnál mindig elmélyültebben. Eszményének egy-egy új dimenzióját látja bennük, s egy új életformára esküvő, irányzatok fölötti, szintetikus irányzatot képvisel. Csupán a dadaizmus ingatja meg egy rövid időre. A társadalmi harc elkötelezettje azonban, ahogyan egy interjújában visszaemlékezik, ekkor se bírja ki harc nélkül, — a hitéért küzd. Az ő munkásságában ugyanis a forma forradalma kezdettől fogva az ember forradalma volt, mely a lázadásból meríti erejét és folyamatosságát. Az előbbi, a fegyelmező, az irányt és értelmet adó mozzanat, és az utóbbi, a felhajtó erő, az alkatból eredő belső kényszer — kölcsönösen támogatják egymást. Utólag saját maga is úgy értékeli fejlődését, hogy az a forma közérthetővé tétele felé ívelt, mint például Déry Tibor és Háy Gyula alkotói módszere. Ezért nem akarja vállalni a szürrealizmusnak számára felelőtlennek tűnő játékosságát sem.
De nagy tagadásaikban is legalább ennyi közös vonást találhatunk. A közös célpont még találóbban jellemzi őket. Az »én« rádiumszerű, a napi pártpolitikán áthatoló emanációja egyaránt roncsolja az impresszionista felszínességet, pluralizmust és relativizmust; a szimbolizmus homályos artisztikumát; a szentimentális-romantikus ernyedtséget, sodortatást; a szecesszió kiutat hasztalan kereső nyugtalanságát, dekorációba-menekvését; az izmusok szélsőségeit, elvtelen pillanatnyiságát. Szabó Dezső még 1914-ben zseniális pontossággal megfogalmazta, hogyan: »Mintha e sokszor részeg gyermekként botorkáló embernek nem is kellene a külső világ, mintha befelé forduló szemei a közösség nagy lelki élményeit emlékeznék leszegzett csodálkozással s a külső dolgok legfennebb csak alkalmak lehetnének a visszaemlékezésekre.« Láng magányának közösség-ideája azonban nemcsak a magába mélyedő visszatekintésből meríti energiáját; még kevésbé halad hátrálva, arccal a múltnak fordulva. A társadalmi cselekvés felé tapogató ösztöne már az első világháború frontján, Kassák aktivista programja előtt helyesen — előre — tájékozódott. E hajlama a teljesség iránti igényét is magában foglalta. Ez pedig nemcsak a szorongó kétségbeesésüket, partikularitásuk tudatát világgá kiáltó polgári avant- garde-dal állítja szembe, hanem a »kint« és »bent« egységét emberi perspektívaként átélő polgári pánhu- manista, hittel telített (Csuka Zoltán-i) avantgarde- tól is megkülönbözteti. Lángnál az én, az emberek és a kozmosz egysége átgondoltabb, még ha utakon és megállókon keresztül valósul is meg. Bizonyossága — konkrét módszere és stratégiája — ekkor, a Tanács- köztársaság bukása után, nem lehet. Csakis saját belső energiáira és a lelkek feltételezett közösségi igényére támaszkodhat: a kassáki formára és a doszto- jevszkiji tartalomra, a kassáki ember lángi jóságára. Osztályok, előítéletek, jellemek — tehát az, amit általában jelent az objektív valóság kifejezés — vajmi keveset mondanak ekkor a számára. Az emberekben is a saját lelki folyamatait és kvalitásait látja, akarja látni, melyek valójában nem közelítik, hanem elválasztják tőlük. Így érkezik el végül is az egyént és a tömeget hipnózissal egységbe pántoló dadaista »módszertan«-hoz. Valójában csak az alaptételében dadaista: a hit és értelem nélküli cselekvés hangoztatásában, s abban, hogy itt homályos és zavaros. Meghatározási kísérletei arra utalnak, hogy nem veszítette el teljesen a hitét, s hogy fölülről nézi a dadaizmust. A hipnózis is csak önmagában és túlhangsúlyo- zottságában groteszk, mert végeredményben a nagyon is racionális célt, a tömegegységet sürgeti. S mégcsak nem is új. Hasonló formában már az Esztétikai skiccekben megtaláljuk.
