Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Utasi Csaba
CSILLAGOKTÓL SEBZETTEN A HALÁL FELÉ
Feljegyzések egy költőről
„Mert ha megkísérlem énemet teljes egészében fölfogni, ha meghatározni és rezümálni akarom, próbálkozásom szétfolyik, akár ujjaim között a víz.”
(Camus)
„Félelemből kezdtem verset írni.”
(Branko Miljković)
1965. május 15.
Följegyzéseimben a költő-én egyetlen arcélét igyekeztem megkörvonalazni.
Nem az okkult bölcselkedések zavaros, misztikus következtetéseire gondolok – melyek szerint minden egyes lélek sorsát az isteni lény határozza meg és rendeli el, mégpedig úgy, hogy még a legegyénibb, az egészen váratlan és előzetes terveinket tökéletesen szertefoszlató tetteinkben is az úr jóváhagyó, megengedő vagy feddő karmozdulatát kell feltételeznünk –, amikor azt állítom, egyes emberek életútja predesztinált. Arról van szó, hogy egy-egy érzékeny, a világot másoknál komplexebbül átélő ember olyan állapotba kerülhet, ahol az addig értelmet adó és rejtekhelyként szolgáló kapuk (az emberbe, a boldog jövőbe, a megváltható világba, az istenbe stb. vetett hit) sorra bezárulnak, s így az abszurddá vált létezés térségein egyetlen út marad: megkísérelni a lehetetlent.
Megindulni ezen az úton annyit is jelent, mint permanensen távolodni az élettől, a végtelenül nyugodt, türelmes és unatkozóan pislogó Halódás testén át a nemlét felé. Visszalépni nem lehet. Az abszurd életutak egyre gyorsuló sodrással mind az őrületbe (milyen szégyenletes) vagy a halálba (ez a szebbik végállomás) torkollanak.
A predesztinált életutaknak emberi szempontból tán szebb, ha akarjuk, hasznosabb, de ugyanakkor egyszerűbb és az egyén lelkivilágának egyensúlya szempontjából sokkalta biztonságosabb másik változatát, a minden emberi pokol, szenny és mocsok ellenére is hinni tudó kontinuális cselekményesség eredményezi. A hit, az igazán erős hit, mindig azt az emberi képességet jelzi, mely megújulón tud úrrá lenni a lét képtelenségein, értelemmel telíti az előbb említett másik alkat számára áthidalhatatlanoknak tetsző szakadékokat. Célja van, mely életmegnyilvánulásait, intellektuális erőfeszítéseit egész életére determinálja, s ami itt nagyon fontos, szüntelenül az emberek közelségében tartja. Nem fél, nem retteg, hiszen abszolutizálta hitét, s noha a gondolkodás egyes területein szenvedélyes kétkedő, állhatatosan rombolja a céljának megvalósulása előtt tornyosuló hazugság-szövődményeket, tetteiből és gondolatai elkalandozásaiból mégsem csendül ki soha az a hang, mely épp ennek az abszolutizált hitnek értelmét és érdemességét vonná kétségbe. Rendszerint erős vonulatú, töretlen, homogén életművek jelzik az efféle hit megtett útját, s megalkotójuk „természetes” halállal búcsúzhat az élettől. A csontjukig félőknek más a sorsuk.
Miljković pedig félelemből kezdett verset írni. „Íme itt állok a rettentő magánytól védtelen”[1] – mondja a Triptichon Eurüdikéhez című költeményében. Életérzésében ez a „rettentő magányosság” nem megszokott eredőkre mutat vissza. Azon alkotóknál, akik a fájó egyedüllét énekesei voltak, a számkivetettség érzéskomplexuma mögött legtöbbször fel tudjuk tárni a társadalmi gyökérzetet, rábukkanunk azokra az indítóokokra, melyek az emberiség–egyén relációján mozgó költőt szerencsétlenné tették, de egyúttal létre is hozták az alkotáshoz olyannyira szükséges belső feszültség előfeltételeit. Számunkra a vers még majdhogynem totális biztonságú menedékhely, mert a megírás aktusa semlegesíteni tudja a robbanni kívánó feszültséget. (Miljkovićnál a feszültség a megírás után még nagyobb, mint anak előtte.) A régebbi korok költőit viszont, ha volt erejük és bátorságuk a miljkovići létkérdésekhez hasonló gondolatokig elmerészkedni, a legtöbb esetben egy, az anyagon túli, azt irányító, alakító, változtató tudatos erő feltételezése vagy homályos megsejtése rántotta mindig vssza a nemlét partjairól.
