Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Dudás Károly
Dormán László fotóiról
1975. június 2.
Nézek egy fényképet. Felsebzett, kicserepesedett szántóföld, felső részébe, az út meg az ég közé odaszorult néhány ház, néhány fa, pár villanykaró: a faluszél. Együtt adtunk címet a képnek: aszályos esztendő. A látható síkon ez van: kiszikkadt, széttöredezett szántóföld-cserepek, s az út meg az ég közé odazárva a faluszél. Mögötte a láthatatlan, de létező síkon egy fehér fal előtt ott ül az öregember. Fölemelt keze: kicserepesedett, ráncbarázdás keze és fekete kalapja közé odazárva az arca: kicserepesedett, bozótborostás arca. — A tüzet elolthatod, a víznek töltést emelsz, csak az aszály ellen nem tudsz kezdeni semmit — mondja az öregember. — Derűsen süt a nap, mintha minden a legnagyobb rendben volna. Csak a föld szikkad cserepessé, csak az emberek arca.
Dormán László fotóinak történetük van: legendák, mondatok, mondattöredékek, történések feszülnek a láthatatlan síkon, a kép mögött, a kompozíciós rend mögött.
A szántóföld peremén vonuló csíknyi dűlőutat nézem, s az utat látom, amelyet fényképezőgépével bejárt, bejártunk. Vörösmarttól Kopácsig, Csantavértől Kispestig, Svetićevótól Zentáig, Maradéktól Šatrincáig, Szentlászlótól Kórógyig, Egyházaskértől Nagybiká- csig. Hány ezer gépkattanás, hány ezer jegyzetfüzetbe, emlékezetbe bekarcolt mondattöredék.
Elmenőben
Előttem a képek. A meghosszabbított, kimerített pillanatok. A vörösmarti gádorból Major Kati néni hasára szorított ág-keze, képből-időből kifelé tartó bicegése, Major Mihály odú-sötétből kimeredő tekintete, s a reménytelen, hiábavaló védekezés az évek ellen, a halál ellen: a maga elé tartott esküvői kép, a kapkodva, görcsösen mutató ujj — nézd és ámulj, ez mind én voltam egykoron. Kopácsról a házfalon felejtett hálók, az apadó víz felett a volt halászok arca, válla.
A kórógyi temetőből az ég felé meredő, s a már megdőlt kopjafák, a maradékiból, a terjániból a félbetört sírkövek. Harasztiból a kitöredezett kerítésre könyöklő foghíjas öregasszony. Csantavérről, Bánátból a földből kimeredő tanyaromok. Kinnfelejtett szerszámok, elhagyott majorok, beszögezett, lelakatolt ajtók. Elmenőben levő emberek: ahogy itthagyják a tájat, szerszámaikat, halottaikat, otthonukat, múltjukat. Elmennek vagy meghalnak. Omladoznak a falak, omladozik az egész életforma. Felváltja majd
valami más, valami új. Tiszta, szembe néző gyermekarc a képen. Tekintetében riadtság, szorongó mosolyindulás. Ujjai görcsösen összemarkolják a ruha nyakát. Anyjára, apjára rászakadt a gádor. Ilyen gádorban él most a nagyanyjával. Tavasszal, ha megindul az olvadás, repedeznek a gádorfalak.
Hálók, halászok
A fehér falon, a szürke zsindely alatt szakadozott hálók lógnak. A falra rásüt a nap. Pereg tőle a vakolat, töredezett szélű térkép lesz a fal, a hálószemekben megperzselődik s zajtalanul földre hullik a kenderszál. Hónapok, évek óta. A falon még ott egy üres rostakeret, görbe nyelű meszelő, valami gumibelső, szakadt bőrtáska — elemózsiát hordhattak ki benne a vízre valamikor. Alatta repedezett tetejű asztal, rajta levert zománcú pléhedények. Látni a képről: a hálókat nem száradni, pusztulni akasztották ki a napra.