Láng Árpád műfajilag meghatározhatatlan, belső ösz- szefüggéseik alapján egy rendszerre utaló elmélkedései azonban eredeti gondolatokat is tartalmaznak, melyeket érdemes lesz közelebbről is megvizsgálnunk. Talán leginkább esszéknek mondhatók, mivel gyakori axiomatikus téziseik és gyér bizonyítékaik szigora
mögött a háborút és a Tanácsköztársaságot követő teljes bizonytalanságban az érvényüket veszített értékeket, fogalmakat elvetve, külső fogódzók híján, miként mondottuk, önmaga erényeiből kísérel életelvet teremteni. Az érzékeny szem által ingatagnak látott valóság relativitása a belső élet abszolútuma felé hajtja. Mégsem nyugszik bele introvertáltságába, a romantikát a maga korában megveti és retrográdnak tékeket, fogalmakat elvetve, külső fogódzók híján, miiem — vagy ahogy ő mondja: az Idő s a vele való azonosság szükséglete — egyaránt megakadályozza. Az expresszionisták és az aktivisták útjára lépve, a Ma vonzáskörében, a forradalmi programok reális akadályainak — miként a későbbi történelem bizonyítja
— túlbecsülésével, a politikai életformát, mint az emberek fölé növés létráját, elveti. Helyette az önmaga megalkotására, társadalmasítására képes emberre esküszik, aki az »adás«-sal, önfeláldozással, az egyéni élet elvetésével, a másokért éléssel válik követendő példává. Nem különcködő és számító különutasság- gal, hanem permanens voluntarizmussal, mely — ahogy az Esztétikai skiccekben olvashatjuk — az expresszionista-aktivista vízió percében beteljesíti a magányos, szenvedő, másokért égő ént az »akarnám én«- ben: az én, az emberek és a kozmosz egyesülésében. Láng tévedése hitének közösségi vonatkozásában rejlik. A társadalom erkölcsi normáinak összeomlását, relativizálódását nemcsak átérző, hanem meggyőzően is fejtegető Láng cselekvésprogramja elmossa egyfelől a valóságra rálátott utópia, másfelől a társadalom, az emberek valóságos életének különbségét. Ebben eltér Kassáktól, akinek szociális embere, jóllehet szintén a történelmi végcél etikai és esztétikai előképe, mégsem hisz vakon az önhipnózis és hipnózis közösségformáló erejében, az utópia és a valóság egy akarati gesztus révén történő azonosításának történelmi jelentőségében, hanem inkább a történelmi és a szellemi eseményekkel párhuzamosan haladva, a .külső változtatások egyoldalúságát kívánja ellensúlyozni, kiegészíteni az ember belső reformjának hirdetésével. Ezért Láng messianizmusának ősét a már idézett Szabó Dezsőben látjuk, aki Pascal éjszakája című »nem novellájában« ezt írja: »Meguntam a futó tiapok mozaikja lenni. Egység akarok lenni egy életre szóló akarattal s betűje akarok lenni egy nagy egységnek. Mert nagyot az emberiség akkor termett, mikor nem volt egyén, hanem egy egybehúsosodott, erős köz. Mert az egyén sohasem alkot nagyot és mindig-élőt. Az emberben a köz alkot nagyot...« Láng azonban az őt kínzó kérdések közül az eredetiséget is megválaszolja. A kevésbé ismert alkotók eszméinek autentikussága nem vonható feltétlenül kétségbe, ha magatartásukat klasszikusok vagy közismert alkotók megnyilatkozásai támogatják — állítja Komjáthy Jenőről írt esszéjében. Az emberiség tudatalattijában erjedő gondolatok ugyanis nemcsak egy, hanem több emberben is tudatosodhatnak, felfokozódhatnak és művészi kifejezést nyerhetnek, írja, s ezzel nem annyira a pszichológiai irodalomban való járatosságát tanúsítja, mivel ekkor még állítólag nem ismerte Freudot, hanem inkább rendszere logikájának szilárdságát; azt, hogy az »én« társadalomra-irá- nyultsága mögött is a közösség áll. Szerinte ezért lehet mélyen eredeti a Nietzsche-rajongó Komjáthy Jenő is.