Miljikovićot nem az ember-rengetegben érzett egyedüllét taszítja az abszurd térségbe, hanem a ma már éppenséggel semmiféle religiózus meggondolással be nem népesíthető, ki nem tölthető jeges űr, maga a kozmosz, mely „egyedül ömimagában, egyedül önmagáért... örökös szörnyű kezdet, szükségtelen.” Költőnk föltör az „örökös kezdet” nívójáig, föl kell törnie, hisz máskülönben eleve lehetetlen lenne megszabadulnia a tehertől, ám az egész mindenséget átfogó pillantásának fókuszában értelmetlenség kristályosodik ki. A világmindenség „örökös kezdetével” szemben itt vacog az ember, aki szüntelenül befejezett pillanatokat élt történelme folyamán, nagy öldöklések, leszámolások és gyűlölségek, de szüntelen előrehaladás közepette is; mennyi energia, mennyi akarat, vágy morzsolódott fel útján, s miért. Hisz eljön az a pillanat is, mindegy, hogy mikor, mely a totális befejezettség momentuma lesz számára, s vajon akkor kinek kellenek majd állhatatos küzdelmének eredményei.
Egy ilyen univerzális rádöbbenés mérgének hatására Miljković verseiben kivirágzik a halál. Milyen különösen éli át! Más költők és emberek gondolatvilágában többnyire még mindig a mitologikus kaszás képében él, legalábbis olyan értelemben, hogy az ember egzisztenciáján kívül álló, az ember életére kívülről törő végzetnek fogják fel, melyet sejtenek és rettegnek, várnak vagy éppen züllenek vele. Miljkovićnál a halál nem ellentéte az emberi létezésnek, hanem sajátosan egybeolvad a kettő, elmosódnak a határok. Nála a halál belülről vetül. „Elfeledtünk mindent, mindent, halálunkon kívül, melyet élünk”, írja a Requiemben. „Halálomat fejemben hordom, én, a poggyász és arc nélküli utas” – mondja a Triptichon Eurüdikéhez című költeményében. Miljkovićnál a halál örökös jelenvalóság, hiszen az élet minden pillanata múlt, a mindenségnek még csak nem is jelenével, de szüntelen kezdődésével szemben. „A föld önnön halála körül forog” – a vízió beteljesedett, s számunkra az az izgató kérdés, vajon a „csillagoktól sebzetten” bolyongó embert mi tartja vissza, mi az, ami továbbra is munkára ösztönzi.
A camus-i „egyetlen igaz” filozófiai kérdés még nem szólalhat meg a költőben. Ha valaki miljkovići módon és szenvedéllyel issza ki fenékig az űr mérgének poharát, napnál is világosabban tudja, hogy menthetetlenül egyedül marad, de mégsem szánja rá magát azonnal, már a fölismerés pillanataiban a „negatív tettre”, hiszen úgy az objektíve értelmetlen létezés a szubjektum szempontjából is értelmetlenné válna. Világosabban megfogalmazva, a végső soron abszurd lét szorításában vergődő költő belátja, hogy kifutni a világból csak azért, mert a folyamatos halál árnyékolja be azt, s mert tehetetlenek vagyunk e halállal szemben, nem érdemes, előbb végig kell próbálni, meg kell kísérelni mindent, hisz tetteinkkel semmit sem veszíthetünk mi, végképp elveszettek.