A következő gépkattanás, ott a kopácsi töltés alatt, azoknak a halászembereknek szólt, akik hiányoznak errőla képről. Csak ismerni kell az összefüggéseket, a következő filmkockát, a pontosan ideillő filmkockát, s máris idehelyezhetjük az előbbi mellé. Két borostás férfiarcot. Két férfivállat. A két férfivállat nézem csak ezen a fotón. Az öregemberét, ahogy csa- pottan odagörbül a kép aljára, s a középkorúét, ahogy izmosan, még dacosan belefeszül a tájba. Az öregember arca. Ráncos, borostás, keserű. Pillantása erőtlenül odabukik a kép aljára. A középkorú arca. Ráncos, borostás, indulatos. Pillantása odafeszül a tájra, a kép felső sarka felé. Mintha még várna valamire.
Mögöttük a tó, apadó-mocsarasodó víztükrével, föléjük odagörbülnek a fűzfaágak. íme a tartósított pillanat: ember és táj együtt.
Két halászember. Hálók: varsa, húzós háló, emelős háló, kerítő háló, merítő háló nélkül. Csónak nélkül. Két volt halászember.(Egy mondat az emlékezet jegyzetfüzetéből: »Szalai Pista akkor dőlt ágynak, amikor eltiltották az evezői mellől, a hálói mellől.«)A hálók a fehér falon, a szürke zsindely alatt lógnak. Nem száradni, pusztulni akasztották oda őket.
Házak, jelek
Házak. Aprók, kuszáit nádfedelűek vagy hatalmasak, szürke palatetősek vagy frissen meszeltek — olyan
mindegy: füstölgő kéményük árulkodik, emberek laknak valamennyiben.
Házak. Még kitartóak, elmozdíthatatlanok: gazdáik egymás után dőlnek ki a sorból, ők meg csak állnak, s habár megroggyantak, fedelükbe belemarkoltak az erre járó viharok, némelyek évszázadok óta még csak köntöst sem váltottak: fehéren világítanak bele az ég kékjébe, szürkéjébe.
Házak. Látszólag egyformák, Baranyában olyanok, mint Bácskában vagy éppen Bánátban, csak az érzékeny, látó szem fedezi fel a tetőkön, a homlokzatokon, a falakon az ősi, megkülönböztető, titkos jeleket. Rontások, pusztulás ellen a megtartó varázslatot: vastulipánt, napkorongot, faragott lófejet. A vörösmarti és a laskói ház homlokzatán. A tavaszi nádazás örökösen ismétlődő szertartását a három csú- zai zsellérház fedelén. Várdarócon az előkelően trónoló, boltíves, fehér kúriát. A csontrakó szüle kúriáját. A piókás szüle, Ember Julis néni roskadozó vi- tyillóját Vörösmart és Csúza határában.
A hiányos nádtetőket lassan-lassan lecibálja a szél, az elerőtlenedett falakat szétáztatják a kiadós esők. Fehérek vagy zöldek, zsellérkunyhók vagy paraszti kúriák.
A képek őrzik csak őket, s az emlékezet számára megtartják a szétázott falak közt szövődött legendákat, történeteket, jeleket is.
A fekete-fehér képek művésze a mindig jelenlevő szemtanú szavahihetőségével őrzi, s rakja elénk őket. A nyomokat, amelyek után kutatni kell. A nyomokat, amelyek ott szóródtak-szóródnak szét az omladozó tanyaépületek tövében, a zsellérházak udvarában vagy éppen a vízparton, az öregek tétova mozdulatában; a nyomokat, amelyek erőt adnak hozzá, hitet, hogy ha az örökké kátyús, bojtorján verte csapáson is, de nekivágjunk.
Amikor az írás elerőtlenedik, akadozva, bátortalanul tapogatózva a sorok közé utasítja, ássa be a ténye- ket-igazságokat — a megtalált nyomokat — a fénykép szólal meg, a fekete-fehér fotográfia.