Lángnak a Nyugat egyik vezéralakjával, Babitscsal kapcsolatos véleménye lényegében a Ma álláspontjával azonos, azzal a különbséggel, hogy az ő embereszménye utópisztikusabb és etikusabb. Értékskáláján a művészet csupán eszköze a plátói közösségnek. A vitát mégsem elsősorban az ellentétes felfogás motiválja, hanem Láng önmagával folytatott harca. Babitsban ugyanis azt utasítja el, amit átmenetileg hasztalanul igyekszik leküzdeni saját magában: a »hanggá« válni képtelen »betű«-embert, a fellobbanni vágyó »éteri, lenge« lángot. Noha Babits számára is börtön az egyéni létezés, az ő »mindensége« szélesebb, s egyben szűkebb jelentésű fogalom Láng kozmoszánál. Babits bergsoni intuíciójú nosztalgiája az »én«-t idegen világokba, a végtelenbe tágítja, anélkül, hogy ezt harsányan, az élmény pillanatában, egyensúlyt és mértéket teremtő értelem nélkül nyilatkoztatná ki; ezzel szemben a még önmagát kereső aktivista Láng az emberek eszményi szabadságában lát kozmikus távlatot. Babitsnál a jelenre- és jövőre-irá- nyultság helyén a »bármikor« és »bárhol« tapasztalatát találjuk. Ennek megfelelően poétikájának kulcs- fogalma — az expresszió — klasszicisztikus. Az én a képzelet és a tudás révén tárgyiasul, alakoskodik, elidegenül és elidegenít, — s mindezt fegyelmezetten, vagy — ahogy Láng mondja — »lehalkítottan«, a rejtett sebet ritmussal, formával leplezve és gyógyítva teszi. Láng ellentétes jelentést ad az expressziónak. Nála a ritmust és a versformát a »vérkeringés és az idegek éppakkori hullámzása« határozza meg. Az akarati gesztus, a versforma hídját keresve a közösség felé, megelőzi a verset; nem másodlagos mozzanat, fegyelmező és kristályosító művelet. Láng hinni és cselekedni óhajtó próféta, Babits viszont az elefántcsonttorony művésze ebben az időben.
»...az idő a cselekvések ritmusa«, s »a befelé-élet- ben, gondolkodásban megszűnik az idő«, hirdeti Láng A vas esztétikája című esszében. Az időnek ezzel az expresszionista-aktivista értelmezésével azonban nem válik dialektikaellenessé. Főkategóriáját a szellemtörténeti dialektika spengleri dedukciós módszerével is értelmezi. Kiindulópontja biocentrikus, ami érthető, ha nem feledjük el, hogy az ifjú Láng a történelemben is saját égető kérdéseire ismer. Ezért az egymást ciklikusan váltó történelmi korszakok fő tulajdonságát az emberi természet kedélyállapotaiból, általános lelki sajátságából származtatja. Eszerint a vágynak az általános disszonancia kora s az ezt kifejező forradalmi művészet, az örömnek a harmonikus élet és a klasszicizmus, a csömörnek viszont a dogmákban csalódott, válságokban ernyedő romantika felel meg A művészi szemléletek csak az őket uralkodóvá emelő történelmi korszakban mondhatók haladónak. A romantika csak akkor hátráltató és cpigonisztikus, ha forradalmi időszakban jelentkezik, mint például az expresszionizmus korában. Már ennyiből is látható, hogy Lángnál a romantika nem irányzat és nem is stílus, hanem egyszer a korszellem által hitelesített, másszor pedig anakronisztikus, de lényegét tekintve mindig passzív emberi magatartás. Innen válik érthetővé és az ő szempontjából hasznosíthatóvá az az önmagában tudománytalan nézete, mely szerint »A mai kor művészi életében a romantikát a szimbolistaimpresszionista irányok képviselték.« Az ő világlátása ugyanis inkább hozható összefüggésbe a romantikával, mint az általa kárhoztatott költői szemléletek.