A lét és nemlét közötti szakadék maximálissá tágítása után, illetve azzal párhuzamosan (badarság volna egy ember életútját pontosan elválasztható és fölmérhető parcellákra kicentiméterezni) Miljković eljut a vers abszolutizálásához. Csak a tökéletes versek megalkotásának vágya teszi számára élhetővé az életet. Jellemző, hogy Miljković a tökéletes versről vallott nézeteinek kialakításakor egy pillanatra sem gondol arra, hogy az újat csak az úgynevezett „merész formabontás” által lehetséges felszínre hozni. „A szigorú költői alakzatokra való szorítkozás csak a tökéletes művészek sajátja. A gyenge költő nem mer ekkora felelősséget magára vállalni.”[2] Míg a jelenkori költők nagy része gúzsnak érzi a klaszikus versformákat, a vers előre megadott csontvázát, addig Miljković épp e versformákhoz kanyarodik vissza, és lezártságukban annak a lehetőségét látja, hogy a vers megismételhetetlen, újraírhatatlan és kikezdhetetlen egésszé váljék. A narráció és a deskripció elemeinek mellőzésével egy rezdülést, a lélek spektrumának egy megsejtő színárnyalatát igyekszik verseiben felvillantani, hogy a szavak egymást „megvakítva” specifikus szimbiózisba kerülhessenek, ahol eredeti értelmi magjuk elveszik, szétmosódik, s kapcsolatuk új, másképpen ki nem fejezhető mondanivalót tár föl, tulajdonképpen a költőben ható megfoghatatlant. „Az új az, ami tökéletes, és annál újabb, minél tökéletesebb. Oidipusz szerencsétlenségének témájára már mintegy ötven tragédiát írtak, de a legkorszerűbb mégis a legrégibb, Szophoklészé, épp azért, mert az a legtökéletesebb.”[3] Idézetünk még inkább bizonyítéka annak, hogy Miljković elsősorban nem annak az újnak a kutatására törekszik, mely a meglepő formai elrendezéssel, a soha eddig nem ismert sortördeléssel, egyszóval a vers vizuális képének bizarrságával akarja biztosítani az olvasók érdeklődését, még inkább a vers életét, hanem a szavak, még csak nem is meglepő vagy keresett szavak megvalósuló mágiája jelenti számára az alkotói célt. Mintha érezné, hogy nem lesz elég ideje! Nem mer experimentumokba bocsátkozni. Ha figyelembe vesszük, hogy abszurd útján eljutott arra a pontra, ahol már semmi másba nem tud kapaszkodni, csak a szavakba („Minden, amim van, a szavaink” – Áldozó elégia), hacsak pillanatokra identifikálódunk emberi helyzetével, megérthetjük iszonyodását a szabad verstől, annak se eleje, se vége hömpölygésétől, s azt is, miért törekedett a szavakat tökéletesen alárendelni az ideának s az ideát a formának. Csak a klasszikus formákban válhat a vers befejezetté, de olyképpen, hogy a „megvakult szavak” rendszere, a lezártság ellenére, minden pillanatban egy belső nyitottság, egy belső végtelen erejével oszcillál, mindig más és más lánggal, akár a tűz.
Miljković az annyira tökéletes verset érzi megváltó erejűnek, a világot a meglelt szavakon keresztül neki visszaadónak, mely materializálódva öntörvényű egzisztenciává lesz. A tárgyak, jelenségek világában bolyongó költő leíró és mesélő verselése nem tudja életessé transzponálni a sorokat, mert már megnevezett konkrétumokat variál egyéni ízlésének megfelelően, azaz csupán egyéninek hitt módon adja az ismert valóság (költőnk számára ott nincs mentség) kópiáinak egy változatát a lehetséges sok közül. Miljković abszolút versének függetlenné kell válnia az alkotótól, és nem csak abban az értelemben, mint ahogy általában a „költészet függetlenedésére” gondolni szoktunk (tudniillik, hogy a vers tökéletesen ki van szolgáltatva az olvasó kényénék-kedvének), hanem úgy is, hogy a versnek magában kell foglalnia a tényleges objektivizáció mozzanatát is. „Egyszer talán megérjük majd, hogy kezünk az elmondtakra tapint" – A világ dicsérete. Istenekhez méltó teremtő vállalkozásnak vagyunk szemtanúi, ahol a végcél az, hogy a szavak ne asszociációs effektusok hordozói legyenek, hanem élni kezdő valóság; a madár a versben ne a rengeteg madárfajtából összemosódó absztrakt madárképzetet váltsa ki, hanem elevenedjen meg, s mint valami szürrealista álomképben röpülje be és át az egész versteret; a nap ne az elömlő fény képeit, ne az izzó égitestet idézze meg, de váljék maga fénnyé és izzássá; a víz ne csak emlékképként épüljön a versbe, hanem megéledve hömpölyögjön, gátakat ostromoljon. Az így életté, mozgó valósággá teremtett szavaknak nem marad meg eredeti nyelvi színezetük, ugyianis köznyelvi, szürke és közömbös értelmi-emocionális jelentésüket, az őket erősítő, változtató és átlényegítő, eddig ismeretlen összefüggéseik akarattal, követelődzéssel, fájdalommal, lemondással és újrakezdéssel telítik, duzzasztják fel. „Egy más mindenség fog újrateremteni bennünket” – Nap.
Eleve kudarca ítélt vállalkozás. A teremtés vágya nagyobb, mint maga az alkotó. Írjon bár egészen jó verseket, mégis mindig az fogja kínozni, hogy a beteljesedésen innen maradt, hogy nem tudta meghódítani „a szent lehetetlent”, elárulták a szavak, melyekre mindent kizáróan alapozza létét. „A szavaknak szuverén és abszolút igazságuk van a költő fölött.”[4] A „tökéletes vers” Miljković elképzelésének megfelelően önállló egzisztenciává lesz ugyan, de ez a jelenség szükségszerűen hozza magával, hogy alkotójától is elszabadul, sőt ellene fordul. A szavak természete, plaszticitása lehetetlenné teszi a költő számára, hogy előre kiszámítható hatásokat és tartalmakat hozzon létre velük, s noha már-már emberfeletti küzdelem után „tapinthatóakká” lesznek is, rendszerük nem viselkedik alázatosan, hanem sajátos metafizikai módon – mintha gúnyolódnának – többet vagy kevesebbet fejeznek ki a szándékoltaknál, illetve mindenkor más valamit. „A szó a költő testében él és a szívét rágja, mint ahogy a sas tépdeste csőrével Prométheusz máját.”[5] A költő a megvalósult verssel, a nagy hazaárulóval szemben telhetetlen, lényével a versen kívülre került – s mert a vers már önmagáért él –, másodrendűvé, lényegtelenné vált. Miljković teremtő tettével arra a keserű sorsra jutott, mint Vörösmarty istene, aki „elborzadott” saját műve fölött s „bánatában ősz lett és öreg”. Vajon elgondolkodtak-e már azon, mennyire sajnálatos, meghasonlott, kiábrándult minden isten, s milyen tragikus, ez a tragédiák legfelső foka: még öngyilkosak sem lehetnek, mert örökkévalóak. Az ember felszabadító nagy-nagy esélye az, hogyha mindenek ellene fordulnak, aránylag olcsón juthat pisztolyhoz.
Miljković, miután „sikertelenül” (számunkra igen sikeresen, hisz egész sor jó verset hagyott maga után) került ki az abszolút szavakért vívott küzdelemből, önmaga ellen fordul, lelkiismeretfurdalást érez, kínos ürességet, az értelmetlenség hullámai összecsapni készülnek a feje fölött s lírájában már fölsejlik a „negatív tett” közelsége, nem félelemtől lázadóan, hanem széles mederben hömpölygő elégikus hangvétellel, ami szinte azt szuggerálja, költőnk belenyugodott a „nem menekülhetsz”-be, s mintegy önmagából kilépve szemlélgeti az előtte didergő lényt, akit nem sikerült megismernie, titkait felfednie, kibékítenie a viliággal, s aki már megváltást végképp csak a beálló haláltól remélhet. „Boldog ki az elmondtak után is élni tud. Boldog ki a megénekelt erdőt elhagyja, átvészeli a megénekelteket... Boldog ki énekéért nem fejével fizet” – Költőbarátomnak.