Mivel Láng etikája ekkor a realitással számoló politikai cselekvésformát nem ismeri, utópiája a misztikusokat is eltűri. Nem ő az egyedüli ekkor (elég csak Lukács Györgyre és Balázs Bélára hivatkoznunk), aki nem csupán példaképet, hanem valósággal programadót lát Dosztojevszkij regényalakjaiban, elsősorban A félkegyelmű hősében. E hősökkel azonosulva az olvasó nemcsak befogadónak, hanem — amit éppen a Láng által megvetett romantika műélvezet-elmélete fogalmazott meg — művésznek, alkotónak érzi magát. E totális hatás az alkotó, illetve a mű már említett hipnotikus ereje, mágneses vonzásköre révén keletkezik, de tartós, objektív minőségteremtő ereje nincs. Az elkövetkező idők harmóniája és majdani csömöre a lelkek egységét is öntudatlanná oldja, majd felbomlasztja. S e hullámzó történelmi metafizika az embert, annak hitét, — útjait és megállóit tükrözi. Eltekintve az expresszionista-aktivista sajátságok különbségétől, hasonló gondolatokat fejtegetett Lukács György már 1913-ban az Esztétikai kultúrában: »...az esztétikai kultúra a léleknek megformálása. Nem felékesítése, hanem megformálása; nem szép helyzetekbe való megmerevítése, hanem legigazibb lényegének a valóság, az események, az élmények káoszából való mindig tisztább és tisztább kimunkálása; nem formába öntése, hanem megformálása; nem eredmény, hanem út, végtelen út, amelyen megformált életdarabok jelzik a tovább haladást.« De Balázs Béla Halálesztétikájának is ez a gondolati kiindulópontja: az élet önmagában értéktelen és elviselhetetlen, a mű az egyetlen menedék.
Láng Dosztojevszkij-kultuszára utal többek között az is, hogy megszállottan igyekszik hitet ébreszteni, előítéleteket rombolni másokban. Saját magát úgy erősíti bizonytalan meggyőződésében, hogy gondolatait ismerőseiben próbálja elültetni. Velük vitatkozva gátlásait éli ki, másokat megértve saját értéke felől szerez bizonyságot, öntudatlanokból jellemet alkotva építi saját — éppen mert túl hangosan prédikálja a hitet — még hitetlen egyéniségét. E helyzetében autentikus életet és beteljesülést csak a műből várhat, mely az útnak, a Dosztojevszkij-programnak az esztétikai formája — a beolvadó jellegtelenség és az ön- tetszelgő kívülállás között. Képtelen a vidék együgyű harmóniában rekedt emberével azonosulni, de nem
az eszménytelen anarchizmus vagy az arisztokratikus magába húzódás az ő megoldása, hanem egy fiktív lelki közösség, egy képzeletben megszületett és csupán esztétikailag megvalósult kiút, melynek formáját az európai illetve a magyar avantgarde hullámaiból meríti. Ennek egyik fontos fázisa — a dadaizmus
— az ő következetességében is nyitott és érzékeny poétikáját sem kerülte el.
Tzara egy ízben azt mondta mozgalmáról, hogy »...erkölcsi szükségből született, a tökéletes erkölcs elérésére törő nyughatatlan akaratból...«. De Kassák is hasonlóan ír önéletrajzi esszéjében: »...a romboló szándékot nem a cinikus hitetlenség, hanem az optimista hitet már-már elnyelő kétségbeesés táplálta.«Láng is ilyen mélyebb értelmet lát a rombolás és a tagadás antiesztétikájában, amikor Idő és művészetvalamint Pszichoszintézis című esszéiben a divatos jelszavakat beépítve hozzáigazítja rendszerét, s »Túl a disszonancián, innen a harmónián! Túl az analízisen, szexualitáson, gondolkodáson, logikán, igazságon! Túl a relativitáson!« az »idő negyedik formáját«, a »tiszta idő«-t fedezi fel. Új eszményei: a merzfestők és Archipenko. Fejtegetését nem homályosítja el tel- jesen a hullám zavarossága. De lehet-e egyáltalán a nagy tagadásról — »égberöhögés«-ről, ahogy Illyés mondja — logikusan elmélkedni? Láng megkísérli — legalábbis a mozgalom keletkezésének művészetpszichológiai indoklásáig. A tudatalatti válság az elavult kubizmus után az idő-élménnyé alakuló tér-élmény- ben kompenzálódik. Az erő hasonlóképpen képző- művészeti fogalom: »Az anyag maga is erő« — állítja. E tér-élményből levezetett, értelmetlen cselekvésben kifejeződő erő a szellemtörténeti pillanattal, a tiszta
— mondhatnánk így is: metavoluntarisztikus — idővel azonos. Csakhogy itt néhány kérdés megválaszolatlan marad: hogyan kerülhet egymás mellé a jelszóban (»TEREMTÉS,cselekvés, IDŐ!!«) a teremtés és a cselekvés fogalma, ha az utóbbi csak céltalan lehet? S mi köze mindkettőnek a »tiszta Időhöz«, melynek rendszerbeli helyét az expresszionista akart idő és a következő periódus öntudatlan klasszicista ideje között jelöli ki? A képzőművészeti nyelvet elhagyva összefüggésbe lehet-e hozni ezt az idő-formát az egyén és az expresszionista idő viszonyával? Ha lehetne, akkor választ kaphatnánk arra a kérdésünkre, hogy miért értelmetlen a cselekvés az expresszionizmus és az új klasszicizmus szakasza közti átmenetben, s hogy mi benne a divaton túlmenő szükségszerűség. Válasz azonban nem is születhet, mert Láng rövidesen rájön, hogy semmi sem idegenebb tőle a dadaizmus senkiföldjénél és visszanyeri korábban már-már megtalált hitét.
Láng Árpád esztétikai szemléletének és etikai magatartásának az érintett esszék keletkezésének idején az aktivizmus a leglényegesebb vonása, melytől egyenes út vezet a Szervezett Munkásban kifejtett tevékenységéhez. Fejtegetései, miként hangsúlyoztuk, azért elvontak, gyakran megalapozatlanok és ellentmondásosak, mert önkeresést, útkeresést tükröznek. Útja csak látszólag egyenetlen; a már ekkor meglelt célhoz — az egyén és közösség egységéhez, egyelőre naiv-voluntarisztikus kiegyenlítéséhez — később csak közeget, módszert és stratégiát kell találnia. Idea és valóság összeegyeztetéséhez, az eszme forradalmától a reális kiindulópontú társadalmi cselekvéshez azonban majd csak a Híd-mozgalom programjában jut el, úgyhogy közben esztétikája egy új etikával cserélődik fel. Mégsem csupán a gyökerek kutatása végett érdemes olvasgatnunk Láng első elméleti írásait, melyek leggazdagabb gyűjteményének utószavában joggal írja Bori Imre, hogy »Láng Árpádnak a magyar avantgarde-on belül lényegében autonóm gondolati alakulása volt, és ha nézeteinek vázlatosságát észleljük is, következetességét is nyugtáznunk kell.«
Irodalom:
Bori Imre: A szecessziótól a dadáig. Újvidék, 1969. Bori Imre: A jugoszláviai magyar irodalom története. Újvidék, 1968. Bori Imre: Láng Árpád aktivizmusáról. In: Fejezetek irodalmunk természetrajzából. Újvidék, 1973. 57-62. o. Bányai János: Korszak és irodalmi érték. Létünk, 1972. 3-4. sz. 71-80. o. Bata Imre hozzászólása az 1972. április 27-i Nyugat-konferencián. In: Vita a Nyugatról, Budapest, 1973. 68-73. o. és 74-113. o. Kassák Lajos: Az izmusok története. Budapest, 1973. Koczogh Ákos: Az expresszionizmus, Budapest, 1964. Csuka Zoltán: »Mert vén Szabadka áldalak...« Szabadka. Miniatűrök 18. Fehér Ferenc: Balázs Béla és Lukács György szövetsége a forradalomig I-II. Irodalomtörténet, 1969. 2. 317-346. o. és 3. 531-560. o.