De mielőtt fejével fizetett volna verseiért, még egyszer rohamra indult az űri hidegség, a majd minden versében nyújtózkodó végtelen éj, a csillagok közömbössége ellen. Megtalálja az őselementumot, Hérakleitosz örökkévaló tüzét, s, fetisizálva azt, megkísérli összebékíteni a lét és nemlét nála már maximálissá, tökéletesen kiúttalanná vált ellentmondásait. Abszurd útjának ezen a pontján Miljković reménytelenül („a remény luxus”) és megtörő ellenállással menekülni kényszerül, talán önámításra is, mert nem bírja már az örökös feszültséggel járó értelemkeresést. Ott melegszik a megtalált tűznél, s versei úgy állják körül, akár a prédára leső farkasok az eltévedt utast a havas, kietlen éjszakában. Minden reménye abban van, hogy a tűz nem alszik el, hanem főnixként újrateremti önmagát. Ha pedig a tűzben minden újrateremtődik, ha egy „marék friss hamu” nem a tűz végét jelzi, hanem csak azt, hogy átmenetileg szunnyadnak a lángok, akkor az éjszaka, az űr, a jegesség mind megszelídülnek, hisz a nemlét állapota is benépesül a tűz fellobbanásának lehetőségével; maga a halál is a tűz (az örökös létezés) egy átmeneti, nyugodt intervallumává lesz.
Az önámítás nem soká tarthat. Miljković elég a felélesztett tűzben. Minden egyes versével önmagából hullik ki egy darab, vére lassan elszivárog, mint aki fölvágta ereit. Minden költői nekifutása után szegényebben kerül ki a küzdelemből, s telhetetlenségét még sokat növeli az, hogy versei mind ellene szegülnek. Huszonhét éves korában, egyfajta józan őrületbe jutva, lázasultan és tétován már vánszorogna el a szavaktól. „Nincs szükségem többé szavakra, idő kell.” – Huszonhetedik születésnapomra.
A végső szakadás akkor állt be, amikor az utolsó szalmaszál is elégett, amikor a Nő elhagyta. „Számomra védőburok volt a metafizikai hidegség ellen. Nélküle teljesen védtelenül és közvetlenül állott a kozmikus értelmetlenségben és éjszakában. Egyedüllétem most abszolút. Számomra megszűnt létezni a tiszta érvényesség és éneklés területe. Verseim a fejemet követelik. Nincs többé senki, aki engem ki tudna békíteni velük. Erre csak Ő volt képes. De nem tudta, hogy képes rá. Mellette a legveszélyesebb gondolatok is gyönyörű és ártalmatlan metaforákká váltak. De most megvadultak és marcangolón rohamoznak. Bárcsak elmenekülhetnék mindattól, amit eddig mondtam! Rémítő félelemben élek. Félek beszélni, félek írni. Minden szó megölhet.”[6]
Néhány nappal e levél után megölte magát.
Predesztinált életútja beteljesedett.
Miljković emberi és költői fejlődése egységes egészt képez, melynek központi tengelye a minden mást háttérbe szorító és elhomályosító kérdés: ki vagyok, honnan jövök, merre tartok az egyetemes halál árnyékában. Költészete egyetlen nagy erőfeszítés, hogy az értelmetlen és gondolattalan űrrel szemben önmaga mélységeit kutatva felszínre hozza a megnyugtató feleletet. Esszéiről is azt vallotta, hogy sokkal inkább azért írja őket, hogy a saját költészetéről vallhasson, semmint a jelzett témákról. Mindenütt önmagát kereste. Egészen természetes, hogy egy ilyen központi egzisztenciális kérdéskörre alapuló költészet nem dobott felszínre több irányba orientálódó „tartalmakat”, hanem önmagát gazdagítva mélyült el egész a halált hozó „túlérős szóig”.
Az irodalomtörténészek aprólékos kutatásai feltárják majd költészetének utánérzéseit, pontos összefüggéseit más költészetekkel és gondolkodókkal (például Mallarmé-, Verlaine-, Rimbaude- vagy Rilke-hatásokat, Hérakleitosz bölcselkedéseinek vetületeit gondolati árnyalatú lírájában), de számunkra mindez kevés súlyt nyomhat a latban értékeinek fölmérésekor, hiszen meg nem békélő, örökké nyugtalan, önnön életét is a megfejthetetlen megfejtésére feláldozó szellemét őrzik sorai.
Minden ismételt olvasáskor újra átéljük halálát, mert versei élnek. Az igazán jó versekért gyakran drágán kell fizetni.
[1] A versekből közölt fragmentumok nyersfordítások.
[2] Poezija i oblik, 1957, 224. oldal.
[3] I. m. 224–225. oldal.
[4] Orfejsko zaveštanje Alena Boskea, 245. oldal.
[5] I. m. 245. oldal.
[6] Részlet Petar Džadžićhoz írt leveléből.